Jump to content

XLR vs RCA


8x10

Recommended Posts

Hur är det egentligen med alla kablar till DACar mm?

Jag kör en Benchmark DAC1 till ett MC275 och jag tycker jag får bäst ljud med RCA, medan alla råd jag fått säger att XLR ger bäst ljud.

Jag kör med Van den hul "The wave" RCA kabel och på XLR kör jag Van den hul "orchid".

Skillnaden är med XLR blir ljudet lite dovare, mindre transparent, och många detaljer i de övre registren försvinner helt. På Diana Kralls "your my thrill - Quiet nights" så hör jag bra hur hennes kläder prasslar lite när hon rör sig, hur hon blöter läpparna ibland etc med RCA kabel, men försvinner helt med XLR.

I de nedre registren är det också mer transparens och attack med RCA.

Är det något fel med mina grejer då? Då proffsen säger att det borde vara tvärtom, att jag ska få mer transparens med XLR.

Hur låter det för er, ni som testat mycket kablar? Ska det vara tvärtom, ska jag prova andra kablar eller är det fel på utrustningen?

Link to comment
Share on other sites

Nej det är nog inte fel på din utrustning, men det kan vara så att din förstärkare låter bäst med rca, har ingen gedigen erfarenhet av balanserade konstruktioner men det lär vara på dom som balanserade kablar låter bäst. Balanserade kontakter behöver inte betyda att hela konstruktionen är balanserad!

Jag kör själv en Benchmark DAC1 som jag använder balanserade kablar på både in och ut och framför allt in som jag tycker det har varit en fördel. Ut blev en viss skillnad men mer skillnad än nödvändigtvis bättre men jag föredrar nog xlr ändå för att det är lite bättre sammanhållning och bakgrundssvärta hos mig och bättre topp, rca känns å andra sidan lite spontanare och lite mer j-a anamma men inte så homogen (det är två olika kabelmärken så vet inte vilken skillnad det gör i sig).

Finns nog lite trådar på detta ämne om du söker lite, ämnet känns bekant!

Låter rca:an bäst så är det inget fel, det funkar bäst på din utrustning förmodligen!

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstått rätt så betyder inte möjligheten att använda XLR detsamma som att det är en "fully balanced design" och kan mycket väl låta bättre med RCA. De som däremot är äkta balanserade konstruktioner lär dock låta bättre med XLR. Levinson, Ayre, ARC och Bladelius är sådana som nämns i "true balanced" kategorin. Jag har aldrig gjort en seriös jämförelse men använder XLR då tillverkaren rekommenderar detta.

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstått rätt så betyder inte möjligheten att använda XLR detsamma som att det är en "fully balanced design" och kan mycket väl låta bättre med RCA.

Lite som en påklistrad utsmyckning för att ge kunden en falsk ingivelse av valfrihet... :) Emellertid kanske förhållandet påverkas av kablarnas längd :?: och jag har aldrig jämfört mer än 2 m.

Link to comment
Share on other sites

Lite som en påklistrad utsmyckning för att ge kunden en falsk ingivelse av valfrihet... :) Emellertid kanske förhållandet påverkas av kablarnas längd :?: och jag har aldrig jämfört mer än 2 m.

En av fördelarna med XLR-kablage är väl just att dessa klarar längre dragningar utan lika stora förluster, störningar som med RCA.

XLR kom väl till i studios där långa dragningar var/är nödvändig.

Att jämföra XLR rakt av mot RCA är ofta krångligt då utsignalerna i princip alltid skiljer någon mikrovolt, som man då själv måste kompensera med volymen.

Men jag har faktiskt oftast också föredragit RCA framför XLR då jag jämfört rakt av.

Så jag är nog också ganska övertygad om att XLR är en modenyck/lull-lull, i alla fall i de flesta fall.

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att jag ska välja det som låter bäst i mina öron :-)

Jag tror att det kan vara som många av er säger. Benchmark Dac1 kanske inte är riktigt balanserad. När jag kopplar in en cd-spelare (McIntosh MCD205) så låter den väldigt lika, kanske lite bättre faktiskt med XLR.

Så tills vidare kör jag med RCA med Benchmarken.... och är väldigt nöjd med ljudet.... och slutar bekymra mig om vad som är rätt eller fel :-)

Tackar för all input!

Link to comment
Share on other sites

Den stora fördelen med XLR är, som nämnts, att det är mindre känsligt för yttre störningar. Tänk PA-världen. Där är det normalt att man har micar, lineingång från syntar etc på en scen där kablarna (XLR) samlas ihop och dras, ofta parallellt med strömkablar, till ett mixerbord som står bakom publiken. Mikrofonernas signal är mkt svaga och måste förstärkas rejält innan ljudet går ut i publiken och detta är faktiskt möjligt utan så mycket brus och andra störningar.

Jämför med obalanserad RCA där man kan höra skillnad på hur nära strömkablar de ligger metern bakom hifi-racket...

Sen kräver kondensatormicar 50 V fantommatning (likspänning) som man skickar i samma ledare i XLR-kabeln där ljudet går. Denna filtreras med högpassfilter för att inte få in den i förstärkaren, men det är en helt annan historia...

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus

I mitt tidligere Audionet oppsett med bl.a Audionet AMP II MAX mono´s, PRE 1 G2 m/EPS & VIP, ble jeg anbefalt av Audionet i Tyskland å kjøre med rca, ikke for det, vid forskjellige kabel demo´s , bl. a Nordost, foredrog jeg også rca, det hadde en noe mer "kjøttslig" klang enn xlr vid tilfellet, så jeg synes nok det subjektivt rette er å velge hva som passer en best selv, låter det betre (for en sjelv), så er det betre, for meg funker rca overlag best.... :) ...

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag har tidigare haft en Benchmark. Min upplevelse var att det var mycket mer detaljer och j-r annamma via XLR än via RCA. Detta med upplevdes med både mitt tidigare Classé försteg samt mitt nuvarande Krell.

Det är dock stor skillnad, tyckte jag, på hur den interna dämpningen är ställd. Jag ställde jumprarna för maximal utsignal (gav lägst utimpedans) och justerade sedan ned signalen med trimpottarna på baksidan till "normal" utnivå.

Link to comment
Share on other sites

Benchmark är en studioprodukt, egentligen, så då är det väl inte konstigt med en balanserad utgång.

Men resultatet kan nog bero på förstärkaren, är den inte balanserad så måste signalen konverteras tillbaka, och det blir väl ingen större fördel, bara fler komponenter i signalkedjan.

Är förstärkaren balanserad så kan man lika gärna göra konverteringen till balanserad signal i DA-omvandlaren som i förstärkaren.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har erfarenhet av McIntosh MC275, RCA vs. XLR? Det är det jag kör, och det kanske är där problemet ligger som nämnts, inte i DACen.

Men åandra sidan, när jag jämför med CD (McIntosh MCD205) så låter XLR bättre, egentligen är det inte så stor skillnad, men det blir lite mer pondus i ljudet med XLR.

Produkterna (Benchmark - MC275) kanske helt enkelt inte är en bra matchning med XLR?

Jag är iallafall nöjd med ljudet med RCA, men man strävar ju alltid efter små förbättringar i ljudet :-)

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har erfarenhet av McIntosh MC275, RCA vs. XLR? Det är det jag kör, och det kanske är där problemet ligger som nämnts, inte i DACen.

Men åandra sidan, när jag jämför med CD (McIntosh MCD205) så låter XLR bättre, egentligen är det inte så stor skillnad, men det blir lite mer pondus i ljudet med XLR.

Produkterna (Benchmark - MC275) kanske helt enkelt inte är en bra matchning med XLR?

Jag är iallafall nöjd med ljudet med RCA, men man strävar ju alltid efter små förbättringar i ljudet :-)

Som sagt testa att labba med jumprarna. Står bra beskrivet i manualet hur du gör. :D

Link to comment
Share on other sites

Jag har en MC 275 och har alltid fördragit balanserat pga att rör V1 är då inte med i förstärkningen = lite mindre brus. Ljud mässigt så har jag nog inte hört någon större ljudskillnad. Annars är ju balanserat att föredra pga praktiska skäl. Rca kontakter har ju inta alltid samma passform. Så Balanserade kontakter är mycket lättare att koplla in/ur. Sen så "lurade" ljudmakarn på mig en uppsättning ETI Bullet plug i silverutförande och efter det så föredrar jag helt klart obalanserat framför balanserat.

Ibland är det bra att var lite lättlurad

(Tänk på att MC275 fasvänder högtalarutgången vid balanserat läge. Det är kanske där det ställer till det för dig)

/FZA

Editerad pga väldigt mycket stavfel

Edited by FZA
Link to comment
Share on other sites

Tänk på att MC275 fasvänder högtalarutgången vid balanserat läge. Det är kanske där det ställer till det för dig

?? Det har jag missat helt, ser inget om det i manualen (men jag har ju inte läst den så noga). Så jag ska koppla rött på com-porten i balanserat läge? Eller tvärtom? Ska prova :-)

Det kan ju förklara en hel del....

Man lär sig något nytt varje dag, jag har inte ens tänkt tanken.

SorenG: jag öppnade DACen och hittade Jumprarna, ser ju ut att vara enkelt, ska testa i helgen :-) Tackar för tipset!

Link to comment
Share on other sites

Jag har en MC 275 och har alltid fördragit balanserat pga att rör V1 är då inte med i förstärkningen = lite mindre brus. Ljud mässigt så har jag nog inte hört någon större ljudskillnad. Annars är ju balanserat att föredra pga praktiska skäl. Rca kontakter har ju inta alltid samma passform. Så Balanserade kontakter är mycket lättare att koplla in/ur. Sen så "lurade" ljudmakarn på mig en uppsättning ETI Bullet plug i silverutförande och efter det så föredrar jag helt klart obalanserat framför balanserat.

Ibland är det bra att var lite lättlurad

(Tänk på att MC275 fasvänder högtalarutgången vid balanserat läge. Det är kanske där det ställer till det för dig)

/FZA

Editerad pga väldigt mycket stavfel

Var har du hört detta????

att med MC275 i balanserat läge måste fasvända högtalarutgången. Detta är helt fel.

Det är så här med MC275, i balanserst läge så används inte den första V1 röringång men det betyder inte att man kan ta bort den första rören, det finns en pinne som skickar ström till resten av dom små rören i kedjan.

Du måste kolla med din DAC om det är förenligt med +-sheild,

Pin 1 sheiid/ground

Pin 2 +input

Pin 3 -input

Tack

Edited by Mctwins
Link to comment
Share on other sites

Detta är helt fel!!!!!!

Jag tror mer på Ron Cornelius från McIntosh än från en High Fidelity tidning.

Jag kollade lite snabbt på Benchmark DAC1 manual om det är den du har 8x10.

Det står mycket om varningartexter och olika settingar för dom olika in/utgångarna på din DAC1 som man får vara försiktigt med om det skall bli bra och rätt kopplat, men som vanligt så blir det mesta fel som man tror är rätt. Men det verkar vara rätt kopplat när det gäller XLR med DAC1.

Jag tycker detta är viktigt!!!!

citat från manualen

Caution:

Do not set the ‘Output Level Switch’ to ‘Calibrated’ if you

are directly driving a power amplifier or powered

speakers. The ‘Calibrated’ setting produces an output that

is near full-volume and may damage your speakers.

slut citat

och en mängd andra inställningar från DAC1

Jag har abolut inga problem med att köra XLR med mina MC275.

Tack

Edited by Mctwins
Link to comment
Share on other sites

Jag läste det i tidningen High Fidelity nummer 1/2006

"I motsats till RCA-kontakten så inverterar XLR-ingången polaritet" slut citat.

När mina Classé-slutsteg anlänt körde jag med inverterad absolut fas under lång tid utan att ha en aning om det... :)

Det finns andra faktorer som påverkar betydligt mer.

Link to comment
Share on other sites

Detta är helt fel!!!!!!

Jag tror mer på Ron Cornelius från McIntosh än från en High Fidelity tidning.

Jag kollade lite snabbt på Benchmark DAC1 manual om det är den du har 8x10.

Det står mycket om varningartexter och olika settingar för dom olika in/utgångarna på din DAC1 som man får vara försiktigt med om det skall bli bra och rätt kopplat, men som vanligt så blir det mesta fel som man tror är rätt. Men det verkar vara rätt kopplat när det gäller XLR med DAC1.

Jag tycker detta är viktigt!!!!

citat från manualen

Caution:

Do not set the ‘Output Level Switch’ to ‘Calibrated’ if you

are directly driving a power amplifier or powered

speakers. The ‘Calibrated’ setting produces an output that

is near full-volume and may damage your speakers.

slut citat

och en mängd andra inställningar från DAC1

Jag har abolut inga problem med att köra XLR med mina MC275.

Tack

Den varningen är bara en blänkare att inte ställa utgångarna i läge fast nivå om man använder DAC1:an som försteg (kopplar förbi volymkontrollen). Används DAC1 som DAC enbart vill man inte ha den ljudförsämrande volymkontrollen i DAC1an i signal kjedjan ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag exprimenterat hela helgen.... Har varit lite krasslig så det passade ju bra att vara hemma och pilla med stereon.

Jag har inte blivit något klokare, men däremot har jag fått till ljudet nu.

En reflektion; xlr ska gå åt ett specifikt håll!? Jag har aldrig tänkt på det, men man ser ju på in- och utgångarna och på kontakterna att kabeln ska sitta på ett speciellt sätt, jag har ärligt talat aldrig tänkt på det förr :-)

Men när jag vände kabeln rätt så tycker jag att ljudet förändras? Psykologiskt eller på riktigt, jag vet inte, men jag tycker det blir en påtaglig skillnad, klarare ljud....kanske febern??

Men iallafall, efter lite pillande på Dacen, har flyttat jumprarna fram och tillbaka men fann att förinställningen fungerade bäst. Men när jag började skruva på skruvarna där bak hände det grejer, diskanten blev mer framträdande och mellanregistret öppnade sig. Den förinställda signalen var rätt låg.

Sen har jag matat dacen från min Sonos förrut, får inte riktigt till det med den, det är bra ljud, men lite dovt och instängt. Så jag hoppade över den och kopplade in den direkt i MAC minin, och då blev det riktigt bra. Kör med Amarra music player. Kopplade fram och tillbaka mellan sonosen och macen ett tiotal gånger, och det är stor skillnad, mer pondus och attack i basen, mer detaljer i basen, inte lika hård diskant, men luftigare och tydligare...

Så resultatet:

Högre utgångsvolym på dacen = bättre.

Sonos + XLR = inge bra, blir för dovt. RCA ok.

Mac mini + XLR = Perfekt. RCA lite för mycket övre register.

På något sätt tycker jag att det blir mer tryck i ljudet med RCA, lite mer diskant kommer fram och det blir högre volym. XLR ger ett lite luftigare ljud och inte så vass diskant. Så jag antar att beroende på komponenter i kedjan fram till slutsteget så kan man exprimentera med båda kablarna för ett bättre ljud :-)

Link to comment
Share on other sites

En reflektion; xlr ska gå åt ett specifikt håll!? Jag har aldrig tänkt på det, men man ser ju på in- och utgångarna och på kontakterna att kabeln ska sitta på ett speciellt sätt, jag har ärligt talat aldrig tänkt på det förr :-)

Men när jag vände kabeln rätt så tycker jag att ljudet förändras? Psykologiskt eller på riktigt, jag vet inte, men jag tycker det blir en påtaglig skillnad, klarare ljud....kanske febern??

En XLR-kabel går väl bara att koppla in på ett sätt? Hur bar du dig åt för att "vända" på den?

Link to comment
Share on other sites

En reflektion; xlr ska gå åt ett specifikt håll!? Jag har aldrig tänkt på det, men man ser ju på in- och utgångarna och på kontakterna att kabeln ska sitta på ett speciellt sätt, jag har ärligt talat aldrig tänkt på det förr :-)

Men när jag vände kabeln rätt så tycker jag att ljudet förändras?

...........

På något sätt tycker jag att det blir mer tryck i ljudet med RCA, lite mer diskant kommer fram och det blir högre volym.

Kul att du fått till ljudet nu... :)

Men jag blir lite konfunderad om XLR kontra RCA. XLR kan man ju inte vända eftersom de har en hona i ena änden och hane i andra. Dessutom skriver du att du får högra volym med RCA. XLR-koppling ger normalt ca 10 dB högre signal. Eller är det så enkelt att du blandat samman begreppen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...