Jump to content

En puristisk söndagsmorgon med Jim Aud.


Timbre™

Recommended Posts

Ett av den gångna hifihelgens stora dragplåster var en återuppkoppling av det berömda Purist Audio Design-systemet från Arkenmässan år 1996. Enligt många besökare mässans bästa ljud den gången och för några den största ljudåtergivningsupplevelsen någonsin.

Euphonia fick en morgontidig pratstund med Jim Aud från Purist Audio Design tillsammans med Kenneth Englund som distribuerar Puristprodukterna i Sverige.

Arken018.JPG

Redan innan mässportarna slagit upp var det god stämning däruppe i Furiren hos Kenneth Englund Audio Import och läget var som bäddat för en intervju... ;)

Mycket lyssning blev det också och Arkenbesökarna 1996 hade inte fel.

Vi startade med lite avkoppling... :cool:

Arken017.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kenneth Englund har bråda dagar just nu och i morgon bär det av till Umeå så att även hifientusiaster i norra Sverige får möjlighet att lyssna på detta unika system. Därför vill vi redan nu meddela att man kan boka tid för morgondagens lyssning hos Stig Danielsson på RC LJUD & BILD i Umeå på telefon 090-140000 eller info@rcljud-bild.se

Luleå är ju annars ett starkt Euphoniafäste (:)) och kan man köra tjugo mil i Värmland för en halv special,

så varför inte... :?: :cool:

Arken023.JPG

Link to comment
Share on other sites

Dagens första fråga var given:

Det uppmärksammade systemet från 96 och systemet idag, finns det några skillnader eller är det exactly the same... :?:

All elektronik plus högtalaruppställningen är identisk. Det är t.o.m. samma exemplar som vi använde 1996, men vi har delvis bytt ut kablaget. Från PAD Dominus/Proteus till den senare PAD Venustas. En av skillnaderna är att vätskeskärmen är utbytt mot en ferroxskärm av senare utvecklingsdatum på Venustas.

Bilden avslöjar att även nätkablaget kommer från Purist Audio Design... ;)

Arken019.JPG

Link to comment
Share on other sites

Om vi tittar på satellithögtalarna, hur många par har tillverkats genom åren... :?:

Vi har byggt etthundratjugotre par. USA, Tyskland, Japan, Hongkong och Australien är exempel på marknader för produkter från Purist Audio Design...och så får vi inte glömma Sverige.

Naturligvis gled samtalet in på kablar och kabeldesign. I morgon kommer det bl.a. att handla om RF-instrålning, vibrationer, inbränning och den eviga frågan om varför kablar skall ligga still.

Arken021.JPG

Link to comment
Share on other sites

och den eviga frågan om varför kablar skall ligga still.

Med tanke på hur tunga Dominus är, så borde det problemet vara löst kan man tycka :app:

Tyckte lite synd om Jim Aud att det var så få lyssnare i aulan under lördagen.

Men intressant var det för oss få som satt där :)

Link to comment
Share on other sites

Fick tipset av Timbre att gå upp och lyssna på Jim Aud och det var ju inget man ångrade ;)

Mässans KLART bästa ljud :mm: extra kul att de spelade på gammal elektronik dessutom.Fick dessutom en pratstund med Kenneth Englund vilket var trevligt :)

Link to comment
Share on other sites

Det är lustigt att mitt starkaste lyssningsminne från -98 var just Purist Audio rummet (AK på plan 3), minns också hur jag i säkert en halvtimme stod och pratade med Jim Aud. Faktiskt mest om hur han experimenterat med CD-ljudet på en av mina favoritplattor (Donald Fagens the Nightfly) och hur vi jämförde min USA pressade CD med hans modifierade CDR och hur förvånad jag var att hans version var mer utsträkt..

Starkaste minnet från i år var när jag kom upp för trappan och genast kände igen ljudet, och efter att ha lyssnat i kanske 20 minuter visste att det lät precis som -98, även om detta rummet var lite besvärligare (med snedtak)... Vet inte om det var mässans bästa ljud, men en sak är klar, nytt eller större behöver inte alltid betyda bättre!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara hålla med er , inget kom i närheten . Lite synd att många bara tittade in o såg dessa minimala stativare o tänkte "smått skit" o vände i dörren. Om dom bara visste , fast det blev mer plats till oss :D

Dom få bilder jag tog på mässan var nästan alla av PAD.

Dax att börja spara :app:

Link to comment
Share on other sites

Ett av de bästa ljuden på mässan i mitt tycke. Jag fick en stor musikupplevelse, då jag fick sitta i sweetspot samt att de hade en av de bättre rumsmatchningarna.

Jag blundade och njöt och fick en shock då jag öppnade ögonen igen, då jag glömt var jag var. Händer mig ibland, men bara när det låter bra.

Link to comment
Share on other sites

Det finns förmodligen hur mycket som helst att säga om det här systemet och även om Jim Aud är känd som en hifitweakare av första klass, är det nog ändå kablar som de flesta förknippar med Purist Audio Design.

Eller kanske inbränningsskivor... :?::)

Utifrån mina egna högst begränsade kabelkunskaper frågade jag Jim Aud hur det kan vara möjligt att skilda tillverkares referenskablage kan uppvisa så stora designvariationer och ändå nå likartade nivåer ifråga om tredimensionalitet, bakgrundssvärta, mjukhet och upplösning... :?:

Mycket grovt skulle man kunna jämföra produktion av audiokablar med biltillverkning i den högre skolan. Kostsamma men högst varierande lösningar som i slutändan ändå ger de eftertraktade attributen hög hastighetspotential, god väghållning och god komfort.

(Här gick Kenneth Englund in och påminde om Jim Auds egen bil, en Corvette 1951 Anniversary Standard Red... :D)

Vissa grundläggande elektriska parametrar måste tillgodoses oavsett tillverkare. Resten är en fråga om utveckling av specifika egenskaper eller kanske snarare ett undertryckande av specifika svagheter som ligger i en signalledares natur. På olika kabeltyper ställs olika krav men en gemensam nämnare är att signalen utsätts för allehanda störningar som det gäller att minimera. Metallurgiska egenskaper hos ledarmaterialen är också viktiga parametrar.

Så här kan det se ut i ett kabelperspektiv... ;)

Arken029.JPG

Link to comment
Share on other sites

För att elda på lite under morgonkaffet (:)), berättade jag om mina överraskande och positiva erfarenheter av kombinationen Shakti On-Lines och audiokablar, hur det låter när jag har rivit bland mina egna signal/högtalarkablar och vad som händer när en kabel har legat oanvänd en längre tid. Ingenting av detta var nyheter för Jim Aud... :cool: :)

Vi började tidigt fokusera på högfrekvent instrålning och påverkan av elektromagnetiska fält, RF och EMI. Tätheten av RF-alstrande källor har ökat med rasande fart sedan dess och problemets omfattning har ökat i motsvarande takt. En korrekt avskärmad signaltransmission bidrar till det lugn och den naturlighet som kan göra ljudåtergivning så berikande. Vibrationer är ett annat problem som vi har fokuserat på vid utvecklingen av våra kabelprodukter. Vi utvecklar möjligheter att motverka dess inverkan via materialval och struktur i den närmaste omgivningen runt själva signalledarna.

Arken027.JPG

PAD Dominus är en av de produkter som representerar Jim Auds ställningstaganden ifråga om kabeldesign. Här ser vi en schematisk skiss över signalkabelns uppbyggnad.

PuristDom.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det finns särdrag hos Puristkablar som har bidragit till att modellerna har blivit omtalade genom åren.

Använder ni kryogenteknik idag... :?:

Ja, vi var tidigt ute med kryogenbehandling av ledarmaterial men idag är det knappast något särdrag. Det görs i alla väderstreck och detta är naturligtvis ett resultat av de effekter man kan uppnå. Denna process kan genomföras med varierande noggrannhet och vi använder temperaturbehandling inte bara av metaller utan även av isoleringsmaterial men då i stigande temperaturskala för att plocka fram de bästa egenskaperna. Plastmaterial är ett exempel på det.

Naturligtvis blir våra produkter högt arbetsintensiva med denna noggrannhet och ett par Dominus av normallängd kräver runt 100 arbetstimmar i framställningstid. Ett par motsvarande Venustas kräver 20 arbetstimmar. Vi har ett fast stationssystem där vår personal fokuserar på enskilda moment i framställningprocessen och en kabelprodukt passerar många händer innan den är klar för skeppning.

Detta leder oss automatiskt in på företaget Purist Audio Design... ;)

Arken028.JPG

PAD Venustas signalkablar.

Här har den vätskefyllda skärmen bytts ut mot en skärm innehållande ett ferroxmaterial i pulverform.

PuristVen.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...