Jump to content

Recommended Posts

Posted

Oldfield själv vid spakarna och resultat är gott. Jämfört med de två tidigare versionerna

jag äger på CD serveras här en lödigare och mer mättad klang.

Hoppas på en fortsättning med Incantations som är hans mästerverk i mina öron. :mm:

IMG_0370.jpg

Posted

Jag har för mig jag har sett något om detta även på vinyl :?:

Men det kanske bara var Tubular Bells.

Skulle vara kul om han kontaktade Pierre Moerlens arvingar och gav sig på masterbanden till inspelningarna med Gong :mm:

Posted
Jag har för mig jag har sett något om detta även på vinyl :?:

Men det kanske bara var Tubular Bells.

Skulle vara kul om han kontaktade Pierre Moerlens arvingar och gav sig på masterbanden till inspelningarna med Gong :mm:

Ja, det var min tråd om nyutgåvan av Tubular Bells. Jag tycker själv att Mikes försök att remastra sina verk är gott - men det är inget mervärde. Originalmastern är fortfarande allra bäst, trots att Mike själv klagat över 50Hz brum, distorderade tubular bells osv.

• 4 months later...
Posted

Från Mike Oldfields hemsida går det att läsa följande:

"The next wave of Mike Oldfield Deluxe Editions is coming...

There'll be more details soon (we hope) but we're pleased to announce that the next wave of Deluxe Editions are looking very likely to be out in July 2011."

Väntar på Incantations... :mm:

• 2 weeks later...
Posted

There'll be more details soon (we hope) but we're pleased to announce that the next wave of Deluxe Editions are looking very likely to be out in July 2011."

Mmm, blev sugen på Ommadawn i surround. :) Den har dock en del märkliga mixval, måste jag säga.

Guest Granaten
Posted

Åhhh Mike Oldfield, jag älskar verkligen hans musik.

Light and Shade är det album som jag håller nära mitt hjärta :)

Måste skaffa dessa också, visst jag har äldre utgåvan men det är ju Mike Oldfield vi pratar om. :D

• 3 weeks later...
Posted

Idag fick jag några skivor, bl.a en med Mike Oldfield-The Songs Of Distant Earth. Jag blev lite sugen efter att jag läst tråden. Nu undrar jag om den skivan finns på vinyl. Saken är den att det finns så pass höga frekvenser i musiken som jag inte är säker på att dom går att gravera på en vinyl. Det är 14,600 - >18KHz som finns i musiken med fullnivå så att jag undrar om det verkligen är tekniskt möjligt att gravera. Jag har sökt och försökt att hitta någon discofil gravering som är gjord med halv hastiget. Det finns inte vilket jag kan förstå eftersom även basfrekvenserna kan vara ett problem. Man tappar ju alltid lite i basen vid halvfartsgravering.

• 1 month later...
Posted (edited)

Där satt den... :64::)

Order Placed:

June 2, 2011

View Order Details | View Invoice

Shipping Speed: Expedited International Shipping

Order Total: $46.47

Shipment 1 of 1

Not yet shipped

Shipping Estimate: August 2, 2011

Delivery Estimate: August 12, 2011 - August 24, 2011

Incantations: Deluxe

Mike Oldfield

Sold by: Amazon.com, LLC

Helgarderar med en beställning från UK,

Delivery #1: Not Yet Dispatched

Dispatch estimate: 9 Jun 2011 - 14 Jun 2011

Delivery estimate: 13 Jun 2011 - 22 Jun 2011 (More about estimates)

--------------------------------------------------------------------------------

Items Ordered Price

1 of: Incantations [Audio CD]

By: Mike Oldfield

Condition: New

Sold by: Amazon EU S.a.r.L.

£23.17

Edited by BTS
Posted (edited)
Idag fick jag några skivor, bl.a en med Mike Oldfield-The Songs Of Distant Earth. Jag blev lite sugen efter att jag läst tråden. Nu undrar jag om den skivan finns på vinyl. Saken är den att det finns så pass höga frekvenser i musiken som jag inte är säker på att dom går att gravera på en vinyl. Det är 14,600 - >18KHz som finns i musiken med fullnivå så att jag undrar om

Kanske skulle inflika (trots äldre inlägg) att vinyl klarar > 40kHz. Det är bara CD som är så begränsande i sin bandbredd.

Sedan är det ju en annan sak om pickup och mekanik i övrigt klarar av att läsa det hela.

Songs of distant earth verkar ha funnits på vinyl om man söker på nätet - men det kanske inte sålde så många och därav svår att få tag på.

Edited by conan
Posted
Kanske skulle inflika (trots äldre inlägg) att vinyl klarar > 40kHz. Det är bara CD som är så begränsande i sin bandbredd.

Det är nys att vinylen klarar 40KHz. Det finns såna som t.o.m säger 100KHz. Men faktum är att graverdosor inte förmår mer än 25KHz men då kan man inte gravera med full nivå. På den tiden när man graverade CD-4, alltså Quadrafoni. Då var man tvungen att gravera med halva hastigheten för att på så vis kunna få upp till 40KHz.

Posted

Jag har i alla fall samplat vinyl med toner över 30kHz. Från en del andra LP fanns inget över 15kHz. Det varierar ganska mycket. Så, CD kan begränsa vissa inspelningar medan andra går utmärkt att klämma in inom bandbredden.

Posted
Jag har i alla fall samplat vinyl med toner över 30kHz. Från en del andra LP fanns inget över 15kHz. Det varierar ganska mycket. Så, CD kan begränsa vissa inspelningar medan andra går utmärkt att klämma in inom bandbredden.

Skivetiketterna Prestige, Riverside och Contemporary (kanske andra också) skrev på konvuluten ibland att bandbredden var 30 - 15,000 hz. Jag tycker dom låter fantastiskt bra. Det gör även bra livekonserter på P2 över min Kenwood tuner. Vill minnas att jag läst någonstans att radiosändningarnas bandbredd bara är 40 - 14,000 Hz. Är det så gsc?

Vem behöver bandbredd över ca 18,000, kan jag undra. Jag har ännu inte haft någon hemma som lyckats höra dessa frekvenser i ett tonsvep.

Posted
Vem behöver bandbredd över ca 18,000, kan jag undra. Jag har ännu inte haft någon hemma som lyckats höra dessa frekvenser i ett tonsvep.

Jag hör i bästa fall 16kHz på normala volymer ... men det är lite kul att se spektrometern röra sig upp till 40kHz. ;)

Posted

På FM bandet är bandbredden 16,5KHz och SVT sänder ut analogt ungefär med samma bandbredd. På SVT´s digitala sändningar får man CD-kvalitet. Jag har en vinylskiva som är en testskiva med frekvenser upp till 30KHz -20dB. Men den är halvfartsgraverad. Ni vet kanske vilken jag menar, Cardas testskivan.

Posted
På FM bandet är bandbredden 16,5KHz och SVT sänder ut analogt ungefär med samma bandbredd. På SVT´s digitala sändningar får man CD-kvalitet. Jag har en vinylskiva som är en testskiva med frekvenser upp till 30KHz -20dB. Men den är halvfartsgraverad. Ni vet kanske vilken jag menar, Cardas testskivan.

Men signalen dom sänder är väl fortfarande komprimerad till 128 eller 192 kbits. Det kan det väl inte bli CD-kvalitet av :o

Posted
Men signalen dom sänder är väl fortfarande komprimerad till 128 eller 192 kbits. Det kan det väl inte bli CD-kvalitet av :o

Nä precis men vi kan väl säga nästan CD kvalitet. Det är i.a.f 20-20KHz och bitreducerat. Jag vet faktiskt inte riktigt vad S/N ligger på för värde. Men när man lyssnar på det digitala TV-ljudet i stereoanläggningen låter det ändå som minst -90dB. Även om det "bara" är -90dB så är det så pass bra att det redan är överflödigt.

• 2 weeks later...