Bebop Posted November 6, 2010 Author Posted November 6, 2010 Vi valde också in Vinylkalle i Guldöreklubben... ett drag i vardera öra och ett unisont påpekande LÅT ALLTID ÖRAT VARA MED DIG och det hela är klart. Därpå följde naturligtvis seriösa diskussioner och uppföljningar. Storhövdingen visar alltid stort engagemang. Därpå följde efterlängtad och välkommen middag där det serverades Rolands levergryta och Chili Con Carne, men hungern och den fantastiska levergrytan fick mig att avstå middagsfotandet. Däremot var det svårt att motstå Nagrefs (admin på Faktiskt) skål till alla oss på Euphonia ... Nu väntar vi bara på nästa utmanare ... Quote
Käera Posted November 6, 2010 Posted November 6, 2010 Nu väntar vi bara på nästa utmanare ... När nya skivspelaren är intrimmad kanske det är dags.... Quote
Matrixen Posted November 6, 2010 Posted November 6, 2010 Köbekagan vann över himbakt Verkar vara skön stämning på dessa tillställningar! Quote
Timbre™ Posted November 6, 2010 Posted November 6, 2010 Dags för omröstning ... http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...00omrstning.jpg Hela bilden utstrålar anspänning... Quote
matta Posted November 6, 2010 Posted November 6, 2010 (edited) Vilken rolig läsning! Verkar vara en mycket trevlig tillställning, och ett härligt gäng! Edited November 6, 2010 by matta Quote
shifts Posted November 6, 2010 Posted November 6, 2010 Stort tack för reportaget, riktigt rolig läsning och bra bilder. Quote
Bebop Posted November 6, 2010 Author Posted November 6, 2010 Tack för uppskattande ord ... Den här lilla tävlingen är ett utmärkt sätt att sprida vår hobby under roande former. Jag tror att det är ett gäng i Trollhättan som också satt igång motsvarande övningar. Tävlingsmomentet är bara ett verktyg för att få ihop ett program och att vi sitter och lyssnar aktivt med efterföljande analyser och tankar. Jag avslutar som jag började men Guldörat som numer njuter av värmen hemma hos Dr Horace. Grattis! ...och nu väntar vi bara på ett ödmjukt inlägg från Dr Horace ... Quote
das Boot Posted November 7, 2010 Posted November 7, 2010 Fint reportage Bebop! Det var, som alltid, en mycket trevlig tillställning. Extra tack till Sista Ordet som fört Grosshandlarens (Rolands) fantastiska levergryta vidare. Jag vill också komplettera reportaget med ett par bilder Nu är det bara en fråga kvar. Hur länge ska dr.Horace få sova lugnt om nätterna? Storhövdingen och Lillhövdingen: Dr.Horace ger tydliga instruktioner om hur omröstningen ska gå till. Rösterna läggs enligt tradition i en den höga hatten. Röstningsbås, givetvis gjorda av LP/CD-boxar: Avslutningsvis kombatanterna: das Boot Quote
Timbre™ Posted November 7, 2010 Posted November 7, 2010 Storhövdingen och Lillhövdingen: http://i219.photobucket.com/albums/cc222/F...as/IMG_0096.jpg Har vi även en Lillhövding och det känns ju kul att ha ramlat på bägge i hifisammanhang. Quote
toobs Posted November 8, 2010 Posted November 8, 2010 Tack för uppskattande ord ... ...och här kommer några till - Jättekul läsning! Önkar att man kunde få till något liknande häruppe i skogen också. Du Bebop som hört både 7:orna och 5:orna - tankar kring skilnader? Nu var ju apparatfloran uppströms olika, men ändå.... Quote
Bebop Posted November 11, 2010 Author Posted November 11, 2010 Du Bebop som hört både 7:orna och 5:orna - tankar kring skilnader? Nu var ju apparatfloran uppströms olika, men ändå.... Först av allt så är inte Harbeth en högtalare för alla smaker. Om man gillar t ex Wilson och Focal så är Harbeth inget att yvas över men om man går mer åt Dynaudio, Sonus Faber och Verity så ligger Harbeth mer åt det hållet men ändå inte samma. Harbeth har det som förr (kanske fortfarande) kallades det engelska ljudet med förebilder som de gamla Spendor BC 1 som BBC hade i sina studios. Det innebär en varm behaglig klang där mellanregistret och övre mellanregister/lägre diskant ger en fantastiskt fin klang åt t ex röster. Basen är inte bråddjup och ej heller reptilsnabb. Men den har en härlig klang och värme som passar t ex pianomusik fint. Sedan ger dom en jättefin ljudbild. Men dom är inte superdynamiska och dom är inte till för att brassa på med stor orkestermusik. Det innebär inte att det låter dåligt om denna musiken, men det får vara i vettig volym. Som jag ser det är Harbeth väldigt "lagom" och spelar fantastiskt fint på akustisk jazzmusik som är det jag hört mest med dom. Ljudet mellan 5:an och 7:an är av samma karaktär men 5;an (som är den större) har ett mellanregisterelement och en större låda som ger lite mer bas och en bättre separation mellan instrument, men skillnaden skall inte överdrivas. Om man har ett större rum, säg över 20 m2 hade jag dock satsat på 5:orna. Monitor 30 låter också bra. De har framför allt en mer upplöst och utsträckt diskant, som jag minns dom. Jag har dock inte hört dom så jättemycket. Quote
eliot Posted November 11, 2010 Posted November 11, 2010 Dr.Horace ger tydliga instruktioner om hur omröstningen ska gå till. Rösterna läggs enligt tradition i en den höga hatten. Detta kan tolkas som manipulering :Shame On You: Quote
K-man Posted November 11, 2010 Posted November 11, 2010 Röstningsbås, givetvis gjorda av LP/CD-boxar: Dessutom med en mycket väl vald etikett på vinet för ändamålet.... \\K-man Quote
calle_jr Posted November 12, 2010 Posted November 12, 2010 Anläggningen för dagen hos Sista Ordet består bl a av följande: Holographic riaa och försteg Well Tempered skivspelare med Sumiko Black Bird Behringer slutsteg till basarna Musical Fidelity Supercharger 750K till övriga register Pelarhögtalare med 32 st hemdatahögtalare per sida och 8 st Monacor diskanter per kanal 4 baslådor per kanal med 10" Bremen-basar från Peter Steindel Densen B420 CD-spelare Nordost Red Dawn mellan CD och försteg - för övrigt inga märkeskablar. http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...ssistaordet.jpg Hemdatahögtalare Quote
toobs Posted November 12, 2010 Posted November 12, 2010 Först av allt så är inte Harbeth en högtalare för alla smaker. Om man gillar t ex Wilson och Focal så är Harbeth inget att yvas över men om man går mer åt Dynaudio, Sonus Faber och Verity så ligger Harbeth mer åt det hållet men ändå inte samma. Harbeth har det som förr (kanske fortfarande) kallades det engelska ljudet med förebilder som de gamla Spendor BC 1 som BBC hade i sina studios. Det innebär en varm behaglig klang där mellanregistret och övre mellanregister/lägre diskant ger en fantastiskt fin klang åt t ex röster. Basen är inte bråddjup och ej heller reptilsnabb. Men den har en härlig klang och värme som passar t ex pianomusik fint. Sedan ger dom en jättefin ljudbild. Men dom är inte superdynamiska och dom är inte till för att brassa på med stor orkestermusik. Det innebär inte att det låter dåligt om denna musiken, men det får vara i vettig volym. Som jag ser det är Harbeth väldigt "lagom" och spelar fantastiskt fint på akustisk jazzmusik som är det jag hört mest med dom. Ljudet mellan 5:an och 7:an är av samma karaktär men 5;an (som är den större) har ett mellanregisterelement och en större låda som ger lite mer bas och en bättre separation mellan instrument, men skillnaden skall inte överdrivas. Om man har ett större rum, säg över 20 m2 hade jag dock satsat på 5:orna. Monitor 30 låter också bra. De har framför allt en mer upplöst och utsträckt diskant, som jag minns dom. Jag har dock inte hört dom så jättemycket. Tackar för en bra sammanfattning! Måste försöka provlyssna nånstans. Mina minnen av det engelska ljudet daterar sig tillbaks till min första hifi-upplevelse - i mitten på 80-talet. Det var i någon affär i Uppsala med ett par Heybrook HB1 som spelade så fantastiskt att minnet fortfarande värmer. En kompis köpte sedan dem och kopplade till Quad-förstärkare Är i och för sig väldigt nöjd med maggisarna, men har nu blivit väldigt sugen på vart man skulle kunna komma med Harbeth. (det är ju faran med att hänga på detta forum ) Quote
matta Posted November 12, 2010 Posted November 12, 2010 En riktigt bra beskrivning Bebop! Jag gillar inte Focal, men jag älskar brittiska högtalare och har haft ProAc och nu har jag Harbeth HL5. Hade 7orna hemma innan jag köpte 5orna, och båda passar kanon i mitt 20m2 stora rum. Men jag valde 5 för att de fyllde ut rummet bättre. /Mats Quote
stargazer Posted November 12, 2010 Posted November 12, 2010 Måste bara flika in; Mycket läsvärt och underhållande "reportage"! Hifi i Skåne verkar vara ruskigt skoj. Tänk om man kunde göra pilgrimsresa dit någon gång, vad säger du new order? Keep up the good work / GÖK rockar // stargazer Quote
Ragge Posted November 12, 2010 Posted November 12, 2010 (edited) Tack för ett bra reportage Bebop, jag är förstås omåttligt glad över min vackra trofé! Våra tävlingar är alltid roliga och det var extra kul att så många kom. Nu önskar jag bara att någon som inte tidigare tävlat, utmanar mig. Intresset för Harbeth verkar stort och jag kan bara säga att jag är helnöjd! /Dr. Horace Edit: Stavfel och avsändare Edited November 12, 2010 by Ragge Quote
Bebop Posted November 12, 2010 Author Posted November 12, 2010 Jag kan ju lägga in några bilder på Harbeth 7:an som jag tog för drygt 1,5 år sedan då jag testade dom hemma. Det var då Mk II. Dr Horace modell är Mk III. Quote
calle_jr Posted November 12, 2010 Posted November 12, 2010 Nu önskar jag bara att någon som inte tidigare tävlat, utmanar mig. Är det någon specifik prärievarg du tänker på Grattis! btw. Quote
gozzi Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 Riktigt trevligt reportage, sjukt kul att följa era upptåg Quote
Recommended Posts