Bebop Posted October 31, 2010 Posted October 31, 2010 Dr Horace utmanar Sista Ordet om Guldörat ... Quote
Harryup Posted October 31, 2010 Posted October 31, 2010 Ojdå, kan bli blodig kamp. Lycka till mvh/Harry Quote
Käera Posted October 31, 2010 Posted October 31, 2010 Den skulle väl passa fint,vandringpris om jag inte har fel Quote
iroise Posted October 31, 2010 Posted October 31, 2010 Mycket kul o trevligt att följa detta, har lagt märke till hur många ljud/hifi-intresserade det verkar finns i kristanstadstrakten, där jag befinner mig förhåller det sig precis tvärtom, antar att både Lars och du har finger med i detta. Quote
Bebop Posted October 31, 2010 Author Posted October 31, 2010 Mycket kul o trevligt att följa detta, har lagt märke till hur många ljud/hifi-intresserade det verkar finns i kristanstadstrakten, där jag befinner mig förhåller det sig precis tvärtom, antar att både Lars och du har finger med i detta. Jo, det är kul och vi gör så gott vi kan för att hålla intresset uppe ... I Kristianstad har framför allt Faktiskt.se ett starkt fäste, men vi från Euphonia nafsar i hälarna ... Här har vi kvällens trupp samlad. Stående från vänster ser vi: Sista Ordet (den utmanade), Das Boot, Femman, Nagref, Hifi Mike, Greven, Gråben (Bebop) Sittande från vänster: Vinyl-Kalle, Mister Lister, Storhövdingen, Lillhövdingen (Ranefjord), Glesnaimet, Dr Horace (den utmanande). Juryn är samlad och utmaningen kan börja ... Quote
iroise Posted October 31, 2010 Posted October 31, 2010 Dr Horace undrar om jag inte träffade honom hos dig Bebop!? Quote
Bebop Posted October 31, 2010 Author Posted October 31, 2010 Dr Horace undrar om jag inte träffade honom hos dig Bebop!? Han har varit här några gånger, så kanske ... minns inte om han var med. Quote
Timbre™ Posted October 31, 2010 Posted October 31, 2010 http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...Ear/079Jury.jpg Juryn är samlad och utmaningen kan börja ... Mycket seriöst ... Quote
Kilgore Posted October 31, 2010 Posted October 31, 2010 Hmm, Glesnaimet är mkt lik min elektroniklärare jag hade på Österäng en gång i tiden. Han var nämligen mkt hifiintresserad... Quote
Bebop Posted October 31, 2010 Author Posted October 31, 2010 Hmm, Glesnaimet är mkt lik min elektroniklärare jag hade på Österäng en gång i tiden. Han var nämligen mkt hifiintresserad... Det är en riktig iaktagelse. Helt frälst i Naim och gillar gles akustisk musik - i vart fall på mässdemo. Mörkret lägger sig tidigt så fotograferingsljuset är knepigt, framför allt med fisheye, men man tager det man haver. Dags för skivbyte - Dr Horace svingar vant vinylen med Elvis som för kvällen ställde upp med Fever från en rar DCC-pressning. Högtaleriet hos Dr Horace är ett par Harbeth Compact 7ES-3 som är snörade med Siltech-kablar (London, Paris eller New York) Lyssningen återupptas igen. De först 8 anmälda har med sig ett musikavsnitt var och när detta spelas får den som spelar sitt stycke avnjuta detta i sweat-spot. De båda kombatanterna bidrar även dom med varsin låt. Jag återkommer till spellistan. Quote
calle_jr Posted October 31, 2010 Posted October 31, 2010 Här har vi kvällens trupp samlad. http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...Ear/079Jury.jpg Juryn är samlad och utmaningen kan börja ... Det skulle kunna vem som av er (utom möjligen Ranefjord) som styr kameran Quote
K-man Posted October 31, 2010 Posted October 31, 2010 Härliga tillställningar dessa kamper!!!! \\K-man Quote
Bebop Posted November 1, 2010 Author Posted November 1, 2010 Härliga tillställningar dessa kamper!!!! Det är ett sätt att träffa likasinnade och ha kul. Elektroniken hos Dr Horace är sparsam och det mest av dnt finns i skåpen i form av Linns Linto RIAA, Macs nätverk, Benchmark DAC 1 och diskar. Dr Horace har ingen CD-spelare. Samtliga CD-plattor ligger på diskar. Ovanpå bänken ser vi Nottingham Spacedeck med SME 309 försedd med Lyra Dorian. Förstärkaren är en Audio Research VSi 55. Skivspelaren är unik så tillvida att den är billackad i Californian White - samma färg som Volvo Amazon hade kring 1965. Och i mitten väljer Dr Horace sin musik, antingen via sin Mac eller Ipod. Men nu byter vi scen, till en helt annan hifi-miljö ... vi drar iväg till Sista Ordet där Guldörat varit stationerad ett drygt halvår ... Juryn är åter samlad ... med kombatanterna längst bak med uppvisande ett skenbart lugn. Under ytan är det dock spända strängar Quote
Käera Posted November 1, 2010 Posted November 1, 2010 (edited) Ovanpå bänken ser vi Nottingham Spacedeck med SME 309 försedd med Lyra Dorian. Förstärkaren är en Audio Research VSi 55. Skivspelaren är unik så tillvida att den är billackad i Californian White - samma färg som Volvo Amazon hade kring 1965. http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...elektronik2.jpg Ratt i bakelit California vit"Svenne Rubins" snygg i mina ögon Ändrat pga felskrivning Edited November 1, 2010 by Käera Quote
Timbre™ Posted November 1, 2010 Posted November 1, 2010 kombatanterna längst bak med uppvisande ett skenbart lugn. Under ytan är det dock spända strängar http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...JurynhosOla.jpg Allvar i sin bästa form... Quote
toobs Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 Det är ett sätt att träffa likasinnade och ha kul. Elektroniken hos Dr Horace är sparsam och det mest av dnt finns i skåpen i form av Linns Linto RIAA, Macs nätverk, Benchmark DAC 1 och diskar. Dr Horace har ingen CD-spelare. Samtliga CD-plattor ligger på diskar. Väldigt snyggt! En omsorgsfullt ihopsatt anläggning ser det ut som Väntar med spänning på utförlig redogörelse för hur det lät! Harbeth återkommer allt oftare i mina drömmar...... Quote
das Boot Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 Harbeth återkommer allt oftare i mina drömmar...... Det förstår jag!! Här ser vi Bebop hos dr.Horace. Ni ser själva hur koncentrerad han är. Nu är det allvar! Quote
HOLBERG Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 Hej Jeg venter også med spænding på at høre omkring indtrykkene. Ejer selv en Audio Research VSi60 som snart får selskab af Harbeth SHL5 Quote
toobs Posted November 3, 2010 Posted November 3, 2010 Hej Jeg venter også med spænding på at høre omkring indtrykkene. Ejer selv en Audio Research VSi60 som snart får selskab af Harbeth SHL5 Grattis! säger jag mellan avundsjukt sammanbitna tänder...... Intressant att höra vad du ersatte med Harbeth. Funderar själv på om jag kan avvara Maggisarnas kvaliteteter för att få det Harbeth kan tillföra - ack dessa svåra frågor. Det bästa vore väl kanske att ha båda...... Quote
HOLBERG Posted November 3, 2010 Posted November 3, 2010 Grattis! säger jag mellan avundsjukt sammanbitna tänder...... Intressant att höra vad du ersatte med Harbeth. Funderar själv på om jag kan avvara Maggisarnas kvaliteteter för att få det Harbeth kan tillföra - ack dessa svåra frågor. Det bästa vore väl kanske att ha båda...... Mange tak... Glæder mig også rigtig meget til de spiller i stuen Kommer til at afløse Verity Audio Finn. Quote
toobs Posted November 5, 2010 Posted November 5, 2010 (edited) Kommer til at afløse Verity Audio Finn. Och nyligt kunde vi läsa på forumet om en man som bytte från Quads 2805 (?) till HL5! Uppenbart att dessa högtalare fyller ut stora skor, som man säger. Edited November 5, 2010 by toobs Quote
conan Posted November 5, 2010 Posted November 5, 2010 Och nyligt kunde vi läsa på forumet om en man som bytte från Quads 2805 (?) till HL5! Ajdå, någon som byter ner sig (host). Fast det är ju ändå engelska högtalare. Harbeth har imponerat på mig. Quote
Timbre™ Posted November 5, 2010 Posted November 5, 2010 Kommer til at afløse Verity Audio Finn. No comments men jag har för liten erfarenhet av högtalare från ö-riket. Har egentligen aldrig lyssnat ordentligt, dock har Quad ESL och Neat Acoustics imponerat. Quote
minesota Posted November 5, 2010 Posted November 5, 2010 Och nyligt kunde vi läsa på forumet om en man som bytte från Quads 2805 (?) till HL5! Uppenbart att dessa högtalare fyller ut stora skor, som man säger. Quad esl 989 tror jag det var . /P Quote
matta Posted November 5, 2010 Posted November 5, 2010 (edited) Riktigt rolig läsning och bra bilder!! Skall bli spännande att höra fortsättningen om kampen!! (sen att jag själv har Harbeth gör saken bara intressantare... ) Edited November 5, 2010 by matta Quote
Bebop Posted November 6, 2010 Author Posted November 6, 2010 Sista Ordet är en hängiven DIY:are och lägger ner hela sin själ i sina byggen. Med hjälp av likasinnade trimmas anläggningen och anpassningarna hela tiden. Sträven hos Sista Ordet är volym och kraft. Man skall kunna spela fullregister i höga volymer och gärna då hårdrock, elektronica, kraftfull soul ... men även orkestermusik. Anläggningen för dagen hos Sista Ordet består bl a av följande: Holographic riaa och försteg Well Tempered skivspelare med Sumiko Black Bird Behringer slutsteg till basarna Musical Fidelity Supercharger 750K till övriga register Pelarhögtalare med 32 st hemdatahögtalare per sida och 8 st Monacor diskanter per kanal 4 baslådor per kanal med 10" Bremen-basar från Peter Steindel Densen B420 CD-spelare Nordost Red Dawn mellan CD och försteg - för övrigt inga märkeskablar. Quote
Bebop Posted November 6, 2010 Author Posted November 6, 2010 Här har vi kvällens spellista som är en blandad komplott men med en övervikt mot soft och ganska gles musik. Quote
Bebop Posted November 6, 2010 Author Posted November 6, 2010 Dags för omröstning ... Hur gick det då ... Jo här har vi "segraren" - Dr Horace (som också är medlem på Euphonia under nicken "Ragge") Min analys av utgången är att finess och innerlighet vann över pompa och ståt. Harbeth har en vid pensel men briljerar framförallt i röster, mellanregister och ljudbild. Den klarade även de dynamiska partierna i Dvoraks stycke oväntat bra. Hos Sista Ordet finns det mer djupbas som låter väldigt bra. Där är också ett helt annat drag än vad ett par stativare kan för- medla. Känner jag Sista Ordet rätt så kommer han att gå vidare. Han har flera idéer på gång hur han skall förbättra upplösning och klang i mellanregistren. Quote
Recommended Posts