Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ny i forumet ... fast jag har förstås sedan länge med stor behållning tittat in som gäst lite då och då.

Tänkte egentligen väcka en gammal tråd kring trådlös anslutning men bestämde mig för att öppna en ny tråd istället eftersom jag insåg att jag nog har en lite annan vinkling på frågan. En mer visionär vinkling... ;)

Mitt jobb gör att jag har all anledning att hålla koll på trender inom hemelektronik och något som verkar komma med buller och brak är iPad och liknande "plattor". Teknikutvecklingen är enorm inom detta område med allt mer strömsnåla skärmar och massor av nerladdningsbara "Appar". Många med mig kommer sannolikt att tycka att en snygg "platta" på soffbordet inte känns helt fel om den klarar sig utan sladdar och nöjer sig med "mat" de timmar man ändå sover. Den lär bli framtidens schweiziska digitala armékniv, användbar till allt och lite till. Nåja, nästan i alla fall och kanske inte i riktigt alla miljöer. Den är ju trots allt lite svår att få ner i fickan...

Självklart kommer jag att kunna ladda ner "appar" som fungerar som spelare för allehanda gamla och nya ljudkällor. Jag kommer att ha trådlös koppling mot min NAS där mina musik- och mediafiler ligger och trådlös uppkoppling till Spotify och andra Internetbaserade mediatjänster. Jag har även laddat ner "appar" för att fjärrstyra min nya LAN-anslutna TV och hela min LAN-anslutna ljudanläggning. Bye bye alla fjärrkontroller som tar upp plats på soffbordet. Utopi? Jag tror inte det.

Redan idag kan nyare TV och förstärkare hantera DLNA. Vad händer om man ersätter ljudkortet i sin PC eller "platta" med en DLNA-server och ställer in TVn och förstärkaren att lyssna på denna DLNA-server? Skulle följden skulle bli att vi inte behöver fler burkar i kedjan? Inga sladdar, inga Airports", inga Sonos, inga Squeezeboxar och inga media-PC under TVn? Skulle följden dessutom bli att det faktiskt inte gör ett dugg att teknikutveckligen är reptilsnabb? Det är ju bara att ladda ner en ny "app" så är man på banan igen. Visst låter det härligt? ;)

Okay, om vi då ser det ur en Euphoniansk synvinkel, var ligger problemen och vilka möjligheter ser ni? Vilka delar är viktiga för att vi ska kunna bibehålla eller förbättra den ljudkvalitet vi är vana vid? Finns det redan idag någon programvara jag kan ladda ner som jackar in sig som ett ljudkort i min PC och agerar DLNA-server ut mot min ljudanläggning? Hur långt bort i tiden ligger egentligen min vision? Är vi redan där?

Haregôtt :)

Posted

Intressant frågeställning.Den teknik du nämner börjar väl redan vara aktuell.Det går fort.Men detta kräver lite "know how"från användaren i fråga om teknisk kunskap och det kanske inte finns på alla håll.Varken kunnande eller lusten att lära sig.

De som ligger i frontlinjen har säkert liknande anläggningar som du talar om,medans de flesta andra väntar på färdiga lösningar som inte kräver lika mycket vilja och kunnande,och kanske främst någon form av driftsäkerhet.

Posted
Intressant frågeställning.Den teknik du nämner börjar väl redan vara aktuell.Det går fort.Men detta kräver lite "know how"från användaren i fråga om teknisk kunskap och det kanske inte finns på alla håll.Varken kunnande eller lusten att lära sig.

Jo det är ju det som är lite av problemet - att behöva lära sig något nytt. ;)

Jag har själv ungdomar hemma som med förundran tittar på pappas alla mysko apparater. Sedan rycker de på axlarna och tar kabeln som pappa så snällt kopplat in i förstärkaren och hängt upp på sidan av hembio-racket och jackar in andra änden i sin dator eller telefon (!) och sätter igång att spela musik eller titta på en film med alldeles utmärkt kvaliet. Alla pappas koknstiga "spelare" har de inte ens försökt att förstå sig på. Allt de behöver finns ju i de "burkar" som de bär med sig. Jackar in sig i pappas anläggning gör de bara för att få bättre ljud och bild när de befinner sig i vardagsrummet.

Det är ju bara att inse att många av dessa ungdomar är nästa generation Euphoniker. Deras värld består av "appar" på en dator eller telefon, inte av Skivspelare, CD-, DVD- eller Blueray-spelare. Inte ens LAN-anslutna mediaspelare förstår de nyttan med. Vad skall man med en sådan till när det finns "appar" som man kan ladda ner, ett lagringsutrymme lokalt i datorn/telefonen och en trådlös bredbandsuppkoppling mot Spotify nästan överallt?

Fast det blev ju trots allt bättre ljud och bild när man jackade in sig i pappas anläggning...

Sitter just nu och tittar på en film med bra kvalitet och kanonljud.... via HDMI-kabel från grabben telefon (!)

Världen är sig inte längre lik..... suck!

Posted

Att överföra digitalt ljud via HDMI-kabel från bärbara datorer och telefoner verkar inte vara några större problem. Jag testade att strömma musik digitalt till min Pioneer-receiver via HDMI-kabel från grabbens trådlöst uppkopplade Nokia N8 och det lät fantastiskt bra. Vi testade både med Spotify Premium och att spela musikfiler som han hade lagrat lokalt på telefonen.

Om man läser HDMI-specen så ska HDMI klara "up to 8 channels of uncompressed audio at sample sizes of 16-bit, 20-bit, and 24-bit, with sample rates of 32 kHz, 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz, 176.4 kHz, and 192 kHz" och det ska väl räcka ganska långt även för oss inbitna hifi-geeks. :)

Vikten av bra D/A och välbyggda analoga delar är jag väl medveten om och där finns inga enkla genvägar, men inom den digitala domänen verkar löjligt billiga terminaler och nedladdningsbara "appar" nu kunna ersätta vår dyra kvalitetsspelare. Det kanske är att svära i kyrkan att säga sådan i detta forum men ni är välkomna att hugga tillbaka. Eller rättare sagt, jag vill väldigt gärna att ni gör det, för inte kan det väl vara så enkelt?

Posted

Risken att appifieras är nog ganska liten. Jämför när TV2 var nytt. Då behövde man en dosa (app) på TV:n och ratta in en speciell kanal samtidigt som man slog på dosan. Nu är detta ett minne blott. Vem zappar TV:n "mekaniskt" idag? Ok då, Boxer, marknätsboxar osv ... visst ... men det är bara tillfälligt. Snart rattar man in kanalerna via nätet - och alla TV-apparater har stöd att anslutas till bredbandet - trådlöst. Inga appar - bara att knappa in rätt kanal.

Men det finns också andra trender - t ex smyger allt fler unga in på skivmässorna och köper LP - krautrock, gammal punk, hårdrock från -81 och jazz - massor av gammal jazz. Jag åkte förbi skivmässan som besökte oss idag och köpte några LP med rejäla konvolut, snygga bilder, fina vinyler. Det slår mig att det är så många yngre. Bara för kanske två år sedan såg det inte ut så ... jättekul!

Framtiden är inte appar - framtiden är musik på nya sätt - direkt tillgängliga i apparaterna vi köper ... och så har vi mångfalden - LP kommer starkt. CD dör en säker död precis som VHS, kassettbandet och super-8 ... ;)

Posted

Hej Dynamic och välkommen hit!!

Jag tror, som jag uppfattar att du menar, att spelaren är av underordnad betydelse om man med spelaren menar den som tillhandarhåller mjukvaran i "första ledet". Har själv gått över till att spela från datorn istället för CD och det fungerar alldeles utmärkt med extern dac. Vidare går det ju även alldeles ypperligt att streama mjukvara så länge det är av god kvalitet. Här tror jag dock att dagens audiofiler, undertecknad inkluderad, inte nöjer sig med spotifykvalitet. Skulle dock inte vara alls förvånad om man framledes kommer att erbjudas tjänster på nätet som tillhandahåller liknande tjänster, reklamfinansierade eller betal, som spotify fast med högupplöst material. Ser man bara ett litet antal år tillbaka så har det ju hänt en del på bandbreddsfronten.

Således, så länge man har en bra DAC, spelar det ingen som helst roll, anser jag, i vilken form mjukvaran, når DACen. Här tror jag som du att det kommer att hända massor framöver.

Däremot efter DACen, måste det vara av mer "gammalmodigt" snitt. Tack och lov, kanske!! ;)

Sen är det ju något helt annat med vinyl... men det var ju inte det som det var frågan om här.

//Richard

Posted
Det är ju bara att inse att många av dessa ungdomar är nästa generation Euphoniker.

Helt klart är det så och musikintresset kommer långt före teknikintresset även om vi hittar många vinylfreaks bland dagens femtonåringar... :)

Körde Forrest Gump med Tom Hanks inför höstlovet i årskurs 8. Frågetävlingen gällde filmmusiken och visst plockar majoriteten Elvis Presley men när några tjejer dessutom prickar in ett kort stycke med Booker T. & the MG's höll jag nästan på att sätta Dumleklubban i halsen... :o:D

Posted
att sätta Dumleklubban i halsen... :o:D

Det är faktiskt kul att höra när ungdomarna snackar hårdrock och vem som gjorde det ena eller det andra solot - och vi pratar 70-talsplattor nu ... Rainbow, Purple mfl. De kan sin punk också - Sex Pistols, Ebba Grön mfl. :app:

Men vad gäller appar är det säkert bara ett uttryck för att det ännu är för komplicerat att spela musik via dator eller telefon. När det blir enklare och "inbyggt" från början kommer fokus att ligga mer på att nå utbudet i bättre och bättre kvalitet. Fast det ligger en broms på detta - och det är att allt ska bli billigare och billigare vilket står på tvären mot bättre och bättre kvalitet som i allmänhet kräver dyrare apparater och högre bandbredd.

Men jag är optimist - det kommer att gå åt rätt håll vad det lider - musik tillgängligt i mobilen och bara att koppla in till närmaste högtalaranläggning trådlöst.

Posted

Välkommen Dynamic!

Inga sladdar, inga Airports", inga Sonos, inga Squeezeboxar och inga media-PC under TVn?

Det låter som om vi kabelfetischister går en tynande framtid till mötes :diss:

Posted
Det låter som om vi kabelfetischister går en tynande framtid till mötes :diss:

Upp med hakan calle_jr, nånstans måste man ju trots allt gå in i den analoga domänen och då spelar ju ändå kablarna roll ;). Det finns nog många hardcoreaudiofiler som inte nöjer sig med att koppla källan direkt till en amplifierad högtalare. Då kan man ju inte påverka nåt själv. Hemska tanke. :Shame On You:

Posted
Det är faktiskt kul att höra när ungdomarna snackar hårdrock och vem som gjorde det ena eller det andra solot - och vi pratar 70-talsplattor nu ... Rainbow, Purple mfl. De kan sin punk också - Sex Pistols, Ebba Grön mfl.

Jo det är något allvarligt fel på dagen ungdom. De spelar ju musik som även vi "vuxna" gillar.... :D

Posted

Får man skjuta in en techie-fråga mitt i allt detta? Någon som vet om det redan idag finns programvara som kan länka in sig som ljudkort i min PC men som sedan agerar DLNA-server ut mot mitt trådlösa LAN och som därmed gör ljudet från min PC trådlöst tillgängligt för DLNA-spelare på mitt LAN, t ex min DLNA-kompatibla bio-förtärkare?

Posted

Kanske inte riktigt hör hemma här, men dock.

En liten affärsidé till de som kopierar sina CD till datorer. Eftersom det är olagligt att kopiera CD skivor och sälja dem, men inte kopiera dem för egen räkning skulle man kunna göra så här. Jag skulle kunna köpa era gamla CD, be er kopiera dem för min räkning, betala er för arbetet, och därefter sälja tillbaka CD till er. Finns det någon jurist i sällskapet som vet?

:o:mm::black::app:;)

Posted
Hej Dynamic och välkommen hit!!

...

Här tror jag dock att dagens audiofiler, undertecknad inkluderad, inte nöjer sig med spotifykvalitet. Skulle dock inte vara alls förvånad om man framledes kommer att erbjudas tjänster på nätet som tillhandahåller liknande tjänster, reklamfinansierade eller betal, som spotify fast med högupplöst material. Ser man bara ett litet antal år tillbaka så har det ju hänt en del på bandbreddsfronten.

Således, så länge man har en bra DAC, spelar det ingen som helst roll, anser jag, i vilken form mjukvaran, når DACen. Här tror jag som du att det kommer att hända massor framöver.

Tack för välkomnandet Richard :)

Jag tror precis som du att det kommer att utvecklas nya tjänster för folk med "speciella behov". Kanske "Spotify Ultra" för oss som vill ha bättre ljudkvalitet. ;) Tjusningen med den "appifierade" världen är väl annars just det att det inte längre kostar lika mycket att ta fram något för en smalare målgrupp. Det finns ofta t o m entusiaster som utvecklar funktionen själva och sedan gör den nerladdningsbar gratis via nätet bara för att det är så himla kul. Nya funktioner börjar som en "app" men om den sedan används av tillräckligt många blir den snart en naturlig del av själva terminalen, telefonen, förstärkaren, TVn, etc. Hur som helst så slipper vi vänta flera år på att branchen först ska kriga färdigt om vilken standard som ska gälla och på att producenterna sedan ska konstruera in funktionen i sina produkter. Om funktionen bara riktar sig mot en liten mågrupp blir produkterna svindyra eller så kommer de aldrig igenom nålsögat. Den "appifierade" hifi-världen öppnar dörrar för många spännande tjänster och funktioner. Där är väl bara det att det inte alltid så lätt att ta till sig allt nytt....

Haregôtt :)

Posted

"Självklart kommer jag att kunna ladda ner "appar" som fungerar som spelare för allehanda gamla och nya ljudkällor. Jag kommer att ha trådlös koppling mot min NAS där mina musik- och mediafiler ligger och trådlös uppkoppling till Spotify och andra Internetbaserade mediatjänster. Jag har även laddat ner "appar" för att fjärrstyra min nya LAN-anslutna TV och hela min LAN-anslutna ljudanläggning. Bye bye alla fjärrkontroller som tar upp plats på soffbordet. Utopi? Jag tror inte det. "

Javisst finns det redan. Revox, Denon, Sonos, Kaleidascape, Spotify, Squeezebox, Creston, AMX med många andra går redan att köra med en iPad eller en iPhone. iPaden är extremt trevlig då man använder den, blixtsnabb ihop med Squeezebox.

Och vill man styra en annan pc eller mac så finns alla möjligheter till fjärsstyrning av hela datorn.

mvh/Harryup