Jump to content

Recommended Posts

Posted

Några bilder från Larry Carltons spelning på Fashing, fredag 29 okt 2010.

Larry lirade med två unga musiker i tjugoårsåldern på trummor o elbas, som

gav härlig energi till Larrys eleganta jazzspel på gitarr, en Gibson ES-335LC.

Larry är meriterad bandmedlem från Crusaders, Steely Dan o Fourplay m.fl.

Började med känsligt fingerspel, smooth jazz o fusion och avsluta med tung-gung-blues i

BB Kings anda helt i publikens smak.

På en fråga från Larry hur många i publiken som lira gitarr, så uppskattade jag att det

var en 40% cirka :o .

En härlig kväll med en sympatisk legend!

P1010065b.jpg

P1010075b.jpg

P1010060b.jpg

P1010077b.jpg

Posted (edited)

Trevligt, :) minns den dag när Hello Tomorrow demades på Apogee, :mm:

både högtalarna och Discovery köptes... :app:

Edited by BTS
Posted (edited)
Trevligt, :) minns den dag när Hello Tomorrow demades på Apogee, :mm:

både högtalarna och Discovery köptes... :app:

Då får du delvis skylla den tunga investeringen på Larry Carlton :)

/muffin

Edited by Muffin
Posted

En godbit från millenniumskiftet där Larry Carlton själv står som producent för drygt hälften av inspelningarna.

carlton001.JPG

Larry Carlton/Lee Ritenour brukar ju dessutom vara ett signum för god ljudkvalitet... :mm:

carlton002.JPG

Posted
Larry Carlton/Lee Ritenour brukar ju dessutom vara ett signum för god ljudkvalitet... :mm:

Här heter favoritlåten A Place For Skipper :):mm:

Posted (edited)

Jag var iväg och lyssnade på Larry Carlton Trio På Sticky Fingers I veckan, Med beröm godkänd insats Kanske skulle varit lite mer upptempo låtar men Inget snack om att han kan lira det mesta!

Jag stod i sweetspot och fick känna av flera solon från bassisten jösses lungorna dallrade! Givetvis Hade jag riktiga lyssnings-proppar på :app:

mvh

Edited by anders.s
  • 2 weeks later...
Posted

Ingen här som lyssnat på när Larry och Steve Lukather spelar gitarr tillsammans? "Live in Osaka" har jag för mig att skivan heter och bra är den dessutom.

Posted (edited)

Här en recension av konserten från DN/ Johannes Cornell, 30 okt 2010:

"Det finns ett klipp på Youtube där en yngre Larry Carlton i gräslig hockeyfrilla gör sitt bästa för att spela skjortan av omgivningen. Det ser rätt corny ut, men vore det inte för förmågan att briljera med gitarren där och då skulle han knappast framstå lika avspänd här och nu. Larry Carlton på Fasching år 2010 är en man utan någonting kvar att bevisa. Håret är sedan länge tunt och grått men prydligt kortklippt. I jeans och t-shirt under en uppknäppt skjorta introducerar han än en gång samma gamla låt, muttrandes att han förvisso är "sick of it" men att den ändå för en massa fina minnen med sig.

Det är Steely Dans "Josie", inte helt otippat. Men numer spelar han den utan att demonstrera andra färdigheter än dem låten fordrar. Jag tror egentligen inte att det beror på leda med själva låten, utan snarare med allt utom låten. Briljerandet. Bekräftandet. Mycket lite av det där får längre något utrymme hos Carlton, som också har valt bort stjärnuppställningarna och i stället turnerar med sin son Travis på elbas och unge Gene Coy på trummor.

För ännu gillar han att lira. Det syns – och det hörs. Hans karaktäristiska stil, där ackorden behandlas med samma silkesvantar som enskilda toner. Det är ett sätt att spela gitarr som också känns genuint amerikanskt, djupt rotat i blues och jazz samtidigt som det omfamnar mer än det utesluter. Det kan fortfarande blixtra till. ­Ibland riktigt ordentligt. Men det är den direkt ömsinta omsorgen med melodier och detaljer som röjer att Carlton till syvende och sist sätter musiken före gitarren."

Edited by Muffin