Jump to content

Youtube favoriter


new order

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
2 hours ago, new order said:

 

Can´t stop the feeling! Detta är ju asbra.

 

 

Riktigt bra! Men det är klart, svenskarna Max Martin och Johan 'Shellback' Schuster som har gjort den. 

 

Här har du en intressant radiointervju med bl.a. Shellback om hur skapandet av låten gick till. 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6707850

 

Hela serien är trevlig om någon vill ha någonting att lyssna på medans man jobbar.

Edited by JWE
Link to comment
Share on other sites

Det var först ikväll som jag fattade att titelraden i Bei Mir Bist Du Schön inte är tyska med amerikanskt uttal utan utan en felstavad Jiddisch... Bei Mir Bistu Sheyn... här i en rykande het version från Brooklyns underjord: 

 

 

Enjoy. Att hitta originalet helt på Jiddisch lämnas som övning åt läsaren. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kanske inte så mycket musik, men desto mer om musiklyssning och skivor i långa banor. Hemma hos reportage hos Michael Fremer.

 

 

Intressant att hans lyssningsrum är så pass litet så att han rimligen kör ganska mycket i närfältslyssning, men vilken anläggning och vilken skivsamling!:mm:

Calm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 12/11/2017 at 20:46, lemanfan said:

Det var först ikväll som jag fattade att titelraden i Bei Mir Bist Du Schön inte är tyska med amerikanskt uttal utan utan en felstavad Jiddisch... Bei Mir Bistu Sheyn...

På svenska heter den Bär Ner Mig Till Sjön.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lite musikhistoria ur min universitetskurs om musik, musikteknologi och medier.

 

 

 

 

Tidig fransk elektronisk musik av Pierre Henry en av föregångarna inom området. Baserad på bandinspelningar av diverse musikinstrument med elektroniska "pålägg" och slingor. Mycket annorlunda musik för mig men både melodiskt och spännande. Lite av inspiration för bla. senare musik som techno. Original Philipsinspelning 1967, finns också som senare remix. Musikstilen kallas Musiques concrètes och är ett tydligt exempel på musik som framställts med hjälp av ett stort antal bandspelare.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Så ska det låta är inne på jag-vet-inte-vilken-säsong. Personligen tycker jag där har varit en hel del guldkorn även om det troligen inte är fint nog i högsociotets-kretsarna. Och självklart finns där pinsamma tillfällen.

 

I nedan länk får man en tankeställare när Dolly Style, denna över-producerade marknds-gimmick, visar sig kunna leverera sång och känslor! Självklart kan man ta på sur-glasögonen och kritisera ditt och datt, men jag får gåshud när en underdog tar upp kampen, levererar och bevisar att där finns sångkompetens.
För er som inte känner till, så är detta programledarinnan Sarah's "egna låt". Rätt tyket att välja den och sjunga den "till" Sarah!

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...