Jump to content

Swiss made


calle_jr

Recommended Posts

Oskar Heil Kithara är också den en produkt från Svejts;

Eftersom du har svårt med stavningen till Schweiz så tycker jag att du skall se filmen Die Schweizermacher

(Obs Schweizertyska!)

schweizermacher.jpg

...där man får reda på vad en schweizare skall vara :D

PS. Filmen driver med Einbürgerung in der Schweiz dvs. vad som krävs för att bli schweizare ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
DSC_9821-.JPG

Bashornen spelar 18-350Hz, med möjlighet till delning 60-350Hz uppåt och 20, 30 eller 40Hz nedåt.

Det sitter en 12" driver till varje horn som drivs av en 250W förstärkare.

Vad jag förstår användes denna förstärkare även till drivning av Trio.

Model Three er vel egentlig en integrert forsterker? (de har en separat pre/power kombinasjon) basshornene har egen innbygd forsterker for aktiv drift.

DSC_9833.JPG

Model Three specs:

output Kl A 8 Ohm: 2x 0.4 W (ja det er rett)

20 Ohm: 2x 1.1 W

output Kl A-B 8 Ohm: 38 W

20 Ohm: 27 W

Med en fölsomhet på 109db er det mer enn nok å sparke live i Trioéne (classico) med Model Three ;)

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
Det är korrekt. Tack för det, Musicus.

Som en hörlursförstärkare ungefär...

Presis! har en kompis som fra tid til annen bruker sin hörlurs forsterker på sine AG Uno, spiller skammelig bra enligt han :) ...

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

Vi går vidare ...

Montana Audio Systems - med följande eleganta programförklaring; Generalvertretung hochwertiger HiFi-Produkte ställde ut

i nästa rum. Man kan inte låta bli att undra om det finns något släktskap med Audionord. Sonus Faber, Audio Research, Moon, Krell, Wilson Audio ...

009ARC.jpg

Men som framgår här finns även en del andra försklassiga "brands" i katalogen, t ex Martin Logan och Pass Labs. Jag lyssnade

framför allt på Martin Logans nya Ethos som lät utmärkt. Dessutom spelades på Sonus Faber Elipsa

010ARC.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sonus Faber Elipsa i den nye SE version - I Like :)

Tack för det tillrättaläggandet, Hans Faber.

Hyllan i mitten innehåller mycket godis ...

  • Audio Research VSi60 - en integrerad 60 wattare
  • Audio Research Ref CD 8
  • Audio Research Reference Anniversary Line stage med separat Power supply
  • Pass Labs XA 100.5 Class A Mono Power amplifers

014ARC.jpg

Här är strömförsörjningen till försteget som jag inte sett tidigare. Men det är inte lätt att hänga med ARC just nu. De

har massor av nyheter på gång.

011ARC.jpg

Det är naturligtvis inget fel på Audio Research' slutsteg, men det är det heller aldrig fel med Pass Labs och har sådana

i sin prislista så skall naturligtvis dom också visas upp.

012ARC.jpg

Link to comment
Share on other sites

Montana Audio Systems är också distributör i Schweiz (obs! utan "t") av Ramses Cables, som är en tysk kabel från Berlin.

Du kan läsa mer om dom här. Hur bra dom är kan vi bara gissa, men

de är i vart fall rätt trevliga att titta på. Kanske något för forumets handlare att kika närmre på...

019ARCRamses2.jpg

018ARCRamses.jpg

017ARCRamses.jpg

016ARC.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi tar oss ut i stora hallen igen där Phonosophie höll till, och Ingo Hansen demade både det ena och det andra;

Här hamnar vi också i Voodoland som jag har lite svårt för. Eliots kallar mig "tvivlaren" och det är en titel jag gärna bär.

Jag överlämnar tangentbordet till Eliot som möjligen kan förklara lite mer på djupet vad det här rör sig om. I väntan

på det kan jag meddela att hugade spekulanter får hosta up si sådär ca 3,500 kronor för den högra kontakten som man

skall sätta i grendosan med resultatet att ljudet får ett helt annan lyft. :Thinking:

024Phonosophie.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eliots kallar mig "tvivlaren" och det är en titel jag gärna bär.

Jag kallar dig inte alls "tvivlaren" och jag tycker att det är viktigt att tvivla och inte "köpa" allt någon säger.

- Har jag inte trott på något som t.ex. Acoustic Systems Resonators liksom denna skenbart vanliga stickkontakt så är det ju bara jag själv som vet att jag inte trodde på det innan demonstrationen - hör jag det på demonstrationen så blir jag överraskad, hör jag inget är det som det skall för mig. :)

Dessa saker påminner i mångt och mycket om Nordost demo där skillnaden vida överstiger vad man förväntar sig.....

Link to comment
Share on other sites

Montana Audio Systems är också distributör i Schweiz (obs! utan "t") av Ramses Cables, som är en tysk kabel från Berlin.

Du kan läsa mer om dom här. Hur bra dom är kan vi bara gissa, men

de är i vart fall rätt trevliga att titta på.

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...9ARCRamses2.jpg

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...18ARCRamses.jpg

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...17ARCRamses.jpg

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...made/016ARC.jpg

Lite som en helyllesvariant av Nordost. Något för stundande vinteraftnar... :?::)

Link to comment
Share on other sites

Dessa saker påminner i mångt och mycket om Nordost demo där skillnaden vida överstiger vad man förväntar sig.....

Även den påstådda skillnaden har jag inte upptäckt eller är det så att jag blockerar mig. En bra presentation kan ibland

leda till konklusioner som inte kan upptäckas i normala sammanhang.

Link to comment
Share on other sites

En bra presentation kan ibland leda till konklusioner som

inte kan upptäckas i normala sammanhang.

Helt rätt - därför är det viktigt att tvivla. :)

Jag brukat därför inte springa iväg och köpa något direkt efter att jag upplevt att jag hört en positiv påverkan....

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

Montana Audio Systems är också distributör i Schweiz (obs! utan "t") av Ramses Cables, som är en tysk kabel från Berlin.

Du kan läsa mer om dom här. Hur bra dom är kan vi bara gissa, men

de är i vart fall rätt trevliga att titta på. Kanske något för forumets handlare att kika närmre på...

Ännu en lycksökare ... med alla "ingredienser" för att sälja till de med tjock plånbok. Det är tydligt att målgruppen är de som har den bästa anläggningen (läs dyraste) samt vill har ett annorlunda ljud men ändå homogent (läs differentiera sig från mängden), att det är goda EMC-egenskaper (läs vetenskaplig grund) samt att det finns ett material med i bilden som är hemligt (läs mått av exotism).

Så fort dessa fyra delar är med - då luktar det placeboeffekt lång väg. Jag kan låta tråkig och att vara bakåtsträvare - men jag vill verkligen att alla som tänker köpa dyra kablar tänker en gång till. Är det verkligen den här kabeln jag vill ha??

Edited by conan
Link to comment
Share on other sites

Helt rätt - därför är det viktigt att tvivla. :)

Jag brukat därför inte springa iväg och köpa något direkt efter att jag upplevt att jag hört en positiv påverkan....

Så stark är inte jag. Jag har lagt en ny order på tweaks för att prova ordentligt hemma. Om det funkar så är det bra. Om inte så finns det alltid någon ny lycksökare som kommer att köpa det av mig. Men intill dess jag hört själv tvivlar jag.

Köpte t ex Feets of Silence 2002 till alla min burkar. Jag upplevde bara positiva effekter och jag delade alla de positiva tillmälen som kom från flera håll. Mätkurvorna stödde också superlativen. I samband med lite ommöblering för lite sedan, så plockade jag bort dom. Jag kan inte höra någon som helst skillnad...

Link to comment
Share on other sites

Så stark är inte jag. Jag har lagt en ny order på tweaks för att prova ordentligt hemma. Om det funkar så är det bra. Om inte så finns det alltid någon ny lycksökare som kommer att köpa det av mig. Men intill dess jag hört själv tvivlar jag.

Ibland ångrar jag att jag inte är som du :blush

- Det hade varit kul att köpa en "Activator Powerplug 2" för €350 från Ingo Hansen ;)

Link to comment
Share on other sites

- Det hade varit kul att köpa en "Activator Powerplug 2" för €350 från Ingo Hansen ;)

Du får börja med den vänstra "Activator Powerplug 1" som kostar 150 €.

Det skall tydligen finnas forskning bakom dessa pluggar som ger stöd för deras funktion. Själv är jag inte

tillräckligt bevandrad inom fysikens irrgångar för att dra någon slutsats av teorin. :Nail Biting:

Se länk

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
Så fort dessa fyra delar är med - då luktar det placeboeffekt lång väg. Jag kan låta tråkig och att vara bakåtsträvare - men jag vill verkligen att alla som tänker köpa dyra kablar tänker en gång till. Är det verkligen den här kabeln jag vill ha??

Selv må jeg vel si at jeg ønsker placebo effekten velkommen, (det har vel snart gått inflasjon i misbruk av det uttrykket innen hifi nu?) så sant den bidrar til å øke opplevelsen min, for meg er det viktigere at jeg opplever en forbedring, eller ikke, om det kommer av å legge til, eller trekke fra noe, betyr mindre for meg, jeg kan gjerne nevne feelgood faktoren også, viktig den med ;) ....

Forøvrig er jeg helt enig at man må være selvkritisk og spørre seg selv som du sier, er det virkelig den her tingen jeg vil ha :Thinking:

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

som en helyllesvariant av Nordost.

:D

Det skall tydligen finnas forskning bakom dessa pluggar som ger stöd för deras funktion

Just ja, han pratade något om en vidareutveckling av Maxwells teorier... :Thinking:

Här ser vi Bebop under själva säljprocessen;

- Meinen sie 350 euro, zwölfpack?

DSC_9793.JPG

- Es is sehr gut, sagt es hier...

DSC_9798.JPG

Herr Hansen var en trevlig man, och jag skulle gärna vilja testa en Phonosophie Activator Powerplug...

workshop[250x166px]090926_Stecker.jpg

Bild: www.audiophil-online.de

Link to comment
Share on other sites

Just ja, han pratade något om en vidareutveckling av Maxwells teorier... :Thinking:

Jag fick inga bilder på det men de hade också svarta och vita självhäftande ploppar i storlek som enkronor och levererades ungefär på samma sätt som julklappsetiketter. Problemet som löses med dessa är skadliga virvelströmmar som uppkommer när en cd-skiva snurrar. Om jag förstod det rätt kostar varje plopp 3 €. De kan med fördel även appliceras på telefoner, väckarklockor, speglar med mera. Allt för ett bättre ljud...

Hurvida om även detta kan härledas till en omskrivning av Maxwells teorier förtäljer icke historien.

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstod det rätt kostar varje plopp 3 €. De kan med fördel även appliceras på telefoner, väckarklockor, speglar med mera. Allt för ett bättre ljud...

Man kanske kan ta ett 1 € mynt och limma fast på telefonen ... fast det kanske ser för billigt ut?

Å andra sidan är ju mynten rätt snygga - egentligen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...