Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hifilivet på Arken har övergått till kartonger och transporter. Mitt bland all musik, allt hifisnack och alla prylar

gick tankarna till Olle Mårtensson.

Olle hade gillat årets Arkenmässa.

Arken016.JPG

Posted

Mycket trevlig mässa. Den totalt sett mest intressanta och givande hittills för min egen del. Väldigt mycket som lät bra, däribland Stradivarin, Ocellia och WLM. Skoj att träffa allt folk också. Fick det stora nöjet att lyssna Cåltrajn (:D) på Mårten Designs besökscenter på kvällen/natten. Det var en av helgens absoluta höjdpunkter!

Och vet ni vad?! :D Jag fick spelat en medtagen Joan Baez skiva på Stradivarin!! VINYL då alltså, på Rega P7!! :mm:

Timbre... du skulle varit där då! :D

Och för Er BOC fan's kan jag meddela att jag även fick spelat 'everything you do is a baloon' på Stradivari... VINYL!! :D

Posted

Jag tillhöt också dom som vallfärdat till Allingsås, blev mycket väl mottagen av Olle -- första gången -97 blev det så mycket lyssning att jag var tvungen att komma tillbaka dagen efter och var lika välkommen då..

Det är djupt tragiskt att Olle som mässans själ saknades, men hans ande svävade tungt över arken.

Så man kommer väll tillbaka om två år igen!

/ptr

Posted

Olle var saknad... Jag kände honom - via butiken - i runda slängar 20 år eftersom jag bor i Alingsås, det var/är lätt att besöka Hificonsult. Det känns fortfarande tomt när man besöker butiken... Samtidigt, "life goes on" vilket jag också tror att Olle skulle ha velat. Roligt att se att man satsar, jag hoppas det kommer att lyckas!

Mässa är alltid roligt även om det var blandade intryck av årets upplaga. Jag har haft minnesbilder i huvudet hela helgen efter fredagens besök så någon form av intryck har den ändå gjort.

/P

Posted

Jag tyckte det var en trevlig mässa och speciellt lyckat tycker jag att föredragen var samt demonstrationer där man i en given uppställning bytte ut någon komponent.

- Det är mycket svårt att få det att låta riktigt bra på en mässa och jag har faktiskt nästan aldrig hört "värstinggrejer" låta riktigt bra, medan däremot små intima system i förhållandevis små rum många gånger har låtit riktigt bra.

Eftersom den absoluta värdemätningen därför oftast sats ur spel så var det intressant att göra relativa jämförelser i ett och samma system - som i sig kanske inte lät så bra.

- Jag tänker då speciellt på jämförelsen mellan olika nätkablar som NordOst gjorde och som säkert fick många att fundera på att byta till den dyra Valhalla nätkabeln :mm:

Tack alla för en trevlig tillställning,

//Eliot

Posted
- Jag tänker då speciellt på jämförelsen mellan olika nätkablar som NordOst gjorde och som säkert fick många att fundera på att byta till den dyra Valhalla nätkabeln 

Eller bli rädda för danskar i all evighet :D

Nejvars, otroligt att han orkade dema på detta energiska sätt dag efter dag :) mycket intressant demo med Nordost-kablarna. Har själv märkt just dessa skillnader, om inte än mer markant, när vi testade dem privat hos en vän.

Detta var min första Arken-mässa, så jag kan inte uttala mig om den var bättre/sämre än tidigare. En gemytlig stämning infann sig åtminstone. Alla var trevliga, både besökare och utställare. Framförallt utställare.. som tvingas utstå folkskara efter folkskara i sina varma demorum. Hedersvärt att de klarar av att hålla ett sånt gott humör som de verkligen har :app:

Jag hann bara vara där en dag. Det blir relativt intensivt. Speciellt om man vill se ett seminare eller två. Blev bara Purist audio för mig..

Men på nåt vänster tycker jag att jag hann med det mesta :)

Posted

Han började med att gå från standardkabel till Shiva. Den förväntade förbättringen informerades i förväg. Om jag inte missminner mig, gjordes inte bytte till bättre och tillbaks till samma ursprungläge med samma låt. Dessutom byttes låt när man gick vidare uppåt. Slutligen byttes från Valhalla till skräpkabel med ganska brötig musik. Jag innbillade mig att det var skillnad mellan de flesta bytena, men generellt lät det dåligt från där jag satt. Helt annan sak i hemmiljö, både ur objektivitetssynvinkel och möjligheten till att märka eventuella skillnader. Jag har själv erfarenhet av förbättring med nätkablar och dessa har varit större än vad som kunde uppfattas från flanken under demon.

Posted

När Wiman gjorde denna test på Ljudcenter I halmstad med samma kablar så gick han från skräp till Shiva... och tillbaka.. till Shiva.. med samma skiva/samma volym. Sen från Shiva till Vishnu.. sen till Valhalla... och sen tillbaka till skräpkabel.. inget snack om att det var stor skillnad! :) Wiman gjorde i mitt tycke testen bättre då!

/Neo

Posted

Kan tänka mig det Neo!

Det var den typen av demo jag hade hoppats på, efter att ha läst intrycken på forumet. Jag har mycket svårt att förstå danska också, men det måste nog bli bättring på det, för Danmark är helt klart en tung hifination.

Posted

Kan i sammanhanget skicka vidare några kommentarer från ett par olika utställare samt ett par besökare, alla från Danmark.

De var imponerade av hur SERIÖST vi tar detta med hifi till skillnad från det egna hemlandet när de såg både nivån på besökarna och utställarna...

Instämmer såklart i att danmark är en tung hifination men det var samstämmigt så det förslog så kanske ligger det något i det?

mvh

sladd

,

Posted

Danskarna trivdes gott här och det kan nog bli fler till nästa Arkenmässa.

Jag hade Carsten och Otto från Viborg Musik & Hifiklub här över natten.

Och dom kommer tillbaka till Arken framöver.

Posted
Hur gick jämförelsen till...  :?: 

Jag beskrev uppkopplingen i ett annat inlägg i en annan tråd - men jag tar upp det här igen:

Han bytte nätkabel på en Theta CD-spelare som befann sig överst i ett rack. Under den befann sig en fullförstärkare från Krell och högtalarna var mindre modeller från Audio Physik. Det fanns en låda under förstärkaren och det visade sig vara en splitterny strömfördelare (alltså inget filter) från NordOst och efter demonstrationen såg jag att den var ansluten med en lång Valhalla nätkabel i vägguttaget. Nätsladdarna till förstärkaren och Theta-spelaren var anslutna till denna boxen och till att börja med så hade förstärkaren en Valhalla nätkabel medan Theta-spelaren hade en enkel nätsladd. Han bytte sedan nätsladden till Theta-spelaren och det gick mycket enkelt eftersom alla nätsladdarna han prövade redan var instuckna i strömfördelaren och han bara behövde dra ut kabeln ur CD-spelaren och sticka in en annan.

- Han bytte först till Shiva och skillnaden var klart hörbar - och han bytte sedan tillbaka så att man verkligen kunde höra skillnaden. Jag tyckte att det var mycket seriöst och man fick alltid höra samma stycke med två olika kablar men han bytte CD-skiva lite då och då...

Han bytte sedan till Vishnu med ytterligare förbättring - men det största steget hände när han bytte till Valhalla! Man kunde inte tro att det var samma CD (eller samma CD-spelare!). :o

- Han sa att det viktigaste var försteget och demonstrerade hur det lät när förstärkaren hade bra kabel medan CD-spelaren hade en enkel och omvänt - det var entydigt!

Han menade att den nya strömfördelaren från NordOst (kostnadspunkt: över 20'000 liksom Valhalla nätkabeln) var den kanske bästa produkten och att använda den och sedan enkla kablar gjorde mer än att använda en Valhalla i en vanlig strömfördelare... :mm:

- Mycket intressant - man har riktigt lust att låna hem sådana kablar för att testa :cool:

Men vid närmaste eftertanke så kan det vara bra att låta bli - kan vara beroendeframkallande :black:

Tillägg: Jag satt på första raden och ljudet var mycket vasst men man hörde tydligt hur transienterna blev bättre och slutligen hade anläggningen en oerhörd snärt...

Posted
Tillägg: Jag satt på första raden och ljudet var mycket vasst men man hörde tydligt hur transienterna blev bättre och slutligen hade anläggningen en oerhörd snärt...

Är kablarna fortfarande bra om det låter "mycket vasst" :?:

// Jonas

Posted
Är kablarna fortfarande bra om det låter "mycket vasst"  :?:

Det är ofta det låter dåligt på mässor och det lät vasst hela tiden men man hörde tydligt hur rummet öppnade sig och basen blev mycket snabbare när han bytte till bättre kablar.

- Det är helt rätt att jag vet inte verkligen om eller hur kablarna färgar ljudet - jag kan bara säga att transienter (dynamik) och upplösning förbättrades dramatiskt :mm:

Jag brukar uttrycka det så att "de har potential" - och sedan får jag se att jag får höra det i en bättre anläggning ;)

Tillägg: Jag är skåning och jag måste säga att jag förstod inte så mycket av vad han sa - och jag har normalt inga problem med danska.

Han spelade på slutet en CD med en ung bluesgitarrist Joe Bonamassa - och alla som gillar blues borde anteckna det namnet. Han har tydligen just släppt en DVD som dansken rekommenderade starkt.

....och det var kanske först på elgitarrsolona som det blev alldeles för vasst - innan var anläggningen mer åt det ljusa hållet....

Posted

Eftersmaken av årets upplaga av Arkenmässan är mycket god! Det tar alltid lite tid innan intrycken bearbetats och man vet vad känner. Som vanligt på en mässa så är det alltid något man missat, denna gången är jag mest ledsen över att jag missade High-Fi Consults rum med Amphion, Kuzma och de stora rörmonoblocken. Det var alltid fullt i det rummet när jag gick förbi, så jag tänkte "Det tar jag sen".

Jag måste också säga att jag beundrar alla demonstratörer som förutom upp- och nerpackning av tonvis med hifi orkar stå och hålla låda i dagarna tre och ändå hålla entusiasmen på topp. Stort tack för ni orkar ge oss vanliga hifientusiaster en spännande och givande upplevelse, och tack till HiFi-Consult för ett gott arrangemang med intressanta generalagenter och handlare som ställde ut på årets mässa.

Posted

Tack också till Mårten Designgänget för en trevlig kväll i besökscentrat! Hängde på det galna LTS-gänget på lördagkvällen och hamnade tillslut framför Coltrane med Esbjörn Svensson Trio på Gondul. Och kolasåsen kommer jag sent att glömma! :-)