Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har upptäckt, efter ca 23 669 timmar framför google, att ljudets största fiende är dålig ström - i alla delar och faser och former.

Det har slagit mig att DC är tämligen enkelt att "reconditionera", frågan är - är det lika enkelt med AC?

Det som står närmast till hands är följande hypoteser;

§ Kan man med kondingar glätta AC, om man använder kondingar utan poler och i serie med fasen?

§ En UPS (en sådan har jag som jag inte använder) som man tweakar, blir det bra? Den är idag AC-DC-AC, frågan är då om man renar DC-sidan, blir AC-ut renare också då?

§ Har sett många olika "in-line" nätfilter, men gör de verkligen någon skillnad? Jag menar, det sitter nätfilter i varje apparat jag äger, och förmodligen de flesta man köper idag.

Jag ber i förväg ursäkt för att jag inte hittat någon ev. gammal tråd i ämnet.

/MVH Mattias

Posted

1; Konding i serie med fasen tar bort DC från nätet vilket i sig kan vara bra. Finns ritningar för detta om du söker på DC-fälla.

2; Bla PS Audio i USA säljer sk. Power Plants som regenererar strömmen (AC-DC-AC) och de upplevs av många ge tydlig förbättring. Om en "data" UPS ger ljudförbättring är beroende på produkten i sig om den är bra eller ej. Ett slutsteg vill ha stora impuls-strömmar för att inte tappa dynamik.

3; Små nätfilter som standard tar bort en aning av störningar men då de ofta har järnkärna och samtidigt begränsar strömmen så har de ofta lika många nackdelar som fördelar. Undersök i så fall tex Isotecs Aquarius som verkar göra mer nytta än skada.

Mvh Lasse

Posted
1; Konding i serie med fasen tar bort DC från nätet vilket i sig kan vara bra. Finns ritningar för detta om du söker på DC-fälla.

2; Bla PS Audio i USA säljer sk. Power Plants som regenererar strömmen (AC-DC-AC) och de upplevs av många ge tydlig förbättring. Om en "data" UPS ger ljudförbättring är beroende på produkten i sig om den är bra eller ej. Ett slutsteg vill ha stora impuls-strömmar för att inte tappa dynamik.

3; Små nätfilter som standard tar bort en aning av störningar men då de ofta har järnkärna och samtidigt begränsar strömmen så har de ofta lika många nackdelar som fördelar. Undersök i så fall tex Isotecs Aquarius som verkar göra mer nytta än skada.

Mvh Lasse

Isotek verkar inte generera så mycket DIY, mest hål i plånboken :(

Dator-UPS'en bör väl gå att tweaka på DC-sidan, med bättre/större kondingar o lite sånt?

Såg detta, vad tror ni?

PDF

Finns även en lite mer avancerad apparat här:

Balanced AC-power

/M

Posted
Såg detta, vad tror ni?

PDF

Tittade som hastigast på linjefiltret och det är verksamt över 150kHz. Det betyder att störningar vid högre frekvenser undertrycks av filtret och når inte inkopplad utrustning. Sedan är ju frågan om förstärkare/CD etc är känsliga för sådana högfrekventa störningar - kanske - kanske inte. Störningar vid t ex 1kHz, 10kHz, 50kHz etc slipper igenom filtret utan påverkan.

Posted
Tittade som hastigast på linjefiltret och det är verksamt över 150kHz. Det betyder att störningar vid högre frekvenser undertrycks av filtret och når inte inkopplad utrustning. Sedan är ju frågan om förstärkare/CD etc är känsliga för sådana högfrekventa störningar - kanske - kanske inte. Störningar vid t ex 1kHz, 10kHz, 50kHz etc slipper igenom filtret utan påverkan.

Vilka störningar har vi mest av i svenska elnäten, och vilka frekvenser far en DAC illa vid?

Eftersom samtliga apparater (mig veteligen) drivs av DC, bör det kanske vara en bättre idé att försöka förbättra DC/AC-steget i sin apparatur?

Hur skyddar man sig enklast mot spikar?

/M

Posted

Det finns inga bra svar då elnätets kvalitet mäts i form av "antal transienter", "medelnivå på THD 50Hz", "medelnivå för övertonerna till 50Hz" osv. Det är inte självklart hur kopplingen till påverkan på en DAC blir.

Det är rätt att de flesta apparater drivs av DC någonstans efter strömförsörjningen. Är det DAC:en man är rädd att den ska plocka upp störningar kan man istället bygga en bättre nätdel och koppla in. Det är i allmänhet möjligt både med DC-matade och AC-matade apparater. Vi pratar då typiskt 9V DC, 16V DC, 12V AC eller liknande spänningsnivåer.

En rejäl extern nätdel kan skapa en betydligt bättre spännings- och strömförsörjning till en apparat än den medföljande "näteliminatorn". Det är en klart bättre strategi att bygga en bra nätdel än att köpa ett dyrt linjefilter. Nu kan ju naturligtvis en rejäl nätdel också kosta en del pengar - men det "filtret" kan göras betydligt mycket mer effektivt än en "ac power conditioner".

Om vi pratar slutsteg som kräver mycket ström - då blir det hela mer komplicerat. Om man har kunskaperna kan man modifiera den inbyggda nätdelen eller kanske rent av flytta ut den ur apparaten och bygga en extern låda. Det kan vara en bra strategi att separera strömförsörjning och själva slutsteget.

Dock brukar dessa aktiviteter kräva elvana, dvs att arbeta med 220V AC. Vid minsta tvekan hur man ska göra - överlåt jobbet till en erfaren konstruktör.

Posted
Dock brukar dessa aktiviteter kräva elvana, dvs att arbeta med 220V AC. Vid minsta tvekan hur man ska göra - överlåt jobbet till en erfaren konstruktör.

conan hade redan sagt det viktigaste och jag instämmer! Det är svårt att bedömma risken för brand om man inte har full förståelse. Den direkta risken för elektrifiering av person eller rostning av apparat skall heller inte glömmas bort.

Posted
conan hade redan sagt det viktigaste och jag instämmer! Det är svårt att bedömma risken för brand om man inte har full förståelse. Den direkta risken för elektrifiering av person eller rostning av apparat skall heller inte glömmas bort.

Bah! Hade alla resonerat så hade världen sett annorlunda ut! ;)

Har försökt hitta "vettiga" alternativ för bra peng. Dock utan nämnvärd framgång.

Ett AC-AC filter mha trafo's verkar vara enkelt och prisvärt, ska man därtill hänga på varistor (eller VDR) och eller RMI/EFI-filter så hostar pengarna upp till minst 3000:- vad jag kan se. Kanske är det då likabra o köpa ett färdigt filter. Någon som har tips på "Power conditioners" för den pengen?

Vidare verkar det vara överlägset att köra på batteridrift - en UPS har jag som sagt redan, och 240Ah djupurladdningsbatterier från gamla telefonväxlar har jag också. Är det kanske bäst? Hade gärna provat, men det är ett litet projekt att kånka upp de tunga komponenterna...

Posted

Varje induktiv komponent du lägger till i kedjan fram till förstärkaren kommer att försöka bromsa ev strömspikar från förstärkaren. Det kanske låter trevligt ett tag - men inte i längden. Lågohmig, icke induktiv koppling till elnätet vill man ha. Låter det illa så är det nåt annat fel i anläggningen.

Det kan också vara nätkablarna som stör lågnivåkablarna ... inte alls ovanligt.