Guest Nerd Posted October 16, 2010 Posted October 16, 2010 Hej Är löjligt intresserad av ett par Carlsson/Sonab högtalare som jag tänkte/vill restaurera komplett med nya element och finish. Har fått för mig att man hittar de element man behöver på hifikit!? De modeller som intresserar mig; OA2212 OA58 OA51 OA52 OA50 OA60 OA12 OD11 OA14 Känns som att OA51 är de som är mest intressanta just nu Quote
Timbre™ Posted October 16, 2010 Posted October 16, 2010 De modeller som intresserar mig; OA2212 OA58 OA51 OA52 OA50 OA60 OA12 OD11 OA14 Förutom OA-2212 lyssnade jag mycket på ett par OA-6 under folkhemsepoken när Sonab var igång som mest. Ägaren hade fått till ett fint ljud men OA-6 har inbyggt förstärkeri och det kanske kan vara knepigare att restaurera... Quote
Guest Nerd Posted October 16, 2010 Posted October 16, 2010 Alla tips är välkomna Har hört att OA50 MKlll ska vara riktigt trevliga Quote
adi6606 Posted April 5, 2011 Posted April 5, 2011 Alla tips är välkomna Har hört att OA50 MKlll ska vara riktigt trevliga Under en period har jag samlat SonabCarlsson högtalarna och har fortfarande kvar några par. I min "hifi-gömma" finns en samling vintage prylar där just OA-6 typ I från tidig 60-tal är ett permamment objekt (är där för att stanna). Andra av Stigs skapelser kom och gick, i varierande skick och olka stadier av renovering. Vissa enkelt renoverade par oav tex OA-116 lät i mina örön bättre än totalt renoverade OA-116. Altså renoverade filter, intern kablage, kontakter och samtliga nya element inköpta på hifikit resulterade inte i att OA-116 presterade bättre ljud!? Snarare tvärtom! Har även haft två par OA-2212 där ena paret var enkelt renoverad, altså kanter på samtliga element utbytta, och andra paret begåvades med alla nya element, nya filter och kablage. Jag föredrog enkelt renoverade OA-2212. Så mn tips är att altid börja med en enkel renovering, oavsett vilken högtalare det handlar om. Quote
Recommended Posts