Guest johan Posted November 14, 2003 Posted November 14, 2003 Jag har gått ganska länge och tänkt på vad jag ska ha under mitt försteg/slutsteg. Allt från träskiva till nått tyngre har varit i tankarna men jag har inte hittat nått som passar. Mest har det varit för att det ska se någerlunda snyggt ut och att det är stabilt. Iaf så så fixade jag en granit skiva på 1 met x 40 cm x 3 cm via EAR (Tack Mats) Jag vet inte hur mycket den väger men 30-40 kg skulle jag tro. Så jag och Eva stack hem till Mats för att hämta den , mat , vin och Ystad färsköl blev det såklart så när vi kom hem var man ganska "sliten" (TAck Mats ) Men givetvis så kunde jag inte hålla mig så jag ställde skivan på plats , o grejerna på den. sen var det dax att nanna. Dagen efter så satte jag mig på morgonen med en kopp kaffe i handen , satte på stereon o började läsa tidningen.Morgon trött o halvvaken så jag hade inga somhelst tankar om hifi eller musik. Men ganska omgående så säger jag rätt ut " Var e min BAS ?" Jag tvärvaknade , jag började spisa skiva efter skiva o visst 17 har basen stramats upp. Inte så där mycket som jag trodde från början men ändå tillräckligt. Så nu står skivan på undelägg av Aluminium/teflon , sen själva skivan och sen har Accuphase prylarna puckar av kolfiber. Där har ni ett recept för stabil musik återgivning. Att det skulle göra så stor skillnad trodde jag aldrig ! Jag har nu tankar på att göra liknande under högtalarna med. Det var allt Ha en trevlig helg Och Ha det ni vet vad J Quote
Timbre™ Posted November 14, 2003 Posted November 14, 2003 Det kommer snart ett bildreportage med rejäla bitar diabas under förstärkeriet. Ditplacerade för ett par dagar sedan och jag är nyfiken på ägarens intryck... Quote
Guest johan Posted November 14, 2003 Posted November 14, 2003 Jag tror det blir nått liknande mitt skulle jag tänka mig. Det finns ju ingen återvändo nu Ha det bäst Johan Quote
EAR Posted November 14, 2003 Posted November 14, 2003 Jaha du JOHAN.Tack själv förresten för senast.Lite kul för dig förmodar jag att lyssna på rörhäckar och ESL till skillnad från Trissor och Digitalare Jag har ju Granit under min cd och försteg och visst gör det nytta.Kommer själv till att köpa två block till att ha under slutstegen då jag får dem till bra pris dessutom Quote
EAR Posted November 14, 2003 Posted November 14, 2003 Glömde en sak Johan.Då hade du tänkt att sätta mig i arbete igen med att beställa två skivor till.Önskas samma nyans Förmodar att ni kommer dagtid nästa gång för lite bilder eller Quote
Guest Jorma Posted November 14, 2003 Posted November 14, 2003 Om ni tycker att granit är bra så skulle ni ta och prova tälgsten. Det är tyngre och mjukare än granit och det ger ett ljud som slår det mesta. Jag hade en 3fotad TNT-hylla tidigare med täljsten under trähyllorna, men nu har jag en 6-fotad hylla som har fötter av Black Diomond racingkoner/puckar. På varje hylla kommer jag att ha täljsten ovanpå trähyllan därför att jag tycker att tälgstenen är det bästa stenmaterialet som jag har provat för att få bästa och lugnaste ljudet. Hyllan kommer att väga bortåt ett halvt ton med apparaterna och min stora tv ovanpå. Bilder kommer länge fram när det hela är klart. Quote
Guest johan Posted November 14, 2003 Posted November 14, 2003 Jorma Nja , det får vara vissa gränser på det hela Nu blev det Granit tack vare Mats , en sandwich konstruktion kanske skulle vara nått ?? ( ) Ha det bäst Johan Quote
Jan Posted November 14, 2003 Posted November 14, 2003 Hvad er "tälgsten" Er det en svart sten med lite ujämn struktur som ochså anvennes til tagplater? I så fall kalles den "skiffer" på dansk. Hadde ochså tänkt på granit til mina Audio Magic möbler, men om "tälgsten" er bätre......? Quote
Guest johan Posted November 14, 2003 Posted November 14, 2003 Jan Det ända jag vet om Täljsten är att det tål värme och att det håller värme/kyla väldigt bra. Det används bla i kaminer. Ha det bäst Johan *edit* Ps Jag har sett stavning både med G och med J Vilket är rätt ?? Quote
Guest Jorma Posted November 15, 2003 Posted November 15, 2003 Hvad er "tälgsten" Er det en svart sten med lite ujämn struktur som ochså anvennes til tagplater? I så fall kalles den "skiffer" på dansk. Hadde ochså tänkt på granit til mina Audio Magic möbler, men om "tälgsten" er bätre......? Skiffer heter skiffer på svenska också Jan. Tälgsten är grått i färgen och det är ett mjukt stenmaterial som kan "tälgas" med en kniv. Det är mycket tungt och amvänds till bla. tälgstensspisar. Det lagrar värme på ett bra sätt och det spelar mjukt och fint med ljud. Handöl är en ort i Sverige som det finns i ochj i Finland finns det också på några ställen. I Danmark vet jag inte om det finns, men det går säkert att beställa hos stenhugerier. Priset var för en bit som var 400 X 500 X 30 mm = 450 SEK. Vikten på den biten var 20 kg. Quote
Matrixen Posted November 15, 2003 Posted November 15, 2003 Jag har nyligen "installerat" betongblock under slutstegen. Måttbeställda och tillverkade av flickvännen!!! Hon har tillgång till verkstad, då hon håller på med möbelrestaurering. 70mm tjocka och rejält med vikt. Dessa är i sanning döda tingestar och de gör stor nytta i förhållande till pris. Ungefär samtidigt som dessa block så uppgraderade jag grenuttaget till hifi grejer och det gjorde större skillnad, men lite extra artikulering blev det allt i basen. Om inte annat så slipper parketten att rostas Jag kör gummifötter betong gummifötter appart. Apparatfötterna skall på sikt bli solidtechgrejer var det tänkt. Om ni har tillgångt till verkstas eller snickarbod, gjut betong! Billigt och bra. Med lite spackerl och färg blir det även estetiskt för de som inte uppskattar eu naturell.. Quote
Ekman Posted November 16, 2003 Posted November 16, 2003 Jag har en 20kg diabas under min cdspelare just nu fast jag är inte fullt lika nöjd jag tycker det dödar ljudet lite, iallafall i min anläggning Quote
Guest johan Posted November 16, 2003 Posted November 16, 2003 Jag har åxå varit med om samma sak. Vissa saker gillar mjuka kuddar , andra tunga saker. Men Cd spelare brukar gilla tunga skivor så det var ju synd att det blev så ! Ha det bäst Johan Quote
Ekman Posted November 26, 2003 Posted November 26, 2003 ingen som vill köpa min diabas nu då om vi kommit överens om hur bra dom är? =) annons Quote
Bravo Posted November 27, 2003 Posted November 27, 2003 Att lägga ett stabilt stycke sten underst verkar ju vara en bra idé att börja med för stabiliteten, skall genast beställa ett par. Dock: Finns det några rekommendationer på vikten i förhållande till ytan? Quote
Aton Posted November 27, 2003 Posted November 27, 2003 Hyllan kommer att väga bortåt ett halvt ton med apparaterna och min stora tv ovanpå. Hoppas inte lyssningsrummet ligger på andra våningen. Quote
pihl Posted December 9, 2003 Posted December 9, 2003 Hejsa Jeg vil lige dele mine erfaringer med jer! Jeg bruger en sandwich af SD-fødder - skiffer - SD-fødder under min Audio Research SP9, det hele står i et AudioMagic Hepta, bedre ro og kontrol + lidt mere afslappet. Jeg har generelt gode erfaringer med skiffer Venlig hilsen Pihl Quote
Recommended Posts