Jump to content

Recommended Posts

Posted

Lowside of the road & Ossobuco

Herr Schumacher här och jag har varit på hembesök.

DSC_9645.JPG

Vår värd är en väletablerad medlem som inte öser ur sig inlägg precis. Men de som skrivs är alltid läsvärda.

Brum...

:)

• Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jag vet att du tvekar på tillgivenheten, men hon håller nog ett tag till.

Schumacher alias eliot fick avge prov redan i första rondellen i den solnastiska trafiken. Med gps från apple var vi framme på en 40min.

DSC_9648.JPG

Posted

Förvånad över fransosen det verkar ju finnas ett visst bil intresse med tanke på fina resbilder förra året,men även solen har mörka fläckar :)

Samtidigt kan det vara bra att inte ha för blank bil det verkar ibland störa handlarna,fin bil du har,ja visst är den fin min gamla-98:a :D

Posted

Daniels kulinariska konst inspirerade (ej foto) med italiensk husmanskost. De flesta ingredienser till Ossobuco hade jag hemma, men jag fick inte tag på kalvlägg under min tidsbegränsade fredagsshopping. Det bidde i stället en inspiration med en risotto- och gremolatavariant som fick duga som behör till flankstek.

DSC_9703.JPG

DSC_9700.JPG

DSC_9705.JPG

DSC_9707.JPG

Kolla här för ett riktigt underlag för tillagning av Ossobuco:

http://minbrorskokbok.blogspot.com/2006/12...-osso-buco.html

Även vinet fick bli en ersättare. Daniel hade ett passande Bandol. La Bastide Blanche finns i standardsortimentet, men inte i min butik :diss:

Posted

Lyssningssession med inledande mörkläggning i form av strömavbrott testade bara förbikopplingen av jordfelsbrytare. Systemet var helt opåverkat;

DSC_9688.JPG

Nätanslutning till stereo är dedikerad till ett Furutechuttag med Nordost Valhalla till Nordost Thor;

DSC_9681.JPG

Posted
Vad gäller lowside kunde det handlat om cykelexcersiser bicycle_theme_wedding.jpg, men jag syftade i första hand på en av husgudarna i skivsamlingen;

Ja vi blev bjudna på en del Tom Waits :app:

Posted
Det där ser ut som en anläggning helt i min smak :mm:

Då tänder vi väl ljuset så att man ser bättre :Idea:

DSC_9689.JPG

Ja vi blev bjudna på en del Tom Waits :app:

Tom Waits har haft en alldeles egen peak varje decennium i 40 år. Jag har inte hört så mycket av hans senaste utgivningar, men Mule Variations som vi spelade mest är ett mycket bra album. Han har inte taggat ner. Han är unik och har en egen signatur utan att stanna upp.

Posted
Jösses vilken snygg uppställning och rummet är helt i min smak.

Ljudmässigt kan jag bara tänka mig men det låter säkert helt okej :mm:

Elegant hantering av första sidoreflexen... :icon_smile_cool::mm:

Posted
Vad gäller lowside kunde det handlat om cykelexcersiser bicycle_theme_wedding.jpg, men jag syftade i första hand på en av husgudarna i skivsamlingen;

Aha .... men dom cyklisterna är på väg åt ett annat håll, i själva verket 180 grader om. ;)

Posted
Calle våndades hur han skulle fotografera anläggningen då det var så mycket svart - men här har du verkligen lyckats :app::mm:

Tackar. Som tur är finns det gott om ljusa ytor. Rent visuellt måste ögat få gå före kameralinsen, och det var väldigt avstressande att sitta i rummet.

Ljudmiljön var mycket angenäm även för tal. Jag tror att huset är byggt på 30-talet, med murade väggar och träbjälklag som Daniel har kompletterat med en rad klangmässiga förbättringar. Kleosongtaket är vidgjort, och förutom kalkstenen vid förstareflexen finns strategiskt placerade diffusorer och dacron samt en Svanå V6 som sänker en baspeak;

DSC_9658.JPG

Som vi ser dök Bimota upp som en glädjande överraskning.

Posted
Jag gissar på 20kvm, men det är som sagt en gissning.

20 kvm är helt riktigt Calle. Jag har försökt fotografera lite själv i rummet under åren, utan att komma i närheten av denna bildkvalitet. Kul!

Angående byggår så stämmer även det bra. Huset började byggas 1928 och stod färdigt några år senare. Lyssningsrummet är beläget i källaren. Från början var det ett garage, men det byggdes om till ett vanligt rum på 70-talet. För några år sedan blåste jag ut rummet helt och byggde upp det igen. Då passade jag på att sno lite mer "takhöjd" mellan takbjälkarna. Målsättningen var att göra ett rum som inte blir för mycket lab, med olika diffusorer och absorbenter.

Vi körde några spår från Mule Variations, men även Soldiers Things från Swordfish Trombones. Eliot tog med sig några sköna skivor också. Cannonball Adderly - Something Else på original press samt 45 rpm fin-fin-press. Det var en rolig jämförelse som resulterade i helt olika upplevelser.

Roligt att ni gillade ossobucon!

Posted

Vill minnas att en liknande uppställning demades på Malmö mässan för ett par år sen. Kraftwerks Boing Boom Tschak gör sig fortfarande påmind =)

Ps Audio Research gör sig ju så mycket bättre i svart! Ds

/Johan

Posted

Bat Cave var ordet, sa Bull!

Ja, det är ett trivsamt krypin, minst sagt. Jag vill också säga TACK till Daniel som ordnade så smaskig Ossobuco och korkade upp lite gött rötjut och allt.

Det var perfekt. Men gubbar - ut med språket nu då: Hur tyckte ni att det lät där i musikgrottan nu då?

Posted

Vackert och säkert välljudande system.

Finns inte Nordost Quantum i svart? Tycker att den lilla silverlådan skämmer ut sig i det läckra helsvarta systemet ;)

Vilken version av W/P är det?