calle_jr Posted October 15, 2010 Posted October 15, 2010 Lowside of the road & Ossobuco Herr Schumacher här och jag har varit på hembesök. Vår värd är en väletablerad medlem som inte öser ur sig inlägg precis. Men de som skrivs är alltid läsvärda. Brum... Quote
eliot Posted October 15, 2010 Posted October 15, 2010 Lowside of the road & Ossobuco Herr Schumacher här och jag har varit på hembesök. http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...13/DSC_9645.JPG Inte är den vacker men alla pengar går till skivor Quote
iroise Posted October 15, 2010 Posted October 15, 2010 (edited) Nej den är inte extremt vacker Edited October 15, 2010 by iroise Quote
calle_jr Posted October 15, 2010 Author Posted October 15, 2010 Jag vet att du tvekar på tillgivenheten, men hon håller nog ett tag till. Schumacher alias eliot fick avge prov redan i första rondellen i den solnastiska trafiken. Med gps från apple var vi framme på en 40min. Quote
Käera Posted October 15, 2010 Posted October 15, 2010 Förvånad över fransosen det verkar ju finnas ett visst bil intresse med tanke på fina resbilder förra året,men även solen har mörka fläckar Samtidigt kan det vara bra att inte ha för blank bil det verkar ibland störa handlarna,fin bil du har,ja visst är den fin min gamla-98:a Quote
K-man Posted October 15, 2010 Posted October 15, 2010 Härlig öppningsbild! Snygg eller inte...den funkar fint att åka i...både fram och bak! :-) \\K-man Quote
Timbre™ Posted October 15, 2010 Posted October 15, 2010 Härlig öppningsbild! Snygg eller inte...den funkar fint att åka i...både fram och bak! :-) \\K-man Redan registreringsskylten rivstartar spänningen... Quote
A/Wing. Posted October 15, 2010 Posted October 15, 2010 Ni verkar inte ha några fritidsproblem det är det ena reportaget efter det andra. MEN JAG ÄLSKAR DET Quote
calle_jr Posted October 15, 2010 Author Posted October 15, 2010 Daniels kulinariska konst inspirerade (ej foto) med italiensk husmanskost. De flesta ingredienser till Ossobuco hade jag hemma, men jag fick inte tag på kalvlägg under min tidsbegränsade fredagsshopping. Det bidde i stället en inspiration med en risotto- och gremolatavariant som fick duga som behör till flankstek. Kolla här för ett riktigt underlag för tillagning av Ossobuco: http://minbrorskokbok.blogspot.com/2006/12...-osso-buco.html Även vinet fick bli en ersättare. Daniel hade ett passande Bandol. La Bastide Blanche finns i standardsortimentet, men inte i min butik Quote
eliot Posted October 15, 2010 Posted October 15, 2010 Jag måste också säga att det var jättegott Quote
calle_jr Posted October 15, 2010 Author Posted October 15, 2010 Vad gäller lowside kunde det handlat om cykelexcersiser , men jag syftade i första hand på en av husgudarna i skivsamlingen; Bild: allaboutjazz Quote
calle_jr Posted October 16, 2010 Author Posted October 16, 2010 Lyssningssession med inledande mörkläggning i form av strömavbrott testade bara förbikopplingen av jordfelsbrytare. Systemet var helt opåverkat; Nätanslutning till stereo är dedikerad till ett Furutechuttag med Nordost Valhalla till Nordost Thor; Quote
eliot Posted October 16, 2010 Posted October 16, 2010 Vad gäller lowside kunde det handlat om cykelexcersiser , men jag syftade i första hand på en av husgudarna i skivsamlingen; Ja vi blev bjudna på en del Tom Waits Quote
Ekman Posted October 16, 2010 Posted October 16, 2010 Det där ser ut som en anläggning helt i min smak Quote
calle_jr Posted October 17, 2010 Author Posted October 17, 2010 Det där ser ut som en anläggning helt i min smak Då tänder vi väl ljuset så att man ser bättre Ja vi blev bjudna på en del Tom Waits Tom Waits har haft en alldeles egen peak varje decennium i 40 år. Jag har inte hört så mycket av hans senaste utgivningar, men Mule Variations som vi spelade mest är ett mycket bra album. Han har inte taggat ner. Han är unik och har en egen signatur utan att stanna upp. Quote
A/Wing. Posted October 17, 2010 Posted October 17, 2010 Jösses vilken snygg uppställning och rummet är helt i min smak. Ljudmässigt kan jag bara tänka mig men det låter säkert helt okej Quote
Timbre™ Posted October 17, 2010 Posted October 17, 2010 Jösses vilken snygg uppställning och rummet är helt i min smak. Ljudmässigt kan jag bara tänka mig men det låter säkert helt okej Elegant hantering av första sidoreflexen... Quote
Bebop Posted October 17, 2010 Posted October 17, 2010 Vad gäller lowside kunde det handlat om cykelexcersiser , men jag syftade i första hand på en av husgudarna i skivsamlingen; Aha .... men dom cyklisterna är på väg åt ett annat håll, i själva verket 180 grader om. Quote
calle_jr Posted October 17, 2010 Author Posted October 17, 2010 Uppställningen är rakt igenom Finite Elemente med Pagode rack, Cerabase fötter under källor och försteg samt Cerapuc under slutsteg och högtalare. Quote
calle_jr Posted October 17, 2010 Author Posted October 17, 2010 Elegant hantering av första sidoreflexen... Elegant är ordet. Sidoreflexhanteringen är en slags grovhuggen sandsten; Quote
eliot Posted October 17, 2010 Posted October 17, 2010 Elegant är ordet. Sidoreflexhanteringen är en slags grovhuggen sandsten; http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...13/DSC_9671.JPG Calle våndades hur han skulle fotografera anläggningen då det var så mycket svart - men här har du verkligen lyckats Quote
calle_jr Posted October 17, 2010 Author Posted October 17, 2010 Calle våndades hur han skulle fotografera anläggningen då det var så mycket svart - men här har du verkligen lyckats Tackar. Som tur är finns det gott om ljusa ytor. Rent visuellt måste ögat få gå före kameralinsen, och det var väldigt avstressande att sitta i rummet. Ljudmiljön var mycket angenäm även för tal. Jag tror att huset är byggt på 30-talet, med murade väggar och träbjälklag som Daniel har kompletterat med en rad klangmässiga förbättringar. Kleosongtaket är vidgjort, och förutom kalkstenen vid förstareflexen finns strategiskt placerade diffusorer och dacron samt en Svanå V6 som sänker en baspeak; Som vi ser dök Bimota upp som en glädjande överraskning. Quote
Käera Posted October 17, 2010 Posted October 17, 2010 Man luras många ggr av bilderna troligvis av den goda foto kunskapen hur stort är rummet Quote
calle_jr Posted October 17, 2010 Author Posted October 17, 2010 hur stort är rummet Jag gissar på 20kvm, men det är som sagt en gissning. Quote
Daniel Posted October 17, 2010 Posted October 17, 2010 Jag gissar på 20kvm, men det är som sagt en gissning. 20 kvm är helt riktigt Calle. Jag har försökt fotografera lite själv i rummet under åren, utan att komma i närheten av denna bildkvalitet. Kul! Angående byggår så stämmer även det bra. Huset började byggas 1928 och stod färdigt några år senare. Lyssningsrummet är beläget i källaren. Från början var det ett garage, men det byggdes om till ett vanligt rum på 70-talet. För några år sedan blåste jag ut rummet helt och byggde upp det igen. Då passade jag på att sno lite mer "takhöjd" mellan takbjälkarna. Målsättningen var att göra ett rum som inte blir för mycket lab, med olika diffusorer och absorbenter. Vi körde några spår från Mule Variations, men även Soldiers Things från Swordfish Trombones. Eliot tog med sig några sköna skivor också. Cannonball Adderly - Something Else på original press samt 45 rpm fin-fin-press. Det var en rolig jämförelse som resulterade i helt olika upplevelser. Roligt att ni gillade ossobucon! Quote
Klingan Posted October 18, 2010 Posted October 18, 2010 Oj, vilket system och snyggt rum med massor av musik Har inte det här systemet varit med i tidningen Hifi o musik tidigare? Quote
sker Posted October 19, 2010 Posted October 19, 2010 Vill minnas att en liknande uppställning demades på Malmö mässan för ett par år sen. Kraftwerks Boing Boom Tschak gör sig fortfarande påmind =) Ps Audio Research gör sig ju så mycket bättre i svart! Ds /Johan Quote
Bimota Posted October 20, 2010 Posted October 20, 2010 Bat Cave var ordet, sa Bull! Ja, det är ett trivsamt krypin, minst sagt. Jag vill också säga TACK till Daniel som ordnade så smaskig Ossobuco och korkade upp lite gött rötjut och allt. Det var perfekt. Men gubbar - ut med språket nu då: Hur tyckte ni att det lät där i musikgrottan nu då? Quote
Kilgore Posted October 20, 2010 Posted October 20, 2010 Vackert och säkert välljudande system. Finns inte Nordost Quantum i svart? Tycker att den lilla silverlådan skämmer ut sig i det läckra helsvarta systemet Vilken version av W/P är det? Quote
Recommended Posts