Hermes Posted October 14, 2010 Posted October 14, 2010 X Latch Rubber står det för enligt Wikipedia. Jag har nästan fattat hur det funkar. Rätta mig om jag har fel: Man speglar två signaler och blir det en störning så blir det "obalans" som sedan balanseras ut på slutet. Denna obalans härör från att störningen stör signalerna "åt samma håll" och därmed blir det två speglade signalerna osymmetriska. Med denna teori skulle XLR kabeln vara helt okänslig för störningar. Rätt eller fel? Tacksam för kommentarer/svar. Men vad är skärmning då? Vissa anser att oskärmad är bättre - vissa tvärtom. Pratar vi om Faradays bur här? - som kancellerar allt elektriskt fält utifrån? Jag provade ett par oskärmade XLR kablar en gång och då brummade det i högtalarna vid hög volym (utan att spela musik). Mysterium - XLR kablarna skall ju vara immuna ot störningar?? Fattar ingenting. Vore tacksam för kort teknisk utläggning. Mina elektrokunskaper sträcker sig inte så långt; Ohms lag+ Kirchoff lag typ... /Hermes Quote
Alfa Posted October 15, 2010 Posted October 15, 2010 X Latch Rubber står det för enligt Wikipedia. Jag har nästan fattat hur det funkar. Rätta mig om jag har fel: Man speglar två signaler och blir det en störning så blir det "obalans" som sedan balanseras ut på slutet. Denna obalans härör från att störningen stör signalerna "åt samma håll" och därmed blir det två speglade signalerna osymmetriska. Med denna teori skulle XLR kabeln vara helt okänslig för störningar. Rätt eller fel? Tacksam för kommentarer/svar. Men vad är skärmning då? Vissa anser att oskärmad är bättre - vissa tvärtom. Pratar vi om Faradays bur här? - som kancellerar allt elektriskt fält utifrån? Jag provade ett par oskärmade XLR kablar en gång och då brummade det i högtalarna vid hög volym (utan att spela musik). Mysterium - XLR kablarna skall ju vara immuna ot störningar?? Fattar ingenting. Vore tacksam för kort teknisk utläggning. Mina elektrokunskaper sträcker sig inte så långt; Ohms lag+ Kirchoff lag typ... /Hermes Hej Hermes, Balanserade kablar är okänsligare än obalanserade kablar för yttre påstrålade störningar. Balanserade kablar är alltså inte helt immuna. Man kan se kablar som radioantenner som fångar upp störningar på olika sätt. Det finns en rad olika störningar som kan påverka musiksignalen under dess färd från t.ex. en CD spelare til förstärkare. Man behöver betrakta störningarna ut dess ursprung för att förstå hur de kan påverka kabeln. Lite mer information om just detta finns här: http://www.solidlinkaudio.se/sida2.html En jordad skärm skyddar signalledarna mot påstrålade störningar men kan samtidig ge kapacitans mellan signalledarna och jord. MVH Alfa Quote
Björn-Ola Posted October 15, 2010 Posted October 15, 2010 Behöver den ens vara jordad för att skydda mot instrålning? Quote
Hermes Posted October 15, 2010 Author Posted October 15, 2010 Hej Hermes, Balanserade kablar är okänsligare än obalanserade kablar för yttre påstrålade störningar. Balanserade kablar är alltså inte helt immuna. Man kan se kablar som radioantenner som fångar upp störningar på olika sätt. Det finns en rad olika störningar som kan påverka musiksignalen under dess färd från t.ex. en CD spelare til förstärkare. Man behöver betrakta störningarna ut dess ursprung för att förstå hur de kan påverka kabeln. Lite mer information om just detta finns här: http://www.solidlinkaudio.se/sida2.html En jordad skärm skyddar signalledarna mot påstrålade störningar men kan samtidig ge kapacitans mellan signalledarna och jord. MVH Alfa Hej Alfa! Tack för svar. Jag trodde de var helt immuna, men jagh ade fel alltså. Ska kolla din länk som du skickade. Pax Hermes - eg. Magnus ;-) Quote
Timbre™ Posted October 15, 2010 Posted October 15, 2010 Balanserade kablar är alltså inte helt immuna. Kanske en självklarhet men antennfunktionen påverkas av kabellängden och jag har jämfört balanserade Kimber Select KS-1130 (saknar fysisk skärm) i längder på 0,75 m, 1,5 m och 5,5 m. Det långa paret tillför ett mycket svagt men fortfarande hörbart brus om man lägger örat intill diskantelementet eller lyssnar via hörlurar. Quote
Hermes Posted October 15, 2010 Author Posted October 15, 2010 Kanske en självklarhet men antennfunktionen påverkas av kabellängden och jag har jämfört balanserade Kimber Select KS-1130 (saknar fysisk skärm) i längder på 0,75 m, 1,5 m och 5,5 m. Det långa paret tillför ett mycket svagt men fortfarande hörbart brus om man lägger örat intill diskantelementet eller lyssnar via hörlurar. Tackar för kommentarer. Fråga igen: Är skärmning samma sak som en Faradays bur? Bästa, Hermes Quote
Alfa Posted October 16, 2010 Posted October 16, 2010 Tackar för kommentarer. Fråga igen: Är skärmning samma sak som en Faradays bur? Bästa, Hermes Hej, Det går säkert att se detta på flera olika sätt. Mina egna erfarenheter är: Svarar både ja och nej på din fråga En icke jordkopplad skärm skyddar ledarna men kan själv laddas upp av påstrålade störningar. Det finns alltid en något kapacitiv koppling mellan signalkablarna inuti kabeln och skärmen. Om den ojordade skärmen påverkas av störningar utifrån kan detta överföras kapacitivt till signalledarna. Om skärmen är jordad så leds störningarn hellre ner i jord än in mot signalledarna. Å andra sidan är då den kapacitiva kopplingen mellan signalledarna och skärmen direktjordad men vi pratar om cirka 20-30pF per meter i en bättre audiokabel. Det är så låg kapacitans att det inte bör påverka signalen. Störningar från t.ex. radiosändare kan påverka förstärkarkretsarna och dess motkoppling. De får arbeta med annat än musiksignalen och detta kan skapa interferenser och försämrad exakthet på musiksignalen. MVH Alfa Quote
DrKlang Posted October 16, 2010 Posted October 16, 2010 Avskärmning i all ära, men det finns väl en aspekt till av detta? Jag tycker att skärmning kan ta bort lite av snabbheten i ljudet, ljudet blir aningen mjukare -- och det bör hänga ihop med att det finns en energiöverföring mellan skärmen och kabeln, om än liten. Om man köper Kimber select och den saknar skärm -- då tror jag inte att avsaknaden av skärm är en kompromiss av kostnadsskäl -- jag tror det är ett designval. Så man kanske ska använda skärm där det är motiverat -- och strunta i den annars. Quote
Timbre™ Posted October 16, 2010 Posted October 16, 2010 Är skärmning samma sak som en Faradays bur? Nu har jag kanske mer erfarenhet av kanariefågelburar och där får inte gallret vara strömförande men den spänningsbelastade skärmen är väl en grundprincip för Faradayburar... Skall kolla upp detta med en jobbarkompis som undervisar i fysik. I en balanserad XLR-kabel är ju skärmen jordad. Quote
Timbre™ Posted October 16, 2010 Posted October 16, 2010 Om man köper Kimber select och den saknar skärm -- då tror jag inte att avsaknaden av skärm är en kompromiss av kostnadsskäl -- jag tror det är ett designval. Helt klart ett designval och Ray Kimber har skrivit spaltmeter om anledningarna till konstruktionsprincipen. De fanns tidigare på Kimber Kable's hemsida. Quote
Ekman Posted October 16, 2010 Posted October 16, 2010 Finns många tillverkare som medvetet har skippat skärmen och det finns även tillverkare som använder sju lager skärm av olika material och då blir ljudet precis som Dr Klang säger segt, slött och mjukt. Vad man som tillverkare föredrar är säkert en avvägningsfråga som de flesta saker i denna bransch. Quote
Matrixen Posted October 16, 2010 Posted October 16, 2010 i princip ger en kortare kabel större risk för antennverkan, då just de problematiska radiofrekvenserna har kort våglängd. Samtidigt är en längre kabel mer exponerad. Serieresistansen blir också högre, vilket ökar risken för spänningsfall mellan två apparaters nolla vilket resulterar i nätbrum. Gäller såklart inte högtalarkablar. Quote
conan Posted October 16, 2010 Posted October 16, 2010 Skärm eller inte skärm - det är frågan. Svaret på denna fråga kan inte ges om man inte vet hur sändare respektive mottagare är konstruerad på sin utgång respektive ingång. Vet man inte hur det ligger till med detta kan man bara prova - och lyssna! eller, om man har tillgång till mätutrustning, mäta på uppställningen. Att ljudet blir "slött", "långsamt", "ljust" eller nåt annat märkligt ordval på grund av att en skärm sitter runt kabeln - är nonsens. Detta är helt enkelt ett sätt från mindre nogräknade tillverkare att framhäva just sin kabel (som saknar skärm) eller den andra tillverkaren (som har skärm). Fast han som har skärm skulle säkert säga att ljudet blir silkeslent, klart och närmare inspelningen, typ. Allt är inte som det till synes verkar. Vilken åsikt har jag då om skärmning av XLR? Jag skulle säga att det är viktigt att koppla ihop de båda apparaternas jordar ifall apparaterna har äkta balanserade ingångar/utgångar. Som flera av oss vet brukar man ha en extra jordkabel från sin vinylspelares tonarm kopplad till RIAA-stegets chassi. Signalerna från en pickup är balanserade och flytande relativt jord - men tonarmens "chassi" ser till att hålla störningar borta från de små signalerna. Viktigt är då att denna tonarmsjord är kopplad till RIAA-steget. I annat fall klarar inte ingångsteget av signal+störningar, vilket kan resultera i just brum och andra otrevligheter. Alltså, det är viktigt att "föra över" jordpotentialen - men inte självklart att en "fullständig" skärm behövs. Man klarar sig alltså långt med en vanlig tre-ledare utan skärm för sin XLR-kabel. Överkurs: Det finns undantag då apparaterna saknar adekvat filtrering på utgång/ingång. Då blir det plötsligt oerhört viktigt att skärma av kabeln mellan sändare och mottagare, med en fullständig skärm av typen folie+fläta eller kanske dubbelskärm. Samtidigt måste både sändare och mottagare ha kontaktdon som sluter RF-tätt (vilket XLR inte gör). Så, ska man verkligen skärma av på rätt sätt krävs riktiga RF-kontakter på apparaterna. Det hjälper inte med dubbelskärm, trippelskärm eller nån annan obskyr skärmning ifall kontaktdonen inte uppfyller minst samma nivå på skärmning. Men ... nu pratar vi dåligt konstruerade apparater som inte klarar att hantera störningar i RF-området. Vid långa avstånd (>10m) börjar andra problem dyka upp såsom högre resistans i kabeln vilket kräver extra bra matchning av sändare, mottagare och kabel vad gäller impedanser. Det underlättar då om man "för över" en lågimpediv jord mellan sändare och mottagare, vilket man med enkelhet gör via en kraftig skärmfläta. Quote
Recommended Posts