Jump to content

Recommended Posts

Posted

Aha, de använder en trafo med olika lindningsförhållanden ... trevlig lösning. Dock verkar det lite dyrt men kan bli mycket bra om trafon lindats med omsorg så att den blir bredbandig nog för audio.

• Replies 162
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Aha, de använder en trafo med olika lindningsförhållanden ... trevlig lösning. Dock verkar det lite dyrt men kan bli mycket bra om trafon lindats med omsorg så att den blir bredbandig nog för audio.

Du verkar lite världsfrånvänd :o

Ypsilon PST-100 MK2 valve/transformer preamplifier kostar enligt denna test $36,000 och då borde de ha råd med en TVC (Transformer Volume Control) ;)

Posted

Det återstår nu att titta lite närmare på högtalaren Ascendo System Z-F3

resa10-98.jpg

som är en trevägskonstruktion konstruerad med Ascendo's SASB teknologi.

Den består som synes av en högfrekvensenhet och en lågfrekvensenhet där högfrekvensenheten kan förflyttas för att få perfekt timing vid lyssningspositionen.

ascendo1.jpg

I manualen finns en tabell som anger läget av högfrekvensenheten för olika lyssningspositioner :app:

ascendo2.jpg

Posted

resa10-99.jpg

Ascendo System Z-F3 ser ut att vara ett tvåvägssystem men är ett trevägssystem med ett yttre och ett inre 21cm element och det är här Ascendo's patenterade SASB teknologi kommer in.

At first glance the System Z-f3 appears to be a two-way speaker using a ribbon tweeter in a separate head module and an 8" bass/midrange driver in the main enclosure.

However, the presence of three separate sets of high-quality binding posts is your first clue that there’s more to this speaker than meets the eye. Sure enough, there’s a bass driver

hidden inside the large enclosure, which breathes into the room via a 3" port, and that 8" driver on the front is actually the midrange.

Crossover frequencies are unusual: a very high 3.2kHz from the ribbon tweeter to the midrange, and a very low 76Hz from the midrange to the woofer.

Hämtat från http://www.soundstage.com/revequip/ascendo_systemzf3.htm

Teknisk data

sasb.jpg

resa10-100.jpg

Posted

Jag får väl också visa en bild på ena halvan av phonosteget: Whest Audio Mono Channel Reference V :mm:

resa10-97.jpg

Bild på innanmätet

The MC REF was primarily designed as a moving coil phono stage with gain starting at 53dB. The gain stages are discrete

transistor Class-A bipolar and uses a higher than normal voltage rail to achieve its staggering dynamic performance.

The 2 boxes are actually 2 totally individual gain blocks, each with their own power supply. Each gain block contains 20 hand

built and hand trimmed Whest voltage regulators for near battery like impedance.

• Dual mono design
  • Two physically separated channels
  • 20 discrete voltage regulators per channel
  • High current and high voltage
  • 53 dB - 70 dB in 4 steps
  • 6 load settings
  • Hand selected parts used throughout

Posted

Årets hifi-resa är snart slut och efter att ha snabbt fotograferat - det tog 28min mellan första och sista bilden - och packat in min Adept Response AR12 så blev det tid till lite lyssnande. :app:

resa10-106.jpg

På skivtallriken hamnade bland annat nyutgåvan på 45rpm från Analogue Productions av Elvis is Back :mm:

aplp2231-45.jpg

Vi lyssnade på låten Fever....

Posted

Anläggningen var mycket välavstämd och Elvis lät precis så som man väntade men med tidigare ohörd klarhet och renhet.

Jag hade höga förväntningar när jag såg anläggningen och de infriades till fullo och det vi hörde talar också för konceptet "Wohnraumstudio"

som man ofta finner i Tyskland. Man bygger helt enkelt upp en anläggning hemma i det egna lyssningsrummet och man har då tid att lära känna

svagheter och styrkor i det egna rummet och eftersom det inte är så stor ruljans så byter man inte uppställning så ofta som i en reguljär affär.

Det var helheten som imponerade och jag har sällan hört vinyl så bra vilket talar sitt tydliga språk för TW-Acoustic Raven AC :app:

Hur det förhåller sig med påståendet om att Whest Audio Mono Channel Reference V skulle vara klart bättre än det inbyggda i CAT så är det svårt

att uttala sig något om detta utan jag kan bara säga - utan att gå in på detaljer - att min egen anläggning med CAT SL1 Ultimate Mk. II står sig bra i jämförelse ;)

Vi avslutar vårt besök med en översiktsbild

resa10-82.jpg

...som också får bli slutbild på årets resa.

Tack för visat intresse,

//Eliot

Posted
Vi avslutar vårt besök med en översiktsbild...

Tack för visat intresse,

//Eliot

Stort tack själv Eliot för att vi ännu en gång fått åka med på "semester".

Sätter redan fokus på nästa års resa :mm:

Posted
Anläggningen var mycket välavstämd och Elvis lät precis så som man väntade men med tidigare ohörd klarhet och renhet.

Jag hade höga förväntningar när jag såg anläggningen och de infriades till fullo och det vi hörde talar också för konceptet "Wohnraumstudio"

som man ofta finner i Tyskland. Man bygger helt enkelt upp en anläggning hemma i det egna lyssningsrummet och man har då tid att lära känna

svagheter och styrkor i det egna rummet och eftersom det inte är så stor ruljans så byter man inte uppställning så ofta som i en reguljär affär.

Det var helheten som imponerade och jag har sällan hört vinyl så bra vilket talar sitt tydliga språk för TW-Acoustic Raven AC :app:

:app:

Ett system i min smak*)

Det återstår nu att titta lite närmare på högtalaren Ascendo System Z-F3

http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...0/resa10-98.jpg

Acceptabel men ingen snygg modell av Z-F3, med skenorna etc.

*) Jag tycker Ascendo visar upp en förbättrad design på High End Swiss.

Posted
Vi avslutar vårt besök med en översiktsbild

http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...0/resa10-82.jpg

Tack för visat intresse,

//Eliot

Detta har ju blivit en kontinental tradition :icon_smile_cool: och det är lika inspirerande varje gång när höstmörkret faller på.

Tack så mycket även detta år och för nytillkomna läsare finns ett brett spektrum av kontinentala äventyr i våra arkiv... ;):mm:

HiFi-resan sommaren '09

HiFi-resan sommaren '08

HiFi-resan sommaren '07

HiFi-resan '06

En kort utflykt ner på kontinenten

HiFi-resa genom Tyskland/Schweiz

Tre av hundratals läckra bilder:

resa200.jpg

resa437.jpg

max275.jpg

• 2 months later...