conan Posted November 1, 2010 Posted November 1, 2010 Aha, de använder en trafo med olika lindningsförhållanden ... trevlig lösning. Dock verkar det lite dyrt men kan bli mycket bra om trafon lindats med omsorg så att den blir bredbandig nog för audio. Quote
eliot Posted November 1, 2010 Author Posted November 1, 2010 Aha, de använder en trafo med olika lindningsförhållanden ... trevlig lösning. Dock verkar det lite dyrt men kan bli mycket bra om trafon lindats med omsorg så att den blir bredbandig nog för audio. Du verkar lite världsfrånvänd Ypsilon PST-100 MK2 valve/transformer preamplifier kostar enligt denna test $36,000 och då borde de ha råd med en TVC (Transformer Volume Control) Quote
conan Posted November 1, 2010 Posted November 1, 2010 Oj, för $36,000 är ju en sån volymkontroll billig. Quote
eliot Posted November 1, 2010 Author Posted November 1, 2010 Det återstår nu att titta lite närmare på högtalaren Ascendo System Z-F3 som är en trevägskonstruktion konstruerad med Ascendo's SASB teknologi. Den består som synes av en högfrekvensenhet och en lågfrekvensenhet där högfrekvensenheten kan förflyttas för att få perfekt timing vid lyssningspositionen. I manualen finns en tabell som anger läget av högfrekvensenheten för olika lyssningspositioner Quote
eliot Posted November 2, 2010 Author Posted November 2, 2010 Ascendo System Z-F3 ser ut att vara ett tvåvägssystem men är ett trevägssystem med ett yttre och ett inre 21cm element och det är här Ascendo's patenterade SASB teknologi kommer in. At first glance the System Z-f3 appears to be a two-way speaker using a ribbon tweeter in a separate head module and an 8" bass/midrange driver in the main enclosure. However, the presence of three separate sets of high-quality binding posts is your first clue that there’s more to this speaker than meets the eye. Sure enough, there’s a bass driver hidden inside the large enclosure, which breathes into the room via a 3" port, and that 8" driver on the front is actually the midrange. Crossover frequencies are unusual: a very high 3.2kHz from the ribbon tweeter to the midrange, and a very low 76Hz from the midrange to the woofer. Hämtat från http://www.soundstage.com/revequip/ascendo_systemzf3.htm Teknisk data Quote
eliot Posted November 3, 2010 Author Posted November 3, 2010 Jag får väl också visa en bild på ena halvan av phonosteget: Whest Audio Mono Channel Reference V Bild på innanmätet The MC REF was primarily designed as a moving coil phono stage with gain starting at 53dB. The gain stages are discrete transistor Class-A bipolar and uses a higher than normal voltage rail to achieve its staggering dynamic performance. The 2 boxes are actually 2 totally individual gain blocks, each with their own power supply. Each gain block contains 20 hand built and hand trimmed Whest voltage regulators for near battery like impedance. Dual mono design Two physically separated channels 20 discrete voltage regulators per channel High current and high voltage 53 dB - 70 dB in 4 steps 6 load settings Hand selected parts used throughout Quote
eliot Posted November 4, 2010 Author Posted November 4, 2010 Årets hifi-resa är snart slut och efter att ha snabbt fotograferat - det tog 28min mellan första och sista bilden - och packat in min Adept Response AR12 så blev det tid till lite lyssnande. På skivtallriken hamnade bland annat nyutgåvan på 45rpm från Analogue Productions av Elvis is Back Vi lyssnade på låten Fever.... Quote
eliot Posted November 4, 2010 Author Posted November 4, 2010 Anläggningen var mycket välavstämd och Elvis lät precis så som man väntade men med tidigare ohörd klarhet och renhet. Jag hade höga förväntningar när jag såg anläggningen och de infriades till fullo och det vi hörde talar också för konceptet "Wohnraumstudio" som man ofta finner i Tyskland. Man bygger helt enkelt upp en anläggning hemma i det egna lyssningsrummet och man har då tid att lära känna svagheter och styrkor i det egna rummet och eftersom det inte är så stor ruljans så byter man inte uppställning så ofta som i en reguljär affär. Det var helheten som imponerade och jag har sällan hört vinyl så bra vilket talar sitt tydliga språk för TW-Acoustic Raven AC Hur det förhåller sig med påståendet om att Whest Audio Mono Channel Reference V skulle vara klart bättre än det inbyggda i CAT så är det svårt att uttala sig något om detta utan jag kan bara säga - utan att gå in på detaljer - att min egen anläggning med CAT SL1 Ultimate Mk. II står sig bra i jämförelse Vi avslutar vårt besök med en översiktsbild ...som också får bli slutbild på årets resa. Tack för visat intresse, //Eliot Quote
P-pan Posted November 4, 2010 Posted November 4, 2010 Vi avslutar vårt besök med en översiktsbild... ...som också får bli slutbild på årets resa. Tack för visat intresse, //Eliot Stort tack själv Eliot för att vi ännu en gång fått åka med på "semester". Sätter redan fokus på nästa års resa Quote
calle_jr Posted November 5, 2010 Posted November 5, 2010 Anläggningen var mycket välavstämd och Elvis lät precis så som man väntade men med tidigare ohörd klarhet och renhet. Jag hade höga förväntningar när jag såg anläggningen och de infriades till fullo och det vi hörde talar också för konceptet "Wohnraumstudio" som man ofta finner i Tyskland. Man bygger helt enkelt upp en anläggning hemma i det egna lyssningsrummet och man har då tid att lära känna svagheter och styrkor i det egna rummet och eftersom det inte är så stor ruljans så byter man inte uppställning så ofta som i en reguljär affär. Det var helheten som imponerade och jag har sällan hört vinyl så bra vilket talar sitt tydliga språk för TW-Acoustic Raven AC Ett system i min smak*) Det återstår nu att titta lite närmare på högtalaren Ascendo System Z-F3 http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...0/resa10-98.jpg Acceptabel men ingen snygg modell av Z-F3, med skenorna etc. *) Jag tycker Ascendo visar upp en förbättrad design på High End Swiss. Quote
Timbre™ Posted November 5, 2010 Posted November 5, 2010 Vi avslutar vårt besök med en översiktsbild http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...0/resa10-82.jpg ...som också får bli slutbild på årets resa. Tack för visat intresse, //Eliot Detta har ju blivit en kontinental tradition och det är lika inspirerande varje gång när höstmörkret faller på. Tack så mycket även detta år och för nytillkomna läsare finns ett brett spektrum av kontinentala äventyr i våra arkiv... HiFi-resan sommaren '09 HiFi-resan sommaren '08 HiFi-resan sommaren '07 HiFi-resan '06 En kort utflykt ner på kontinenten HiFi-resa genom Tyskland/Schweiz Tre av hundratals läckra bilder: Quote
Käera Posted November 5, 2010 Posted November 5, 2010 Många fina o bra uppslag som vanligt o alltid lär man sig något Quote
RODA Posted January 30, 2011 Posted January 30, 2011 Et stort takk for denne, eliot! Veldig trivelig å få følge med på reisene! Quote
Recommended Posts