Timbre™ Posted October 31, 2010 Posted October 31, 2010 Två parallella trådar med inslag av alpina miljöer och själv har jag alltid mått bäst bland höga berg och djupa dalar... Olskroken känns lite livlöst när man följer dessa trådar... Quote
Bebop Posted October 31, 2010 Posted October 31, 2010 http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...0/resa10-83.jpg CD-spelare ser ut att vara franska Audioaero Capitol Classic Quote
Käera Posted October 31, 2010 Posted October 31, 2010 Det är en skivspelare till utan tonarm,det är en sak som slår mig ibland o det är hur stor placeringen av alla komponenter har högt lågt mellan högtalarna bakom högtalarna i mitten,vid sidan av givetvis så är ju en bra möbel alltid bra men i övrigt placerings mässigt,beror kanske på typ av högtalare med Denna ljusa bänk ser ju rejäl ut annars Quote
eliot Posted October 31, 2010 Author Posted October 31, 2010 Skivspelaren är TW-Acoustics Raven AC där AC kommer från Ars Cyprium (malm från Cypern) vilket var vad Romarna kallade koppar ...och skivtallriken består av koppar i en blandning med polymer Han pratade mycket väl om pickup'en som var Ortofon A90 Quote
eliot Posted October 31, 2010 Author Posted October 31, 2010 CD-spelare ser ut att vara franska Audioaero Capitol Classic Bebop har naturligtvis rätt Vi spelade inte CD..... Quote
conan Posted October 31, 2010 Posted October 31, 2010 Jag är lite svag för koppar och svart ihop ... Quote
eliot Posted October 31, 2010 Author Posted October 31, 2010 Jag är lite svag för koppar och svart ihop ... Ja visst är det snyggt Tonarmen är en egenkonstruktion, TW-Acustic Raven 10.5 tonearm Quote
conan Posted October 31, 2010 Posted October 31, 2010 (edited) Det ser ut som seriös mekanik också ... hur kändes armen vid hantering? Gediget? Det ser nämligen ut så på bilderna. Edited October 31, 2010 by conan Quote
eliot Posted October 31, 2010 Author Posted October 31, 2010 Det ser ut som seriös mekanik också ... hur kändes armen vid hantering? Gediget? Det ser nämligen ut så på bilderna. Jag kände inte på armen - men hela skivspelaren ger som du säger ett mycket bra intryck PS. Årets resa var en resa med ovanligt lite tid till fotografering - jag tror jag hade en halvtimme på mig att fotografera denna anläggning Quote
Bebop Posted October 31, 2010 Posted October 31, 2010 Årets resa var en resa med ovanligt lite tid till fotografering - jag tror jag hade en halvtimme på mig att fotografera denna anläggning Tillräckligt länge för att få helt klart för sig att det handlar om en kompetent uppställning. Fick ni lyssna också under denna korta tid? Quote
eliot Posted October 31, 2010 Author Posted October 31, 2010 Tillräckligt länge för att få helt klart för sig att det handlar om en kompetent uppställning. Fick ni lyssna också under denna korta tid? Jodå, och jag har många fler bilder TW är en förkortning för Tom Woschnick som konstruerat skivspelaren och han är speciellt stolt över DC-motorn och styrenheten. Styrenheten innehåller en microprocessor som använder en kvartskristall för att säkerställa korrekt hastighet inom 0,000000002 sekunder per minut. DC-motorn från Pabst (modifierad!) har högt drivmoment och får upp hastigheten på den 10kg tunga skivtallriken till nominell hastighet på under sekunden. Den platta remmen är bearbetad så att tjockleken varierar med mindre än 1/100 mm Recension i Soundstage May 2008 Tyska tidningen LP har också recenserat Raven AC (PDF på engelska) Quote
eliot Posted October 31, 2010 Author Posted October 31, 2010 Som phonosteg använde han två stycken monosteg Whest Audio MC Ref V som han tyckte var klart bättre än det inbyggda phonosteget i CAT SL1 Legend Bara förstegsdelen går då löst på över €30'000 Quote
eliot Posted October 31, 2010 Author Posted October 31, 2010 Vi tittar väl på CAT SL1 Legend för €21'000 och vi tar väl av locket Till vänster upptill i bilden ser vi de små MC stepup-transformatorerna och där finns också omkopplare för att anpassa förstärkningen till olika pickup'er Quote
Kilgore Posted October 31, 2010 Posted October 31, 2010 Som phonosteg använde han två stycken monosteg Whest Audio MC Ref V som han tyckte var klart bättre http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...0/resa10-91.jpg än det inbyggda phonosteget i CAT SL1 Legend Bara förstegsdelen går då löst på över €30'000 Oj då måste de phonostegen vara riktigt bra Quote
eliot Posted October 31, 2010 Author Posted October 31, 2010 Oj då måste de phonostegen vara riktigt bra De två mono phonostegen kostade tillsammans €10'000 och CAT SL1 Legend €20'000 grovt räknat - och han använde ju båda Quote
eliot Posted October 31, 2010 Author Posted October 31, 2010 Vi brukar ju inte vara blyga av oss - så vi går närmare Vi ser många Black Gate elektrolytkondensatorer Det finns också en omkopplare mellan volymkontrollerna som är separata för varje kanal Med denna omkopplare kan du anpassa volymen så att man använder en större del av volymkontrollerna.... Quote
eliot Posted October 31, 2010 Author Posted October 31, 2010 En sista bild på referensförsteget från Convergent Audio Technology Quote
conan Posted October 31, 2010 Posted October 31, 2010 De två mono phonostegen kostade tillsammans €10'000 och CAT SL1 Legend €20'000 grovt räknat - och han använde ju båda Det är inte gratis att bygga ihop de där stegen ... men priset är ändå väl tilltaget. Hur som helst känns det som att det är påkostade och robusta steg - när man ser innehållet. Såna där volympotar brukar kosta några tusen sek på grund av byggkostnaden och precision i mekaniken. Sånt är kul att se. Det man inte ser är hur bra grundkonstruktionen är - dvs är den så bra att det är motiverat att köra polypropylenkondingar (som jag antar att det är)? Det får vi nog aldrig veta ... Quote
eliot Posted October 31, 2010 Author Posted October 31, 2010 Det man inte ser är hur bra grundkonstruktionen är - dvs är den så bra att det är motiverat att köra polypropylenkondingar (som jag antar att det är)? Det får vi nog aldrig veta ... Det är inga vanliga kondensatorer utan han tillverkar dom själv. Du kan läsa mer i denna "Factory Tour" - Jag har själv CAT SL1 Ultimate Mk. II som inte har inbyggda stepup-transformatorer; därför använder jag Tim deParavicini's "The Head". Jag slipper då omkopplare och jag har lött fast tonarmkabeln direkt i stepup'en. Efterföljaren till Ultimate Mk. II heter Renaissance och är testad av Stereophile här. 6moons test av CAT SL1 Legend, september 2010 Quote
eliot Posted November 1, 2010 Author Posted November 1, 2010 Slutsteg var monoblocken Allnic A-7000 från Korea - eller skall jag kalla dom M-3000 Jag letade förtvivlat efter information om A-7000 på internet men som tur är testades de i maj/juni numret av image hifi där man kan läsa: Kang Su Park hat seine Kreationen in letzter Minute umbenannt - der amerikanische Markt, hiess es, habe danach verlangt, um engere Verwandtschaft zu einer Allnic-Phonostufe herzustellen... Konstruktören Kang Su Park har alltså i sista minuten döpt om monoblocken för att visa att de låg på samma kvalitetsnivå som phonosteget H-3000. Quote
Timbre™ Posted November 1, 2010 Posted November 1, 2010 Slutsteg var monoblocken Allnic A-7000 från Korea - eller skall jag kalla dom M-3000 http://img.photobucket.com/albums/v53/elio.../resa10-101.jpg Det kanske blir ett nickname... Quote
eliot Posted November 1, 2010 Author Posted November 1, 2010 Från en test i 6moons: http://www.6moons.com/audioreviews/allnic/allnic.html "Permalloy" är en legering bestående av 20% järn och 80% nickel och det är väl i princip det vi kallar mu-metall. Den stora mängden Nickel är orsaken till företagsnamnet Quote
conan Posted November 1, 2010 Posted November 1, 2010 Det är inga vanliga kondensatorer utan han tillverkar dom själv. Du kan läsa mer i denna "Factory Tour" - Jag har själv CAT SL1 Ultimate Mk. II som inte har inbyggda stepup-transformatorer; därför använder jag Tim deParavicini's "The Head". Jag slipper då omkopplare och jag har lött fast tonarmkabeln direkt i stepup'en. Efterföljaren till Ultimate Mk. II heter Renaissance och är testad av Stereophile här. Det verkar faktiskt stämma - de tokarna gör egna kondingar ... jag är allt lite skeptisk till att de får någorlunda goda processtoleranser med en "manuell" maskin. Dock seriöst arbete, absolut! Quote
eliot Posted November 1, 2010 Author Posted November 1, 2010 Det verkar faktiskt stämma - de tokarna gör egna kondingar ... jag är allt lite skeptisk till att de får någorlunda goda processtoleranser med en "manuell" maskin. Dock seriöst arbete, absolut! Det finns många "tokar" inom hifi - Yves-Bernard André (YBA) gör sina egna motstånd men så tokig kan han inte vara som Professor i Elektronik på l'Ecole Polytechnique i Paris som är ett av Europas främsta tekniska högskolor PS. Det finns inga perfekta motstånd, dvs motstånd som enbart är resistiva utan alla innehåller någon form av reaktans Quote
calle_jr Posted November 1, 2010 Posted November 1, 2010 Vi brukar ju inte vara blyga av oss - så vi går närmare http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...0/resa10-94.jpg http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...0/resa10-95.jpg Jag skulle just be om närbilder, och så kommer de Quote
eliot Posted November 1, 2010 Author Posted November 1, 2010 Monoslutsteg Allnic M-3000 Uteffekt (Pentod/Triod): 140 W/60 W i 8 Ω, 140 W/60 W i 4 Ω Rörbestyckning: 4 x KT88, 2 x E282F, 1 x 6485 (6AH6WA) Mått (b/h/d): 43/23/44 cm Vikt: 30 kg Parpris (Tyskland): 11 000 € Quote
calle_jr Posted November 1, 2010 Posted November 1, 2010 Det finns inga perfekta motstånd, dvs motstånd som enbart är resistiva utan alla innehåller någon form av reaktans Det finns minst en förstärkare som är byggd utan motstånd Kan det va' nå't Quote
conan Posted November 1, 2010 Posted November 1, 2010 Det finns minst en förstärkare som är byggd utan motstånd Kan det va' nå't Oj då, vilken då? En step-up trafo har ju inga motstånd ... men den är en förstärkare! Quote
calle_jr Posted November 1, 2010 Posted November 1, 2010 Oj då, vilken då? Ypsilon Electronics Edit: Tillägg; Conventional wisdom suggests that the most critical part of a preamplifier is the active circuit design. Ypsilon, however, believe that the means of signal attenuation (the volume control) is the most critical to the overall sound of a preamplifier. Most designers use resistor attenuators for volume control. Ypsilon themselves have used resistor attenuators with high quality resistors (Vishay, Holco, tantalum types etc.) in the past, but that was before they developed a very special transformer as the means of attenuation. It was immediately apparent just how grainy and discontinuous resistors sound, even the best of them. The short explanation of this observation is that the series resistor transforms the constant voltage into current and the parallel resistor the constant current into voltage. The materials used in resistors are far from ideal as conductors- they sound much worse than pure copper or silver- and they do a lot of harm to the signal. In a transformer, however, the magnetic circuit can be ultra linear when the very best core materials are used. The sound of such materials is much more musical and detailed compared with the best resistors. So Ypsilon produced, in-house, a special transformer attenuator with 31 taps. Quote
Recommended Posts