Kero Posted September 12, 2004 Posted September 12, 2004 Hej Kära vänner ! Detta är en fortsättning på mina Högtalar Funderingar. Tråden som fick heta "The Final Chapter" blev inte just detta. Totem Forest är en trevlig och rolig högtalare men inte riktigt vad jag letade efter. Jag fick ett riktigt bra pris på ett par högintressanta högtalare. Jag chansade och slog till. Jag har hört märket tidigare och vet att det är nånting jag nog skulle kunna leva med, dock inte just denna modell. Jag anade att detta skulle kunna passa mig och mitt ljudideal mycket bra. Samtidigt var priset så bra att om det inte skulle kännas rätt så borde det inte vara nåt problem att sälja vidare dom utan egentligen nån förlust alls. Ni som vill läsa om mina funderingar från början kan göra det här : Högtalar Funderingar Två paket anlände alltså i fredags, det tog nästan exakt en vecka för paketen att hitta från USA till Norra Sverige, ändå väntade paketen några dagar i sthlm p.g.a av data problem som det ofta numera heter. Frakt firman lämnade så klart dom bara på gården, så det var bara att ta i, så gjorde jag och har haft en himla värk i vänster arm sen dess, men in kom dom ialla fall. Köket fick bli första anhalten. Här ska dom packas upp innan dom får ta an vardagsrummet för montering. Vi kör väl den vanliga gissnings leken, tillverkare samt modell ? Det är ju kul när detta ord finns med på kartongen, men är det bara skryt eller finns det nån sannig bakom ?? När potatis plockandet var färdigt var det så på lördag kväll äntligen dags för uppackning. Här var det verkligen seriöst packeterat, känns alltid bra. Perosnligen har jag aldrig stött på nåntign så här väl inpackat. Innanför kartongen finns ett rejält lager trä. När man lyfter på träet blottar sig än mer inpackning och intrycket om väl inpackat kvarstår verkligen, inget verkar vara lämnat åt slumpen. Bort med skumgummit, känns fortfarande oerhört seriöst inpackat. Vi skymmer tillverkar logon lite. Notera dom knappt synliga "bär remmarna", mycket snällt av tillverkarna. Det förenklade lyftandet ur kartongen oerhört. Quote
sampix Posted September 12, 2004 Posted September 12, 2004 hmm..intressant. Vad kan detta vara..? Quote
stargazer Posted September 12, 2004 Posted September 12, 2004 Lurigt... Von Schweikert Research??!? (vild gissning) Quote
Kero Posted September 12, 2004 Author Posted September 12, 2004 Har stargazer rätt.. ja vi får se efter. Så fick dom äntligen komma upp ur kartongen, fast dom har nog inte haft det så dumt där heller, inlindade i sammet av nåt slag t.o.m. Men det verkar ju vara två lådor fast det bara är en kartong som öppnats, hmm.. modul uppbyggnad ?? Här syns även dom mycket hjälpsamma "bär banden" bättre, mycket bra att ha. Den mindre "lådan" har fått av sig sammeten och plasten som låg innanför den. Vad är då detta, endast en diskant, eller är den riktad bakåt ?? Så fick även den större lådan oxå komma ut ur plast och sammeten. Här står den upponer för att få fastskruvat sin bottenplatta. Bottenplatta på plats. Nu kurrar det i magen, fortsättning följer senare ikväll. Quote
sampix Posted September 12, 2004 Posted September 12, 2004 Stargazer hade rätt Förövrigt mycket fint träslag Quote
Kero Posted September 12, 2004 Author Posted September 12, 2004 Jag är lite misstänksam till att stargazer har fått nån inside information, detta måste utredas !! Visst handlar det om Von Schweikert och modellen är VR-4jr. Träslaget är lönn, hemma hos mig hade ett mörkare träslag varit att föredra men det var just detta ex jag fick ett kanon pris på. Det blir billigare att byta ut dom möbler jag har och byta mot nåt mer matchande än vad det hade kostat att välja ett annat träslag. Å andra sidan tycker jag inte högtalarna måste ha samma finish som resten av möblerna, men just lönn och körsbär är kanske inte nån jätte bra kombination rent estetiskt om man vill blanda träslag. Jag har endast Singel Wire kablar så jag får köra med den medföljande "Data link" tills vidare. Här ser vi dom uppställda och klara för att kopplas in och börja spela. Lite close ups på elementen. Vad ser vi för nåt ? Och så slutligen fick även tyg fronterna komma på. Dessa är nog tänkta att sitta på konstant då det finns en speciell skumgummi ring kring diskanten. Quote
Everwake Posted September 12, 2004 Posted September 12, 2004 vackra är de i alla fall, hoppas de låter bra också hoppas du återkommer med lyssningsintryck, gärna jämfört med Totem, har sneglat på de där högtalarna ett tag, har dock valt (för ekonomins o husfridens skull ) att inte lyssna på dem. Grattis till ett förhoppningsvis lyckat köp, om inte annat tar jag gärna emot PM :clown: Quote
Steffo™ Posted September 12, 2004 Posted September 12, 2004 Gratulerar till det nya köpet! Av en slump så vet jag en kille som säljer ett par Transparent Ultra MM högt kablar!!! Skulle nog funka KANON till dom där... Quote
K-man Posted September 12, 2004 Posted September 12, 2004 Säkert ett trevligt val Kero! Dessa fanns i PL Audio:s rum på Arkenmässan, och jag hade ett hopp om att få lyssna lite till dem, men söndagen gav inte den möjligheten. Jag är dock övertygad om att nya chanser dyker upp. Fram tills dess får jag hålla till godo med dina upplevelser \\K-man Quote
plundin™ Posted September 12, 2004 Posted September 12, 2004 Dom ser faktiskt snyggare ut på bild uppställda hos dig än vad dom gjorde IRL i PLs rum på Arken.. På håll trodde jag att dom var fanerade i björk, den amerikanska lönnen kan ibland bara förvillande lik björk.. Klart möbleringsvänliga lådor.. /ptr Quote
Kero Posted September 12, 2004 Author Posted September 12, 2004 Tack för all respons så här långt ! Everwake: Lyssningsintryck kommer absolut, vill dock få dom någorlunda inspelade innan jag säger desto mer om ljudet. Men jag känner mig redan väldigt nöjd, dom kommer att få stanna, det stod klart efter ungefär en minuts lyssnande ! Steffo: Tar du ett par Maggisar i inbyte ?? K-man: Det verkar vara ett väldigt trevlig val. Jag hade inte speciellt mycket Von Schweikert erfarenhet innan jag chansade på dessa men anade att det skulle kunna bli en mycket bra kombination av dom egenskaper jag verkar falla för hos en högtalare. So far so good ! plundin: Jag vet inte om jag vill kalla dom "möbleringsvänliga" med ett djup på ca 50 cm men jag gillar designen helt klart. Jag har precis kollat första filmen med dom, dock får ju än så länge mina Magnepan MGSE agera bakkanaler. Första intrycket är även här väldigt positivt. Fyller upp duken bra med ljud, vill inte ha som det lite blev med Totem, ljudet under duken. Sen passar enligt mig alltid högtalare med stort och öppet och snabbt ljud väldigt bra till film, det ger en härlig rymd och surround känsla även från frontarna. Blir nog himla fint med matchande center och bak högtalare. Mer lyssningsintryck kommer som sagt, nu ska här sovas ! Quote
stargazer Posted September 13, 2004 Posted September 13, 2004 Kero> Jag är lite misstänksam till att stargazer har fått nån inside information, detta måste utredasNej, det är faktiskt så udda som en gissning som gick hem (Varför går inte gissningarna på lottokupongerna hem istället... ) Jag drog lite slutsats ifrån den explicit tvådelade förpackningen samt det faktum att du gillade Hazard's VR4or.... ett + ett = (vr) 4 ??!? Steffo> Av en slump så vet jag en kille som säljer ett par Transparent Ultra MM högt kablar *asg* :cool: Quote
mangew Posted September 17, 2004 Posted September 17, 2004 Gratulerar till ett synnerligen bra högtalarköp! Quote
Kero Posted September 17, 2004 Author Posted September 17, 2004 mangew: Tackar tackar ! Måste säga att det annars var ganska så svag respons på den här tråden... tack till er som kikat in ialla fall, det är ganska mycket tid som går åt till såna här bildreportage. Tror jag lugnar mig med sånt och använder tiden till att lyssna istället. Quote
gurin Posted September 17, 2004 Posted September 17, 2004 Om det är Respons du vill ha skall du väl handla från Göteborg? Skämt och sido, fina bilder är det. Önskar jag kunde lägga upp några själv, i alla fall på min flinande hustru som packar upp de högtalare hon bestämt att jag behövde provlyssna och som sedan stannat kvar. Vi vill förstås ha svar på den där omöjliga frågan. Hur låter det? Relatera gärna till de Totem de har ersatt. Mvh/gurin Quote
Engelholm Audio Posted September 17, 2004 Posted September 17, 2004 mangew: Tackar tackar ! Måste säga att det annars var ganska så svag respons på den här tråden... tack till er som kikat in ialla fall, det är ganska mycket tid som går åt till såna här bildreportage. Tror jag lugnar mig med sånt och använder tiden till att lyssna istället. Hejsan, Ja att göra bildrepportage (eller vilken tråd som helst) kräver ett engagemang och tar tid. Det bästa är att göra det för sig själv men samtidigt vill man (även jag) har lite respons. Detta är ett problem för (alla) fora tror jag. Jag menar, hur kul är det med inläggen "Va snyggt", "Va kul", "Snygga bilder", "Mer bilder!"? Visst, det är ju kul att få, men efter 10 trådar (a 20 inlägg) där (svars-) inläggen är av den kalibern så börjar det kännas tunnt, kan jag tycka. Vart är då det personliga, det mer djuplodande, intressanta? My 2 cents... Quote
gurin Posted September 17, 2004 Posted September 17, 2004 Man kanske skulle ha något omröstningsförfarande? Vi som mest läser och inte skriver så mycket skulle kunna lägga en röst på bra inlägg, eller så. Men det kräver ju att någon knackar kod. Jag tycker i alla fall att inlägg typ ”bra bilder” i alla fall är bättre än total tystnad även om det känns lite knapert i sammanhanget. Mvh/gurin Quote
K-man Posted September 17, 2004 Posted September 17, 2004 Kero, din tråd är uppskattad, och jag är fortfarande intresserad av dina intryck, så jag hoppas du fyller på med den "infon" då du har "kommit underfund" med dessa talare Omröstingsförfarande tror jag inte är någon bra idé, det sätter lätt press på att man måste "prestera något", blir lätt en form av "tävling"....det är inte tanken. Alla är ju lika välkomna med inlägg och bildreportage i Euphonia-anda, utan att känna att det skall överträffa något/någon annat/annan. \\K-man Quote
Kero Posted September 17, 2004 Author Posted September 17, 2004 Vad mycket respons det blev nu !! gurin: Hehe.. du har så rätt ! Lyssnings intryck kommer men jag vill spela in dom lite mer först. Men en liten hint kan ni få. Har haft en BAT VK-200 hemma, då lät det helt underbart, sen fick jag lämna den ifrån mig ( bara tillfälligt kanske.. ) och kopplade in mitt eget betydlgit biligare slutsteg, då var det inte lika kul längre. Detta är väldigt avslöjande högtalare som kan låta fantastiskt, och inte speciellt roligt alls. Engelholm Audio: Till en viss del kanske jag gör det för mig själv, men mest för forumet. Jag tycker det är jätte kul och se vad andra hittar på så då vill jag bjuda tillbaka s.a.s. Nog kan jag ju förstå att det är betydligt fler som läser och tittar än som skriver men anonyma tittare går som inte att räkna ändå tycker jag, det är som att ha bra självförtroende för att det säkert finns flera tjejer som tycker man är snygg, men man vet inte om det... typ ! För mig får gärna 1000 pers skriva "Snyggt", eller lika många för skriva "SKit fult", det är inte berömm jag är ute efter, bara lite respons. Men jag menar inte att försöka "tvinga" folk att ge respons, utan jag bara sa min mening, det är kul med respons, blir det ingen respons är det ingens fel men inte lika roligt och tiden man måste lägga ner för ett bildreportage känns inte lika rolig då heller. Men visst är det enormt roligt med lite mer personlig respons än bara "Snygga bilder", men det är att kräva lite mycket. Jag vet ju själv hur less på mig själv jag kan bli när jag suttit alldeles för länge framför datorn när jag kunde gjort nåt annat oxå istället... och det tar tid att skriva inlägg med mer eftertanke. K-man: Lyssnings intryck och nån bild till kommer. "Talarna" har gått hela dagarna nu i veckan medans jag varit på jobbet så snart känner jag mig reda för en riktig analys ! Quote
EAR Posted September 17, 2004 Posted September 17, 2004 Hej Kero Trevligt reportage :)Skall bli kul att höra dina lyssningintryck Angående din önskan om uppskattning så kan man se det på lite olika vis kanske. Här är ca 350 medlemmar(litet forum)Du har redan haft närmare 700 träffar.Det innebär att om det bara är medlemmarna som är inne och tittar så har varje medlem sett ditt reportage två ggr.Det är väl inte någon dålig respons precis Hälsningar/Mats Quote
Kero Posted September 17, 2004 Author Posted September 17, 2004 EAR: Hehe.. så har jag inte tänkt, det var ju inte så pjokigt ! Men ändå.. så är det roligare med inlägg än siffror på besöks statistik. Quote
plundin™ Posted September 17, 2004 Posted September 17, 2004 Jag har redan vädrat en smula beröm och avund.. von Schweikerts VR serie tillhör dom h-talare jag har med på min kortlista över lådor som är intressanta nu när jag äntligen börjar inse att det är dags för förnyelse.. Speciellt Vr-4jr.. Hörru Kero, hur placeringskännsliga är dom. Vill dom ha bak- och sidoväggar och jobba mot eller mår dom bra av att ströva fritt i rummet? ... och en halvmeters djup är väll föresten inget problem... nä visst jag du har kanske en familj att jämka in dom med.. /ptr Quote
new order Posted September 18, 2004 Posted September 18, 2004 Mitt intryck av dina Von Schweikert var positiva.Precis som Hazards Vr-4 så kändes dina "juniorer" neutrala och öppna i sin spelstil.Och grymt snygga var dom IRL....så synd bara att jag inte fick lyssna över ditt lånade Bat slutsteget,bara.Men jag misstänker att det kanske blir så nästa gång /New Order Quote
Kero Posted September 18, 2004 Author Posted September 18, 2004 plundin: Jag har inte labbat så mycket med placeringen, tycker inte dom verkar vara så farligt kinkiga. har provat ta dom lite närmare bakvägg och det blev inte platt fall ialla fall, har haft dom en bit längr eut oxå men då kändes det som att jag tappade nåt, nu är dom ca 60 cm ut från bakväggen. Kommer labba mer med placering under nästa vecka. new order: Det är nog mycket möjligt att du får det. BAT steget är på ingående igen och den här gången är risken stor att den kommer få stanna längre ! Quote
K-man Posted September 19, 2004 Posted September 19, 2004 Vilken inställning på "bakåtdiskanten" har du kommit fram till? I lägsta läge, är den då helt tyst? \\K-man Quote
Kero Posted September 19, 2004 Author Posted September 19, 2004 K-man: Japp den är tyst när den är på läge 0. Jag har den på 3, skalan går till 10. Har provat med 5 men då tyckte jag att ljudbilden tappade lite för mycket fokus, men även detta ska jag labba mer med. Quote
K-man Posted September 19, 2004 Posted September 19, 2004 Vad tycker du läge 3 tillför jämfört med läge 0? \\K-man Quote
Kero Posted September 20, 2004 Author Posted September 20, 2004 Det ger en lite mer dipol känsla över ljudbilden, lite som att ta ett kliv från Totem mot Magnepan. Svårt och förklara, förstår du ungefär vad jag menar ? Quote
K-man Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 Ja, Kero, jag tror mig fatta precis....en gång i tiden hade jag M5-si, som spelar lika mycket framåt som bakåt, så det borde vara i den riktningen. ...min fundering var lite mer specifik, då du på denna högtalare faktiskt kan ställa nivån och labba med för/nackdelar, vilket var omöjligt med 5:orna....(om jag inte kopplade ur dem helt förståss ) och det dessutom är det ju "bara" är diskanten som berörs här... \\K-man Quote
mangew Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 Tja Kero, läser igenom tråden din igen och kan konstatera att förutom att jag gärna tagit emot dina högtalare för de ser jäkligt fina ut så tänkte jag på det du nämnde om svag respons. Du hade nog bara oturen att presentera denna bildtråd precis dagarna vid Arkenmässan då de olika forumen överhopades av bilder och kommentarer runt denna.. Quote
Recommended Posts