Jump to content

Recommended Posts

Posted

Såhär ska man koppla in en REL subwoofer;

• The standard high level hook up procedure is: attach the red wire to the amplifier's right positive speaker output terminal; attach the yellow wire to the amplifier's left positive speaker output terminal; attach the black wire to which ever of the amplifier's ground output terminals is convenient; plug the Speakon connector into the sub's high level input.
  • For differential amplifiers using one sub, simply use the standard connecting scheme with the exception of connecting ground to chassis ground, not to speaker output ground, and then connecting into the high level input (Hi Input or Unbal Hi Input on Stentor III and Studio III).
  • For differential amplifiers using two subs for each channel: connect red to positive; yellow to negative; and black to chassis ground; plug the Speakon into the balanced high level input (Bal Hi Input).

Men hur kopplar man in två REL-subbar på högnivå (en till resp kanal) :?:

RelSpeakon.jpg

Bild: signalcable.com

Posted
Men hur kopplar man in två REL-subbar på högnivå (en till resp kanal) :?:

Det blir väl två kablage, med varsin speakon till varje sub. För den högra kopplar du in rött och gult till höger kanal, för den andra rött och gult till vänster kanal.

Ungefär som conan sade, men lite annorlunda formulerat. :)

Posted

Allt beror ju lite på vad man har för kopplingar (mono, stereo etc). Nu vet inte jag precis hur dina basar ser ut, men har man t ex mono i förstärkaren och monokabel från basarna finns det ju en Y-konverter att köpa :) REL ser troligen inte ut så

Posted

REL har troligen bara en enkel summator på ingången, dvs två högohmiga motstånd. Det är det enklaste sättet att göra en monosignal från höger/vänster utgång på förstärkaren.

vänster ----- 100kohm ----+
                         +--- sub amp input
höger   ----- 100kohm ----+

gnd -------------------------- sub amp gnd

Posted

Calle tänker nog inte byta subbar i det närmaste ;)

Problemet dök upp hemma hos mig när jag efter lång tids fundering köpt sub nr 2. Har i flera år använt en REL R-205 (aktiv) kopplad till förstärkaren som bilden visar. Alltså RELs standarduppkoppling. Använder inte RELs eget kablage därav blått istället för gult..

Terminaler.jpg

Har ett Accuphase slutsteg (http://www.accuphase.com/cat/p-350en.pdf) som körs balanserat.

Strkare.jpg

Om slutsteget är fullt balanserat (?) har jag alltså inte följt RELs rekommendationer som (enligt Calles inledning) säger att svart inte skall gå till (-) terminal utan till chassi-jord. Har under alla år inte upplevt några problem/skador. Har dock hittat en del trådar på nätet där det uppges att balanserade förstärkare kan kortslutats med RELs standarduppkoppling (eftersom (-) terminal då inte är jord).

Har skickar frågorna till REL men ännu inte fått svar. Är förstås mycket osäker på hur jag skall göra och chansa är jag inte sugen på.

Mina tekniska kunskaper på området är begränsade. Någon som på rak arm kan avgöra om min förstärkare verkligen är balanserad (differential enligt REL)?

Posted (edited)

Om slutsteget är fullt balanserat finns det risk att minus på vänster högtalarkanal och minus på höger högtalarkanal är olika, dvs EJ sammankopplade inuti slutsteget. Det blir då problem att koppla in slutsteget till EN sub. Om det är två sub:ar är det inga problem ...

Men, jag skulle tro att det inte blir så stor skillnad om slutstegen är matchade och om din källa också är matchad. Då kan du köra som du gör.

Om man vill göra inkopplingen korrekt - då krävs en konverter med två balanserade ingångar som gör en monosignal av de två insignalerna.

Jag såg att Stentor och Studio har två högnivå och balancerade ingångar ... så på dem borde det funka att koppla in balancerade slutsteg.

Edited by conan
Posted
Calle tänker nog inte byta subbar i det närmaste ;)

Tänkte väl det, han har ju grymma subbor :)

Ah så du har skaffat en 2:a REL, kan gissa att det ger en bättre basrespons i rummet.

Posted

Det börjar att klarna, röd och blå(gul) ihop till (+)-terminal på höger respektive vänster sida.

För att slippa behöva modifiera kablaget vore det smidigt att koppla upp höger sub som bilden visar d v s utnyttja att stärkaren har dubbel uppsättning terminaler. Tanken är förstås att vänster sub kopplas på motsvarande sätt till de vänstra terminalerna (har dock inget kablage ännu). Detta borde väl kunna funka?

Strkare2.jpg

• 2 weeks later...
Posted
http://i803.photobucket.com/albums/yy314/f...REL/Strkare.jpg

Om slutsteget är fullt balanserat (?) har jag alltså inte följt RELs rekommendationer som (enligt Calles inledning) säger att svart inte skall gå till (-) terminal utan till chassi-jord. Har under alla år inte upplevt några problem/skador.

Förstärkaren är ju en riktig vintage-godbit med klassiskt balanserat ingångssteg... :mm:

Enligt kopplingsschemat är den inte fullt balanserad som t.ex. Accuphase P-102.

Posted
Förstärkaren är ju en riktig vintage-godbit med klassiskt balanserat ingångssteg... :mm:

Enligt kopplingsschemat är den inte fullt balanserad som t.ex. Accuphase P-102.

Tack för infon Timbre! Misstänkte att det var så här det låg till men det känns bra att få det bekräftat.