Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det här inte tänkt att vara en kabeldiskussionstråd.

Vad jag är ute efter att höra vad ni har för erfarenheter av att installera separat matning till er anläggning.

Idéen är att jorda alla uttag i lägenheten (försöker få sambon att inse att detta är nödvändigt för elsäkerheten...)

I samband med detta tänkte jag att installera en Klangmodul III (16 A) och sedan dra en ca 15 m kabel till ett uttag (om det sedan blir Furutech eller något annat återstår att se). Därefter kommer en Transparent PI8.

Men när det gäller vilken kabel som skall användas så är jag något villrådig, minst sagt.

En elektriker föreslog en tretvinnad kabel som tydligen används för installation hos elallergiker.

Sedan finns Supras 3*2,5

JPS installationskabel

Diverse Transparentvarianter, samtliga typer skall tydligen gå att få i lösmeter.

Jorma säljer tydligen inte på lösmeter så det är inte aktuellt.

Ölflex är ett annat alternativ plus en hel del till.

Det är ju onekligen skillnad i pris med.

Ni som har gjort en sådan här installation, vad har ni valt och varför?

Posted
Porta said:
Det här inte tänkt att vara en kabeldiskussionstråd.

Jag tror din inledande mening har en bra poäng. Viktigare att installera separat matning än vilka produkter du väljer.

Själv har jag en egen grupp i proppskåpet med vippsäkring 16A samt en tjockare skärmad vanlig el-kabel till vanligt grenuttag för 4 nätkablar. Använder bara ett uttag till strömrenaren som jag sedan kopplat allt till.

Den största skillnaden blev bättre "svärta" och kontroll i hela registret. Relativt billig uppgradering med ok effekt tycker jag.

Posted
satsa på riktig installationskabel som är skärmad och med rejäl area. Det är elsäkrast, billigast och förmodligen effektivast!

Håller med fullt om detta, det är heller inte fel om du kan hitta en med teflonisolering.

Posted
Håller med fullt om detta, det är heller inte fel om du kan hitta en med teflonisolering.

Instämmer.

Installationskabel som är brandklassad är inte isolerad med PVC och därför bättre ur ljudsynpunkt. Lite dyrare dock... men nog värt det!

Posted (edited)

Haolgenfri kabel, dvs kabel som inte innehåller PVC betecknas med Q i stället för K, således EQLQ 3x2,5. 16A SKALL ha minst 2,5 vid installation, även om anslutningskablar är godkända med 1,5.

ÖLFLEX har fördelen att ha många kardeler vilket leder ström bra, dessutom bra skärm. Har testat ÖLFLEX som högtalarkabel och den gjorde inte bort sig, även om en "riktig" högtalarkabel är bättre, men då är den en nolla till på priset.

Edited by Charlie H
Posted

Jag köpte ca 50m 3x2,5 kvmm skärmad installationskable av Helukabel i Järfälla(Stockholm) se länk nedan, fick över en 20m som

jag gjorde nätkablar av i olika längder. kommer inte ihåg meterpriset, men ca 12-15 kr/m.

Säkrade av med 16 A säkring på den minst belastade fasen, oftast dom som INTE kyl, frys och ev värmepump är kopplade till,

då speciellt kompressorer ger störningar och spänningstoppar.

Jag fick faktiskt mitt elbolag att komma hem för att mäta upp och se hur spänningskvaliten var på var och en av de 3 faserna under

ett dygn, kostnadsfritt och mycket intressant.

http://www.helukabel.de/sweden/index.php?l...;masterid=16200