Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har ett litet problem, nä förresten det har jag ju egentligen inte.

Jag skulle vilja ha svar från någon som har lite kunskap i ellära. Det är så i normala

fall så vill man ju ta reda på vilken pinne fasen ligger på och det kan man ju göra på olika sätt

bland-annat så mäter man bara med en faspenna i kontakten eller så mäter man i apparat-höljet spänningen.

Det är inga problem att göra detta så länge jag ansluter anläggningen i ett vanligt vägguttag.

Nu har jag en skiljetrafo som är matad men separat tre-fas slinga som hela anläggningen är kopplat till

och ska jag då kolla fasen så går inte detta då jag får utslag på bägge pinnarna eller om jag

mäter i apparat-höljet så får jag inget utslag alls.

Detta är i och försäg inget problem för rent ljudmässigt så låter det lika bra hur jag än kopplar.

Men av ren nyfikenhet så måste jag få reda på hur det kommer sig.

Jag hoppas på seriösa svar och inga gissningar ;)

Posted
Jag har ett litet problem, nä förresten det har jag ju egentligen inte.

Jag skulle vilja ha svar från någon som har lite kunskap i ellära. Det är så i normala

fall så vill man ju ta reda på vilken pinne fasen ligger på och det kan man ju göra på olika sätt

bland-annat så mäter man bara med en faspenna i kontakten eller så mäter man i apparat-höljet spänningen.

Det är inga problem att göra detta så länge jag ansluter anläggningen i ett vanligt vägguttag.

Nu har jag en skiljetrafo som är matad men separat tre-fas slinga som hela anläggningen är kopplat till

och ska jag då kolla fasen så går inte detta då jag får utslag på bägge pinnarna eller om jag

mäter i apparat-höljet så får jag inget utslag alls.

Detta är i och försäg inget problem för rent ljudmässigt så låter det lika bra hur jag än kopplar.

Men av ren nyfikenhet så måste jag få reda på hur det kommer sig.

Jag hoppas på seriösa svar och inga gissningar ;)

Hej,

Direkt i ett jordat vägguttag så finns totalt tre anslutningar 0, 230 VAC och säkerhetsjord. I säkringsskåpet är 0:a och säkerhetsjord ihopkopplad.

På skiljetransformatorn eller isolationstransformatorns utgång återskapas en helt galvaniskt isolerad spänning med en potentialskillnad på 230 VAC mellan polerna. Jordreferensen med den 0:a som finns i säkringsskåpet är bruten.

Om man betraktar den ena utgångspolen på isolationstransformatorn som 0:a och den andra som 230 VAC så kan de tillsammans åka i potential i förhållande till den verkliga jordreferensen. t.ex. kan den ena anta 50V och den andra 280 V, potentialskillnaden är alltid 230 VAC.

Det finns en annan typ av isolationstransformatorer som använder så kallad 115X koppling. Dessa använder ett mittuttag på isolationstransformatorns sekundärlindning som ny skyddsjord med jordfelsbrytare som kan bryta utgången om det går ström tillbaka genom mittpunkten.

Utan isolationstransformator:

Nätransformatorn i en apparat har normalt en primärlindning lindad runt en järnkärna som är skruvad i chassit (Jord). Om den polen av lindningen som är närmast järnkärnan är den som är ansluten till 230 VAC brukar man kunna detektera detta med t.ex. en phasen penna. Det kan betraktas som att apparaten har högre läckström mot jord i ena läget och lägre i det andra.

Med skiljetrafo innan:

De matande 230 volten är helt flytande, isolerade med en hög isolationsresistans mot elnätet. Om lindningen i apparatens transformator har något högre läckström mot jord i ena polen pga att lindningen ligger närmare jord där så hålls spänningen ner i den enden av lindningen och den andra antar 230 VAC.

MVH

Alfa

MVH

Alfa

Posted

Oj det här var mycket på en gång :Thinking:

Men om vi sammanfattar det. Är det då rätt att jag inte kan mäta mig fram

var fasen är i kontakten eller är det något fel :?:

Posted

Du har helt enkelt ingen fas eller nolla längre. Fas och nolla existerar bara i proppskåpet och i normala vägguttag.

Det betyder också att ev. skyddsjord inte längre fungerar som det var tänkt av elektrikern. Du har ju en skyddstransformator inkopplad som "ersättare".

Posted

Jag får tacka för svaren då har jag blivit lite klokare på hur det fungerar.

Och det där med jorden det har jag men den går rätt ner i backen via ett kopparspett nere i torpargrunden.

Posted
Jag får tacka för svaren då har jag blivit lite klokare på hur det fungerar.

Och det där med jorden det har jag men den går rätt ner i backen via ett kopparspett nere i torpargrunden.

Vilken jord då?

Posted

Ok. Svårt att säga om det är bra eller dåligt. Det man möjligen kan säga är att koppla in en annan jordpunkt i sin elanläggning kan ge problem med läckströmmar. Även om det låter bättre så kan det vara sämre ur elsäkerhetssynvinkel.

Posted

När jag köpte trafon så var den kopplad för att köras med 230V med jord men Consulten rekommenderade

att koppla om den till trefas för att få mer välljud så jag anlitade en elektriker att göra jobbet.

Detta var några år sedan och jag märkte en klar skillnad på ljudet men sen efter ett tag så märkte jag att

vissa dagar så var ljudet sämre och andra dagar var det bättre så jag började leta efter felet på apparatsidan.

För att göra historien kort och efter mycket byte av olika komponenter och lite förfrågningar på forumet

så kom jag fram till att det var jorden som orsakade en massa störningar och som jag trodde skiljtrafon skulle ta hand om.

Men det gjorde den tydligen inte.

Jag är inte så bevandrad i el så det här en ren gissning. Som det verkar så tar trafon bort störningar på strömsidan men inte

på jordsidan rätta mig om jag har fel. Så det var därför jag klippte jordkabeln som gick till propp-skåpet och drog ner den

i backen och efter det så har jag inte haft några problem med störningar längre.