andreas .l Posted October 11, 2010 Posted October 11, 2010 (edited) Mina fina , underbara Usher V-601 blev dessvärre inte så långvariga. Till mesta delen berodde det på en omöjlig bas. Jag var i tankarna att byta till stativare i samma prisklass och åkte upp till hifistället för att göra ett byte. Anders var som vanligt mycket hjälpsam och jag var lite sugen på bland annat Dynaudio X12. Men så la jag märke till något annat, varken danskt eller i den prisklassen jag tänkte mig. Däremot finns det ett nordiskt drag i dom. Detta var något som jag missat helt men väntat på i flera år. Och förväntningarna införlivades verkligen vid lyssningen, sambon sa att -Ja, nu finns det ju ingen återvändo. Jag är helt färsk på dethär med att ta bilder med systemkamera, klarar väl av en mobil på sin höjd. Detta är iag taget med sambons Canon EOS 1000D. Bilden är på det nordiska draget. Edited October 11, 2010 by andreas .l Quote
andreas .l Posted October 12, 2010 Author Posted October 12, 2010 På baksidan finns denna logotyp Quote
andreas .l Posted October 12, 2010 Author Posted October 12, 2010 Ordentliga WBTkontakter såklart Quote
K-man Posted October 12, 2010 Posted October 12, 2010 Schweikert har haft en del "kul" talare genom tiderna....skulle lätt kunna leva med vissa av dem. Undrar vilken detta är.... \\K-man Quote
Timbre™ Posted October 12, 2010 Posted October 12, 2010 Funderade hela lunchrasten och har sett denna woofer någonstans men kunde inte komma på i vilket sammanhang. Von Schweikert var nog inte det första jag tänkte på. Quote
new order Posted October 12, 2010 Posted October 12, 2010 Von Schweikert har sakta men säkert etablerat sig som ett säkert kort i min bok.VR-3,VR-4 har jag hört vid några tillfällen.De är fina högtalare som verkar rätt okomplicerade att få att fungera med varierande elektronik och rum.En sympatisk karaktär som jag gillar väldigt mycket! Quote
Ekman Posted October 12, 2010 Posted October 12, 2010 (edited) Den berömda cirklen ja... Väldigt intressanta högtalare dock, har inte så stora erfarenheter av Von Schweikert får nog skärpa mig lite där. Edited October 12, 2010 by Ekman Quote
andreas .l Posted October 12, 2010 Author Posted October 12, 2010 (edited) Modellen heter unifield one och är den minsta högtalaren i relativt nya unifield-serien. Det finns även en unifield 2 , en stativare som liknar UF1 men med ytterligare ett baselemt samt unifield 3 som är en golvare av lite annan konstruktutionstyp (som enligt flertalet lyssnare påminner om en nerskalad VR-9). Unifield är framtagen för att kunna placeras i små lägenheter och nära bakvägg. Är dom för basfattiga så tar man bort lite darcon genom basporten och vill man ha mindre bas så fyller man på. Högtalarna har inte passerat 50h än (200h rekomenderas för att allt ska ha släppt) men intryck hittils är att det jag gillar med UF1 är att den har det som jag saknat med tidigare VSA högtalare, men samtidigt har kvar mycket av det som uppskattades. Alltså en sannslös dynamik och transparens (elektrostatnivå) men samtidigt mjuk och inte lika "steril/analytisk" som jag upplevt tidigare modeller. Vissa kanske tycker att det är lite väl färgat och mjukt (om än mycket lite), men jag uppskattar det all musik går att lyssna på, det blir aldrig vasst hårt eller skrikigt även på dåliga inspelningar. Är det däremot bra så blir det sjukt bra. Jag har fått rysningar via spotify och långa enkla RCA kablar från Maudio ljudkortet. Specen säger 40Hz och 32Hz (-6dB) om man placerar dom ganska nära väggen vilket jag tycker är ett plus. Jag fick med VSA högtalarkablar också En helbild på ena högtalaren (här syns lite av stativen som även dom ingick) Edited October 12, 2010 by andreas .l Quote
toobs Posted October 13, 2010 Posted October 13, 2010 en sannslös dynamik och transparens (elektrostatnivå) men samtidigt mjuk Hm, Man kanske skulle lämna den enda sanna magnetostat-läran.......har längtat en tid efter lite mer "kött" i återgivningen. Skulle tilltala min hustru också, som aldrig gillat monoliterna.... Quote
buris Posted October 13, 2010 Posted October 13, 2010 hej Andreas .l !! vågar man fråga om priset, och vart du har köpt dom Quote
K-man Posted October 13, 2010 Posted October 13, 2010 Relativt nya....jag hittade inte så mycket på nätet direkt, så de må vara väldigt nya? VS är ju lite kända för att arbeta en del nedigenom...är det så denna upplevs med? Är det en ren basreflex? \\K-man Quote
andreas .l Posted October 13, 2010 Author Posted October 13, 2010 buris: Jag köpte dom på hifistället för 35k , med lite rabatt för enligt uppgifter ska dom ligga på runt 6000$. K-man: nedigenom, vad innebär det :P ? Det är iaf tydligen någon form av "hybrid transmission line" med tre kammare som är fyllda med dacron som mynnar ut i basporten. Jag har inte heller hittat så mycket om unifield1-modellen , men desto mer om 3an som fått mycket bra kritik. Kan även nämna att kabinetten är en ordentlig konstruktion som är väl beskriven med 5 sidor text, mätningar och bilder i manualen. 2.5" tjock kabinett med tre olika material. MDF, syntetsten (dvs krossad asfalt :P ) och "resin binder"(?). Limmet är en slags superduperlim som används när man ljudisolerar motorrummen i ubåtar. Det märkligaste är nog högtalarkablarna. Har inte läst något om dom alls faktiskt. Så om någon hittar något så säg gärna till . Det enda jag vet är att mina medföljande VSAkablar slog ut Transparent musicwaves för dryga 5 papp (kanske ska ta det med en nypa salt med tanke på inspelningstiden men ändå). Sedan har man ju dethär med synergi osv såklart...jag är iaf nöjd för nu slipper jag leta högtalarkablar på ett bra tag,, typ Kan även nämna att dessa kablar har konstruerats av NASAingenjörer... har man inte hört talas om "rymdkablar" innan? Det kommer såklart olika klasser för högtalarkablar men även interconects samt strömkablar är på gång. VSA är således en tillverkare som lånar från allt mellan djuphav och rymd och ändå har båda fötterna på jorden. Quote
andreas .l Posted February 11, 2011 Author Posted February 11, 2011 Efter flera turer till butik och en del hemlån så blev det äntligen en ny förstärkare. Bilder kommer, men än så länge kan jag säga att rymd-temat fortsätter Några gissningar? Quote
Timbre™ Posted February 11, 2011 Posted February 11, 2011 Efter flera turer till butik och en del hemlån så blev det äntligen en ny förstärkare. Bilder kommer, men än så länge kan jag säga att rymd-temat fortsätter Några gissningar? Air Tight... Quote
Amadei Posted February 11, 2011 Posted February 11, 2011 Efter flera turer till butik och en del hemlån så blev det äntligen en ny förstärkare. Bilder kommer, men än så länge kan jag säga att rymd-temat fortsätter Några gissningar? Moon...? Quote
calle_jr Posted February 11, 2011 Posted February 11, 2011 Några gissningar? Air Tight hade varit superkul, men jag gissar på Bryston. Quote
andreas .l Posted February 11, 2011 Author Posted February 11, 2011 (edited) Fyndiga och skojiga förslag men faktiskt inte rätt något av det. Timbre har nog varit närmst, iaf geografiskt. Air Tight var dock en nyhet för mig Min förstärkare kommer från ett Hong-Kongföretag med ca 20 år i branchen. Tillverkningen har sedan 2002 flyttats till Kina. Bilder kommer imorgon! Edited February 11, 2011 by andreas .l Quote
Bebop Posted February 11, 2011 Posted February 11, 2011 Bilder kommer imorgon! Luktar lite Audio Space Quote
lindome Posted February 12, 2011 Posted February 12, 2011 Med tanke på Hifistället - Accuphase kanske? Quote
calle_jr Posted February 12, 2011 Posted February 12, 2011 Luktar lite Audio Space Ja, eller Spark. Förresten med tanke på det tror jag att taikonauterna har high-end-ljud i sina rymdraketer. Quote
andreas .l Posted February 13, 2011 Author Posted February 13, 2011 Inga dåliga förslag men Bebop hade rätt. En Galaxy 88 blev det. Jag hade den hemma för utvärdering efter tidigare hemlånet Audio Analogue Crescendo. Jag tyckte att Galaxyn växte under tiden och till slut gick det inte att lämna tillbaks en sån musikaliskt köttig och trevlig musikförmedlare. Är det andra här på forumet som har erfarenhet av Audio Space och provat olika rör så dela gärna med er Tyvärr är kameran inte brukbar så bilderna får dessvärre vänta någon dag till. Quote
toobs Posted February 14, 2011 Posted February 14, 2011 Inga dåliga förslag men Bebop hade rätt. En Galaxy 88 blev det. Jag hade den hemma för utvärdering efter tidigare hemlånet Audio Analogue Crescendo. Jag tyckte att Galaxyn växte under tiden och till slut gick det inte att lämna tillbaks en sån musikaliskt köttig och trevlig musikförmedlare. Är det andra här på forumet som har erfarenhet av Audio Space och provat olika rör så dela gärna med er Tyvärr är kameran inte brukbar så bilderna får dessvärre vänta någon dag till. Grattis till inköpet. Sitter nöjd sedan snart tre år med min AS 8i. Den kom med Electro Harmonix 6550 och original-ingångsrören (12ax7 och 12au7) Jag fick en klar förbättring när jag bytte ingångsrören till TAD High-grade; djupare och mer definierad bas och mer detaljer utan att bli vasst. Sitter nu och funderar på vad jag skall ersätta 6550:orna med när det blir dags. TAD:s egna ligger bra till, men är lite sugen på Gold Lion-remake också, alt Svetlana. Via Audio Space hemsida finns några tester att läsa. Bland annat av 88:an där testaren provar en hel del ingångsrör. Quote
Recommended Posts