Guest Nerd Posted October 10, 2010 Posted October 10, 2010 Hej Mitt första inlägg Har ett par högtalare som är rundade runt om. Min tanke är att spackla alla dessa kanter så att det blir raka hörna och kanter. Min undran är då om det är att föredra träspackel? Nackdel? Drygt att slipa.. Nerd Quote
Bebop Posted October 10, 2010 Posted October 10, 2010 Mitt första inlägg Har ett par högtalare som är rundade runt om. Min tanke är att spackla alla dessa kanter så att det blir raka hörna och kanter. Min undran är då om det är att föredra träspackel? Nackdel? Drygt att slipa.. Välkommen till Euphonia, Nerd! Om jag förstår dig rätt så har dina högtalare rundade/avfasade kanter som du nu vill ta bort, eller? Vad är det för högtalare du har? Om det är så som jag tolkar dig, så är jag inte så säker att du är rätt på det. Rundade eller avfasade kanter gör man för att minska diffraktionen. Om du går in och ändrar på detta, så ändrar du ju också konstruktionen på högtalarna. Det är inte så säkert att det blir bra. Minskad difraktion ökar stereobredden och ta bort lite av vänster/höger känslan till fördel för ett större panorma. I följande länk (kapitel 5.3) kan du läsa lite om detta Olsens test och diffraktion Dessutom minskar du förmodligen värdet på dina högtalare i den händelse du vill sälja dom vidare. Jag skulle nog fundera ett par gånger till innan du sätter igång med detta. Quote
Guest Nerd Posted October 10, 2010 Posted October 10, 2010 Tack Bebop Jag vet om detta du beskriver i din text, men tack ändå Vill bara veta om ngt annat föredras än träspackel Quote
plundin™ Posted October 10, 2010 Posted October 10, 2010 Om man bortser från Bebops poänger! Så avhängigt hur stor radien på dina kanter ät, så måste man vara medveten om att de flesta spackel som är avsedda för trä inte är särskilt hårda. Vilket i princip innebär att dom inte tål så mycket utifrånkommande våld! dvs. hörnet blir skört! Hade jag skulle gjort nått liknande hade jag valt nått från bilindustrin typ "plastic-padding (det finns förmodligen bättre produkter, men P-P, var det jag kom på just nu!). Man får räkna med ganska mycket jobb för att det skall bli bra om man vill att det skall bli perfekt! Å tredje sidan, har man tillgång till en schysst maskinpark så hade jag nog valt att fräsa bort sagda radie (gjort en fals) och limmat på en ny kantlist, men som sagt var, vad man väljer hänger på hur stor radien är och vad man har för snickerimöjligheter.. Annars är det inte så svårt att fanéra en rund kant, varmlim, en fanérhammare och lite fanér så lär man sig tekniken på en halvtimme! Mycket lättare än att spackla snyggt! ;) Langa upp en bild på högtalarkanten så kan vi råda bättre! /ptr Quote
Guest Nerd Posted October 11, 2010 Posted October 11, 2010 Tack Bebop Jag vet om detta du beskriver i din text, men tack ändå Vill bara veta om ngt annat föredras än träspackel Quote
Guest Nerd Posted October 11, 2010 Posted October 11, 2010 Jag har ett par Crafty Azumi. Känns som att raduen är på tok för liten för att ödsla tid på det, men tack ändå Quote
Sigge Posted October 11, 2010 Posted October 11, 2010 Hej och välkommen till Euphonia! Här kommer ett förslag till, som kanske är lite enklare, och har hyffsade möjligheter att lyckas. Det går dessutom att testa påverkan på ljudet innan du gör några ingrepp på högtalarna. Du limmar tex. MDF skivor på högtalaren sidor, golv och tak. Du slipper fräsningen och halverar spacklingen. Fanera kan du också givetvis göra. Lycka till. Quote
Guest Nerd Posted October 12, 2010 Posted October 12, 2010 Hej och välkommen till Euphonia! Här kommer ett förslag till, som kanske är lite enklare, och har hyffsade möjligheter att lyckas. Det går dessutom att testa påverkan på ljudet innan du gör några ingrepp på högtalarna. Du limmar tex. MDF skivor på högtalaren sidor, golv och tak. Du slipper fräsningen och halverar spacklingen. Fanera kan du också givetvis göra. Lycka till. Hej Sigge Tack för välkomnandet och tipset! Det jag tänker göra är snarlik din idé förutom att högtalarna håller sina mått; Såga av cirka 6 mm på alla sidor o sen limma dit små "lister" Quote
Recommended Posts