Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Solomon "the King of Rock & Soul" Burke dog på Schipols flygplats i Holland efter en flight

från Los Angeles nu på Söndagen. Dödsorsaken är ännu inte känd.

Mr Burke var en stor kille som gillade mat, en väldigt nära vän till mig som också gått bort

musikskribenten Lennart Persson intervuade Solomon och när ämnet kom in på mat försåg

Lennart honom med recept på Svenska Köttbullar som tydligen var väldigt uppskattat av Mr Burke.

En legend med en väldigt stor produktion bakom sig har lämnat oss, men plattorna finns

kvar, för er som vill börja någonstans rekommenderar jag dubbel CD'n: A Home In Your Heart

som innehåller 41 spår från hans tid på Atlantic, därefter är hans platta på Chess ett fräckt

alternativ Music To Make Love By som även går under namnet The Chess Collection, här gör Solomon sin version av sängkammar-musik ala' Barry White.

Vill man gå ännu längre är hans plattor som getts ut under perioden 2002 - 2010 alla väl värda

att ha i sin samling.

Conny T

Edited by Conny T
Posted
Solomon "the King of Rock & Soul" Burke dog på Schipols flygplats i Holland efter en flight

från Los Angeles nu på Söndagen. Dödsorsaken är ännu inte känd.

Mr Burke var en stor kille som gillade mat, en väldigt nära vän till mig som också gått bort

musikskribenten Lennart Persson intervuade Solomon och när ämnet kom in på mat försåg

Lennart honom med recept på Svenska Köttbullar som tydligen var väldigt uppskattat

Conny T

Hej Conny, tragiskt med Burke men ännu mer tragiskt med Lennart! :(

Posted
En legend med en väldigt stor produktion bakom sig har lämnat oss, men plattorna finns

kvar, för er som vill börja någonstans rekommenderar jag dubbel CD'n: A Home In Your Heart

som innehåller 41 spår från hans tid på Atlantic

Solomon Burke's första Best Of kom tidigt ut på vinyl (mitten av sextiotalet) men idag måste den nog räknas som ett minimum när det gäller Atlantic-inspelningarna. I vilket fall som helst ingår Everybody Needs Somebody To Love och den spelades flitigt både i radion och på skoldanser.

solomon02.JPG

Posted

Tragiskt.

En av mina favoritplattor ALLA kategorier är faktiskt en av hans senaste

plattor från 2002 "Don't give up on me now", som borde platsa i var mans

samling.

En synnerligen produktiv man, inte bara på det musikaliska planet, utan

han han få 21 barn och håll i er 90 barnbarn, snacka om svettiga Jular.

Posted

Här kommer lite tidig historia och det framgår kanske inte så tydligt att Jerry Wexler blåste Wilson Pickett på If You Need Me till förmån för Solomon Burke... :) Här finns dock fler fina soulklassiker på detta samlingsalbum.

solomon01.JPG

Posted
En synnerligen produktiv man, inte bara på det musikaliska planet, utan

han han få 21 barn och håll i er 90 barnbarn, snacka om svettiga Jular.

Tänker genast på Tonight's The Night och det handlar kanske om konsten att ha levt som man har lärt... :?::)

solomon03.JPG

Ett annat fint album förutom tidigare nämnda är Home Land från 1991, utgivet på BIZARRE/Straight Records.

solomon04.JPG

Posted

:diss:

Han skulle tydligen framträda med De Dijk i Amsterdam på tisdag.

Jag känner till Don't give up on me, Make do with what you got och We're almost home.

Mycket bra material, men där ungefär slutar mina kunskaper.

Uppsidan med så'na här händelser är att man ofta tar tag i att fördjupa sig.

Ett annat fint album förutom tidigare nämnda är Home Land från 1991, utgivet på BIZARRE/Straight Records.

Tillfällighet med Bizarre som grundades av Frank Zappa och Herb Cohen som avhandlas i en aktuell systertråd.