Jump to content

Frank Zappa and the Mothers of Invention


calle_jr

Recommended Posts

I oktober 1967 spelade jag på samma konsert som

"Frank Zappa & The Mothers of Invention" i Lund,

i förbandet vill jag tillägga.

En fantastisk live-upplevelse, för en 21-åring. som aldrig glöms.

Frank Zappa omgav sig med enormt skickliga musikanter

som dessutom var mycket trevliga, det var kul i backstage. ;)

Ett par år senare så köpte jag skivan: We're Only In It For The Money vilken ganska ofta snurrar på svarven.

Pressningen jag har är: 1968 Verve V6-5045. Stereoversion. Gatefold med blå-silver etikett,

fast på mitt konvolut står det V6-5045X vad det nu kan betyda.

Link to comment
Share on other sites

Helt suverän platta.

Mitt Bizarre MS 2075 har snurrat många, många gånger

Jag gillar "Call Any Vegetable" skarpt, men har aldrig riktigt kommit in i de övriga.

Man kan väl utan överdrift påstå att det är ett relativt förbisett album.

I oktober 1967 spelade jag på samma konsert som "Frank Zappa & The Mothers of Invention" i Lund,

i förbandet vill jag tillägga.

En fantastisk live-upplevelse, för en 21-åring. som aldrig glöms.

Frank Zappa omgav sig med enormt skickliga musikanter som dessutom var mycket trevliga, det var kul i backstage. ;)

Ett par år senare så köpte jag skivan: We're Only In It For The Money vilken ganska ofta snurrar på svarven.

Pressningen jag har är: 1968 Verve V6-5045. Stereoversion. Gatefold med blå-silver etikett, fast på mitt konvolut står det V6-5045X vad det nu kan betyda.

Häftigt!

Det måste ha varit i samband med Mothers' första Europaturné (Amsterdam - Köpenhamn - Göteborg - Stockholm - Köpenhamn - Lund).

Jag var på Olympen i Lund 1988, den första och enda FZ-konsert jag sett live: http://www.setlist.fm/setlist/frank-zappa/...n-4bd0efd2.html

Fantastisk konsert med FZ, Ike Willis, Mike Keneally, Scott Thunes, Chad Wackerman, Ed Mann, Bobby Martin, Bruce Fowler, Walt Fowler, Paul Carman, Albert Wing och Kurt McGettrick. Det lär finnas en videoupptagning från någon i publiken.

Vet ej vad "X" står för, men även originalen förekom i censurerade versioner. Jag gissar att detta är en märkning för att åtskilja utgåvor som är antingen ocensurerad, censurerad eller kraftigt censurerad.

Link to comment
Share on other sites

Pressningen jag har är: 1968 Verve V6-5045. Stereoversion. Gatefold med blå-silver etikett,

fast på mitt konvolut står det V6-5045X vad det nu kan betyda.

discogs kan man läsa:

The Verve cat# system was V=mono & V6=stereo. A '/' was introduced for cover print to indicate content was either mono or stereo (i.e. V/V6)

and an 'X' to indicate a further change to content. (The year-earlier release of Zappa "Freak Out!" issues demonstrates this system more clearly).

Blue labels indicate earlier pressings to black labels.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Jag satt och eldade i braskaminen idag med P2 igång och då kom Frank Zappa in och framförde Ravel's Bolero! Den versionen har jag inte hört förut och det var en riktigt bra version också.

Jag letade upp den på youtube:

Frank Zappa var verkligen mångsidig och kompetent.

Link to comment
Share on other sites

Jag satt och eldade i braskaminen idag med P2 igång och då kom Frank Zappa in och framförde Ravel's Bolero! Den versionen har jag inte hört förut och det var en riktigt bra version också.

Frank Zappa var verkligen mångsidig och kompetent.

Absolut. Hans konserter var alltid något speciellt, inte minst på Olympen i Lund.

Bolero finns på följande dubbel_CD

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett Frank Zappa ett par gånger i Scandinavium och han var nästan bättre live än på skiva, riktigt bra alltså. Vid ena tillfället hade vi lyckats få biljetter på 5'e bänk mitt framför scenen och den konserten är nog den bästa jag varit på tror jag! Han hade väldigt bra ljud också vilket man inte är alltför bortskämd med på live-konserter.

Link to comment
Share on other sites

Kul tråd som är flera år gammal och som jag upptäcker först nu!

Zappa är lite speciell. Såg/hörde honom på Scandinavium någon gång på 70 talet. Skitbra. Hans musiker var hur bra som helst. Av en slump hittade jag noter av FZ på biblioteket. Jösses, dom var hur svåra som helst, så det kräver sin man att kunna spela FZ. Jag har en stråkkvartett som spelat in FZ-låtar och jag kommer ihåg att dom sa det var det svåraste dom hade spelat. Första FZ skivan jag hörde var We are in it only for the money som var något helt nytt för mig på den tiden. Beatles var inte mina favoriter och jag uppfattar att inspelningen gjorde parodi på Beatles. FZ var influerad av Stravinsky och det gjorde att jag upptäckte den delen av klassisk musik vilket jag är FZ evigt tacksam för. Klassiskt är inte bara Mozart.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Kul tråd som är flera år gammal och som jag upptäcker först nu!

Zappa är lite speciell.

FZ är inskriven i den eviga historien, så det är ingen brådska.

Här är ett kul album som jag fick tag på genom iroise för några år sedan;

Frank Zappa & Captain Beefheart - Metal Man Has Hornet's Wings. 1976 Dragonfly Records - 365

Vinyl LP (Unofficial Release)

DSC_0382.JPG

DSC_0383.JPG

DSC_0385.JPG

Detta album är (inofficiellt) utgivet i minst fyra olika LP-versioner under titeln "Wasp Man Has Hornet's Wings", "Metal Man Has Hornet's Wings", "Wasp Man Has Metal Wings" osv.

Materialet kommer från en amerikansk radioinspelning 1975 där Zappa och Beefheart bl.a gör en version of "Orange Claw Hammer".

Orange Claw Hammer:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 10 months later...

:thumbsup::tongue:!!

 

Kan inte annat än att hålla med!

 

Freak out var en omskakande upplevelse när den kom och jag hörde den på i slutet av 1960-talet. En milstolpe i musikhistorien. Samma effekt hade Bitches Brew med Miles på min jazzperiod som inte slutat än......:app:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Har ett ex av Freak Out tydligen från 1967 tysk Verve 710 003. Som jag skall spela. Tror inte att den är i Mint eller ens i närheten av mint:D Den var med under Sturm und Dräng-perioden alltså inte Drang som är något helt annat. :D

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Jo jag har sett det även i andra trådar.

Jag trodde det hängde ihop med batch-överföringen från "photopuckot" ?

Brukar städa lite i mina egna vartefter jag råkar läsa dessa igen, det ser ju ut att mest handla om radavstånd...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...