Ranefjord Posted October 8, 2010 Posted October 8, 2010 Idag har jag kopplat in Supra Lorad 2.5 kablage till alla apparater, och dessutom Supra's nätstörfilter. Tidigare upplevelser av Supra Lorad konceptet har varit ambivalent. Jag har gillat tystnaden, men ogillat den dynamiska kompressionen. Nåväl, jag kan i ärlighetens namn idag inte höra någon dynamisk kompression av Supra Lorad konceptet. Jag tycker enbart att det har blivit bättre. Om det beror på nya kontakter, apparaterna eller tillfället ska vara osagt... Innan inkopplingen lyssnades på Simon & Garfunkel - Sounds of Silence, och därefter samma skiva igen. Rösterna blev efter bytet tydligare, basen aningen mer framträdande och tystnaden mellan tonerna tystare. Därefter spelades ett antal mycket välbekanta skivor. Jag (och medlyssnaren) har inte upplevt någonting negativt, och det känns skönt. Sens-moral: Det är nyttigt att ge en andra chans. Så jag sällar mig till skaran som gillar Supra Lorad =). En i jämförelse billig investering. Vad säger medlemmarna? Vad är era erfarenheter av Lorad? Quote
Bebop Posted October 8, 2010 Posted October 8, 2010 Idag har jag kopplat in Supra Lorad 2.5 kablage till alla apparater, och dessutom Supra's nätstörfilter. Tidigare upplevelser av Supra Lorad konceptet har varit ambivalent. Jag har gillat tystnaden, men ogillat den dynamiska kompressionen. Nåväl, jag kan i ärlighetens namn idag inte höra någon dynamisk kompression av Supra Lorad konceptet. Jag tycker enbart att det har blivit bättre. Om det beror på nya kontakter, apparaterna eller tillfället ska vara osagt... Jag köpte mina LoRad ca 2003 och jag upplevde precis det du skriver med undantag av dynamikkompression. Jag gick då från standardkablar. Jag har också strömfiltret men jag kan inte hävda att det blev någon skillnad men det blev mer praktiskt. Sedan dess har jag bytt de flesta strömkablar till Transparent, som jag tycker blivit bättre för framför allt CD-spelaren och förförstärkaren. Däremot kunde jag inte höra någon märkbar förändring av ljudet från slutstegen mellan LoRad och Transparent. Däremot bidrog byte av kontakter till Furutech på Transparent ett fall framåt. Men sådana kan man ju sätta på LoRad också. I förhållande till marknadens övriga utbud är LoRads kablar oerhört prisvärda. Quote
Ekman Posted October 8, 2010 Posted October 8, 2010 Jag har inga speciellt bra erfarenheter av Lorad tycker inte dom är speciellt bra alls och ej heller prisvärda. Det räcker med att ta steget upp till JPC2,5 så är det en ganska stor förbättring. Quote
Ranefjord Posted October 8, 2010 Author Posted October 8, 2010 Jag har ägt JPC 2.5 och jag minns att de gjorde en viss skillnad. Jag var dock inte nöjd och sålde dem. På den tiden var jag heller inte nöjd med Supra Lorad. Jag gillade PS Audio minilab, men idag är PS Audio kablaget lite smärtsamt dyrt. Om någon har jämfört Supras nya nätkontakter (de grå) mot de gamla (de blå) skulle en läsning vara spännande. Kan det vara skillnad? Quote
Duck77 Posted October 9, 2010 Posted October 9, 2010 Hej. Har aldrig fått Lorad att fungera hos mig, men som sagt kablar är systemberoende som allt annat. PS har 2st Lorad som jag nästan skänker bort, PM:a om någon vill köpa. Mvh Fredde Quote
Ranefjord Posted October 9, 2010 Author Posted October 9, 2010 Jag är verkligen grymt nöjd med mitt digitalljud nu. Det är nästan så CD'n låter bättre än LP'n, men bara nästan . Quote
lindvall Posted October 9, 2010 Posted October 9, 2010 Kan man tänka sig att det är skillnad på Supra 1.5 och 2.5 i ljudet, och att de negativa erfarenheterna kommer från att ha testat 1.5? Jag har själv ratat Supra LoRad innan pga den gjorde musiken tråkigare. Men det var nog med 1.5 om jag minns rätt. Quote
Harryup Posted October 9, 2010 Posted October 9, 2010 Jag drog in skärmad EKLK direkt ifrån proppskåpet och fortsatte med LoRad till alla apparater. Eftersom jag har så hög känslighet på mina horn (≈114dB/m/W) så prioriterar jag lägsta möjliga störningar. Med mina skärmade nätkablar hela vägen så går det inte med en elavkännings grunka ( vad tusan den nu kan heta) att få utslag att det flyter ström i kablarna och ljudmässigt blev det klart mindre brus i diskant och mellanregister. Idag så får man lägga örat vid hornen för att kunna höra brus vilket gör att den upplevda dynamiken har ökat eftersom tyst är tyst. Så min erfarenhet är den motsatta då det gäller dynamik i avseende signalbrusförhållande. I transientsvar så kan jag inte säga att jag har märkt någon som helst skillnad. Det som är kvar hemma är att flytta slutstegen och sen korta alla signalkablar och lägga dom 90° i kors med nätkablarna. Om jag skulle testa nya kablar idag vilket jag ifs är lite nyfiken på så skulle jag bara testa skärmade. mvh/Harryup Quote
Shamrock Posted October 10, 2010 Posted October 10, 2010 "Sedan dess har jag bytt de flesta strömkablar till Transparent, som jag tycker blivit bättre för framför allt CD-spelaren och förförstärkaren. Däremot kunde jag inte höra någon märkbar förändring av ljudet från slutstegen mellan LoRad och Transparent. Däremot bidrog byte av kontakter till Furutech på Transparent ett fall framåt. " Intressant att du har bytt till Furutech kontakter på dina Transparent strömkablar. Jag blir nyfiken på hur du upplever skillnaden jämfört med originalkontakterna. Själv använder jag Transparent PowerLink Super till min anläggning och har gått i funderingar om att byta både stickpropp och kontakten för nätbrunnen. Har du bytt på samtliga strömkablar eller enbart någon enstaka? Vilken modell av Furutech har du valt? Vilken är den största ljudförbättringen jämfört med originalkontakterna? Mvh - Shamrock Quote
Bebop Posted October 13, 2010 Posted October 13, 2010 Intressant att du har bytt till Furutech kontakter på dina Transparent strömkablar. Jag blir nyfiken på hur du upplever skillnaden jämfört med originalkontakterna. Själv använder jag Transparent PowerLink Super till min anläggning och har gått i funderingar om att byta både stickpropp och kontakten för nätbrunnen. Har du bytt på samtliga strömkablar eller enbart någon enstaka? Vilken modell av Furutech har du valt? Vilken är den största ljudförbättringen jämfört med originalkontakterna? Jag hade köpt Transparent med fel nätbrunnsanslutning till mina VTL-steg som har 20A anslutningar. Så jag kontaktade Svalander som dessvärre bara hade Rodium-kontakter på lager. Samtidigt ville jag komma igång snabbt eftersom mina prylar legat i en container i 2 månader efter vår flytt hem från Kanada. Så jag slog till. Det rörde sig då om Furutechs FI-52. Min handlare i Kanada skickade även över ett par standardkontakter för 20A som jag också provat. Och det är en rejäl skuillnad. Det låter helt enkelt renare med rodiumkontakterna än med standardvarianterna, renare och mer avslappnat. Ljudet släpps igenom från ingenstans eller hur jag skall uttrycka det. Det var då jag insåg kontakternas betydelse och jag bestämde mig för att byta nätbrunnskontakterna till samtliga apparater. Dessvärre har jag inte kommit längre än så av framför allt lathet. Samtidigt är frågan om man behöver gå så långt som till deras rodiumkontakter FI-50. Dom har ju också FI-28 som också är omagnetiska och har rodiumkontakter. Wattgate's 350-serie har också fått många lovord och kostar ungefär detsamma som Furutech FI28. Någon som sett och hört några skillnader melland dom? Min "guru" i Kanada menar att om det är någon skillnad mellan kontakter så är det först och främst kontakten till nätbrunnen som skall åtgärdas. Han brukar ha rätt ... Quote
Shamrock Posted October 13, 2010 Posted October 13, 2010 Jag hade köpt Transparent med fel nätbrunnsanslutning till mina VTL-steg som har 20A anslutningar. Så jag kontaktade Svalander som dessvärre bara hade Rodium-kontakter på lager. Samtidigt ville jag komma igång snabbt eftersom mina prylar legat i en container i 2 månader efter vår flytt hem från Kanada. Så jag slog till. Det rörde sig då om Furutechs FI-52. Min handlare i Kanada skickade även över ett par standardkontakter för 20A som jag också provat. Och det är en rejäl skuillnad. Det låter helt enkelt renare med rodiumkontakterna än med standardvarianterna, renare och mer avslappnat. Ljudet släpps igenom från ingenstans eller hur jag skall uttrycka det. Det var då jag insåg kontakternas betydelse och jag bestämde mig för att byta nätbrunnskontakterna till samtliga apparater. Dessvärre har jag inte kommit längre än så av framför allt lathet. Samtidigt är frågan om man behöver gå så långt som till deras rodiumkontakter FI-50. Dom har ju också FI-28 som också är omagnetiska och har rodiumkontakter. Wattgate's 350-serie har också fått många lovord och kostar ungefär detsamma som Furutech FI28. Någon som sett och hört några skillnader melland dom? Min "guru" i Kanada menar att om det är någon skillnad mellan kontakter så är det först och främst kontakten till nätbrunnen som skall åtgärdas. Han brukar ha rätt ... Tack för tipset! Det kan ju vara en bra början att byta kontakten för nätbrunnen. Priset på Furutech FI-28 är ju dryga tusenlappen, halva priset jmf med FI-50. Om man nu inte vill (har lust/råd) att byta på samtliga kablar samtidigt, finns det då någon lämplig turordning (med avseende på upplevd ljudförbättring) över vilken enhet man bör uppgradera först med nya kontakter? Cd, försteg och slutsteg. Vem är det som säljer Wattgate's kontakter i Sverige? Kan ju vara intressant att jämföra pris prestanda mot Furutech. Quote
Bebop Posted October 13, 2010 Posted October 13, 2010 Tack för tipset! Det kan ju vara en bra början att byta kontakten för nätbrunnen. Priset på Furutech FI-28 är ju dryga tusenlappen, halva priset jmf med FI-50. Om man nu inte vill (har lust/råd) att byta på samtliga kablar samtidigt, finns det då någon lämplig turordning (med avseende på upplevd ljudförbättring) över vilken enhet man bör uppgradera först med nya kontakter? Cd, försteg och slutsteg. Vem är det som säljer Wattgate's kontakter i Sverige? Kan ju vara intressant att jämföra pris prestanda mot Furutech. Audioconnection är distributör i Sveriger för Wattgate. Riktiprislistan kan du ladda ner där. Vad man skall börja med kan säkert variera beroende på vilka prylar man har. I normalfallet skulle jag prioritera försteget. Min logik bakom det är att se till att så lite skräp som möjligt kommer in och påverkar förstärkaren och som sedan går vidare till slutstegen. Men hos mig kan jag inte höra någon skillnad mellan t ex LoRad och Transparent på just försteget. Jag antar att det beror på att VTL TL 6.5 har inbyggt nätfilter som skall ta hand om skräpet innan det går in i nätdelen. Så vis av det jag varit med om, skulle jag börja med slutstegen och sedan ta RIAA och CD om jag skulle börja om. Men än en gång, det är hos mig. Quote
Shamrock Posted October 16, 2010 Posted October 16, 2010 Audioconnection är distributör i Sveriger för Wattgate. Riktiprislistan kan du ladda ner där. Vad man skall börja med kan säkert variera beroende på vilka prylar man har. I normalfallet skulle jag prioritera försteget. Min logik bakom det är att se till att så lite skräp som möjligt kommer in och påverkar förstärkaren och som sedan går vidare till slutstegen. Men hos mig kan jag inte höra någon skillnad mellan t ex LoRad och Transparent på just försteget. Jag antar att det beror på att VTL TL 6.5 har inbyggt nätfilter som skall ta hand om skräpet innan det går in i nätdelen. Så vis av det jag varit med om, skulle jag börja med slutstegen och sedan ta RIAA och CD om jag skulle börja om. Men än en gång, det är hos mig. Det fick bli ett mejl till Transparent med en fråga om deras syn på det här med kontakter till deras kablar. Det visade sig att man har gått över till att använda sig av Wattgate i bägge ändar på deras nya strömkablar. Kombinationen mellan Wattgate's 320i och 360i är det som Transparents utvecklare har fastnat för. Lite lustigt är att det är Wattgates billigaste produkter. Transparent är ju inte kända att ha några Ullaredpriser direkt. Orsaken till att man valt just denna modell är att den har ingen legering av någon ädelmetall utan är solid mässing. Legeringen "släpper" från grundmaterialet och det bildas "bubblor" (enligt experterna ser man detta i mikroskop) vilket påverkar ljudet negativt. Tillbaka på ruta ett. Eftersom en uppgradering till ädlare kontakter går lös på en massa pengar, så står valet mellan att testa med Wattgate 320i och 360i på befintliga kablar eller utnyttja Transparents uppgraderingsmöjlighet till nästa steg i kabekhierarkin. I mitt fall Reference nivån. Priskilnaden mellan att byta till ädelmetallskontakter eller en uppgradering till nästa nivå skiljer inte så mycket att det känns som ett vettigt alternativ. Det har enligt Transparent även gjorts stora förbättringar i de nya mm2 strömkablarna. Erfarenheter någon? Nåväl, jag skall ta mig en funderare. Känner jag mig rätt så blir det förr eller senare en uppgradering. Men när vet jag inte. Quote
Klingan Posted November 30, 2010 Posted November 30, 2010 Vilket nätstörfilter är det, MD06-EU Mark II eller MD06-EU/SP? Quote
Matrixen Posted November 30, 2010 Posted November 30, 2010 Shamrock: menar du inte plätering som släpper från grundmaterialet? En Legering hoppar inte isär iutan vidare. Quote
Recommended Posts