Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallå!

Byggde för ett tag sen en LM317-baserad nätdel till min Squeezebox reciever.

Detta hände: Squeezeboxen gick igång, funkade klockers. Nästa gång jag skulle lyssna, inget hände. Okej, LM317-kretsen var apvarm och min bristfälliga design ekade i bakhuvudet.

Eftersom jag trodde det var brist på kapacitet beställdes nya delar och en ny LM317-krets började ta form.

1,72 A 18v AC Ringkärnetrafo, vidare via en väl tilltagen likriktarbrygga med snuskigt snabba dioder, vidare till ett C-R-C filter och sen fortsatt enligt databladet till LM317 Low ripple schedule.

Vad hände?

Denna fina nätdel hoppade igång och drev min Squeezebox Reciever 5-10min, därefter stängde jag av och skulle sätta på locket. När jag se skulle lyssna igen, samma sak som innan - LM317 blir apvarm och den lämnar inga amp. Den har dock 9v precis som den ska, men inga amp.

Kylflänsen är hela det gjutna aluminium-chassiet till nätdelen - dvs ca 700g aluminium.

Någon som kan tro sig veta?

Den finns i malmö, och om någon mot ersättning vill slänga ett öga på den är jag högst tacksam!

Specen är sådan här;

Trafo = 2x0,86A 18v (Parallellkopplad = 1,72 A)

Dioder = Soft Recovery 100v / 2A

C-R-C = 2x 6800µF och ett 5w 1,5 ohm metalfilms motstånd

Samtliga motstånd är metalfilmsmotstånd och med 3-5w effekttålighet

Bourns 25-varvig potentiometer 1kohm 500mW

OS-CON's och tantaler

LM317S

Denna bild är innan den blev helt färdig

1286212070_resized.jpg

/M

Posted
Någon som kan tro sig veta?

Den finns i malmö, och om någon mot ersättning vill slänga ett öga på den är jag högst tacksam!

Kör du 18V AC blir det ungefär 25V likspänning obelastat. Vill du ha ut 9V och 1.5A måste den stackars LM317 bränna bort 24W ...

Mitt tips är att byta trafo till nåt mer anpassat, typ 2x10V eller så samt att lägga kiselfett mellan LM317 och chassit. Glöm inte att ev. lägga mellan en kiselbricka för isolation, speciellt om du jordar chassiet. Vout ligger annars i metallkroppen du skruvar i chassiet. Använd plastskruv.

Posted
Kör du 18V AC blir det ungefär 25V likspänning obelastat. Vill du ha ut 9V och 1.5A måste den stackars LM317 bränna bort 24W ...

Mitt tips är att byta trafo till nåt mer anpassat, typ 2x10V eller så samt att lägga kiselfett mellan LM317 och chassit. Glöm inte att ev. lägga mellan en kiselbricka för isolation, speciellt om du jordar chassiet. Vout ligger annars i metallkroppen du skruvar i chassiet. Använd plastskruv.

Det verkar som om jag får kortis via chassiet. Jag har sån värmeledande men icke strömförande "matta" som man kan lägga mellan, ska prova det!

Lite trött i skallen :S