struts Posted October 7, 2010 Posted October 7, 2010 (edited) Dr No svängde förbi igår för lite hjälp med tube biasing (sv?) på sin Orpheus. Vi upptäckte en dålig ECL86 som byttes ut. Då det inte är varje dag som två Orpheus möts under samma tak tänkte vi allafall dokumentera sammankomsten. Ett par Stax Omega och en mini Orpheus verkar också ha smygits med. Jag hoppades att de skulle para sig men så var tyvärr inte fallet Av de 300 Orpheussystem som tillverkades finns minst 4 st i Sverige. Coolt! Edited October 7, 2010 by struts Quote
eliot Posted October 7, 2010 Posted October 7, 2010 Det skulle vara riktigt intressant att få lyssna på Orpheus i ditt system och jämföra med upplevelsen med dina högtalare Quote
K-man Posted October 7, 2010 Posted October 7, 2010 Hehee....Sverige kanske är ett underskattat land vad gäller hifi ändå... Antar att dessa två inte är någon av de som står väl inlåst i monter i Gbg... \\K-man Quote
orpheus Posted October 7, 2010 Posted October 7, 2010 Inte ofta som 3 olika orpheus deltar i samma tråd Quote
struts Posted October 7, 2010 Author Posted October 7, 2010 Det skulle vara riktigt intressant att få lyssna på Orpheus i ditt system och jämföra med upplevelsen med dina högtalare Du är alltid välkommen eliot. Min var tyvärr i tyskland för service när du var här sist. Hehee....Sverige kanske är ett underskattat land vad gäller hifi ändå... Antar att dessa två inte är någon av de som står väl inlåst i monter i Gbg... Du har nog rätt på både punkter K-man men jag visste inte att det var fler i Gbg (har sett bilder på en). Är ägarna med här på forumet? Om du vet vem de är kan du skicka mig användarnamnen i ett PM? Inte ofta som 3 olika orpheus deltar i samma tråd Antar då att du är ägaren till den tredje, orpheus. Vilket serienr om jag får fråga? PM gärna. Quote
K-man Posted October 7, 2010 Posted October 7, 2010 Ajdå, jag ser att febern spelat min svenska ett spratt.... "Antar att dessa två inte är någon av de som står väl inlåst i monter i Gbg..." skulle vara typ "Antar att inte någon av dessa två är den som står väl inlåst i monter i Gbg" \\K-man Quote
calle_jr Posted October 7, 2010 Posted October 7, 2010 Av de 300 Orpheussystem som tillverkades finns minst 4 st i Sverige. Coolt! Har även Baby Orpheus gått ur produktion Quote
struts Posted October 7, 2010 Author Posted October 7, 2010 Har även Baby Orpheus gått ur produktion Jo, jag tror att den producerades sist typ 2004/2005. Quote
Bebop Posted October 8, 2010 Posted October 8, 2010 Ajdå, jag ser att febern spelat min svenska ett spratt.... "Antar att dessa två inte är någon av de som står väl inlåst i monter i Gbg..." skulle vara typ "Antar att inte någon av dessa två är den som står väl inlåst i monter i Gbg" Blev det tydligare ... Menar du "Antar att den som är inlåst i monter i Gbg inte är en av de två" Quote
K-man Posted October 8, 2010 Posted October 8, 2010 Blev det tydligare ... Menar du "Antar att den som är inlåst i monter i Gbg inte är en av de två" Hehee....så menar jag.... \\K-man Quote
struts Posted October 8, 2010 Author Posted October 8, 2010 Blev det tydligare ... Menar du "Antar att den som är inlåst i monter i Gbg inte är en av de två" Hur säger man 'messerschmidt' på tyska? Är det någon som vet om det är ägaren till Hifi Stället som äger Orpheusen? Finns han med på Euphonia? Quote
Bebop Posted October 8, 2010 Posted October 8, 2010 Hur säger man 'messerschmidt' på tyska? Är det någon som vet om det är ägaren till Hifi Stället som äger Orpheusen? Finns han med på Euphonia? Hifi Stället finns inte med på Euphonia. Ägaren heter Anders Bengtsson, se Hifi Stället Radiohandlare Bengtsson är "lättpratad". Quote
new order Posted October 8, 2010 Posted October 8, 2010 Hifi Stället finns inte med på Euphonia. Ägaren heter Anders Bengtsson, se Hifi Stället Radiohandlare Bengtsson är "lättpratad". Mmm,det kan jag oxå intyga.En trevlig prick den där radiohandlarn! Quote
Timbre™ Posted October 8, 2010 Posted October 8, 2010 Av de 300 Orpheussystem som tillverkades finns minst 4 st i Sverige. Coolt! Det finns ett specialbeställt system på svensk mark med en renodlad driver utan DAC. Är det medräknat i summan fyra... Quote
struts Posted October 8, 2010 Author Posted October 8, 2010 Det finns ett specialbeställt system på svensk mark med en renodlad driver utan DAC. Är det medräknat i summan fyra... Näpp. Såg den först igår kväll när jag letade efter tråden med bilden Göteborgsorpheusen. Den fjärde är en jag hörde talas om som bytte ägare på blocket(!) för något år sedan. Jag känner en spekulant som gav mig numret till säljaren men den verkar ha flyttat. Hade hoppats på att spåra den nya ägaren. Så nu är vi kanske upp i sex stycken! Quote
Timbre™ Posted October 8, 2010 Posted October 8, 2010 Näpp. Såg den först igår kväll när jag letade efter tråden med bilden Göteborgsorpheusen. Den fjärde är en jag hörde talas om som bytte ägare på blocket(!) för något år sedan. Jag känner en spekulant som gav mig numret till säljaren men den verkar ha flyttat. Hade hoppats på att spåra den nya ägaren. Så nu är vi kanske upp i sex stycken! Den daclösa Orpheusen ägdes av en kille i Eskilstuna och kombon var till salu någon gång runt millenniumskiftet. Tog lördagståget och det blev en magnifik lyssningsstund där Orpheus var kopplad till en toppmatad CD-spelarklassiker från Krell. Som av en slump råkade det även finnas Stax i huset och samlardillet slog naturligtvis till... Det hela slutade med att vi istället packade ner hans transistorbestyckade Stax-driver och plötsligt hade jag rejält med pengar över på hemresan... Quote
struts Posted May 30, 2012 Author Posted May 30, 2012 Oj oj oj oj! Även om detta är i princip NOS så tycker jag att NOK 225.000 är något optimistiskt. Det har legat ett Orpheussystem på ebay i nästan ett år nu för 'bara' £19.900 (NOK 187.340). Roligt att han valt att annonsera just i Norge, och inte på head-fi, Audiogon, ebay el dyl. Säger en del om var pengarna finns.. Undrar varför han väljer att lägga ut den nu efter alla år? Quote
Apexorca Posted May 30, 2012 Posted May 30, 2012 Oj oj oj oj! Även om detta är i princip NOS så tycker jag att NOK 225.000 är något optimistiskt. Det har legat ett Orpheussystem på ebay i nästan ett år nu för 'bara' £19.900 (NOK 187.340). Roligt att han valt att annonsera just i Norge, och inte på head-fi, Audiogon, ebay el dyl. Säger en del om var pengarna finns.. Undrar varför han väljer att lägga ut den nu efter alla år? Såg att det finns ett sådant system på Hifistället som är nytt och oanvänt för 270.000kr. Quote
struts Posted May 30, 2012 Author Posted May 30, 2012 Såg att det finns ett sådant system på Hifistället som är nytt och oanvänt för 270.000kr. Det är samma system, men jag inte sett det annonserat på någon handelssajt i Sverige. Det mår mycket väl vara oanvänt men "nytt" är väl att ta i med tanke på att produktionen upphörde för över 20 år sedan! Quote
plundin™ Posted May 30, 2012 Posted May 30, 2012 Det är samma system, men jag inte sett det annonserat på någon handelssajt i Sverige. Det mår mycket väl vara oanvänt men "nytt" är väl att ta i med tanke på att produktionen upphörde för över 20 år sedan! Är inte HiFi-stället.se en handelssajt? Vad jag förstår så har detta paret stått utställt hos radiohandlarn (i speukationssyfte? ) sedan det levererades från Sennheiser? Varför skulle det inte vara nytt? När en vara levererats till en butik har ju bara betydelse för produkter som måste konsumeras före ett visst datum!? /ptr Quote
struts Posted May 30, 2012 Author Posted May 30, 2012 Är inte HiFi-stället.se en handelssajt? Givetvis, du får ursäkta det slarviga uttrycket. Jag menade "oberoende handelssajt", såsom Euphonia Hifimarknad, hifimagasinet eller blocket, sajter som möjligen når en lite bredare publik än just hifi-stället.se, men vad vet jag? Vad jag förstår så har detta paret stått utställt hos radiohandlarn (i speukationssyfte? ) sedan det levererades från Sennheiser? Absolut, men annonsen på finn.no verkar vara färsk, och framstår därför som ett mera aktivt försök att sälja enheten än att bara "ställa ut" den. Varför skulle det inte vara nytt? När en vara levererats till en butik har ju bara betydelse för produkter som måste konsumeras före ett visst datum!? Det kan vara en språkförbistring på min sida. Man kan antigen tolka det som "nyproducerat/producerat nyligen" eller "oanvänt". På engelska använder man uttrycket "NOS" (New old stock). Vet inte om det finns något motsvarande på svenska. Quote
Recommended Posts