Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Tar en chans till att få lite tips/råd av er HiFi vänner. Jag har idag en Dual 505-2 en spelare som fungerat väl men ibland kryper det i en att man kanske skulle "uppgradera" något. Samtidigt så finns det en limit vad saker får kosta. En begagnad kan bli aktuellt men även en ny - kan det rent tekniskt/kvalitetsmässigt vara ett lyft eller ? har tänkt mig att lägga max 3000-3500, likaså på en ny Riaa samma peng - tips?.

Råd-tips-inspiration ??

mvh Bertil

Posted
Tar en chans till att få lite tips/råd av er HiFi vänner.

Du skriver inte vad du har för övriga prylar men jag provar utifrån det du skriver...

Dual 505-2 tillhörde det övre mellanskiktet av skivspelare på 70-80-talet och konkurrerade i huvudsak med Thorens motsvarande modeller liksom med japanarna med sina S-armar. Sedan dess har det naturligtvis hänt en del på skivspelarfronten och risken är att så även skett med din spelare. Tänker t ex på lager och upphängning som förmodligen sett sina bästa dagar, men det är bara en gissning.

Tonarmen till 505-2 är optimerad för MM-pickuper med hög fjädringsmjukhet. Pickuper som Pickering 3000, ADC och Ortofon typ VMS 2oE var vanliga pickuper då. Så ett sätt att uppgradera kan vara att hitta en bra MM-pickup, t ex Ortofon 2M Blue som ligger i det prisintervall du angett.

Att köpa en dyr RIAA till den här kombinationen tror jag inte riktigt på. Jag tror du får ut potentialen med en "vanlig" RIAA och jag antar att det är en sådan du har.

Själv hade jag satsat på en annan skivspelare. T ex Rega P2 eller P3 eller motsvarande modeller och prisklasser från Thorens eller Project. Då får du också en medeltung arm som passar till en vettig MC-pickup från t ex Benz eller Ortofon som har vettiga MC-pickuper i priser från 3-4,000 som kan bli nästa steg för dig liksom en lite finare RIAA. Just Project har prisvärda modeller för några tusenlappar.

Lycka till!

Posted

Hej

Tack för responsen, den övriga utrustningen har under de senaste tre åren succesivt bytts ut. Har nu en Hegel H200 förstärkare, Audiovector Mi3 super (även då en CD spelare från Primare cd31) Ja Riaan är en "vanlig" det är en TC 778 en modell där det finns möjlighet till speciellt läge för 78 varvs skivor. Till 78 varv har jag ytterligare en Dual spelare-detta är mest en nostalgiresa.

Min Dual 505 idag har framför sig ett troligtvis byte av pitchrem samt en "uppsmörjning" eftersom den inte startar så alert-krävs lite förande fram och tillbaka av tonarmen. Det är då man funderar på byte istället för servicekostnad.......

Ljud jag efterfrågar ?? jag kanske ?? vet inte riktigt......har idag en Grado Gold puppa. Jag är novis i vad kan en nyare tonarm ge för effekt? motorn på min dual verkar lite "trött" osäker på om den håller rätt speed rakt igenom då jag spelar? tycker dock att stroboskopet visar rätt hastighet men får för mig ibland att det svajar till?

Vinyl har jag aldrig släppt intresse om under dessa år då det för många inte existerat, kul att det finns en tydlig återkomst.

Jag ska fundera lite, titta på Rega/Project

Andra med tips-välkomna ni med

mvh Bertil

Posted

Hej igen

Funderar och funderar...........

Om jag öppnar plånboken något mer än först tänkt......någon som har plus/minus erfarenheter av PROJECT Xperience och Rega P5 ?

mvh Bertil

Posted (edited)

Det är inget lätt val du står inför! Men visst är det roligt med vinylen och att den lever så gott igen.

Har lyssnat till Rega P5 och tycker om den typen av konstruktion. Vet inte om den ger så mycket mervärde jämfört med en P3:a dock.

Vad jag är helt säker på är att oavsett vilken av de nämnda spelarna du väljer så kommer du att uppleva en stor skillnad i ljud mot Dual:en.

Själv skulle jag nog lägga slantarna på P3 och börja där. Sen har du möjlighet att gå vidare med trevliga pickuper (som de flesta passar gott med RB300/301) och ev. en motorstyrning som TT-PSU. Ge skivspelaren ett bra underlag att stå på, vägghylla eller vibrationsdämpande underlag eller platta med inriktning på vikt och massa. Testa dig fram till vad du gillar!

MVH /Micke

(Som själv kör Thoréns TD2030 med SME309 och Benz Micro)

Edited by AlfaGTV
Posted
Hej igen

Om jag öppnar plånboken något mer än först tänkt......någon som har plus/minus erfarenheter av PROJECT Xperience och Rega P5 ?

mvh Bertil

Hej Bertil,

Jag äger en Pro-Ject Xperience som jag är mycket nöjd med. Någon vinylexpert är jag inte men efter att ha läst en hel del recensioner och talat med mer vinylkunniga personer än mig själv föll valet på en Xperience. Tidigare hade jag en Ariston spelare med ett tjugotal år på nacken. Övergången till en Xperience blev en mycket positiv erfarenhet. En mer öppen och dynamiskt ljudbild än tidigare, även basen är mycket bättre definierad. För pengarna tycker jag att det är ett bra val. Jag valde en Sumiko Blackbird vilken passar bra ihop med tonarmen. Dessutom tycker jag att designen är tilltalande.

Jag uppgraderade phonokabeln mellan spelaren och Riia:t till en Hovland "Music Groove 2". Den medföljande håller annars en ovanligt bra kvalitet.

Lycka till med ditt beslut!

Posted

Hej igen

Jag har börjat min lilla uppgraderingresa med ett nytt Riaa, köpte ett Musical Fidelity X-LPS v8. Funderar nu på om en extern nätdel tillhörande detta kan vara av värde - istället för "klumpen" som följer med.

mvh Bertil

• 3 months later...
Posted

Hej igen alla

Då är det klart med uppgraderingen av vinylriggen. Som tidigare berättat så örjade jag med ett nytt Riaa-Musical Fidelity X-LPS v8. Därefter fick jag tag i ett begagnat X-PSU till detta.

Nu står en begagnad, i fint skick, Project Xperience-acryl på hyllan med en Linn Adikt puppa och en rengjord nål.

Ljudmässigt ett rejält lyft mot den gamla trotjänaren. Sen kan man alltid i nästa steg fundera på puppan, Linn Adikt följde med i köpet och den låter bra.

Nöjd vinylspelande forumsmedlem.

Ha det gott

mvh Bertil