Jump to content

Recommended Posts

• Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Jag vet att dom har haft stora problem med investerare som de släppte in i bolaget, de tog mer eller mindre över och körde ut honom om jag har förstått det hela rätt.

Den nya var iallafall ganska läcker, skulle gärna få en plats i mitt rack.

Edited by Ekman
Posted
Jag vet att dom har haft stora problem med investerare som de släppte in i bolaget, de tog mer eller mindre över och körde ut honom om jag har förstått det hela rätt.

Inte mer eller mindre. Dan är borta ur bolaget och Krell är idag kinesägt, vilket kan vara märkets räddning.

Posted
Inte mer eller mindre. Dan är borta ur bolaget och Krell är idag kinesägt, vilket kan vara märkets räddning.

Hur tänker du då? det är väl Dan D´Agostino som är chefskonstruktör och hjärnan bakom nästan allt, vem vet hur kvaliteten kommer påverkar när han försvinner?

Posted
Hur tänker du då? det är väl Dan D´Agostino som är chefskonstruktör och hjärnan bakom nästan allt, vem vet hur kvaliteten kommer påverkar när han försvinner?

Förvisso, men han var förmodligen inte ensam, men vilka som är kvar av ordinarie staben vet jag inte. Jag tänkte mer finansiellt, för vad jag förstått från skvallret från mina vänner i Kanada så stod Krell inför en finansiell kollaps och om så skett hade kanske Krell som företag varit helt borta. Liknande skede gick McIntosh igenom innan de till slut hamnade i Japan hos D&M-gruppen (Denon/Marantz).

Även utan nyheter så är Krell värda ett bättre öde än att hamna på bakgården. Det är bara att hoppas att kineserna kan ta vara på märkets framskjutna audiofila ställning.

Posted
Det blir väl som med Quad...

Vad blir som med Quad ? Att Man lyckas bygga en av de mest fantastiska högtalare man kan köpa för rimliga pengar tycker jag är bra. Att dom byggs i Kina till viss del struntar jag fullständigt i.

/p

Posted
Smaken är som baken. Personligen tycker jag den var ful, men den låter säkert bra..:-)

Håller med, fick inget habegär när jag ser Momentum´s design. Evolution One är däremot en riktig skönhet tycker jag :mm: . Även det anrika Krell är alltså numera kinesägt och det återstår väl att se om det är bra eller dåligt. Någon som vet när när kineserna tog över? Personligen tycker jag den senaste serien, förutom Evolution One då, utseendemässigt ger ett lite enklare/billigare intryck jämfört med äldre Krellar.

Posted
Minesota: Kvalitetsproblemen är minst sagt stora. Quad byggs inte i Kina till viss del. De byggs i Kina, period.

Som Manley och vad var det med. Vilka märken duger ? :-)

Krävande kund du.

/P

Posted (edited)

Lavry är bra. Golden age har bra service. Denon pro är också bra. Snabb service. De bytte transporten i min på ca en vecka. Rega har jag också goda erfarenheter av i Sverige, så Digitalbild är bra. Jag hade en litet litet glapp i min 301-arm. Fabriksfel, men upptäckte det efter över ett års användande. Trots att armen var över ett år gammal fick jag en helt ny arm! Det är fan bra service =).

Jag är inte krävande. Jag vet mina rättigheter. En produkt som är sönder är inte hel. Svårare än så är det egentligen inte. Vissa handlare har inte riktigt förstått innebörden av service, tyvärr. De tror att det endast handlar om trevligt bemötande och att sälja många apparater. Så fel.

Om man vill veta mer om Quad och fabrikationsfel är det bara att googla.

Edited by Ranefjord
Posted
Som Manley och vad var det med. Vilka märken duger ? :-)

Krävande kund du.

Att begära att prylar fungerar är väl snarare ett normaltillstånd. Likaså att få trasiga apparater fixade inom rimlig tid. Tycker inte du det?

Hur bra Quad än låter så har de haft en hel del kvalitetsproblem sedan de togs över av kineserna. Jag vet att Ranefjord har personlig erfarenhet av det men jag kan lista fler enbart i Kristianstad med omnejd och det kommer i huvudsak från en dedikerad handlare som varit märket troget sedan 70-talet. De senaste 2-3 åren har han haft följande problem som jag har hört talas om:

• 2 CDP har fått returnerats
  • Ett par 989 fick byta transformator.
  • Ett annat par tystnade helt och kostade 15,000 att reparera
  • Glappkontakt/kallödningar i diverse prylar
  • Kontaktproblem i en Q24 Riaa vilket tog nästan ett halvår att få fixat.
  • Stora problem med en av deras fjärrkontroller.

Jag kan också intyga de problem Ranefjord hade med sin Manley.

Posted

Jag har inte så lång erfarenhet som många av er har, men med jämförelse med annan hemelektronik (läs datorer) är den här typen av utrustning hästlångder bättre. Datorer har jag haft som arbetsverktyg sedan i mitten av 80-talet, jag har varit förundrad att överhuvud tagit industrin lyckats överleva. Det är inte fråga om, utan när en dator ska sluta fungera. Och inte har det blivit bättre med åren. Det är ju också ett relevant inlägg i debatten DC spelare kontra musik i dator.

Vad det gäller musikutrustning har jag igentligen haft två problem, rent funktionellt med en Audionet VIP, vilket enligt en tillförlitlig källa är synonymt med märket, och med en leveransskada av en Quad sub, som missköttes av distributören. Men Quad har fått en ny distributör i Sverige nyligen.

Posted

Nåja , vissa verkar ha problem med allt dem köper. Själv har jag ägt cd-2 och ett par 909 som fungerade hur bra som helst utan några som helst problem. Mina 2805 funkar ävem dem. Men jag kan väll hojta till när dom går sönder då :-)

Posted

Jag trodde att "mitt" märke Sonus Faber var även de ägda av asiatiska företag.Men så är tydligen inte fallet.Quadrivio är ett italiensk? investmentföretag som äger S.F och Audio Research bl.a.

Sonus Faber såldes 2007 och det var väl det året Franco slutade om jag inte har fel.Om detta är bra eller dåligt för dessa märken får framtiden utvisa,men med ökade omsättnings och vinstkrav så är risken stor att hantverket försvinner och rationaliseras bort.Vi får väl se.

Posted

Det är naturligtvis ett tecken i tiden att det sker strukturförändringar i många brancher utifrån att marknad, kostnadsstruktur och åldern på ursprungliga grundare förändras.

Många företag är till salu nu utifrån att grundarna är födda på 40-talet och nu närmar sig pensionsåldern. I detta läge kommer riskkapital in för att förändra och trimma etablerade varumärken. Bakom riskkapitalet finns många gånger kapitalstark förvaltning av t.ex. pensionsstiftelser och annat, som söker höja avkastningen på sitt kapital.

Man förändrar ledning, organisation, produktion och marknadsstrategi.

Vi ser här två typiska exempel på två sådana hifi-företag Krell och Sonus Faber, där eldsjälar byggt upp ett renommé kring sitt varumärke som är starkt och står för vissa grundvärden. T.ex kvalitet i både produkt och försäljnings- och serviceorganisation. Men kanske inte har en alltför effektiv produktionsapparat.

Långa produktcykler med lång utvecklingstid och hantverksmässig hopsättning

Vad som händer när nya ägare kommer in är oftast att man önskar öka omsättning genom mer effektivitet i alla led och med detta även en ökad vinst eller avkastning på det insatta kapitalet. Ett sätt är att radikalt förändra produktlanseringsprogram, genom att öka antalet nya modeller. Ett annat att satsa på olika kundsegment och därmed vinna nya kunder som blir varumärkestrogna. Dvs både lågprismodeller och top of the line.

Detta är på gott och ont. Ett företag måste tjäna pengar för att överleva, samtidigt är det oerhört lätt att ruinera ett varumärke om den nya ägarna inte är lyhörda för vad varumärket står för. Risken kan vara att man tummar på kvaliteten. De gamla ägarna som byggt för kvalitet blir obekväma i sina nya ägares ögon. Men det vanliga är att den gamla ägaren lämnar med en påse pengar och ett avtal att tex inom 5 år inte konkurrera med sitt gamla företag. Det är väl antagligen därför Antonio Serblin först nu släpper sin egen högtalare. En delbetalning för att bli utköpt är kanske att man får med sig ett pågående utvecklingsprojekt. Det kan mycket väl vara fallet i Krell. Vad vet jag?

Det blir säkert en spännande tid framöver, framförallt med hänsyn till vad som händer på den kinesiska marknaden. En växande rik medel- och överklass får allt mer pengar att spendera på lyxprylar och alla vill vara med och dela på den kakan.

Calm

Posted (edited)

När vi glidit in på ämnet Franco Serblin så hittade jag några riktigt läckra bilder på hans nya mästerverk!!

4989342275_5f326652a9_b.jpg

Inte så stora som jag trodde när man har S.F Cremona som jämförelse i bakgrunden.Notera pastagrillarna bak vid basutsläppen!Läckert :app:

4989344579_f023695b04_b.jpg

Hur läckert är det inte med en signerad högtalare av mästaren?Jag bara frågar... ;)

4989952458_31b18ca077_b.jpg

Dessa högtalare verkar ju bli hur intressanta som hellst.Utseendemässigt något helt nytt.Han har lyckats få till ett nytt koncept och bevarat lite från sina gamla.

4989341091_f7b731f294_b.jpg

Vem ska bli den första på Euphonia som lyckas lyssna på underverken?Är rätt så säker på att det inte blir jag iaf... :):black:

Ber om ursäkt till trådskaparen i förväg.Ledsen för OT,men detta är något som jag är otroligt nyfiken på.

Här är länken till den första testen.

/n.o

Edited by new order
Posted
När vi glidit in på ämnet Franco Serblin så hittade jag några riktigt läckra bilder på hans nya mästerverk!!

4989342275_5f326652a9_b.jpg

Inte så stora som jag trodde när man har S.F Cremona i jämförelse i bakgrunden.Notera pastagrillarna bak vid basutsläppen!Läckert :app:

4989344579_f023695b04_b.jpg

Hur läckert är det inte med en signerad högtalare av mästaren?Jag bara frågar... ;)

4989952458_31b18ca077_b.jpg

Dessa högtalare verkar ju bli hur intressanta som hellst.Utseendemässigt något helt nytt.Han har lyckats få till ett nytt koncept och bevarat lite från sina gamla.

4989341091_f7b731f294_b.jpg

Vem ska bli den första på Euphonia som lyckas lyssna på underverken?Är rätt så säker på att det inte blir jag iaf... :):black:

Ber om ursäkt till trådskaparen i förväg.Ledsen för OT,men detta är något som jag är otroligt nyfiken på.

/n.o

Jag också! Mycket nyfiken på hur denna kanske sista skapelse i Serblins namn kommer att låta.

Det glunkas om att något är på väg när det gäller demo i Sverige!?

Vad säger AudioNord, som vad jag minns knep generalagenturen?

Calm

Posted
Många företag är till salu nu utifrån att grundarna är födda på 40-talet och nu närmar sig pensionsåldern. I detta läge kommer riskkapital in för att förändra och trimma etablerade varumärken. Bakom riskkapitalet finns många gånger kapitalstark förvaltning av t.ex. pensionsstiftelser och annat, som söker höja avkastningen på sitt kapital.

Man förändrar ledning, organisation, produktion och marknadsstrategi.

Ett exempel på detta är det företag jag jobbar i, Tarkett som sedan 2007 är hälftenägda av amerikanska KKR. Vi är i gott sällskap av bl a Kodak, Toys'R'Us och inte minst Harman International (som äger AKG, JBL, Harman Kardon, Revel, Lexicon, Mark Levinson med flera).

Övriga halvan är familjeägd och ägarförändringen har sitt ursprung i det Calm skriver. För vår del har KKR endast varit till det bättre. De har inte mjölkat ut företaget. Deras strategi är att skapa mervärde genom att bygga upp på det sätt Calm beskrivit. Det har de lyckats mycket bra med. Vi har aldrig varit så starka som nu oavsett vi pratar lönsamhet, finansiellt eller kring varumärke, innovationer etc. Vi har t o m ökat omsättningen och vinst under 2008-2009 när vår bransch sjönk i snitt med 15-25 %.

KKR har också en uttalad strategi att sälja efter 5-7 år och då casha in värdeökningen.

En ny ägare kan faktiskt betyda en hel del och säkerställa framtiden. Men det gäller naturligtvis att det är en seriös aktör och det ser ju ut som Sonus Faber och Audio Research marscherar på ganska bra visavi konkurrenter i det skiktet.

Posted
Ett exempel på detta är det företag jag jobbar i, Tarkett som sedan 2007 är hälftenägda av amerikanska KKR. Vi är i gott sällskap av bl a Kodak, Toys'R'Us och inte minst Harman International (som äger AKG, JBL, Harman Kardon, Revel, Lexicon, Mark Levinson med flera).

Övriga halvan är familjeägd och ägarförändringen har sitt ursprung i det Calm skriver. För vår del har KKR endast varit till det bättre. De har inte mjölkat ut företaget. Deras strategi är att skapa mervärde genom att bygga upp på det sätt Calm beskrivit. Det har de lyckats mycket bra med. Vi har aldrig varit så starka som nu oavsett vi pratar lönsamhet, finansiellt eller kring varumärke, innovationer etc. Vi har t o m ökat omsättningen och vinst under 2008-2009 när vår bransch sjönk i snitt med 15-25 %.

KKR har också en uttalad strategi att sälja efter 5-7 år och då casha in värdeökningen.

En ny ägare kan faktiskt betyda en hel del och säkerställa framtiden. Men det gäller naturligtvis att det är en seriös aktör och det ser ju ut som Sonus Faber och Audio Research marscherar på ganska bra visavi konkurrenter i det skiktet.

Håller med dig. Kanske lät lite negativ i mitt inlägg, men just det att lägga en exit om 5-7 år kan ibland få fel effekter genom att kortsiktig vinst övertrumfar långsiktig utveckling. Men min erfarenhet är att tillskottet av kapital och trimmning av organisationen, produktionen etc kan få mycket positiva effekter.

När det gäller just Sonus Faber så kan jag ibland fundera lite på om modellutvecklingen ibland kan vara lite för snabb och att man kanske både lämnat ljud- och designmässiga ideal. Tänker på den senaste skapelsen som jag varken hört eller sett annat än på bild, men som framstår som något helt annat än på den gode Serblins tid. Men nya marknader kräver nya idéer. Kanske dessa gillar mer tyngd i produkterna.

Calm

Posted
När det gäller just Sonus Faber så kan jag ibland fundera lite på om modellutvecklingen ibland kan vara lite för snabb och att man kanske både lämnat ljud- och designmässiga ideal. Tänker på den senaste skapelsen som jag varken hört eller sett annat än på bild, men som framstår som något helt annat än på den gode Serblins tid.

Jag kan trösta dig med att dom tydligen bara kommer att tillverka 30 par och att dom är redan tingade. Allt enligt senaste Stereophile som jag fick igår. :)

Samtidigt börjar jag faktiskt se designkvaliteter i den. Framför allt på dom bilder där man får lite referenser och kan se hur pass stor den är. Jag är inte så säker de smäckra och vackra Anniversario som du har hade gjort sig i sådant jätteformat.

Posted
När det gäller just Sonus Faber så kan jag ibland fundera lite på om modellutvecklingen ibland kan vara lite för snabb och att man kanske både lämnat ljud- och designmässiga ideal. Tänker på den senaste skapelsen som jag varken hört eller sett annat än på bild, men som framstår som något helt annat än på den gode Serblins tid. Men nya marknader kräver nya idéer. Kanske dessa gillar mer tyngd i produkterna.

Calm

Denna oro delar jag med dig också.Det tog många år för Sonus Faber att etablera sitt rykte.De har haft lång livslängd på sina modellserier.De har haft ett uttalat ljud och designideal.

Sammantaget så har det här betytt att de fått en skara trogna anhängare.Om man med avstamp i Fenice börjar utveckla andra typer av högtalare,som inte nödvändigtvis behöver vara sämre,

men avviker från den tradition man tidigare så stolt och envist skyddat så tappar de som företag sitt signum.Och inget kan vara farligare än det.Då drunknar man i utbudet.Det är just det som jag ser risken i

att avvika från en beprövad och fungerande affärside´.Vem skulle skaffa en Ducati om den hade en radfyra istället för desmo L-twin?

Posted
Denna oro delar jag med dig också.Det tog många år för Sonus Faber att etablera sitt rykte.De har haft lång livslängd på sina modellserier.De har haft ett uttalat ljud och designideal.

Sammantaget så har det här betytt att de fått en skara trogna anhängare.Om man med avstamp i Fenice börjar utveckla andra typer av högtalare,som inte nödvändigtvis behöver vara sämre,

men avviker från den tradition man tidigare så stolt och envist skyddat så tappar de som företag sitt signum.Och inget kan vara farligare än det.Då drunknar man i utbudet.Det är just det som jag ser risken i

att avvika från en beprövad och fungerande affärside´.Vem skulle skaffa en Ducati om den hade en radfyra istället för desmo L-twin?

Ja det är just den balansgång som en övertagande ny ägare måste ta hänsyn till. Vad är det som gjort att ett visst märke har den ställning det har och hur leder man det vidare? Finns många exempel i bilvärlden där man lyckats tex Bentley. Kanske också Jaguar och säkert många fler.

När det gäller mode- och klädvärlden så finns det säkert motsatsen, där massproduktion i lågprisländer fått ett tidigare exklusivmärke att tappa sin stjärnstatus.

Vi kanske är lite OT nu men intressant.

För att återgå till trådrubriken kan man väl konstatera att det finns dyrare Krellsteg än det som dÁgustino presterat så inget nytt under solen.

Vet någon något mer om tekniken? Koppar i kylflänsar kan väl inte vara hela hemligheten?

Calm

Posted
Jag kan trösta dig med att dom tydligen bara kommer att tillverka 30 par och att dom är redan tingade. Allt enligt senaste Stereophile som jag fick igår. :)

Samtidigt börjar jag faktiskt se designkvaliteter i den. Framför allt på dom bilder där man får lite referenser och kan se hur pass stor den är. Jag är inte så säker de smäckra och vackra Anniversario som du har hade gjort sig i sådant jätteformat.

Nej !Det smäckra men ändå volymmässigt stora innehållet i Amatin var nog det jag föll för, förutom ljudet förstås. Stradivarin blev alldeles för stor för min smak. Blev en rumsavdelare. Den senaste skapelsen med metallinslag i toppen signalerar ett annat skönhetsideal. Men säkert väl genomarbetad för sin målgrupp. Den gör sig säkert bäst med pösiga gräddfärgade skinngrupper. Inget fel med det, men not my cup of théa. ;)

Calm

Posted
Lite mer info om Momentum amplifier från mannen bakom! (ie. en nätintervju med Dan the man!)

/ptr

I intervjun får "Dan the man" frågan:

"What do you think about pure A class? Is it a must for a true high-end performance?"

"Dan the man" svarar:

"No, it is not a must. Class A uses a lot of energy for very little performance difference."

Intressant svar. Då kanske en billigare klass A produkt låter bättre, om än med dyrare driftskostnader.

Sedan riktar sig givetvis Momentum mer till extremt penningstinna än till sanna hifiintresserade och audiofiler.