Jump to content

Recommended Posts

Guest Granaten
Posted

Hej gott folk.

Nu behöver jag hjälp med tänkandet :), på senare tid har det börjat brumma ganska mycket om mitt slutsteg men även strömfilter.

Personerna som ritat upp huset jag bor i måste verkligen haft en taskig budget för hur jag än försöker så blir placering fel och strömuttagen sitter.... Ja skulle ni se det så skulle ni nog skratta.

Kontakterna sitter så illa fast i väggen bara om man rör vid det så ramlar den ned :).

Men till saken, det brummar och jag har själv dragit en egen jord ifrån värme elementet till strömfiltret. Tidigare har jag haft strömkabeln direkt in i väggen ifrån strömfiltret. Nu går inte detta då jag möblerat om i stereohyllan och jag fått ha en enkel strömdosa, känns som att den är boven i dramat :)

Funderingar är om jag skall köpa ännu ett strömfilter el en bättre dosa.

Jag skall till och prova men ej hunnit så under tiden om ni har några tips SNÄLLA jag ber TIPS!!!!

Posted
Vad jag förstår så måste hela rummet vara jordat om jord ska användas i ett rum.

Det räcker inte, hela våningen måste jordas. Men även det är en enkel match för en elektriker. Jag gjorde det 2002 och då tog det ett par elektriker ca 2-3 timmar att dra jordat från uttag till uttag.

Posted

Enkelt vet jag inte. Det beror på vad du har för installation till att börja med. Har du en gammal central med uråldriga jordskenor , har du trånga kabelrör , gamla kablar osv , gamla kontakter osv.

I Mitt hus kostade jordning ungefär 40 000 kr att göra om inklusive central. Ungefär 2 dagars jobb , så enkelt är det inte i alla situationer. Ring ern elfirma och be om en offert. Rotavdrag finns ju fortfarande kvar.

/p

Posted

I min lght jordade dom vardagsrummet eft min begäran vilket tog ca ett par timmar med kabeldragning o byte av kontakter,övriga rum hall o sovrum är ojordade det var inga långa sträckor o lghtén är byggd på 80 talet.

Posted
Men till saken, det brummar och jag har själv dragit en egen jord ifrån värme elementet till strömfiltret. Tidigare har jag haft strömkabeln direkt in i väggen ifrån strömfiltret. Nu går inte detta då jag möblerat om i stereohyllan och jag fått ha en enkel strömdosa, känns som att den är boven i dramat :)

Funderingar är om jag skall köpa ännu ett strömfilter el en bättre dosa.

Jag skall till och prova men ej hunnit så under tiden om ni har några tips SNÄLLA jag ber TIPS!!!!

Ta bort strömfiltret och kolla om brummet är kvar. Det är inte alltid som en separat jord ger bättre filtrering. Det kan vara tvärtom, dvs att jorden lägger till en störning.

Sedan, som sagt tidigare, brummar det ur högtalarna eller kommer det direkt från en transformator?

Guest Granaten
Posted

Tack alla för svar och tips

Det kommer inget ljud ifrån högtalarna enbart ifrån slutsteget samt strömfiltret jag har.

Nu till helgen blir det till att felsöka och jag hoppas att jag kommer till en lösning. Det är så tråkigt när anläggningen står helt avstängd.

Jag är väldigt sugen att skaffa egen fas till min anläggningen men det får bli när jag bor i en egen boning :).

Ännu en gång tack

Posted

Det kommer inget ljud ifrån högtalarna enbart ifrån slutsteget samt strömfiltret jag har.

Nu till helgen blir det till att felsöka och jag hoppas att jag kommer till en lösning. Det är så tråkigt när anläggningen står helt avstängd.

Jag är väldigt sugen att skaffa egen fas till min anläggningen men det får bli när jag bor i en egen boning :).

Ännu en gång tack

Hej,

Isåfall kan det vara en DC komponent på nätspänningen som gör att transformatorerna i sig brummar. Eventuellt kan det hjälpa med en separat fas från proppskåpet eller en så kallad DC fälla.

Lycka till!

MVH

Alfa

Posted

Ännu en gång tack

Det låter som mikrofoni och det är nästan garanterat DC på nätet som ställer till det för dig.

Ta kontakt med Akkelis, HiFi Consult eller Hembioconsult för att få tips om hur du får bukt med det.

Guest Granaten
Posted

Hej hopp

har spenderat denna söndag kväll med att felsöka. Jag får banne mig inte till det :(.

Det brummar fortfarande ganska mycket och det jag tycker är lustigt är att det har aldrig varit så tidigare. Jag byte även plats på strömfiltret och tog en annan kontakt men NEJ det vill inte ge sig.

Jag undrar om det blir bättre med att dra egen ström till min anläggning, känns inte som att jag använder den lika mycket pga detta då jag måste dra ur allt.

Posted
Hej hopp

har spenderat denna söndag kväll med att felsöka. Jag får banne mig inte till det :(.

Det brummar fortfarande ganska mycket och det jag tycker är lustigt är att det har aldrig varit så tidigare. Jag byte även plats på strömfiltret och tog en annan kontakt men NEJ det vill inte ge sig.

Jag undrar om det blir bättre med att dra egen ström till min anläggning, känns inte som att jag använder den lika mycket pga detta då jag måste dra ur allt.

Kanske du skall prova förstärkaren hos någon kompis för att se om det brummar där också. Om så är fallet, så är det kanske trots allt något i apparaten. Har du möjlighet att prova en annan av samma typ hemma?

Egen ström handlar mer om hur ren fasen är som du är ansluten till. Du har 3 faser in till huset/lägenheten. Om de olika kontakterna ligger på samma fas, så blir det ingen skillnad. Har du provat att dra en förlängningssladd till ett annat rum som ligger på en annan fas, t ex köket. Det kanske framgår av säkringsskåpet. Om jag inte missminner mig så ligger varje propprad på varsin fas. Prova en av de faser som inte går in till ditt musikrum.