Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har testat 8 st. strömkablar i mitt system.

Här är förutsättningar:

System:

Sonus Faber Cremona M

Sonus Faber Musica

Accuphase DP 500

Signalkabel: Transparent

Högtalarkabel: Audioquets

Strömkablarna anslöts till en Supra kopplingslist med ett inbyggt enklare filter.

Jag har 1-fas matning, 63 Amp in till huset. Vägguttaget jag har använt är kopplat med annan belysning och andra vägguttag till en automatsäkring på 16 amp. Arean på kablen är 2,5 mm2. Installationen är ojordad, det går inte med rimliga åtgärder att jorda systemet via de normala eljorden, så jag har jordat det i en vattenradiator. Den är ansluten med kopparrör (fyllda med vatten) till inkommande vattenledning, som är nergrävd. Min uppfattning är att systemet är väl så bra jordat som någon annan installation. Jag har också mätt mellan jord och nolla, där finns ingen potentialskillnad.

Förstärkare och CD spelare är placerade på en 1,8 m lång bänk tillsammans med en AV förstärkare, Blue Ray spelare och en centerhögtalare. På baksidan av bänken har jag monterat två horisontella kabelkanaler, en för strömkablar och en för singnal och högtalarkablar. Det är ett avstånd på ca. 2 dm mellan kanalerna.

Kablarna som testades var:

Medföljande standardkabel

En DIY-kabel, 2,5 mm2 skärmad med ett par rejäla anslutningar, ca. 200 kr

Supra strömkabel, ca. 500 kr

Isotek Permium, ca. 1200 kr

MIT Cables Z-Cord, ca 2700 kr

JPS, Digital AC, ca. 4000 kr

JPS Power AC, ca. 5000 kr

Nordost Brahma, ca. 15000 kr

Samtliga kablar var 2 meter långa.

Lyssningstesten gjordes av tre personer, jag som kopplade samt två vänner som lyssnade blint.

Musiken som användes var:

Stasey Kent-Cd; Breakfast on the morning tram- Ice Hotel

Leonard Cohen-Cd; Live in London-Dance me to the end of love

Van Morison-Cd; Moon dance- Into the Mystic

Viktoria Tolstoy-Cd;Pictures of me- Have a good time

Jennifer Warnes-Cd; Famous blue raincoat- Joan of Arc

Förutom vanligt lyssningsintryck, testades också hur ljudet påverkades av en micrvågsugn, tyristorstyrning samt start av oljepanna.

Innan testen mätte jag samtliga kablar anslutna i båda ändar. Jag använde ett universalinstrument, som med medföljande kablar visade ett motstånd på 0,1 ohm vid kortslutning. Ingen av kablarna visade någon ökning av motståndet vid kortslutning. 0,05 ohm ökning hade jag kunna avläst, dock knappast mindre. Med de effekter det är frågan om, kommer inte kablarnas motstånd att kunna påverka ljudet, utan det måste i så fall vara något annat om där nu är någon skillnad.

Har jag missat något väsentligt kan jag testadet också, då jag har alla kablar kvar. Tacksam för kommentarer.

Fortsättning följer....

Posted

Jag börjar med det vi testade sist, störningskänsligheten.

Varken micron eller start av brännaren till pannan påverkade ljudet, oberoende av kabel. :o Högtalarna är i det närmaste knäpptysta vid full volym, och när vi spelade musik kunde vi inte detektera någon skillnad. Därimot dimmern (halv styrka), som finns i lyssningsrummet skapade ett tydligt bakgrundsbrus. En av mina vänner* tyckte det var tydligare med standardkabel och DIY kabel, vi andre två hörde inte någon skillnad.

Jag bör kanske bör tillägga att jag bor på landet, det finns ingen industri i närheten, bara småbönder och vanliga hushåll, vilket förmodligen gör att det finns mindre "skit" på nätet än vad som kan förekomma på andra ställen.

Min slutsats är att val av kabel har ingen eller väldigt lite påverkan på hur störningskänsligt systemet är. De eventuella störningar som förekommer normalt i ett hem plockar Supralisten effektivt bort.

*Det visade sig under hela testen att hon hörde lite bättre än vi andre två, mer om det sen.....

Posted

Intressant test!

En fundering bara.

Vad är det för Supralist och hur inverkar den?

Har du testat både med och utan denna?

Ibland har nätfilter en begränsande effekt som man måste ta med i beräkningen.

Calm

Posted

Vid lyssningsjämförelser kom vi fram till sammanfattningsvis fram till följande:

Standardkabel & DIY kabel lät väldigt lika, kvinnan i samlingen kunne ana en gnutta bättre dynamik i DIY kabeln.

Supra & Isotek gav en något större ljudbild och något mer "luft" än de billigare kablarna.

Med MIT & JPS började det hända ljudbilden växte ännu mer, och det var som en slöja försvann, JPS var lite mer av allt.

Nordost kablen hade jag bara en, så den testades tillsammans med JPS, både på CD spelare och förstärkare. Det var två saker som slog en med denna kabel. Basen gick väsentligt lägre, faktiskt så lågt att den kändes ordentligt i magen. Tonmässigt var den mycket mörkare än de övriga. Eftersom utrustningen drar åt det mörka hållet, lät det faktiskt riktigt dåligt. Jag vill inte påstå att Nordostkabeln är en dålig kabel, den passade dock inte i mitt system, men basen hade jag gärna tagit till JPS kablarna, som jag har bestämt mig för att behålla.

Vi avslutade lyssningen med blindtester för att se om vi kunne identifierar respektive kabel. Kvinnan i sällskapet plockade 8 av 8, vi andre två 6 av 8. Jag missade mellan standardkabel och DIY kabel, min andre vän blandade ihop Supra och Isotek.

Lite av mina slutsatser:

Pris & prestanda följs åt, det känns faktiskt rätt bra.

Det går att trimma ett system med strömkablar så ljudet närmar sig dina ideal.

Testar men inte innan man köper kan det gå väldigt fel.

Kan det vara så att kvinnor har bättre hörsel än män, eller?

Jag kommer att göra liknande test av signal och högtalarkabel, men det blir en ny tråd.

Posted
Intressant test!

En fundering bara.

Vad är det för Supralist och hur inverkar den?

Har du testat både med och utan denna?

Ibland har nätfilter en begränsande effekt som man måste ta med i beräkningen.

Calm

Nej, det testades aldrig, men jag ska göra det, även om det är lite bökigt, jag återkommer.

Posted (edited)

Ni testade inte att koppla bort supra strömlisten, i mitt system påverkade den ljudet negativt. För mig iaf en klart hörbar skillnad i dynamik utan supra listen.

Jag hade en supra MD06.

Edit. Sorry såg inte Calm´s fråga innan jag skrev min.. :blush

Edited by Sanfrid
Posted
På baksidan av bänken har jag monterat två horisontella kabelkanaler, en för strömkablar och en för singnal och högtalarkablar. Det är ett avstånd på ca. 2 dm mellan kanalerna.

Innan testen mätte jag samtliga kablar anslutna i båda ändar. Jag använde ett universalinstrument, som med medföljande kablar visade ett motstånd på 0,1 ohm vid kortslutning. Ingen av kablarna visade någon ökning av motståndet vid kortslutning. 0,05 ohm ökning hade jag kunna avläst, dock knappast mindre. Med de effekter det är frågan om, kommer inte kablarnas motstånd att kunna påverka ljudet, utan det måste i så fall vara något annat om där nu är någon skillnad.

Det är oftast bara intressant att mäta DC-resistans för att sålla bort dåliga kablar. Däremot, ifall de alla mäter lika bra, kan man inte avgöra om kablarnas inre impedanser (givet en vettig kabelmodell) skiljer sig åt. Hur som helst verkar alla kablar i testet ha "potential" att vara bra.

En detalj som ofta brukar framställas som positivt under lyssning är att ljudbilden blir större och större. Det är inte alls nödvändigtvis så att anläggningen blir bättre och bättre, tekniskt sett. Det kan faktiskt vara tvärtom. En ljudbild som växer i storlek kan bero på att fasskillnaderna mellan de båda kanalerna ökar. Det finns ett enkelt exempel som illustrerar det hela och det är att fasvända ena högtalaren. Normalt sett blir ljudbilden oerhört stor och brukar upplevas som konstig.

Sedan är det en annan sak om man vill ha en större ljudbild - då är det förstås värt investeringen med en kabel som påverkar ljudet.

Väldigt intressant med Nordost kabel. Det verkar som om de tagit fasta på att många inspelningar som görs idag har en något förhöjd diskant. Det försöker man då som kabeltillverkare att motverka - och därmed hitta ett bra säljargument. Smart. Sedan om det verkligen är så - det låter jag vara osagt. :shy:

* Notera att jag inte värderar utförandet av det utförda testet utan accepterar att det finns skillnader mellan kablar. Däremot kan slutsatserna vara annorlunda mot vad man kan tro.

** En verkligt god idé att dra kablar i olika rännor med ett vettigt avstånd mellan dem. Bra strategi.

Posted
System:

Sonus Faber Cremona M

Sonus Faber Musica

Accuphase DP 500

Signalkabel: Transparent

Högtalarkabel: Audioquets

Har också provat lite olika nätkablar på Sonus faber Musica. Förutom en påkostad variant från Classé Audio (3500 kr vill jag minnas) testade jag standardkablar av skilda ursprung men det som kändes mest rätt var en utgången modell från Transparent Audio. På något märkligt sätt blev det mer lugn och fyllighet i återgivningen.

Posted

Klart intressant, Sigge!

Väldigt intressant med Nordost kabel. Det verkar som om de tagit fasta på att många inspelningar som görs idag har en något förhöjd diskant. Det försöker man då som kabeltillverkare att motverka - och därmed hitta ett bra säljargument. Smart. Sedan om det verkligen är så - det låter jag vara osagt. :shy:
Vid de tillfällen jag haft möjlighet att lyssna före/efter byte till Brahma och Valhalla strömkablar är att de breddar register och amplitud åt alla håll. Breddat register är ju hur man upplever det som lyssnare, men jag kan tänka mig att det beror på att de skapar färre störningar.
Posted

Sällan man hör Nordostkablar låta mörka?

Kanske släppte de fram grundkaraktären i din anläggning lite bättre? den är ju som du sa ganska mörk i klangen från början.

Min erfarenhet är att de maskerar väldigt väldigt lite och låter saker låta som dom verkligen gör.

Posted

Skönt att höra att det är fler som börjar upptäcka vad som händer när man byter nätkablar. Och som vanligt när det gäller kablar till sitt system så är det olika som passar just ditt system. Tror kanske inte det finns en kabel som är bäst på allt? Det kan ju vara så att en är bäst till tex CD med dess krav och behov och nåt helt annat till slutsteg?

Det viktiga är att man provar och lyssnar själv i sitt system! Flera kunder har sagt till mig att det är en av de största förbättringar med kabel de har gjort: Ström är viktigt även fast det bara rör sig om de sista metrarna innan anläggningen.

Och ja, min fru är sedan födseln helt döv på ett öra och ändå så hör hon snabbare och bättre skillnader på vissa saker vid jämförelser. Min erfarenhet är att kvinnor alltid hör bättre, men det är sällan de bryr sig eller tycker sig förstå poängen med jämförande lyssningar på olika kablar mm. Kul att ni hittade en som ville vara med!

Mvh Lasse

Posted

Tror inte man skall generalisera om kvinnors hörsel, att den skulle genomgående vara bättre.

Satt i somras på altanen på landet och njöt syrsornas sång med min käresta och en son. Vi män plockade klockrent riktning och antal. Men kvinnan i fråga hörde inget överhuvudtaget. Hon har ändå ingen utpräglad dålig hörsel vad jag märkt. Tvärtom så kunde hon t.ex under Göteborgsvistelsen direkt dektektera dåligt ljud utan att jag sagt något innan, så var vi helt överens om intrycken.

Jag tror heller inte på den klassiska beskrivningen av män som logiskt/analytiska och kvinnor som känslomässigt/emotionella.

Calm

Posted
så jag har jordat det i en vattenradiator.

:Nail Biting: :o

Ojoj, hoppas inget elfel uppstår i din anläggning!

Jag skulle rekommendera en jordfelsbrytare i ditt proppskåp.

Fast din experimentlusta uppskattas! Provar man aldrig något så får man inte heller reda på nåt.

Posted
:Nail Biting: :o

Ojoj, hoppas inget elfel uppstår i din anläggning!

Jag skulle rekommendera en jordfelsbrytare i ditt proppskåp.

Fast din experimentlusta uppskattas! Provar man aldrig något så får man inte heller reda på nåt.

Jag har testat att ansluta fas till ett "radiatorjordat" chassi och säkringen löste på stuts. Jag tror jag är lika bra jordad som via en elkabel och så småningom når ett jordspett, eller tänker jag fel?

Posted

....risken är väl bl.a. att någon annan står och håller i ett element/rör någon annanstans i huset samtidigt som du får ngn "kryp" ut där....vilket kan ge en del spännande effekter....

\\K-man

Posted (edited)
Jag tror heller inte på den klassiska beskrivningen av män som logiskt/analytiska och kvinnor som känslomässigt/emotionella.

Calm

Tror på och tror på, det MÅSTE självklart inte vara så finns såklart individer i båda grupperna som avviker men det finns vissa skillnader som faktiskt är belagda och däribland är att kvinnors hjärnor både snabbare och enklare hanterar känslor. De har även bättre simultankapacitet men sämre lokalsinne ;)

gick en intressant dokumentär på tv om detta för några veckor sen.

Edited by Ekman
Posted

Kul med test! :)

Vid lyssningsjämförelser kom vi fram till sammanfattningsvis fram till följande:

Detta var helt öppna tester, eller?

Vi avslutade lyssningen med blindtester för att se om vi kunne identifierar respektive kabel.

Hur gick mer exakt blindtestningen till?

Posted
Tror inte man skall generalisera om kvinnors hörsel, att den skulle genomgående vara bättre.

---

Håller helt med. Man skulle möjligtvis kunna tänka sig statistiska skillnader mellan stora grupper så att normalkurvorna är lite förflyttade i sidled, men det kommer garanterat vara stort överlapp, så man kan inte säga något om en individ ändå.

Posted
Ni testade inte att koppla bort supra strömlisten, i mitt system påverkade den ljudet negativt. För mig iaf en klart hörbar skillnad i dynamik utan supra listen.

Jag hade en supra MD06.

Edit. Sorry såg inte Calm´s fråga innan jag skrev min.. :blush

Jag har jobbat med att permanenta installationen, därför har svaren dröjt. Jag har nu också testat utan strömlist. Med musik med ett stor dynamik kan jag ana en aningens tapp i dynamiken, mina öron kan med nöd detektera det. Med en annan förstärkare än Musica skulle jag kunna anta att skillnaden är större.

Posted
Kul med test! :)

Detta var helt öppna tester, eller?

Hur gick mer exakt blindtestningen till?

Testerna startade blint, noteringarna gjordes. Därefter lyssnades flera gånger öppet. Som en kul grej avslutades testen blint för att kolla om vi klarade att identifiera kablarna, vi hade hjälp med anslutningarna (så jag kunne vara med att tävla). Vi lyssnade bara till Ice Hotel vid "tälvingen".

Posted

I hi-fi news, jan. 2008 beskriver Dr Dough Mahar och Barry Willis under överskrivten "Hearing expained" om hörsel generellt, de tar också upp skillnader mellan mens och kvinnors hörsel. "Men and women differ slightly in their frequence response due to difference in the physical size of the middle ear structures. Their more dilicate ear structures also give women innately better hearing sensitivity."

Själv närmar jag mig 60 år, så hörslen har väl passerat sitt "bäst före" datum. Till min hjälp vid bedömning av kablarna hade jag ett grannpar, ca. 40 år. Han musiklärare, och hobby-musikant. Hon också lärare och normal musik konsument.

Posted

Jag har inte testat kablar på flera år. Jag var ytterst tveksam till det men fick sträcka vapen när jag satte in Supras LoRad 2002. Allt kändes både renare och lugnare, som om det var nystädat.

2007 körde jag ännu ett race och nu med Transparents nätkablar. Det slutade med att jag satte in Powerlink Plus till slutstegen och Powerlink Super till CD, RIAA och försteg. Jag provade även Super till slutstegen men dom tillförde inget så jag stannade med Plus-varianten men istället bytte jag kontakterna till Furutech Rodium.

Jag har inte gått linan fullt ut med Nordost, men jag har hört föreläsningarna ett antal gånger. Jag gillar inte den typen av hästhandlar demos och jag köper heller inte den skillnader som det sägs jag skall höra. Då tror jag mer på Sigges sätt, att ta hem och prova själv. Jag kör dessutom med Supra kopplingslist jag också bidrar till ett renare ljud. Jag provade också Nordosts Qx4 men här hörde vare sig jag eller hopsamlade guldöron någon föbättring eller försämring, så den såldes ganska snabbt.

När jag köpte mina Transparent, så hade jag Bow Technologies. Nu har jag VTL och Audio Research. Det märkliga idag är att med VTL's försteg hör jag ingen som helst skillnad mellan Supra LoRad och Transparent Powerlink Super. Så sanningen är inte absolut. Det kan naturligtvis också ha att göra med tilltagande ålder.

Hur som helst, jag sitter nöjd ett tag till.

Posted
Testerna startade blint, noteringarna gjordes.

OK, men vad var det som testades? Testades det om det gick att höra skillnad över huvud taget?

Eller jämfördes två kablar A och B och utlåtanden gjordes direkt?

Posted

Håller med att det enda egentliga sättet för utvärdering av nätkablar och kablar i stort är att testa, testa och åter testa. Har under årens lopp haft ett otal kablar hemma på prov som av en eller annan anledning inte blivit kvar. Det kan bero på hur de samverkar med systemet de skall tjäna eller på att pris/förändringseffekten har varit alldeles för liten. Dvs den superdyra kabeln har inte varit värd i förhållande till den lilla förändring som den givit eller givit ett för mig felaktigt ljud.

En del säger att man bör endast ha ett märke genomgående, men jag hävdar att en noggrann utprovning för varje apparat och i samverkan med systemet i övrigt förmodligen ger det bästa resultatet. Jag kör lite olika kablar som jag tycker passar i systemet och där priset står i rimlig propotion till ljudförändring.

När det gäller strömreningsutrustning är det sannorlikt på samma sätt.

Den största förändringen på starkströmssidan var nog att bygga en dedicated line till anläggningen. Man kan förmodligen inte strypa införseln med en vanlig 1,5 kvmm ledning och sedan förvänta sig ett stort släpp i slutändan. Som jag nämnt tidigare kan kabelkontaktbyte ge stora förändringar.

Calm

Posted
OK, men vad var det som testades? Testades det om det gick att höra skillnad över huvud taget?

Eller jämfördes två kablar A och B och utlåtanden gjordes direkt?

Musiken som tidigare nämts spelades på samtliga kablar, först blint. Sen spelades Stasey Kent, Ice Hotel (den bästa inspelningen) på samtliga kablar öppet. På begäran spelades det om med andra låtar, om och om igen. Noteringarna jämfördes och eventuellt justeradea. Testen gjordes under två dagar (vi gjorde annat också).

Posted
Håller med att det enda egentliga sättet för utvärdering av nätkablar och kablar i stort är att testa, testa och åter testa. Har under årens lopp haft ett otal kablar hemma på prov som av en eller annan anledning inte blivit kvar. Det kan bero på hur de samverkar med systemet de skall tjäna eller på att pris/förändringseffekten har varit alldeles för liten. Dvs den superdyra kabeln har inte varit värd i förhållande till den lilla förändring som den givit eller givit ett för mig felaktigt ljud.

En del säger att man bör endast ha ett märke genomgående, men jag hävdar att en noggrann utprovning för varje apparat och i samverkan med systemet i övrigt förmodligen ger det bästa resultatet. Jag kör lite olika kablar som jag tycker passar i systemet och där priset står i rimlig propotion till ljudförändring.

När det gäller strömreningsutrustning är det sannorlikt på samma sätt.

Den största förändringen på starkströmssidan var nog att bygga en dedicated line till anläggningen. Man kan förmodligen inte strypa införseln med en vanlig 1,5 kvmm ledning och sedan förvänta sig ett stort släpp i slutändan. Som jag nämnt tidigare kan kabelkontaktbyte ge stora förändringar.

Calm

Jag tror också att man kan nå bättre resultat om man jobbar med direkt matning från säkringscentralen, skärmad 2,5mm2 och 16 amp säkring, minnst. Hade det inte varit så besvärligt för mig hade jag gjort det. Jag måste nämnligen ta mig igenom två 1,2 meter väggar i granit!!!.

Posted
Musiken som tidigare nämts spelades på samtliga kablar, först blint.

Ja, men hur utfördes det? Var det kabel A, B, C, etc som spelades, och allteftersom noterade lyssnarna hur kabel A, B. C, etc lät?

Eller var det hela tiden kabel X (för att utröna om det var möjligt att blint höra skillnad mellan två olika kablar)?

Jag är, om det inte märkts, väldigt intresserad av systematik. :)