K-man Posted September 27, 2010 Posted September 27, 2010 Har nyligen skaffat ny bil...som har den smidiga lösningen med SD-kortläsare för ex MP3. Nu har jag ju mina musikfiler i FLAC...och tänkte slippa rippa skivorna igen till MP3. Vet gott att jag kan packa upp och spara om osv, men finns det något bra verktyg som kan lösa detta i batch eller så? Antingen för PC eller MAC... \\K-man Quote
Terminator Posted September 27, 2010 Posted September 27, 2010 Jag har blivit rekommenderad dbPoweramp men jag inte testat den här funktionen ännu utan bara använt det för rippning till FLAC och då fungerar det klockrent. Quote
plundin™ Posted September 27, 2010 Posted September 27, 2010 dBpowerAmp regerar på detta! Deras batchkonverter är suverän! Dock vill dom att man betalar för att man skall få tillgång till mp3 licens eftersom dom måste betala extra för det till Frauenhoferinstitutet! använder även dBpAs ripper eftersom den har ett trevligare gränssnitt (marginellt) än EAC! /ptr Quote
stargazer Posted September 27, 2010 Posted September 27, 2010 dbPoweramp är grym rent generellt, tycker jag Konverteringen också. För konventionell konvertering faller nog min röst på den. Kostar pengar, men är i min värld lätt värd varenda slant. En annan, mycket elegant i mitt tycke, lösning är mp3fs - en lösning som monterar "virtuella" mp3-kataloger som motsvarar dina flac-kataloger. Själva konverteringen sker on-the-fly när du accessar den katalog du önskar. Kombinerar man mp3fs med Samba, får man ett riktigt smidig lösning för hela ditt hemmanätverk. Från den maskin du önskar, kopierar du bara direkt mp3-katalogen till din "mobila enhet" så sköts konverteringen "on-the-fly" och bara på det du önskar. Perfekt också om man är flera som vill ha mp3'or, t.ex familjer med barn som kör iPods/iPhones etc. Det underlättar förstås om FLAC-servern har ett operativsystem slutar på "x" förstås Quote
K-man Posted September 28, 2010 Author Posted September 28, 2010 Perfekt, då har jag lite att testa på! Återkommer nog om ev inställningar... \\K-man Quote
Micke65 Posted September 28, 2010 Posted September 28, 2010 Hej, Håller med om att dBpoweramp regerar, har använt den i ett par år och är mkt nöjd. Ang inställningar, bilden nedan säger allt Inställning visar att en valfri mapp (eller mappar om fler valts) med flac-filer som ska konverteras till mp3. mp3 filerna kommer få variabel bitrate med högsta upplösning mha Lames kodare. Både nya filerna och mappen kommer heta samma som flac originalet (sånär som på filändelsen förstås). Mappen med mp3 filer placeras i My Documents\_mp3 därefter följer hela sökvägen till ursprunglig mapp minus första mappen i originalets sökväg. Ex. flac Originalet-> J:\Musik\Flac\Queen-QueenII mp3 Kopian-> D:\My Documents\_mp3\Flac\Queen-QueenII /micke Quote
fatpipe Posted September 28, 2010 Posted September 28, 2010 (edited) Easy CD-DA Extractor är ett program som jag vill rekommendera. Både för ripping till FLAC och konvertering FLAC-Mp3 eller andra format. http://www.poikosoft.com/ Edited September 28, 2010 by fatpipe Quote
Recommended Posts