Jump to content

Recommended Posts

Posted

Evolution och sex plakat

Det finns betydligt fler hifi-entusiaster än vad det finns medlemmar på forum, och många

nöjer sig med att delta som passiva läsare. Iroise och jag har besökt "Mr G", som är en av dem.

Bra ljud kan sällan köpas, det måste skapas. Följ med på en lyssning med ett system som är

välavpassat i varje detalj, för såväl musik som för bio...

DSC_9519.JPG

:)

• Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Härligt...!

Det finns också entusiaster utanför forumet som inte vill visa upp sin anläggning. Ett par sådana försöker jag bearbeta ...

Posted
Bra ljud kan sällan köpas, det måste skapas.

Du sammanfattar ett helt livs sökande efter nirvana på ett elegant och koncist sätt!

Detta blir spännande!

/ptr

Posted
Det finns också entusiaster utanför forumet som inte vill visa upp sin anläggning. Ett par sådana försöker jag bearbeta ...

Precis så har det funkat här!

Du har nog pratat med mig om detta systemet och han ville inte att det skulle plåtas ;)

- Ser fram mot fortsättningen :mm:

Posted
Det finns också entusiaster utanför forumet som inte vill visa upp sin anläggning.

En grundläggande fråga för all forumsverksamhet. Hifi-integriteten kommer i första hand och ägaren dikterar alltid fotovillkoren... :icon_smile_cool: Vi bär ju alla på personliga inställningar till offentlighet men bildtrådarnas tid är inte förbi... :mm::)

Posted

Med en teknik för att för att optimera korrekt signalöverföring och minimera brus genom att placera alla förstärkningssteg på ett ställe (i slutstegen) har Evolution möjlighet att skicka den analoga lågnivåsignalen baserad på strömstyrka, så kallad CAST (Current Audio Signal Transmission). Här ser vi en Nordostkabel kopplad via CAST-ingången;

DSC_9513.JPG

CAST-ingång;

0572_012_2856X2204.jpg

Bild: Krell

Posted

Ojoj, mkt kraft där!

Är det ett par Magnepan 20.1 man skymtar i bakgrunden?

Isf kan jag gissa att det låter helt underbart, är de kanske tom aktivt drivna med trissor i botten o rör i toppen?

Har hört den kombon en gång, världsklass :)

Mer bilder! :)

Posted (edited)

Har hört talas om det här systemet av en numera icke så aktiv medlem och visst är det 20.1 :mm: . Tycker mig kunna skymta ett par Proteus Provectus.

Edited by Hasse
Posted

Eftersom det är CAST-uppkoppling är det säkert flera som gissat att försteget är Evolution 202 med separat nätdel;

DSC_9517.JPG

Av skäl som snart kommer framgå så har jag ingen närbild på bakdelen. Såhär ser Krells egen bild ut;

202-1_fs.jpg

Bild: Krell

Posted
Kimbers nätkablar med tillhörande Wattgate-kontakter... :icon_smile_cool::)

Om jag zoomar in från lite olika vinklar så ser vi kablar från Purist, Kimber, Supra, Nordost och egentillverkning;

DSC_9511.JPG

DSC_9508-.JPG

DSC_9512.JPG

Denna mix av märke och typ har inte tillkommit på måfå. Tresiffrigt antal kablar har utprovats i detta system, och det verkar inte sitta någon onödig kabel nå'nstans.

Posted
Ett system helt i min smak :mm: . Hur stort är rummet?....kom på, vad har 300.2 där att göra?

300.2 matas med samma centerkanal till vänster och höger slutsteg för att driva dessa dubbelcentrar;

DSC_9532.JPG

DSC_9500-.JPG

Vilket också förklarar eliots fråga om kablar upp i taket :)

Osäker på rummets storlek, men gissningsvis 20-22kvm. Snedtak.

Posted
300.2 matas med samma centerkanal till vänster och höger slutsteg för att driva dessa dubbelcentrar;

Osäker på rummets storlek, men gissningsvis 20-22kvm. Snedtak.

Intressanta dubbelcentrar. Står högtalarna på långväggen?

Posted
Snyggt system :icon_smile_cool: Det är ett besvärligt pyssel att få ihop Solid Tech-racken på det sättet, hade likadant själv en gång i tiden. :black:

Ja, och som du säkert ser men som inte jag såg direkt så är dels varje apparat och även hela racket avisolerat.

Det rimmar inte med min filosofi om hur man bör göra, men det funkar!

Det finns även en skivspelarkälla med en helt ombyggd Thorens TD160, SME, VdH Frog och Aesthetix Rhea;

DSC_9558.JPG