andla Posted September 25, 2010 Posted September 25, 2010 Nuvarande system: DVDI10 + Elac WS1235 Önskemål: Vit aktiv subwoofer Ljudförbättring på gång: Ett gäng Billy bokhyllor Lyssnar på: Bruce eller Katie Behov: Spela musik med sub av såväl som på. Frågor: 1. Med sub parallellkopplad på Primarens högnivå, kan man koppla in ytterligare en sub? 2. Med vägghögtalarna kopplade direkt mot subbasen, finns risk att man tappar något av Primarens ljudkvalitet? Jag är nyken på att testa hur ljudet förändras om man har två subbasar och stryper herzen till vägghögtalarna, men vill på ett enkelt sätta alltid ha alternativet att spela dessa med fullaste register utan ljud från sub. (Eller så fastnar man för sub-ljudet och ovantående funderingar blir inaktuella.) Quote
calle_jr Posted September 25, 2010 Posted September 25, 2010 Synpunkt på fråga 1; Det blir säkert bättre än som du har det nu. Jag har kopplat en sub direkt till vänster högtalarterminaler och en till höger. Fråga 2; Vet ej. Så kopplade man ofta förr. Quote
conan Posted September 25, 2010 Posted September 25, 2010 Kanske finns några tips och idéer här: Det är basen man vill åt ... Quote
plundin™ Posted September 25, 2010 Posted September 25, 2010 Det hänger lite på vad du skaffar för subwoofers (plural!), eftersom DVDI10 har pre- och sub-out skulle jag börja med att testa dom! Framförallt pre-out... Som du noterat så har ju de flesta moderna subbar möjlighet för både hög och låg-nivå, vad som låter bäst varierar tveklöst med set-up! Vilket fabrikat man skall välja är ju en smaksak, ELAC har ju egna subbor, amerikanska Velodyne har ett stort urval som redan i ganska moderata prisklasser levereras med mätmikrofon för att lättare integrera den i systemet! Dessutom tror jag att dom flesta subwoofertillverkare levererar i vitt, det verkar ju ha blitt det nya svart! Summa summarum, du får testa vad som funkar bäst hos dig! /ptr Quote
Michael08 Posted May 5, 2011 Posted May 5, 2011 Hej - går in i en gammal tråd. Tänkte köpa en DVDi10 och har några frågor. Hade tänkt köra den ihop med ett par INO Audio PIP som jag idag kör ihop med en I30. Min förhoppning är att det inte skall bli någon större försämring i ljudkvaliten då DVD130 är en modernare konstruktion samt PIP är väldigt lättdrivna så bordet inte vara någon större skillnad mot I30n. Hade fram tills denna veckan en Linn Classik Movie 2005 som jag körde A-B test mot I30 och det var en markant skillnad men det är en dedikerad 5,1 maskin och leverer bara ca 2*40w i 8 ohm jämfört med DVDi10 75W - bägge kör switchat så borde vara samma strömstyrka. När det gäller subwoofer så har jag tre stycken subbar hemma en gammal Rel Q150 Mk2 som jag kör ihop med pip högtalarna - använder pre out på I30 via en Antimode och basen blir väldigt bra så är mycket nöjd med denna för att spela musik med (för övrigt samme med Ino Audio Pip som jag mest köpte för skoj skull). Har även en MJ Accoustica Pro 55 som inte spelar lika bra som Relen utan är mera för hemmabio och djupa dova explosioner. Har även precies köpt en Anthony Gallo TR1a som jag tänker testa men tror att Relen spelar bättre så gallon kommer användas i bio rummet. Tidigare så har jag haft separat primare slutsget kopplat till försteg och när jag var på toppen så hade jag Gamut högtalare men har graderat ner och fortsätter med det för att främja minimalism och utseende i vardagsrummet men vill inte göra för mycket avkall på ljudet - därför pip och DVDI10 kombination. Nu till frågan någon som jämfört DVDI10 vs I30 med satelliter och hur stor är skillnaden. Har även en annan fråga - tyvärr så har DVDI10 inga digital ingångar om man skulle vilja koppla in en ps3a - frågan är om man matar den in analogt via rca går det att få ut dolby stereo signalen så att den gör den dekodningen via interna analog till digtal dacen, ser i specen att den skall köra ut via digital ingångarna alla signaler även dom som kommer analogt in så borde kunna funka- nu vet jag att jag är ute och svävar lite för vet inte riktigt vad man skulle vinna med detta förhoppningsvis lite bättre ljud (troligtvis inte). Annars om man vill koppla in en PS3a eller tv mottagare till DVDI10 finns det någon bra DAC som dekodar alla format som man kan få ut t.ex från en PS3a optiskts. Hade problem med min Linn Classik den var inget vidare på dekoda många av formaten när man körde blue ray på ps3 an. /Michael Quote
Recommended Posts