Jump to content

Recommended Posts

Posted
Hej

Har någon tips på bra sätt att fästa golden horn paneler mot väggen.

Mvh Peter

Hur mång är de och ska de sitta bakom högtalarna, sidoväggarna eller lyssningsstolen ?

Posted

Finns naturligtvis många olika sätt, men jag har några idéer som jag använt själv.

Liten hylla under sjäva GH t.ex i ek. Något dämpmaterial mellan t.ex små gummiplattor av "nonvibratyp". För att de inte skall ramla framåt ett vinkeljärn i överkant som fästes på väggen och små plåtskruvar in i plasten. Alternativ är att använda istället för vinkeljärn är fästmassa, det räcker ofta och dämpar mot väggen.

Bygg en ram runt GH som fästes med beslag in i väggen.

Tavelbeslag av den typ som har en fästplatta som kan sättas på baksidan av GH och som har en trekantig bygel i övre delen som hängs i lämplig krok eller skruv i väggen.

Fästjärn av den typ som sitter på baksidan av vägghängda bokhyllor. Fästplattan skruvas fast på baksidan av GH med plåtskruv.Hängs sedan upp på en skruv i väggen.

I kanterna borras små hål i vilken en smal wire fästs och GH hängs som en tavla på väggen. Nackdel kan göra att GH får en liten lutning utåt.

Finns säkert flera tips.

Calm

Posted (edited)

Det finns något som heter monteringsskruv och jag har köpt på bland annat Järnia.

53798-1.jpg

Finns med vitt huvud vilket jag använder för mina 3*4 GH i taket.

Se till att GH sitter rejält mot underlaget och inte skorrar. Förborra hål i GH.

Edited by Engelholm Audio
Posted
Det finns något som heter monteringsskruv och jag har köpt på bland annat Järnia.

53798-1.jpg

Finns med vitt huvud vilket jag använder för mina 3*4 GH i taket.

Se till att GH sitter rejält mot underlaget och inte skorrar. Förborra hål i GH.

Ok, blev så orolig då dom knakar så in i helsike när man tar i dem. Tänkte att de skulle gå sönder om man skruvade. Borrade du hål i hörnen eller var satt du skruvarna. Hur många per gh ?

Posted
Tavelbeslag av den typ som har en fästplatta som kan sättas på baksidan av GH och som har en trekantig bygel i övre delen som hängs i lämplig krok eller skruv i väggen.

Tycker Calms förslag är smidigast. Går att hänga på en vanlig tavelkrok. Ingen anledning att borra o plugga i väggen i onödan.

Posted
Ok, blev så orolig då dom knakar så in i helsike när man tar i dem. Tänkte att de skulle gå sönder om man skruvade. Borrade du hål i hörnen eller var satt du skruvarna. Hur många per gh ?

4-6 stycken per 55*55 cm's GH.

Man måste skruva med känsla för visst kan man skruva sönder dom.

Posted

Försöka fästa på ett sätt som gör det enkelt att finjustera GH panelerna.

Exempelvis med gångjärn... då har du sedan möjlighet att vinkla efter dina önskemål.

Posted

Hejsan.

Om någon av estetiska, eller andra skäl, önskar få sina GH mobila kanske nedan notstativ kan vara ett alternativ. Väljer man att sidomontera 2 st GH så får man i dessa exempel dryga 20 cm fästyta pr panel och kan höja, sänka och vrida dessa efter behov.

-----

THOMANN ORCHESTERNOTENPULT

Thomann orchestral music stand. Dimensions: 480 mm x 330 mm. Height adjustable 600 mm - 1200 mm, stable metal construction, diameter stand 25 mm (upper segment) and 31 mm (lower segment), Colour: black, weight ca. 3,2 kg

Pris: 120:00

http://www.thomann.de/se/thomann_orchesterpult.htm

-----

THOMANN ORCHESTERPULT DELUXE

Thomann Deluxe Orchestral Music Stand - sturdy aluminium orchestral music stand with removable metal plate, easy to adjust, adjustable height (640-1200mm). Music area dimensions: 470 x 345mm (40mm deep). Colour: Black

Pris: 190:00

http://www.thomann.de/se/thomann_orchesterpult_deluxe.htm

Har inte själv testat "designen" men om jag får hem några GH skulle detta vara ett alternativ. Här får Engelholm gärna fylla ut med information om endast 2 GH "gör jobbet" exempelvis i första reflektion eller bakom lyssnaren.

Jag förstår att merparten av SMT's produkter går till en annan kundgrupp än hobby-akustikern men hoppas att få se mer av monteringsvänliga och visuellt diskreta alternativ av diffusorer i en nära framtid. Den nya WING i akryl är i rätt riktning.

/Suomela

Posted

Om du bara har tre styckna och skall ha bakom högtalaren så kan man lägga dom på en hylla som är fastsatt på väggen. Då slipper man problem med skruvarna.

Annars är Engelholms allternativ bäst.

Jag vet, det är ett himla skruvande och vibrerar om man skruvar för lite. Man måste vara lite kreative ibland :)

Posted

Om vi pratar om mobila GH så har jag precis gjort ett par flyttbara ställ för att möta första sidoreflexen i mitt breda lyssnings-/vardagsrum.

Det består av en ekram med sidostycken som är som uppochnedvänta t:n. De vetikala sidostyckena är ca 2,5x7,5 cm massiv ek. Längs ned 2,5 x 4,5 horisontella "fötter" som jag har satt små tevagnshjul under. Under och över GH en horisontell tvärslå 2,5 x 7,5 cm som bildar delar i ramen. I denna ram har jag fäst GH med enkel skruv.

Är själv ganska nöjd med både utseende och resultat ljudmässigt.

Fördelen med denna mobila lösning är att jag kan rulla undan diffusorerna och "parkera" dem mot väggen.

Jag håller just på att fundera hur jag skall lösa rörligheten på mina nya Vingar. Sannolikt blir det bara två bottenplattor på hjul, så att även de kan flyttas lätt.

Calm

Posted
Hans-Tommy: riktigt snyggt . Du gav inspiration :)

Minesota: Hur blev det?

Det blir kanon hoppas jag bara jag får tid att färdigställa det hela i helgen. Kom ett gig och dessutom dagisinskolning i vägen :-)

Återkommer med en bild och lite intryck.

/p

• 2 weeks later...
Posted

Tanx Plundin. Det blev över förväntan. Fick en jädra förbättring i djupled. Blev även ganska mysigt rent visuellt när man har lite dunkelt ljus. Bra investering mao.

/P

Posted

Ja just ja, et glömde jag ju skriva :-)

Jag har fäst dem med en liten skruv med en gummibricka mellan panelen och väggen. En i varje hörs. Sedan har jag klämt fast dem mellan 2 brädor i under och överkant. dom sitter bra så och vibrerar inte eller så.

/P