Jump to content

Atlona HDMI (1.3)

Bebop

Recommended Posts

Läste i senaste Fideility om denna lilla burk som verkar ytterst intressant, dvs om jag nu förstått det hela rätt.

1. Man köper sig en billig Blue Ray maskin som kan läsa av DVD-A och SACD om som har HDMI-utgång
  2. Man skaffar också en Atlona HDMI
  3. Förbinder de båda enheterna med en HDMI-kabel
  4. DSD-kanalen går över till burken och konverteras till 24/176,4 PCM
  5. Plockar ut signalen till sin PC och lagrar den i samma format
  6. Spelar upp musiken över t ex Yellowtech PUC2 i högupplöst format.

Om detta funkar är det värt en investering. Kan någon av er mer tekniskt bevandrade bekräfta om jag fattar rätt. Det här kan ju vara en grej lika intressant som PUC2:an.

Hur menar du nu, det är ju hdmi?

Exakt.

Vad Fidelity säger är att SACD-plattan i HDMI-uppkoppling ger ett "OK" till Atlona att öppna upp den högupplösta informationen som man sedan kan skicka vidare till PC. Har inte informationen framför mig vilka utgångar som finns för detta. Skall läsa på ikväll, men uppenbarligen så är det möjligt att skicka vidare 24/176,4 till en PC. JR Media och Foobar har inga problem att hantera detta format. Även PUC2 klarar avkoda det högupplösta formatet via USB-anslutning. Så med en sådan kombination ser jag inga behov av SPDF.

Den verkar inte klara av att ta emot den digitala signalen från en SACD.

Enligt instruktionsboken:

HDMI input audio format

LPCM 7.1, 5.1 or 2 channels and Bitstream (Dolby

TrueHD, Dolby Digital Plus and DTS-HD Master Audio)

Inget av dessa format är vad jag vet DSD-signalen från SACD. Innebär inte detta att det är enklare att köpa en spelare som kan leverera DVD-A signalen direkt via en koaxialkabel.

Inget av dessa format är vad jag vet DSD-signalen från SACD. Innebär inte detta att det är enklare att köpa en spelare som kan leverera DVD-A signalen direkt via en koaxialkabel.

Många skivor innehåller ju ett kopierskydd så att digitala signalen "ut" stängs vid högre upplösning än 16/48 om jag kommer ihåg rätt.

Hade ju varit förträffligt om denna manik möjliggjorde att kunna lagra sina dvd-a och sacd skivor på hårddisken. Och därifrån spela dom i sin ursprungsupplösning via en dac av högre kvalitet än den inbyggda i dvd spelare.

Följer med spänning :mm:

Att konvertera/omsampla DSD till PCM frasm och tillbaka är ingen större match, det finns "billiga" mjukvaror som gör sånt.

Problemet, som man hitintills varit tvungen att komma över genom ett analogt mellansteg, är att SACDs inbyggda kopieringsskydd (Algoritm) bara fungerar tillsammans med ett särskilt chip som Sony tillhandahåller/byggt in i sina produkter som kan avkoda SACD. Utan detta chip. ingen signal..

Det hade vart kul att få veta hur Atlona tänker, även för mej känns deras säljsnack lite luddigt (Förmodligen omsamplas den avkodade DSD-signalen till PCM). Och för det andra, skall det vara någon "riktig" vits med att rippa SACD, så skall man ju rippa till DSD och spela upp det som sådant! Annars kan man ju lika gärna gå det lilla analoga steget och spela in på sitt ljudkorts maximala upplösning!

mina 2 öron ören... ;)

/ptr

Hemma igen och jag har läst igenom artikeln igen.

För att vara lite mer precis så gäller det Atlona AT-HD570 HDMI 1.3 Audio De-Embedder.

Man kopplar en HDMI-kabel mellan spelaren och Atlonan. Dessutom drar man en HDMI-kabel från Atlona till en HDMI TV som kvitterar att det är OK att häva kopieringsspärren för det högupplösta formatet. När denna kretsen är upprättad kan man med en Toslink optisk digitalkabel hämta ut signalen från Atlona direkt till en DAC eller till en PC och rippa signalen.

Atlona konverterar DSD-signalen till en PCM 24/176,4. Den klarar både stereo och multikanal.

Petter Dale på Fidelity har inte gjort någon djupare test med flera skivor men han har jämfört Tsoyoshi Yamamoto/Midnight Sugar via CD. Han skriver mikrodynamik och klangnyanser som han får via SACD´n rippad via Atlona är på en nivå som "en ordinär CD bara kan drömma om".

Han skriver också att HDMI är inte en optimal lösning för ljud, vilket hörs när han kör direkt via DAC men att det blir helt annan kvlitet när man tar ljudet via rippning.

Allt enligt Petter Dale i Fidelity nr 47.

Jag har också försökt hitta mera info.

Japp, det stämmer att Atlonan måste ha en HDMI mottagare (tex en TV) för att öppna HDMI länken.

Men modellen Atlona 577 klarar sig utan :?:

DSD -> PCM konverting görs i bluray spelaren. Och beroende på denna kan man få ut olika bitrate.

Jag hittade en början

http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=222696

Denna innehöll en intressant länk till denna:

http://www.audiocircle.com/index.php?topic=82217.0