Jump to content

SWHEA ställer ut på Scandic Opalen


eliot

Recommended Posts

  • Replies 136
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad är det för träslag på Esa's högtalare ?... fina grejor :mm:

Det borde väl Bebop ha koll på :?: Ganska coolt med Polska high end högtalare.Polen brukar ju inte normalt vara sammanknippat med bra hantverk.Det är inte direkt den associatonen man får ,menar jag.Men man ska inte ta något för givet.Det har den här mässhelgen lärt mig!Och det lät bra hos Akkelis!

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för träslag på Esa's högtalare ?... fina grejor :mm:

Vill minnas att Janne från Tur-pex (Skandinavendistributören) sa att det var Bubinga, jag är så avlövad när det gäller träslag att jag inte reflekterade över det! :closedeyes: ... Samma trädfamilj säljs under ett antal andra namn oxå, tex. Kevazingo, African Rosewood, ovangkol, många av dom har funnit vägen från Afrika och används som ersättning där man tidigare använde "liknande" idag mer sällsynta träslag från Sydamerika och Sydostasien..

bubinga2.jpg

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Vill minnas att Janne från Tur-pex (Skandinavendistributören) sa att det var Bubinga, jag är så avlövad när det gäller träslag att jag inte reflekterade över det!

Det är säkert Bubinga som kan ha alla möjliga designformer. Lite lurigt träslag. Kan framkalla allergiska reaktioner under bearbetning och dessutom luktar det "apa" i otorkat tillstånd. När det är torkat är det OK. Innehåller naturlig olja så faneret håller sig fräscht år efter år.

Jag är dock ingen vän av att använda exotiska träslag till högtalare. Dom gör större nytta på rot.

Link to comment
Share on other sites

I rummet intill träffade jag på Plundin, Lasse från Transient design m.fl.

Man spelade vinyl på en skivspelare från Dr. Feickert

Det lät trevligt i Plundins rum - det var väl ändå hans rum - eller hur? Vanlig musik på vanlig vinyl är alltid bra på en mässa så att man får en relation till sin egen musiksamling.

Dessutom fick jag tag på två Kraftwerkplattor på vinyl, som om jag inte minns fel, plockades fram av Lasse - utan nämnvärt knaster ;)

Link to comment
Share on other sites

Förstärkaren verkar ju alstra bra med värme... kaffekannan kan nog också hållas varm.

Fint med "allt i ett" produkter :);)

783d4f6c.jpg

På nåt vis är de här apparaterna så fulsnygga att jag skulle kunna tänka mig att äga en uppsättning. De maskinbearbetade detaljerna är gedigna och seriösa - som om det var byggt för industribruk med 50 års livslängd. Sånt tänk är kul!

Tyvärr missade jag att lyssna på dem ...

Link to comment
Share on other sites

Har några bilder kvar från Opalen.

Amphion & Hegel fanns ju att beskåda i ett av rummen...

6f18b0cb.jpg

288656d6.jpg

009d9e1d.jpg

Ännu en gång saknar jag tyvärr lyssningsintryck... :unsure: ... någon som kan fylla på kanske ?

Men jag hade under lördagskvällen en trevlig pratstund med både Hegels representant och Anssi Hyvönen från Amphion.

Vad vi pratade om ...?

Bara lite vanliga yrkeshemligheter angående tillverkningskostnader och varför t.ex Hegels nya dac sålt så pass bra mm ;)

Nej skämt å´sido det var två mycket trevliga herrar som också visade sig vara väldigt stora musikälskare :) ... vad annars.

Link to comment
Share on other sites

Kommer att lägga upp lite av mina bilder från mässhelgen i Göteborg.

Vi började på lördagen på Opalen.

I det första rummet får jag syn på en torrdemo av Michell Orbe SE

DSC_3871_800.jpg

Det som demades i rummet var Goldmund (Nog ser han lite misstänksam ut mot fotografer)

DSC_3873_800.jpg

DSC_3875_800.jpg

DSC_3876_800.jpg

Link to comment
Share on other sites

I Välljuds rum kunde man bl.a lyssna på JC Verdier's skivspelare, och CAT för- och slutsteg. De tyska högtalarna har jag glömt namnet på. Är säkert ngn som kan fylla i med namn på dem (Audiaz heter de ju)

DSC_3877_800.jpg

DSC_3878_800.jpg

CAT försteget är väl ett av världens bästa och slutsteget är inte helt dåligt det heller, JC Verdier spelaren är en mkt kompetent spelare.

Tyvärr hade de lite rumsproblem, jag har hört detta system spela mkt bättre på Ljudprodukter i Malmö...

Edited by Kilgore
Link to comment
Share on other sites

I nästa relativt stora rum spelades det på små Nagra och Verity Audio Leonore.

Trevligt ljud, har inte lyssnat på VA innan, men detta gav mersmak.

Nagra är ju oerhört läckra, och 2x60W räckte långt.

DSC_3890_800.jpg

Skivbyte i den läckra Nagra-spelaren med inbyggt försteg

DSC_3885_800.jpg

DSC_3889_800.jpg

DSC_3891_800.jpg

Link to comment
Share on other sites

I Audio Concepts ena rum hade de problem med slutsteget, så det var byte på G när vi var där inne

DSC_3904_800.jpg

La dock märke till att de hade ett läckert försteg från T+A

DSC_3905_800.jpg

I AC's andra rum förbereder Robert för nästa entimmesdemo...

DSC_3914_800.jpg

Vad var det då som spelades på det kompetenta MBL-systemet, jo en av Roberts kunder Thomas gav oss ett smakprov på några av jazzens mest betydelsefulla basister.

Det spelades både Bluray-konserter och CD-skivor

Detta var en mkt trevlig och lärorik demo.

Robert lovade att lägga ut spellistorna på sin hemsida.

DSC_3929_800.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för de orden iroise, här kommer fler bilder. :)

I detta rummet spelade Pludnin plattor i ett system som bestod av det för mig relativt nya tyska märket B.M.C.. Otroligt välbyggda till ett attraktivt pris.

Överst står en av Dr. Feickert's skivspelare

Precis som innan har jag glömt bort högtalarnas namn :(

DSC_3931_800.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...