Jump to content

Recommended Posts

• Replies 136
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Fronthögtalarna liksom sidohögtalarna kom från MBL :mm:

got22.jpg

medan subwoofern var Wilson Benesh Torus som jag tycker är urläcker ;)

Posted (edited)

Även hos Audio Concept var det stundom "mysbelysning" eller ska vi kanske kalla det för filmanpassad ljussättning.

Det var en trevlig upplevelse med 4.1 ljud och behovet av fullskalig bioanläggning fick en ny innebörd så till vida att det

kan låta lika bra med färre högtalare :o:?:

be87a7c4.jpg

79d9bd10.jpg

I stort sett allt i detta rum var ihopkopplat med kablar från WireWorld.

de35b4f1.jpg

4d918251.jpg

bdea7936.jpg

Att se och lyssna till liveinspelningar i detta rum var helt fantastiskt. Närvarokänslan av lokalen som spelningarna gjorts i

följde liksom med en "hem".

Att skärpan via T+A's Bluerayspelare BD 1260 R var knivskarp gjorde ju inte upplevelsen mindre tråkig.

Thomas fanns även med oss denna helg.

Med stadig hand lotsade han oss genom musikhistorian med bl.a hur Bach kan låta på orgel och hur klarinetter ter sig

både till jazz och klassisk musik.

e3800e2d.jpg

Edited by P-pan
Posted
Att se och lyssna till liveinspelningar i detta rum var helt fantastiskt. Närvarokänslan av lokalen som spelningarna gjorts i

följde liksom med en "hem".

Att skärpan via T+A's Bluerayspelare BD 1260 R var knivskarp gjorde ju inte upplevelsen mindre tråkig.

got23.jpg

Det var ovant att ha bild till så fin återgivning - man är ju van vid att med hjälp av ljudet bilda sig en uppfattning om hur det såg ut....

Posted

Vi var ett litet sällskap som stod i AC's rum när en mässdeltagare kom fram och sa...

-Det här låter ju alldeles förträffligt bra, kan jag få det att låta så hemma hos mig också.

-Säkert, svara fler av oss nästan samtidigt.

Frågor angående rums olika storlek kom på tal och personen i fråga sa att hans rum var ungefär12-15 kvm stort.

Vi enades om att det kanske inte skulle bli riktigt likadant som i demorummet på mässan (50 kvm)

men med lite akustikpaneler skulle man väl komma en bit på väg tyckte vi alla.

Mannen greppar sin telefon för att ringa sin fru... :o , det här går aldrig tänkte jag.

Hans samtal är över på några minuter...

-Jag fick inte ta vårat vardagsrum men frun och jag kom överens om att jag kan bygga om garaget,

som visade sig vara på nästan 40 kvm.

- Känner ni till någon bra snickare, blev nästa fråga.

Jag skojar inte, lade han till, och med den mannens distinkta och bestämda blick så skulle det inte förvåna mig om det

redan före jul står ett nytt praktfullt ljudrum någonstans i vårt avlånga land.

Mässor är så givande, även på det sociala planet :)

Posted (edited)

Ja vem behöver garage :D jag gläds åt dom som i livet kan fullfölja sina intressen eller drömmar,för faktum är att man tror det är omöjligt många ggr men rätt som det är så har man lyckats skaffa sig den där saken eller fått uppleva den där drömmen,men visst kan det ta tid o det kanske inte alltid är enkelt o tur är det för annars skulle ju resan ta slut snabbt. :)

Edited by Käera
Posted

Det var otroligt kul och bra demo. Vi var där när thomas lotsade oss igenom några av jazzens bästa basister. Oerhört lärorikt och inspirerande.

Tack till Thomas och Robert. De lovade att lägga ut spellistorna på hemsidan, det ser jag fram emot :)

Posted
Mannen greppar sin telefon för att ringa sin fru... :o , det här går aldrig tänkte jag.

Jag höll mig borta från detta rum eftersom vi nyligen var kraftigt oense här på forumet, men den där historien skulle man hört.

Posted
got08.jpg

Audioconcept hade byggt upp en imponerande audiovisuell demonstration :mm:

Hoppas att det är ok att hoppa in i de olika bildtrådarna, eftersom mina egna bilder inte kommer fram i tid.

Detta rum imponerade genom sin luftighet och totala närvaro. Normalt gillar jag inte att se på film samtidigt med att lyssna på musik, eftersom det påminner mig om det vanligen erbarmligt hopplösa bioljudet.

Detta var dock något helt annat. Standley Clarks bassolo i en inspelning med "re-Return to Forever" var enastående. På något sätt luras hjärnan att smälta samman bild- och ljudintryck till en härlig symbios.

Utan tvekan ett av det bästa rummen på Opalen. Stort luftigt och transparent ljud. Missade tyvärr Thomas Glücks föreläsningar som brukar vara mycket givande och ger en helt annan dimension till musiken, nämligen kunskapen och insikten. Synd!

Calm

Posted

På Elite Plaza, i det rommet Wilson Sophia 3 ble demonstrert på en meget overbevisende måte, spilte Peter McGrath en sang av en artist fra Balkan eller deromkring. Det var en kvinne som sang med en meget mannlig stemme, med noen få akustiske instrumenter som bakgrunn.

Det var et fabelaktig opptak, veldig oppløst og naturlig, og med mye rominformasjon. Jeg husker McGrath sa at hun er på det nederlandske plateselskapet Snail records, så hun er utgitt kommersielt og ikke en av McGraths private produksjoner.

Var det noen som fikk med seg navnet på artisten med den fantastiske stemmen?

Posted

Överst i racket ser vi Sonnet-S CD-player från Chapter Audio :mm:

got25.jpg

The Sonnet-S CD Player is a full digital control centre. Featuring four 192kHz SPDIF Inputs,

a USB 1.1 streaming endpoint input and a full +12dB variable output pre-amplifier stage

for direct connection to your power amplifier.

Det hade tydligen varit hektiskt värre tidigare på dagen då det ursprungliga slutsteget inte fungerade så att man snabbt fått låna denna skönheten :mm:

got27.jpg

Posted
I ett mindre rum spelade Gunnar från Audioconcept på Concensus Magma

got24.jpg

Detta var det mest välljudande rummen på Opalen av de jag lyssnade på. Detta trots att jag stod lite illa till under lyssning. Medalj till Gurkan för den omsorgsfulla uppställningen!

Posted
I ett mindre rum spelade Gunnar från Audioconcept på Concensus Magma

got24.jpg

Håller helt med att detta rum hade ett riktigt bra ljud och väl avvägd akustik.

Noterade Matts "Vinge" i vitt utförande, samt någon V4:a eller möjligen V6:a under ett bord. Med den fönsterväggen ett konsstycke att få ihop en så bra klar och utvecklad ljudbild. För mig har dessa högtalare inte låtit bättre med ett rejält basstöd i presentationen. Ett av det bästa rummen på Opalen.

Calm

Posted (edited)
Medalj till Gurkan för den omsorgsfulla uppställningen!

Han får en av mig också för att han i över huvudtaget fick ordning på rummet.

Det var en syn för gudarna att under fredagskvällen se Gurkan justera in högtalare och akustikpaneler.

Med en, från början, högertippad ljudbild och ett senare färdigt resultat så inser man rätt snart att den

där Gurkans öron är värda sin vikt i guld :)

7392dd18.jpg

Hade det inte varit för Svanås nya Vingdiffusor så vette tusan hur det hade slutat.

85c14113.jpg

Edited by P-pan
Posted

En dac med siffran 2 på slutet ... är ju känsliga saker (har jag lärt mig :closedeyes: ) så utan att gå in på några detaljer visar jag

även en liten närbild på Weiss DAC2 som jag tror mestadels huserar i studiovärlden men som även kan komma en

sann audiofil till nytta.

b4c32c39.jpg

e28c03d0.jpg

Posted (edited)

Det blir kanske lite flaxande mellan olika rum nu men jag smyger vidare till ett annan utställare på Opalen.

Hos Tonkraft demade Jan Ardstål elektronik och högtalare från Goldmund.

ecbd4e1b.jpg

Här fanns en härlig blandning av färger och snyggt designade produkter. Många verkar ju ha fastnat för Bergmans skivspelare

men för egen del håller jag nog den här lite högre vad gäller designen...

Michell Engineering - Orb SE (endast torrdemo)

7192aeeb.jpg

En annan, mer "levande" ljudkälla var Goldmunds dvd - Eidos 20DVD.

5d489fa9.jpg

Ren och snygg design :mm:

6e7a2fe6.jpg

Signalförvaltare för dagen var Telos 390.2

731822af.jpg

ee1b5557.jpg

Tung gedigen fjärrkontroll, som sig bör med produkter i den här prisklassen ;)

f53274da.jpg

Här sitter Jan Ardstål och finjusterar setupen inför lördagens öppning av mässan. Jag tillbringade en bra stund hos Tonkraft

under fredagskvällen men det blev inte så mycket lyssnat till normal ljudnivå. Timman var nämligen sen och eftersom det

fanns hotellrum ovanför utställningskorridoren fick vi inte spela särskilt högt. En vänlig men väldigt bestämd dam

från vaktbolaget var snabbt framme och knackade på dörren när volymen smög i höjden :diss:

Men man ska väl inte vara ledsen för det utan ni som var förbi och fick lyssna till normal volym kan säkert fylla på med några

väl valda omdömen :)

229506c1.jpg

ac356f16.jpg

b855084a.jpg

e181237e.jpg

48918e64.jpg

Edited by P-pan
Posted (edited)
Det blir kanske lite flaxande mellan olika rum nu men jag smyger vidare till ett annan utställare på Opalen.

Hos Tonkraft demade Jan Ardstål elektronik och högtalare från Goldmund.

ecbd4e1b.jpg

Här fanns en härlig blandning av färger och snyggt designade produkter. Många verkar ju ha fastnat för Bergmans skivspelare

men för egen del håller jag nog den här lite högre vad gäller designen...

Michell Engineering - Orb SE (endast torrdemo)

7192aeeb.jpg

En annan, mer "levande" ljudkälla var Goldmunds dvd - Eidos 20DVD.

5d489fa9.jpg

Ren och snygg design :mm:

6e7a2fe6.jpg

Signalförvaltare för dagen var Telos 390.2

731822af.jpg

ee1b5557.jpg

Tung gedigen fjärrkontroll, som sig bör med produkter i den här prisklassen ;)

f53274da.jpg

Här sitter Jan Ardsål och finjusterar setupen inför lördagens öppning av mässan. Jag tillbringade en bra stund hos Tonkraft

under fredagskvällen men det blev inte så mycket lyssnat till normal ljudnivå. Timman var nämligen sen och eftersom det

fanns hotellrum ovanför utställningskorridoren fick vi inte spela särskilt högt. En vänlig men väldigt bestämd dam

från vaktbolaget var snabbt framme och knackade på dörren när volymen smög i höjden :diss:

Men man ska väl inte vara ledsen för det utan ni som var förbi och fick lyssna till normal volym kan säkert fylla på med några

väl valda omdömen :)

229506c1.jpg

ac356f16.jpg

b855084a.jpg

e181237e.jpg

48918e64.jpg

Fick tyvärr inte njuta någon lyssning av detta rum på lördagseftermiddagen då rummet i princip var tomt på folk och något som liknade hissmusik spelade på låg volym. ;)

Snygga produkter måste jag säga! :mm: Men smakar det så kostar det väl förmodligen. :)

Snygga bilder P-Pan!!

Calm

redigerad pga fel i inklipp

Edited by calm