eliot Posted September 13, 2010 Posted September 13, 2010 Audioconcept hade byggt upp en imponerande audiovisuell demonstration Quote
K-man Posted September 13, 2010 Posted September 13, 2010 Läckert!!! Synd att man inte hade mer lektid denna helgen...hade gärna lyssnat på det där! Har ju hört en del (inte minst) om den subben! \\K-man Quote
eliot Posted September 13, 2010 Author Posted September 13, 2010 Maffiga slutsteg från T+A Det är T+A Mono Endverstärker M10 Quote
eliot Posted September 13, 2010 Author Posted September 13, 2010 Fronthögtalarna liksom sidohögtalarna kom från MBL medan subwoofern var Wilson Benesh Torus som jag tycker är urläcker Quote
P-pan Posted September 13, 2010 Posted September 13, 2010 (edited) Även hos Audio Concept var det stundom "mysbelysning" eller ska vi kanske kalla det för filmanpassad ljussättning. Det var en trevlig upplevelse med 4.1 ljud och behovet av fullskalig bioanläggning fick en ny innebörd så till vida att det kan låta lika bra med färre högtalare I stort sett allt i detta rum var ihopkopplat med kablar från WireWorld. Att se och lyssna till liveinspelningar i detta rum var helt fantastiskt. Närvarokänslan av lokalen som spelningarna gjorts i följde liksom med en "hem". Att skärpan via T+A's Bluerayspelare BD 1260 R var knivskarp gjorde ju inte upplevelsen mindre tråkig. Thomas fanns även med oss denna helg. Med stadig hand lotsade han oss genom musikhistorian med bl.a hur Bach kan låta på orgel och hur klarinetter ter sig både till jazz och klassisk musik. Edited September 13, 2010 by P-pan Quote
conan Posted September 13, 2010 Posted September 13, 2010 (edited) Ett av mässans bästa ljud ... Ser att högerörat växt en aning ... Edited September 13, 2010 by conan Quote
eliot Posted September 13, 2010 Author Posted September 13, 2010 Att se och lyssna till liveinspelningar i detta rum var helt fantastiskt. Närvarokänslan av lokalen som spelningarna gjorts i följde liksom med en "hem". Att skärpan via T+A's Bluerayspelare BD 1260 R var knivskarp gjorde ju inte upplevelsen mindre tråkig. Det var ovant att ha bild till så fin återgivning - man är ju van vid att med hjälp av ljudet bilda sig en uppfattning om hur det såg ut.... Quote
P-pan Posted September 13, 2010 Posted September 13, 2010 Vi var ett litet sällskap som stod i AC's rum när en mässdeltagare kom fram och sa... -Det här låter ju alldeles förträffligt bra, kan jag få det att låta så hemma hos mig också. -Säkert, svara fler av oss nästan samtidigt. Frågor angående rums olika storlek kom på tal och personen i fråga sa att hans rum var ungefär12-15 kvm stort. Vi enades om att det kanske inte skulle bli riktigt likadant som i demorummet på mässan (50 kvm) men med lite akustikpaneler skulle man väl komma en bit på väg tyckte vi alla. Mannen greppar sin telefon för att ringa sin fru... , det här går aldrig tänkte jag. Hans samtal är över på några minuter... -Jag fick inte ta vårat vardagsrum men frun och jag kom överens om att jag kan bygga om garaget, som visade sig vara på nästan 40 kvm. - Känner ni till någon bra snickare, blev nästa fråga. Jag skojar inte, lade han till, och med den mannens distinkta och bestämda blick så skulle det inte förvåna mig om det redan före jul står ett nytt praktfullt ljudrum någonstans i vårt avlånga land. Mässor är så givande, även på det sociala planet Quote
Käera Posted September 13, 2010 Posted September 13, 2010 (edited) Ja vem behöver garage jag gläds åt dom som i livet kan fullfölja sina intressen eller drömmar,för faktum är att man tror det är omöjligt många ggr men rätt som det är så har man lyckats skaffa sig den där saken eller fått uppleva den där drömmen,men visst kan det ta tid o det kanske inte alltid är enkelt o tur är det för annars skulle ju resan ta slut snabbt. Edited September 13, 2010 by Käera Quote
Kilgore Posted September 14, 2010 Posted September 14, 2010 Det var otroligt kul och bra demo. Vi var där när thomas lotsade oss igenom några av jazzens bästa basister. Oerhört lärorikt och inspirerande. Tack till Thomas och Robert. De lovade att lägga ut spellistorna på hemsidan, det ser jag fram emot Quote
calle_jr Posted September 14, 2010 Posted September 14, 2010 Mannen greppar sin telefon för att ringa sin fru... , det här går aldrig tänkte jag. Jag höll mig borta från detta rum eftersom vi nyligen var kraftigt oense här på forumet, men den där historien skulle man hört. Quote
Guest Musicus Posted September 14, 2010 Posted September 14, 2010 Noen bilder fra Audio Note rummet? ... mvh Quote
calm Posted September 14, 2010 Posted September 14, 2010 Audioconcept hade byggt upp en imponerande audiovisuell demonstration Hoppas att det är ok att hoppa in i de olika bildtrådarna, eftersom mina egna bilder inte kommer fram i tid. Detta rum imponerade genom sin luftighet och totala närvaro. Normalt gillar jag inte att se på film samtidigt med att lyssna på musik, eftersom det påminner mig om det vanligen erbarmligt hopplösa bioljudet. Detta var dock något helt annat. Standley Clarks bassolo i en inspelning med "re-Return to Forever" var enastående. På något sätt luras hjärnan att smälta samman bild- och ljudintryck till en härlig symbios. Utan tvekan ett av det bästa rummen på Opalen. Stort luftigt och transparent ljud. Missade tyvärr Thomas Glücks föreläsningar som brukar vara mycket givande och ger en helt annan dimension till musiken, nämligen kunskapen och insikten. Synd! Calm Quote
plind Posted September 14, 2010 Posted September 14, 2010 Thomas var minst sagt kunnig och underhållande Thomas och Robban Quote
blekansikt Posted September 14, 2010 Posted September 14, 2010 På Elite Plaza, i det rommet Wilson Sophia 3 ble demonstrert på en meget overbevisende måte, spilte Peter McGrath en sang av en artist fra Balkan eller deromkring. Det var en kvinne som sang med en meget mannlig stemme, med noen få akustiske instrumenter som bakgrunn. Det var et fabelaktig opptak, veldig oppløst og naturlig, og med mye rominformasjon. Jeg husker McGrath sa at hun er på det nederlandske plateselskapet Snail records, så hun er utgitt kommersielt og ikke en av McGraths private produksjoner. Var det noen som fikk med seg navnet på artisten med den fantastiske stemmen? Quote
calle_jr Posted September 14, 2010 Posted September 14, 2010 Det var en kvinne som sang med en meget mannlig stemme, med noen få akustiske instrumenter som bakgrunn. Quote
blekansikt Posted September 14, 2010 Posted September 14, 2010 Takk, calle_jr, vet du tilfeldigvis hvilken plate? Mvh Sture Quote
eliot Posted September 14, 2010 Author Posted September 14, 2010 I ett mindre rum spelade Gunnar från Audioconcept på Concensus Magma Det hela styrdes av Röhrenvorverstärker P 10-2 Quote
eliot Posted September 14, 2010 Author Posted September 14, 2010 Överst i racket ser vi Sonnet-S CD-player från Chapter Audio The Sonnet-S CD Player is a full digital control centre. Featuring four 192kHz SPDIF Inputs, a USB 1.1 streaming endpoint input and a full +12dB variable output pre-amplifier stage for direct connection to your power amplifier. Det hade tydligen varit hektiskt värre tidigare på dagen då det ursprungliga slutsteget inte fungerade så att man snabbt fått låna denna skönheten Quote
calle_jr Posted September 14, 2010 Posted September 14, 2010 Takk, calle_jr, vet du tilfeldigvis hvilken plate? Låten heter "Ne Kuni me, ne ruzi me majko" och finns på albumet "Frozen Roses". Quote
Matrixen Posted September 14, 2010 Posted September 14, 2010 I ett mindre rum spelade Gunnar från Audioconcept på Concensus Magma Detta var det mest välljudande rummen på Opalen av de jag lyssnade på. Detta trots att jag stod lite illa till under lyssning. Medalj till Gurkan för den omsorgsfulla uppställningen! Quote
calm Posted September 14, 2010 Posted September 14, 2010 I ett mindre rum spelade Gunnar från Audioconcept på Concensus Magma Håller helt med att detta rum hade ett riktigt bra ljud och väl avvägd akustik. Noterade Matts "Vinge" i vitt utförande, samt någon V4:a eller möjligen V6:a under ett bord. Med den fönsterväggen ett konsstycke att få ihop en så bra klar och utvecklad ljudbild. För mig har dessa högtalare inte låtit bättre med ett rejält basstöd i presentationen. Ett av det bästa rummen på Opalen. Calm Quote
P-pan Posted September 14, 2010 Posted September 14, 2010 (edited) Medalj till Gurkan för den omsorgsfulla uppställningen! Han får en av mig också för att han i över huvudtaget fick ordning på rummet. Det var en syn för gudarna att under fredagskvällen se Gurkan justera in högtalare och akustikpaneler. Med en, från början, högertippad ljudbild och ett senare färdigt resultat så inser man rätt snart att den där Gurkans öron är värda sin vikt i guld Hade det inte varit för Svanås nya Vingdiffusor så vette tusan hur det hade slutat. Edited September 14, 2010 by P-pan Quote
P-pan Posted September 14, 2010 Posted September 14, 2010 En dac med siffran 2 på slutet ... är ju känsliga saker (har jag lärt mig ) så utan att gå in på några detaljer visar jag även en liten närbild på Weiss DAC2 som jag tror mestadels huserar i studiovärlden men som även kan komma en sann audiofil till nytta. Quote
P-pan Posted September 14, 2010 Posted September 14, 2010 (edited) Det blir kanske lite flaxande mellan olika rum nu men jag smyger vidare till ett annan utställare på Opalen. Hos Tonkraft demade Jan Ardstål elektronik och högtalare från Goldmund. Här fanns en härlig blandning av färger och snyggt designade produkter. Många verkar ju ha fastnat för Bergmans skivspelare men för egen del håller jag nog den här lite högre vad gäller designen... Michell Engineering - Orb SE (endast torrdemo) En annan, mer "levande" ljudkälla var Goldmunds dvd - Eidos 20DVD. Ren och snygg design Signalförvaltare för dagen var Telos 390.2 Tung gedigen fjärrkontroll, som sig bör med produkter i den här prisklassen Här sitter Jan Ardstål och finjusterar setupen inför lördagens öppning av mässan. Jag tillbringade en bra stund hos Tonkraft under fredagskvällen men det blev inte så mycket lyssnat till normal ljudnivå. Timman var nämligen sen och eftersom det fanns hotellrum ovanför utställningskorridoren fick vi inte spela särskilt högt. En vänlig men väldigt bestämd dam från vaktbolaget var snabbt framme och knackade på dörren när volymen smög i höjden Men man ska väl inte vara ledsen för det utan ni som var förbi och fick lyssna till normal volym kan säkert fylla på med några väl valda omdömen Edited September 14, 2010 by P-pan Quote
new order Posted September 14, 2010 Posted September 14, 2010 Heder till Gurkan.En trevlig snubbe som lät oss spela egen musik.Trots att vi säkert skrämde bort någon med N.W.A´s Gangsta,Gangsta ! Quote
new order Posted September 14, 2010 Posted September 14, 2010 Goldmund rummet var inte riktigt min grej.Jag är ledsen att säga det,men det funkade inte för mig.Men estetiskt snygga produkter.Det var det! Quote
calm Posted September 14, 2010 Posted September 14, 2010 (edited) Det blir kanske lite flaxande mellan olika rum nu men jag smyger vidare till ett annan utställare på Opalen. Hos Tonkraft demade Jan Ardstål elektronik och högtalare från Goldmund. Här fanns en härlig blandning av färger och snyggt designade produkter. Många verkar ju ha fastnat för Bergmans skivspelare men för egen del håller jag nog den här lite högre vad gäller designen... Michell Engineering - Orb SE (endast torrdemo) En annan, mer "levande" ljudkälla var Goldmunds dvd - Eidos 20DVD. Ren och snygg design Signalförvaltare för dagen var Telos 390.2 Tung gedigen fjärrkontroll, som sig bör med produkter i den här prisklassen Här sitter Jan Ardsål och finjusterar setupen inför lördagens öppning av mässan. Jag tillbringade en bra stund hos Tonkraft under fredagskvällen men det blev inte så mycket lyssnat till normal ljudnivå. Timman var nämligen sen och eftersom det fanns hotellrum ovanför utställningskorridoren fick vi inte spela särskilt högt. En vänlig men väldigt bestämd dam från vaktbolaget var snabbt framme och knackade på dörren när volymen smög i höjden Men man ska väl inte vara ledsen för det utan ni som var förbi och fick lyssna till normal volym kan säkert fylla på med några väl valda omdömen Fick tyvärr inte njuta någon lyssning av detta rum på lördagseftermiddagen då rummet i princip var tomt på folk och något som liknade hissmusik spelade på låg volym. Snygga produkter måste jag säga! Men smakar det så kostar det väl förmodligen. Snygga bilder P-Pan!! Calm redigerad pga fel i inklipp Edited September 14, 2010 by calm Quote
plind Posted September 14, 2010 Posted September 14, 2010 (edited) Mer Goldmund Edited September 14, 2010 by plind Quote
Recommended Posts