Jump to content

Recommended Posts

• Replies 142
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jag var naturligtvis mest fascinerad av Bergmann skivspelaren :mm:

got09.jpg

Ni får ursäkta det korta skärpedjupet men allt är taget på frihand :black:

Posted

got11.jpg

Skivtallriken - som väger 9,2kg - centreras och lagras med luft :mm:

got12.jpg

Var man ofin och gick bakom racket så fann man - förutom många kablar - kompressorn som jag upplevde som fullständigt ljudlös :app:

got13.jpg

Även kompressorn var ju snygg :o

Posted

En översiktsbild på skivspelaren och kringliggande utrustning :mm:

got18.jpg

När man tittar på detta kunde man säga "Danish Design Rules" ;)

PS. Jag tänker då på Bergmann & Vitus :mm:

Posted

Det lät väldigt bra i detta rum och jag har full förståelse för ditt intresse av skivspelaren, snygg som få.

Här borde man skaffa ett läge för lite mer ingående lyssning någon dag.

Får man fylla på med lite bilder kanske :?:

Posted

Det lät mycket bra, välavstämt och harmoniskt men det hade ändå mycket hög upplösning :app:

got20.jpg

Det var Johnnie Bergmann själv som bytte skivor och han berättade att sedan 2år bygger och konstruerar han skivspelare på heltid och det blir 20-25 skivspelare per år :mm:

Det enda jag tycker är synd är att han inte spelade originalutgåvor utan t.ex. sena tyska pressningar som denna utgåva med Harry Belafonte

got16.jpg

- det skulle varit kul att få lyssna på några av mina originalutgåvor på Sleipner :mm:

Posted
Får man fylla på med lite bilder kanske :?:

Du inte bara får - du skall ;)

- Jag tänkte att detta skulle vara en gemensam tråd från Arken och jag har inte tagit så många bilder denna gång så jag behöver all hjälp.....

Posted (edited)

Bergmann Sleipner var, som väntat, den klart mest intressanta vinylriggen jag såg under mässhelgen. Enkel, för mig tilltalanade design med en finish och teknik utöver det mesta...

Jag kunde för övrigt inte heller höra något från kompressorn på golvet trots att jag ansträngde mig.

Satt och lyssnade på anläggningen med Peak Consult Dragon sent på lördagkvällen/natten och det var enligt min mening en av mässans trevligare upplevelser.

Edited by chg
Posted (edited)
Du inte bara får - du skall ;)

- Jag tänkte att detta skulle vara en gemensam tråd från Arken och jag har inte tagit så många bilder denna gång så jag behöver all hjälp.....

Där ser man... :D

Lite som jag med då, sett till antal bilder :( ... det blir vad det blir mao.

Jag kom sent fast dag 2 så de mindre Peakarna missade jag. Istället blev det till att lyssna på dessa...

65f9c407.jpg

Framför dessa fladdrar det lätt i byxbenen så om inte hängslena är på kan det lätt bli byxlöst.

826b0834.jpg

Vitus stod för krafttillförseln mestadels av helgen men så plötsligt hände här något...

a23362ea.jpg

På begäran från en av besökarna blev det ett byte... :o

aa444894.jpg

Vilken servicemindhet att byta elektronik mitt i pågående mässa, mycket strongt gjort måste jag säga.

Det var första gången som jag hörde dessa högtalare spela ut ordentligt. Mycket tack vare den stora lokalen skulle jag tro.

Ljudet var klart bland det bättre på mässan enligt min mening.

4f6e3978.jpg

I pausen mellan slutstegsbytet vässades det öron och snart var musiken igång igen.

fb335d55.jpg

(Obs - Personen på bilden var ej den "rör" önskande besökaren)

Edited by P-pan
Posted (edited)

Vi står i rummet samtidigt och jag missar att det är du som fotar...jag står vid vänstra Dragon på näst nedersta bilden.

Får pratas vid nästa gång vi träffas.

Edited by chg
Posted
Vi står i rummet samtidigt och jag missar att det är du som fotar...jag står vid vänstra Dragon på nedersta bilden.

Får pratas vid nästa gång vi träffas.

Vi får nog börja med namnbrickor (nicknamnet) vid event som dessa :)

Posted

Det är kul för oss som var fast i vår egen lilla bastuklubb* på ett annat hotell i stan att se bildreportagen från övriga anstalter!

Bildkvalitén är lika hög som vanligt, vilket gör detta till ett stort nöje!

Dom gamla kompisarna hos Kenneth Englund verkar ha lyckats bra!

Det var kul att så många Euphonier kom fram och sa hej! Hej tillbaka om jag missade någon! (Min fortfarande till hälften inkokta hjärna kommer bara ihåg häften av dom som var inne och lyssnade... :blush )

/ptr

* vid halv tre på söndagen fick jag veta varför jag haft 35 grader i två dagar, rummet jag demade i delade luftkonditionering med rum på en annan våning där svenska fotbollsdamlandslaget fick massage och akupunktur. Så lagom till att vi burit ut vår uppställning vid halvsextiden på söndagen så var rummet svalt och skönt!

Posted (edited)
Vi kom så sent så vi fick aldrig lyssnat på Dragon utan det blev Peak Consult Empress

got19.jpg

Normalt ville jeg sige: Who let the dogts Out ?

Men jeg er Peak og må lade de små udbryd vente :Shame On You:

Peak Consult havde et godt setup Lørdag/Søndag, men måtte "bounce out" da vi havde en færge, vi skulle nå

Vi glæder os allerede til næste År

Edited by Peak
Posted

Lyssnade som hastigast på Dragon o Bergmann.

Magnifik skivspelare säger jag bara :)

Högtalare o musik kom inte till sin rätt, då jag var där efter förstärkarbytet, och trots att de maxade Kronzillorna så rockade de inte, fanns inget klipp o dynamik i musiken speciellt inte i Pink Floyd, hade varit kul att höra dem med Vitus, då kommer de nog till sin rätt.

Men precis sm eliot hittade vi detta rummet för sent...

Posted
Lyssnade som hastigast på Dragon o Bergmann.

Magnifik skivspelare säger jag bara :)

Högtalare o musik kom inte till sin rätt, då jag var där efter förstärkarbytet, och trots att de maxade Kronzillorna så rockade de inte, fanns inget klipp o dynamik i musiken speciellt inte i Pink Floyd, hade varit kul att höra dem med Vitus, då kommer de nog till sin rätt.

Men precis sm eliot hittade vi detta rummet för sent...

På lördagen hade vi lite för mycket mellan-bas som rullade omkring i rummet. Efter lite tid med högralarplaceringen på kvällen tyckte i alla fall vi själva att vi fick till det riktigt bra på söndagen. Trist Eliot m.fl. att ni inte 'hann fram i tid'. Normal är det mot mina principer att göra ett byte under pågående demo men vi hade ett specifikt önskemål och det jag lovat ville jag hålla.... Ja, det var lite låg signal mellan Vitus försteg och KR's mono-block, annars fungerar Kronzillorna mycket bra tillsammans med Peak's högtalare.

/Kenneth

Posted (edited)

Det enda jag tycker är synd är att han inte spelade originalutgåvor utan t.ex. sena tyska pressningar som denna utgåva med Harry Belafonte

got16.jpg

- det skulle varit kul att få lyssna på några av mina originalutgåvor på Sleipner :mm:

mitt fel Eliot! Jag önskar inget hellre än att jag hade haft originalutgåvan av Harry Belafonte at Carnegie Hall. Jag sökte med ljus och lykta när vinyl härskade i mitt liv......

/Kenneth

Edited by kenneth
Posted

Imponerande rum som jag tyvärr bara kort hade möjlighet att avlyssna. Då med Drakarna och Vitus och Bergmann.

Kort intryck av luftighet, renhet och samtidigt skärpa och vidd i ljudbilden. Lät mycket bra och akustiskt bättre än vad jag hört i detta rum tidigare.

Imponerande utrustning i absoluta toppklass!

Calm

Posted

Bergmann-rummet var även för mig ett av de bästa. Då jag var där på lördagen omkrink kl.12.00 spelades det musik som jag skulle vilja beskriva som swing alla Benny Goodman, på vinyl. Det tyckte jag var kul och lite otippat. Jag tänkte dock inte på vilka högtalare som det spelades på.

Ett annat rum som jag gillade skarpt var det där det spelades på Vienna Acoustics the Music med Bladelius Embla som källa och ett Burmesterslutsteg. Det lät för mig naturligt och presenterade musiken på ett sätt som gjorde att jag lyssnade utan att tänka på någon särskild parameter. Ett gott tecken.

Bo I

Posted
Ett annat rum som jag gillade skarpt var det där det spelades på Vienna Acoustics the Music med Bladelius Embla som källa och ett Burmesterslutsteg. Det lät för mig naturligt och presenterade musiken på ett sätt som gjorde att jag lyssnade utan att tänka på någon särskild parameter. Ett gott tecken.

Bo I

Då tar vi väl det rummet som nästa ;)

got06.jpg

Posted
Då tar vi väl det rummet som nästa ;)

got06.jpg

Detta rum var låst under söndagseftermiddagen, vilket irriterar mig mycket. Hade verkligen velat lyssna.

Framgick inte på dörren om det var tider för lyssning eller om det var en privat föreställning.

Dålig stil tycker jag vilket gäller även för stora "aulan" där en vakt motade i dörren.

Ett sätt att "vippa" tillställningar som känns konstigt.

Jämför med Maxx 3:an lyssningen där folk diskret gled in och ut, utan att det för den skull vållade några problem eller störningar.

Vi pratar om en mässa och inte en konsert.

Tiden för besökarna är ofta begränsningen om man skall hinna lyssna på alla rum så funkar det inte med tidsbokningar.

Calm

Posted
Detta rum var låst under söndagseftermiddagen, vilket irriterar mig mycket. Hade verkligen velat lyssna.

Framgick inte på dörren om det var tider för lyssning eller om det var en privat föreställning.

Denna bild är från söndag eftermiddag - det var skjutdörr, du är säker på att du inte försökte öppna den som om det vore gångjärn :?:

- Det felet gjorde jag först...

Posted
Denna bild är från söndag eftermiddag - det var skjutdörr, du är säker på att du inte försökte öppna den som om det vore gångjärn :?:

- Det felet gjorde jag först...

Kan det vara så enkelt så ber jag om ursäkt, men ingen reagerade på mina försök att komma in. Jag brukar inte vara så blyg att jag låter en låst dörr utgöra ett hinder ;)

Får väl satsa på nästa gång med risk att dörren ramlar in. ;)

Calm