Timbre™ Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 Bokstaven E har sex vinklar och kan stå för många begrepp... Den här gången handlar det om välljud på Elite Plaza Hotel och en serie ljudanläggningar som snabbt smälte in i helgens miljö. En bonus blir näravståndet till det mesta i stadens brus... Quote
Timbre™ Posted September 12, 2010 Author Posted September 12, 2010 Hifihobbyn kan ibland liknas vid ett schackbräde där det gäller att välja rätt. Dags för en öronens schack matt... Quote
hifidde Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 (edited) q Edited March 26, 2017 by hifidde Quote
Timbre™ Posted September 12, 2010 Author Posted September 12, 2010 ojoj! det här har jag väntat på /fredrik Västkustmetropolen hade knappt vaknat så det var bara att kliva rakt fram... Uppvärmda slutsteg på golvet (blixtarna slog ut det blå skenet) så nu gällde det att piggna till. Pass labs XA 60.5 Quote
calle_jr Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/mapp2/elite10.JPG Materialkänsla! Jag fick i efterhand reda på att det var zood som demade i rummet Tack för strålande musikurval. Ett schackbräde med Roffe Wikström, Bonnie Raitt, Ray Charles, Taj Mahal, Madeleine Peyroux och vad mer... Quote
Timbre™ Posted September 12, 2010 Author Posted September 12, 2010 Tack för strålande musikurval. Ett schackbräde med Roffe Wikström, Bonnie Raitt, Ray Charles, Taj Mahal, Madeleine Peyroux och vad mer... Dessutom kunde medhavd musik avnjutas under organiserade former och det kändes som att lyssningsintensiteten var väldigt hög i detta rum. Högtaleriet kommer från Köln och TIDAL Contriva Diacera står på trappsteg sju av nio i tillverkarens prislista. High End direkt från start och morgonens chaufför kom snabbt i gungning... Signalkällan är en Wadia S7i, övrig elektronik från Pass labs och det bjöds som sagt på ett brett musikutbud. Sade fick givetvis vara med och så även Lalah Hathaway... Quote
Bebop Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 Fantastisk finnish på dessa högtalare och Pass 60 Wattare A-klass imponerar... Quote
iroise Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 Dessutom kunde medhavd musik avnjutas under organiserade former Sade fick givetvis vara med och så även Lalah Hathaway... Härligt med ett reportage för dem av oss som denna gång inte kunde medverka, synd jag hade gärna suttit o lyssnat på Lalah Hathaway, en skiva som Timbre lärde mig lyssna på när vi var hos CAlle/Audionet dvs vad jag skulle lyssna på/efter. Har fö kollat lite efter skivan men ej hittat den Quote
Mattias Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 Spännande setup! Kan tänka mig att det lät bra. /Mattias Quote
Timbre™ Posted September 12, 2010 Author Posted September 12, 2010 Härligt med ett reportage för dem av oss som denna gång inte kunde medverka, synd jag hade gärna suttit o lyssnat på Lalah Hathaway, en skiva som Timbre lärde mig lyssna på när vi var hos CAlle/Audionet dvs vad jag skulle lyssna på/efter. Har fö kollat lite efter skivan men ej hittat den Den finns på Amazon.com för femton bucks men det är kanske lite mer ceremoniellt att köpa den direkt från Stax, Soulsville. Problemet är att Stax leverar via FedEx med allt vad det innebär... Här kommer lite mer fokus på diamantdiskanten. Quote
Timbre™ Posted September 12, 2010 Author Posted September 12, 2010 Spännande setup! Kan tänka mig att det lät bra. /Mattias Ja, det var intensiva musikupplevelser för de flesta smakriktningar. Här har vi frontuppställningen på lite närmare håll. Quote
Timbre™ Posted September 12, 2010 Author Posted September 12, 2010 Elitepromenaden går vidare och efter att ha irrat omkring en stund på skilda våningar infann sig känslan av väntande magi. Dags för ännu ett stycke real High End... Quote
Timbre™ Posted September 12, 2010 Author Posted September 12, 2010 Tweeterutflykten har börjat utefter ädelstenstenarnas spår och även om diamanter brukar vara ändhållplats för oss denna skapelse vidare på utstakad väg. Diskantelementet i dagens objekt, Magico Q5, är uppbyggt kring en iögonfallande berylliumdome och beryllium framställs med fördel ur smaragder. Ingen tvekan om var de vackraste smaragderna kommer ifrån men nu handlar det om högtalare och skönhet i en annan dimension. Det har skrivits många superlativer om Magico Loudspeakers, jag har förstått att tillverkaren representerar hög kvalitet men från och med denna lyssningsstund börjar jag inse vad det verkligen handlar om... Sammanfallande ljudideal för att uttrycka det på ett neutralt sätt. Quote
Käera Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 vilka härliga bilder nu får jag som vanligt åka på mässa framför datorn,vissa har tur Quote
Hasse Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 Det vore intressant med lite mer lyssningsintryck för oss stackare som inte kunde ta oss dit. Mao, vad tyckte alla trötta, nyss hemkomna mässbesökare lät bra och vad lät mindre bra? Quote
FBK Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 Det vore intressant med lite mer lyssningsintryck för oss stackare som inte kunde ta oss dit. Mao, vad tyckte alla trötta, nyss hemkomna mässbesökare lät bra och vad lät mindre bra? Hoppas också på intryck. Quote
Apexorca Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 Det vore intressant med lite mer lyssningsintryck för oss stackare som inte kunde ta oss dit. Mao, vad tyckte alla trötta, nyss hemkomna mässbesökare lät bra och vad lät mindre bra? Jag kan hålla med Timbre om Magico Q5. Det lät oerhört bra. Det jag hörde var svårt att hitta svagheter i. Jag njöt i fulla drag. Rummet var nog lyckosamt, dessutom var det lättare akustikfixat. Slutstegen gick visst på 1,2 mille, så Q5orna blev matade med i alla fall dyrt förstärkt signal av hög kvalitet. Det har säkert haft en finger med i spelet. Ljudet från dessa Magico Q5 tycker jag var magiskt och det hör till den yppersta eliten av mässljuden i år och detta på Elit Plaza Hotel, men jag tycker inte de har utseende bra nog för en högtalare för nära 500.000 kr! Men smaken är som baken och det var mycket mörkt i rummet. Kanske ser de bättre ut om man kan se dem i bättre ljus. Calle B Quote
conan Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 De spelade en av mina medhavda låtar, Depeche Mode med No good. Jag satt hemmavid och funderade över om jag skulle spela nåt äldre material som jag inte direkt hade som favorit då jag köpte plattan. Det är inte allt som låter bra från Depeche men man måste ju ge även äldre plattor en ny chans ibland. Ultra var ett sådant exempel. När jag spelade den på ESL:erna så blev jag minst sagt förvånad. Plattan levde upp rejält i all sin detaljrikedom. En ljudmässigt riktigt bra platta skulle det visa sig efter en genomlyssning. På Pass elektronik och Tidal högtalare lät det bra med några "men". Dynamiken var lite tillbakadragen och kraften i Daves röst uteblev nästan helt. "Diskantljuden" som jag hemmavid upplevde mer distinkta och välplacerade blev lite fräsiga av sig. Visst var det ett bra tryck i låten men att spela starkt är inte allt. Jag vill ändå understryka att det lät bättre en mycket annat på mässorna. Quote
Bebop Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 Hoppas också på intryck. Eftersom mässan lagts till lördag-söndag istället för fredag-söndag, så hade jag inte möjlighet att vara där mer än en dag. Jag kom till Arken kl 10.15 och noterade kö ända ner till infarten på Arken. Kalkylerade att jag skulle inte vara inne förrän ca 11.00 - 11.15 varpå jag valde att köra in till centrum istället, där stans aktiviteter tog en hel dag i anspråk. Så det blev ingen Arken för min del, tyvärr. Tidal-höägtalarn tillsammans med Wadia och Pass på Elite hotell spelade oerhört rent med fin botten. Jag tyckte dock att det övre mellanregistret/lägre diskantområdet hade lite för mycket energi på en del plattor medan det var helt OK på andra. Rummet var stort och högt och inte hifi-anpassat mer en än en matta och några växter. Om man ger dessa högtalare rätt matchning och rätt rumsanpassning, så tror jag att Konsulterna vaskat fram en riktig pärla. På Elite hotell spelade man också med Magico men det gick inte att bedöma högtalarna och elektroniken utifrån vad dom preseterade där. Basen och nedre mellanregistret var en enda gröt, tycker jag. Jag hörde dock Magico i München 2009 och det var bland mässans bästa ljud. Så man det är svårt att bedöma produkterna i sig från vad man hör på en mässa. Audionord presenterade också nya Wilson Sophia Mk III på Elite hotell tillsammans med Audio Research D200 och rippad musik över en av deras DAC:ar. När jag var där spelade Peter McGrath en hel del kör och opera. Det lät fantastiskt bra, rent, balanserat och oansträngt. Skapade faktiskt lite ha-begär. Jag hörde inte allt på Opalen men de Polska Credo 4 var en positiv överraskning hos Akkelis Audio tillsammans med rörelektronik från Tyskland. Robban från AC spelade Return of Forever och Brandenburg av Bach via Blue Ray. MBL högtalare och elektronik från bl a TA, Weiss och MBL. Det lät oerhört bra. Fin upplösning och balans mellan samtliga register och en stor fin ljudbild. Jag föll också för Veritys båda modeller Parsifal och Leonora (tror jag dom hette) som spelade på HiFi-Ställets väl dämpade rum tillsammans med Spectral och McIntosh. Varmt, behagligt ljud men inte sunkigt. Alla registren finns där och ljudpanoramat är enormt med en ren, djup och mäktig bas och en silkeslen diskant. Vill ha... Hos Mårten är det svårt att inte tycka om de stora Momentum. En rikgigt mäktig spelning. Föll dock inte riktigt för Getz. Jag vet inte, men det kändes som att det Svanårummet var alltför dämpat. Ljudet kändes en aning krympt - högtalarna spelade inte ut som jag hade förväntat mig. Det har skrivits många positiva rader om dom från presentationer i USA, så min konklusion är att det kan mer än vad de förmådde här. Några intryck ... Quote
calm Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 Lite spridda lyssningsintryck från Elite hotell som jag bodde på och hade möjlighet att lyssna runt på flera gånger under två dagar.. Tidalsystemet. En bred spatsiös uppställning som också avspeglade sig i ljudbilden tycker jag. Stort luftigt och transparent. En elegant detaljrikedom som jag faktiskt gillade. Bra dynamik! Snygga högtalare också i min favoritfärg svart högblankt. Magicosystemet som jag återbesökte fler gånger, gick efter lite tekniska/rumsliga problem på lördagsmorgen från klarhet till klarhet. En aktoritär högtalare om uttrycket tillåts i den meningen att den rycker tag i musiken och lyssnaren. Ingen lämnas oberörd av en sådan pregnans i ljudbilden, instrumenteringen och de övre registrens mästare. Magiskt i denna del. Ett symfoniskt stycke med full orkester gav bevis på en förmåga att utmejsla och leverera komplexa klanger på ett självklart sätt, även i djupbasen efter lite systemjusteringar. En "stor" högtalare även om volymen är förhållandevis begränsad, i jämförelse. Calm Quote
conan Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 Jag är benägen att hålla med om att Magico Q5 lät bra - men det var lite tråkigt musikval då jag var där. Det spelades nästan bara "audiofilmusik" som gör det svårt att bedöma en högtalares kvalitéer. De flesta låtar hade en väldigt stor ljudbild som i min värld är ett tecken på mycket pålagd reverb. Inget fel i det egentligen - men det gör det svårt att bedöma hur precisa högtalare och elektronik är i att placera ut instrumenten i ljudbilden. En reflektion som slog mig under presentationen av högtalarna var den mycket rigida och omsorgsfulla uppbyggnaden av högtalaren. En sprängskiss visade de olika delarna sättas samman. Jag är kanske färgad av elektronik i massproduktion och god produktionsteknik - och det jag såg var inte imponerande i det avseendet. Men, som sagt, en intressant högtalare jag gärna hade lyssnat mer på med "normal musik". Quote
plind Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 Vilken tur att även du Bebop tyckte det lät lite "skrynkligt" uppe i Magicorummet, visste inte om jag skulle nämna det efter tidigare så positiva intryck DEt låter säkert fantastiskt i ett akustikbehandlat rum så man ska inte dra för stora växlar av hur det låter på mässor o utställningar. Håller helt med om Coltrane Momento på Marten centre. Det lät fantastiskt bra. Roligast var några gladjazzinspelningar som gjorts på plats i samma rum av 6 killar från musikhögskolan Mer sånt lär vara på gång från Martengänget! Quote
conan Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 Audionord presenterade också nya Wilson Sophia Mk III på Elite hotell tillsammans med Audio Research D200 och rippad musik över en av deras DAC:ar. När jag var där spelade Peter McGrath en hel del kör och opera. Det lät fantastiskt bra, rent, balanserat och oansträngt. Skapade faktiskt lite ha-begär. Wilson lät fint - även om det spelades för lite "vanlig musik". Det jag hörde var mest klassisk musik såsom en trevlig inspelning av Mahler. Sophia Mk III var bland det bästa jag hörde på mässorna. Quote
eliot Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 Det fanns bara ett rum som i.m.h.o. lät bra på Elite Plaza och det var detta rummet Lägg märke till den snygga plexiglas-diffusorn mellan högtalarna Det var Peter McGrath som demade från datorn Han använde programmet Amarra och Firewire-utgången från en MacBook var ansluten till en Firewire/SPDIF konverter från Weiss och själva konverteringen gjordes i en Audio Research DAC8 PS. Det var antagligen Weiss Vesta Firewire Interface som finns beskrivet här Quote
eliot Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 Audionord presenterade också nya Wilson Sophia Mk III på Elite hotell tillsammans med Audio Research D200 och rippad musik över en av deras DAC:ar. När jag var där spelade Peter McGrath en hel del kör och opera. Det lät fantastiskt bra, rent, balanserat och oansträngt. Skapade faktiskt lite ha-begär. Wilson lät fint - även om det spelades för lite "vanlig musik". Det jag hörde var mest klassisk musik såsom en trevlig inspelning av Mahler. Sophia Mk III var bland det bästa jag hörde på mässorna. Jag håller helt med Bebop och Conan: Det lät mycket bra om än en aningen ljust Basen var mycket välartikulerad och även i övrigt lät det mycket bra på varierande musik - Det är alltid kul att prata med Peter och när jag menade att han lyckats få till det bra i rummet så ville han inte höra på det "örat" utan menade att det var högtalarna som var bra! Quote
Hasse Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 Det fanns bara ett rum som i.m.h.o. lät bra på Elite Plaza och det var detta rummet Imponerande med tanke på att en i sammanhanget modest förstärkare stod för drivningen. Quote
overture Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 Tyckte att sophiorna lät mycket bra och kompletta. När jag var där demade Peter (for ovrigt mycket trvlig herre) allt fran bastestande elektronisk musik till korer och sangerskor.. Allt lat mycket bra. (passar pa att ursakta mig for bristen av prickar men skriver pa ett engelskt tangentbord) Tidal imponeradde endast med utseendet tyckte jag. Vasst och tamt pa samma gang. Dansken med kablarna zensati var en entusiastisk figur men ajaj vilken tortyr for oronen med pistolskott pa allt for hog volym. Magico lyssnade jag allt for kort pa for att saga ngt vettigt men visst lat det bra. Var pa arken i dag sondag. Tyckte faktiskt att en hel del grejor lat bra men mest stack peak + kraudio ut. Stort och bra rum som sakert passade utrustningen. Imponerade verkligen pa mig men iofs var det bara massa hifimusik nar jag var dar. Bara lite tankar tills vidare. Quote
Bebop Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 Imponerande med tanke på att en i sammanhanget modest förstärkare stod för drivningen. Det tycket dom inte i senaste Fidelity som ger den bra omdömen ... Jag kan inte hitta något direkt som jag saknade i återgivningen. Men samtidigt tror jag en rörkombination från t ex ARC kan höja Sophiorna ännu ett snäpp. Quote
Hasse Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 Det tycket dom inte i senaste Fidelity som ger den bra omdömen ... Jag kan inte hitta något direkt som jag saknade i återgivningen. Men samtidigt tror jag en rörkombination från t ex ARC kan höja Sophiorna ännu ett snäpp. Lägg märke till att jag skrev "en i sammanhanget" modest förstärkare. Jag tvivlar inte på att den är bra men det är ju knappast ARC´s flaggskepp Quote
earwinSE Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 Det fanns bara ett rum som i.m.h.o. lät bra på Elite Plaza och det var detta rummet Jag måste ju stå eliot och bara bråka lite Jag tyckte om Tidal systemet, doch kan jag erkänna att ibland var de lite giftiga i sin presentation, men omvandlas dom lika mycket som mina Tidal jag har hemma ( mycket mer timmars inspelning), då har ni en absolut fantastisk högtalare. Sedan skall man väl inte prata om finishen, satt standard för svart piano lack. Sedan får jag hålla med om att Wilson lät väldigt bra. Mvh EarwinSE Quote
Recommended Posts