Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag undrar om det är någon som har testat Heed motorstyrning (gärna tillsammans med Kuzma Stabi)? Vad tyckte ni? Är den värt pengarna? Bara att slippa pilla med remmen för att byta till 45 varv torde ju värt ganska mycket :D

Vänligen,

Wilhelm

Posted

En bekant installerade en Heed motorstyrning först på en Rega P3 och sedan en LP12:a. Det vart ett klart lyft i alla register men mest noterbart var microtransienter och ett större detaljmyller. Den sitter nu mer på LP12:an men den har jag inte hört utan motorstyrningen.

Posted (edited)

Eftersom vi säljer dem så säger jag inte så mycket om ljudet... Men det blir inte sämre i alla fall! :)

Ett stort plus med att köra Heed Orbit med Kuzma är att man kan ta Orbit 1 istället för plug'n play versionen, man behöver inte ens byta styrkort utan allt som behövs är att byta kontakt på orginalsladden så är det klart. Jag har precis fått hem min Kuzma Stabi S som jag planerar att göra detta på inom någon månad eller två..

// Jonas

Edited by Jonas
  • 4 weeks later...
Posted

Har länge funderat på samma sak som trådskaparen men en massa andra projekt har haft förtur.

Nu har jag dock tagit mig i kragen, det började med att jag hade en Nordost Shiva "över", kopplade in den istället för orginalkabeln bara för att det skulle bli snyggare/mer enhetligt med den övriga anl. Till min stora förvåning blev det klart bättre, en del transienter hade tidigare en touch av distortion som jag trott legat i inspelningen dessa var nu nästan helt borta. En del andra småsaker ändrades också till det bättre.

Jag köpte idag en Heed Orbiter 1, har nu spelat en gäng skivor i ca två timmar och kan bara rekomendera denna pryl. Mycket klarare återgivning, mer dynamik, utklingning av bla cymbaler klingar ut längre och tydligare, en del jobbiga biljud på en del skivor är nästan borta och jobbiga skivor är klart mer njutbara. Basen är tightare, snabbare och mäktigare. Finns det några nackdelar? Nej! Enda negativa synpunkten hittils är den mesiga kontakten som man måste byta på orginalsladden. Vänta er inga mirakel men det blir bra mycket bättre tycker jag, jag har Kuzma stabiS/stogiS.

Posted (edited)

2 dygn senare, ja herregud! Man ska inte skriva när man är exalterad men att man kan förbättra återgivningen så mycket på en redan bra produkt är både roligt och frustrerande. Allt sitter som en smäck, har aldrig hört så här grym vinylåtergivning.

Hur bra blir det då? Ja om StogiS/stabiS får poängen 100 måste jag nog säga att man förbättrar ljudet 15 poäng ytterligare och byter man ut elektroniken i motorn mot det medföljande kortet med Wima kondensatorn, får man ytterligare 10 poäng.

Tidigare kunde man känna små, små vibrationer i motorhuset, med Orbit 1 påkopplad försvann dom med ca 35%, efter bytet av elektroniken försvann ca 35% ytterligare. Nu är de knappt kännbara med fingertopparna.

Hela stereoperpektivet ökade på alla ledder, taket lyftes och musiken flyttades upp en halvmeter i höjd mot tidigare. Taktkänslan är grym, Kuzman driver på som ett lokomotiv på steroider. Basen är tung och exakt som aldrig förr. Nu är alla små konstigheter i LP-återgivningen ett minne blott, små detaljer blottläggs med millimeterprecision utan hårdhet eller betoningar.

Jag skulle kunna rapa hififloskler hela kvällen men så förutsägbar vill jag inte vara, jag kan bara säga att har man en Kuzma StogiS/StabiS har man inte hört hur bra den är förrän man kostat på den en bra motorstyrning och kostar den och presterar som Heed Orbiter 1 finns ingen ursäkt.

Knepigt att få in kortet i motorhuset dock, men det går.

Slutsats förvandla en 100-poängare till en 125-poängare, på en halvtimme, till en kostnad av ca 3400 kr är grymt kul, nu stundar en tallriksuppgradering, hur bra kan den inte bli då 150-poäng kanske?

Edited by Adagio
Posted

Ja, man får väl tacka för samtalet, vill minnas att jag pratade med dig om Heeden. Köpte den dock via lokal handlare (från er ändå väl?) måste stödja kompisarna i största möjliga mån. Kan dock rekomendera kortbytet, ett djäkla passande för att få in det. Tänk på att isolera lödpunkterna, jag använde vanlig eltejp mellan kortet och "gallret". Lycka till.

Posted
Eftersom vi säljer dem så säger jag inte så mycket om ljudet... Men det blir inte sämre i alla fall! :)

Ett stort plus med att köra Heed Orbit med Kuzma är att man kan ta Orbit 1 istället för plug'n play versionen, man behöver inte ens byta styrkort utan allt som behövs är att byta kontakt på orginalsladden så är det klart. Jag har precis fått hem min Kuzma Stabi S som jag planerar att göra detta på inom någon månad eller två..

// Jonas

Passar på att ställa en dum fråga. :blush

Är en 110volt och 220 volt-motor samma men med olika kretsar före. Har en Audionote TT-1 som enligt beskrivningen har en 24-polig 110/220-voltsmotor beroende på vart den levereras. Skulle man kunna koppla in en sådan motor på det nya kortet till en Orbit 1? eller är det 2:an som skall användas.

Posted

Skilnaden mellan 1 och 2 är att 2an är en "plug and play" med ca 85% av väljudet, vill man ha de sista procenten är 1an bäst, varför vet jag ärligt talat inte och om det verkligen är så har jag inte heller någon aning om. Men 1an fullt ut är ruggigt bra det är säkert.

Jag laddade ner ett stroboskop och skrev ut, klipte till och till min förvåning gick inte spelaren med exakt rätt hastighet, den drog sig lite, hastigheten var dock otroligt stabil. Jag ringde till Ljudmakaren och fick instruktionen att flytta motorblocket och därigenon påverka hastigheten.

Vi talar verkligt små marginaler här, den felaktiga hastigheten var knappt märkbar men den fanns. Till min förvåning och glada överaskning gick det att påverka hastigheten genom att flytta motorblocket, precis som utlovat. Jag hittade exakt rätt läge, perfekt hastighet och genom ett trollslag försvann de kvarvarande artifakter av små missljud och disssonanser som jag ibland tyckt mig höra.

Så mitt nästa råd är, fixa stabil ström, kolla hastigheten med stroboskop, finjustera och du får en spelare i en annan dimension.