Jump to content

Brinkmann integrated, lyssningsintryck, erfarenheter?

Ranefjord

Recommended Posts

Jag letar fortfarande efter min förstärkare, men hem hittar jag kanske aldrig. Jag har lyssnat på mycket, och läst ännu mer. Många intressanta pjäser finns kvar att utforska. På malmömässan förra året spelade Audionord på en integrerad Brinkmann. Jag vill minnas att jag upplevde helheten som aningen betonat i övre registrena, men att det fanns potential i systemet. Mässljud... Jag skulle gärna läsa lite intryck av denna vackra tyska skapelse. Jag är inte intresserad av svar som "Åk iväg och lyssna själv" och "Det är din upplevelse som är viktig". Jag vill läsa om andras intryck =).

Bild på underverket:

news9136.jpg

Edited by Ranefjord

Hej,

Jag har hört den i Paris. Den spelade med DUEVEL och CEC CD, jag kommer inte ihåg modellerna. Det bestående intrycket var stor musikalitet, transparant och 3-d. Känner inte riktigt igen din beskrivning av det övre registret, jag tycker det lät rätt neutralt i hela registret. Hela systemet lät riktigt, riktigt bra. Högtalarna är ju rätt speciella, hur det låter i andra kombinationer är svårt att sia, men med tanke på vad jag hörde bör det finnas bra förutsättningar även i andra set up. Och visst är den vacker. :mm:

Jag letar fortfarande efter min förstärkare, men hem hittar jag kanske aldrig. Jag har lyssnat på mycket, och läst ännu mer. Många intressanta pjäser finns kvar att utforska. På malmömässan förra året spelade Audionord på en integrerad Brinkmann. Jag vill minnas att jag upplevde helheten som aningen betonat i övre registrena, men att det fanns potential i systemet. Mässljud... Jag skulle gärna läsa lite intryck av denna vackra tyska skapelse. Jag är inte intresserad av svar som "Åk iväg och lyssna själv" och "Det är din upplevelse som är viktig". Jag vill läsa om andras intryck =).

Bild på underverket:

news9136.jpg

Hej!

Ludwig här. Jag har faktiskt en Brinkmann Integrated, till och med. Den har ett väldigt homogent och sammanhållet ljud, och är inte hes eller skrikig alls, hur man än försöker få den att låta transistor-väsig. Den vägrar att låta annat än homogent och har en fin glöd i tonaliteten som gör att det blir liv i klangkropparna och bra densitet i presentationen, så att säga. Så länge man inte ber den om arena-nivåer på ett par Apogee, gör den sitt jobb förvånansvärt auktoritärt. Jag har fått den att pusta lite efter andan när jag försökte driva ett par Magnepan MG3.6:or. Det gick finfint på låga nivåer, men inte på höga. Då blev den lite arg. Men de högtalarna behöver ett tungt 200 Watts slutsteg för att öppna upp ordentligt, så jag var helt klart beredd på det.

En superbra hörlursförstärkare sitter i också. Och så känns hela förstärkaren supersolid. Och tysk. På ett bra sätt.

För närvarande driver min Brinkmann Integrated ett par Sonus Faber Guarneri Memento. Det gör den SUBLIMT!

(Brudar blir skitsnygga, alltså.)

Ludwig.