Jump to content

Skivspelare

Minge

Recommended Posts

Har en Rega P5 skivspelare med Rega Exaxt 2 pickup funderar på att uppgradera med MC-Pickup och ny Tonarmskabel har ni tips på vad man kan köpa får att få en bra uppgradeing på skivspelaren?

Jag har provat Cardas Golden Cross Phono och Nordost Heimdal, Frey och Tyr till min dåvarande kombination Spacedeck/SME/Benz. I slutändan valde jag Nordost Frey som låg rätt nära Tyr där jag tyckte priset rann iväg för mycket.

Med Heimdal upplevde jag ingen skillnad direkt mot SME's egen van den Huul-kabel. Med Nordost Frey fick jag en avsevärd förbättring i lyster och definition men en renare upplevelse av ljudet.

Nu hör det till saken att den kombinationen jag hade kan låte lite för mullig med en liten avrullning uppåt och rund bas. Med Cardas Golden Cross blev det för mycket, men dom har också kablar med annan ljudsignatur som mer liknar det Nordost presterar, men det är inget jag har hört själv.

Några pickup rekommendationer till Rega har jag ingen personlig erfarenhet av men jag har sett och hört postivia omdömen med Rega tillsammans med Ortofons Kontrapunkt B som idag är ersatt av Cadenze serien. Även Lyras Doria skall funka bra med Rega.

Hej,

Vet inte om detta är en bra uppgradering av din skivspelare men här följer information om rewiring-alternativ;

Incognito Rewiring Kit for Rega Tonearms (US $205.00) från Galen Carol Audio, USA

Här en annan variant till information. Troligtvis inte är aktuell för dig då armen måste skickas till Kanada.

TFA-R1 Rega Tonearm Rewire (CAN $395.00) från Take Five Audio, CAN

Alternativ bör finnas att tillgå från Europa.

/Suomela

Har en Rega P5 skivspelare med Rega Exaxt 2 pickup funderar på att uppgradera med MC-Pickup och ny Tonarmskabel har ni tips på vad man kan köpa får att få en bra uppgradeing på skivspelaren?

Micke

Audio Note kör ju med egen kabel i Regas tonarmar. Ingen aning dock om hur bra/prisvärt det är. Kanske kolla med dem om möjligheten att få armen "fixad".

Själv har jag AN:s TT1 men med "vanlig" Rega-arm. Jag är nöjd med hur den låter med Clearaudio (MM)pickup - volket väl onte säger särskillt mycket om hur deras MC skulle funka :blush