Jump to content

Recommended Posts

Guest justaudiomagic
Posted

...Hur viktig är den egentligen?

Är det ok med riktigt dålig inspelning om musiken i sig är bra?

Eller tåler du inte dålig inspelning?

Har många kompisar/bekanta som gärna lyssna på en riktigt schyst LP med dålig inspelning

Posted

För mig är det olika typer av musik som påverkas mer eller mindre av dålig inspelning.

All musik blir dock bättre med bra inspelning.

Musik som fokuserar på nyanser och känsla i instrument och röster är mer beroende av att det låter bra än tex Magnus Uggla där texten och melodierna och medsjungningsfaktorn är viktigare. Båda fyller en musikalisk funktion, men med olika krav på High Fidelity.

Något jag lider av är dock tidig U2 som är så fantastiskt bra musik (tycker jag) men vedervärdigt inspelat. Det fantastiska låtmaterialet blir bra trots dåligt ljud men jag har hört liveversioner som har god High Fidelity och då går det från bra till magiskt.

Calle B

Posted

Skivor i dåligt skick är OK, men skivor med dålig inspelning har jag svårt att lyssna på.

Exempel på dålig inspelning är när det låter beslöjat, komprimerat, tunt eller artificiellt. Dålig mixning med pålägg som inte integrerar hänger jag också upp mig på. Jag är svårflirtad vad gäller techno och drum'n'bass av det skälet, men när techno är bra är det riktigt bra och då låter det homogent, organiskt och inte artificiellt.

I min bok är t.ex Black Sabbath Paranoid ingen dålig inspelning. Den är inte bra, men den låter som den ska och musiken är fantastisk.

Calle B: Har du provat få tag på en annan utgåva av U2? Det var väl Eno / Lanois och de brukar inte tillåta kassa inspelningar.

Posted

Bra ljudkvalité är meningslöst om den inte bär på schysst musik!

Min gamla signatur säger allt tycker jag:

..bra musik trancenderar formatet* den är utgiven på!

... ointressant musik blir inte roligare av varken format eller inspelning!

Sen kan vi ägna evigheten till och diskutera vad som är schysst musik och bra ljudkvalitet utan att kunna komma överrens.

Jag vet i alla fall att jag känner igen den när jag ser den! ;)

/ptr

*och hur inspelningen är gjord!

Posted
Skivor i dåligt skick är OK, men skivor med dålig inspelning har jag svårt att lyssna på.

För mig är det tvärtom. Knastriga skivor som fortfarande sprakar efter tvätt åker på tippen. Köpte ett gäng 60-tals plattor med Wilson Pickett för lite sen. Ljudkvaliteten är inte mycket att yvas över för flera av dom. Men skicket är utmärkt och musiken kanon. Om inspelnings-, mixning och pressning skulle vara avgörande har jag mycket som borde till tippen.

Posted (edited)
Calle B: Har du provat få tag på en annan utgåva av U2? Det var väl Eno / Lanois och de brukar inte tillåta kassa inspelningar.

Jag har köpt några remastrade ex men de är marginellt bättre. Dynamiken är dålig och ljudbilden är platt.

Den som har tips på bra inspelning eller så får gärna tipsa om det!

Mvh Calle B

Edit: tryckfelsnisse ;)

Edited by Calle B
Guest Musicus
Posted (edited)

Jeg kjöper den musikken jeg liker jeg, er det en bra innspilling i tillegg, så er det en bonus.

Jeg lytter vel heller til god musikk på en dårlig innspilling, enn dårlig musikk på en god innspilling!

Det er lenge siden jeg kjöpte enbart audiophile innspillinger for bare lydens skyld (hifi show-off), "been there, done that", uten at jeg ble noe lykkeligere av den grunn.

mvh

Edited by Musicus
Guest justaudiomagic
Posted
Jeg kjöper den musikken jeg liker jeg, er det en bra innspilling i tillegg, så er det en bonus.

Jeg lytter vel heller til god musikk på en dårlig innspilling, enn dårlig musikk på en god innspilling!

Det er lenge siden jeg kjöpte enbart audiophile innspillinger for bare lydens skyld (hifi show-off), "been there, done that", uten at jeg ble noe lykkeligere av den grunn.

mvh

:)

Guest Musicus
Posted (edited)

Jeg bør vel kanskje fortydlige at jeg med god musikk mener musikk jeg liker og trives med, det hadde vært ille om jeg skulle kjøpt og samlet etter hva andre hadde ment var bra :dry: ...

mvh

Edited by Musicus
Guest justaudiomagic
Posted
Jeg bør vel kanskje fortydlige at jeg med god musikk mener musikk jeg liker og trives med, det hadde vært ille om jeg skulle kjøpt og samlet etter hva andre hadde ment var bra :dry: ...

mvh

Självklart :)

Posted
...Hur viktig är den egentligen?

Är det ok med riktigt dålig inspelning om musiken i sig är bra?

Eller tåler du inte dålig inspelning?

Har många kompisar/bekanta som gärna lyssna på en riktigt schyst LP med dålig inspelning

Beror på vad man menar med "dålig". Vissa tycker att en monoinspelning med analogt brus per definition är dålig, medan en modern, tokkomprimerad och diskantvässad produktion är "bra". Bra musik är alltid bra, men vissa inspelningar är jobbiga att lyssna på i längden.

Bäst är bra musik som är bra inspelad. :)