Sanfrid Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 Jag har lite funderingar på uppgradering av dom standardkablar som följde med mina mbl prylar. Är det någon som har erfarenhet av Wireworlds produkter? http://www.wireworldcable.com/categories/power_cords.html Quote
Sigge Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 Nej, ingen aning. Men jag är också på gång att uppgradera mina Supra till något annat för min SF Musica och Accuphase DP500. Så jag kommer att följa denna tråd. Jag har förstått att strömkablar kan ha en stor effekt på ljudet. Jag har dock aldrig riktigt förstått varför, finns det något skrivet som vetenskapligt förklarar hur det funkar? Quote
Bebop Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 Jag har förstått att strömkablar kan ha en stor effekt på ljudet. Jag har dock aldrig riktigt förstått varför, finns det något skrivet som vetenskapligt förklarar hur det funkar? Jsag utgår ifrån att t ex Conan kan bidra med en del här med teori och länkar... Jag har också haft LoRad och det viktiga med dom (och många andra elkablar) är att de kan skärma av en del störningar och därmed hindrar dom att ta sig in via signalkablaran som signal och belasta t ex ett försteg även om störningen ligger i ohörbara frekvenser. Förstärkaren slipper jobba med ovidkommande signaler vilket ger den bättre förutsättningar att presentera ett bättre ljud. Sant eller inte ... men så har det förklarats för mig. Jag bytte till Transparents kablar där jag använder High Performence Powerlink till slutsteg och Premium Powerlink till försteg, Riaa och CD. Jag tycker strömkablars effekt är kraftigt överdrivna, men jag tycker att framför allt att Premium Powerlink har gett ett renare ljud från CD, försteg och Riaa jämfört med LoRad. Däremot kan jag inte påstå att jag hör skillnad mellan LoRad och Transparent High Performence till slutstegen. Däremot fick jag ett hörbart bättre ljud genom att byta ut kontakterna mot Furutechs rodiumkontakter. Se Transparent Premium Powerlink Quote
Ekman Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 Jag tycker strömkablars effekt är kraftigt underdriven, nästan inget jag har gjort har gjort så stor skillnad. Quote
Vox Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 Jag har förstått att strömkablar kan ha en stor effekt på ljudet. Jag har dock aldrig riktigt förstått varför, finns det något skrivet som vetenskapligt förklarar hur det funkar? Jag föreslår att du använder dina egna öron och lyssnar istället för att jaga något vetenskapligt. Quote
minesota Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 Jag tycker strömkablars effekt är kraftigt underdriven, nästan inget jag har gjort har gjort så stor skillnad. Min erfarenhet är att man inte vet när det gör effekt och inte med olika strömkablar i olika apparater. Testa sig fram långsamt är nog rådet jag skulle ge till skildnad från vissa kabeltillverkares fina demos som gränsar till bondfångeri i frågan. Personligen anser jag det lite stötande att inte en tillverkare kan förklara varför en strömkabel för 100 000 skulle låta bättre än en Supra på ett adekvat sätt. Men skulle en dyrbar nätkabel ger mig nått som jag saknade i min anläggning har jag inget emot att köpa den. /p Quote
Hans-Tommy Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 Jag har lite funderingar på uppgradering av dom standardkablar som följde med mina mbl prylar. Är det någon som har erfarenhet av Wireworlds produkter? http://www.wireworldcable.com/categories/power_cords.html jag har wireworlds digital Starlight Gold (rca) och deras optiska digitalkabel supernova och de är bra, jag har lyssnat på platinavarianten på interconnect och högtalarkabel och de är fantastiska men det är också priset. nätkablarna har jag inte provat men Audio Concept lånar ut för test och testa hemma bör man tycker jag tommy Quote
earwinSE Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 (edited) Hej Jag använder nätkablar från Essential Sound och deras Essence Reference, dessa är mycket bra och till skillnad från Bebob så har jag upplevt störst skillnad på slutsteg/integrerad förstärkare. Går bra och handla online, men bäst är ju förstås att ta en kontakt via mail, väldigt service minded. http://www.essentialsound.com/ mvh earwinSE Edited September 6, 2010 by earwinSE Quote
conan Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 Det är inte alltid som kabeln i sig ger ett bättre ljud. Ibland är det bara faktumet att man byter till en kabel som inte kan träs, dras eller tvinnas runt andra kablar som gör hela skillnaden. Men, en sak kan man säga, de kablar som medföljer många hifiapparater är på tok för dåliga, speciellt till strömslukande slutsteg. Det kan löna sig att köpa en bit 3x2.5mm2, ett par kontakter och sätta sig och skruva ihop det hela. Till och med IKEA-möbler har fler delar ... Har man tiden - så köp en bit skärmat och en bit oskärmat och gör två kablar. Det kan bli skillnad. Quote
Absolute Audio Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 Min högst ovetenskapliga teori är: En solid ledare som sitter i väggar, i mark osv är väldigt bra på att leda ström. Medans en ledare med tvinnade kardeler är väldigt dålig(iaf om den är 3x1mm2). Den vanligaste frågan vad det gäller kablar är ju "hur kan den sista metern göra skillnad?". Jag tror att man ska vända på steken d.v.s. "hur mycket kan den sista metern försämra!" Men en kabel med bra kontakter, ordentligt tilltagen area och ev. skärm så kan minska förlusterna mellan väggkontakt och apparat. Men som sagt bara en tanke.... Quote
Bebop Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 Den vanligaste frågan vad det gäller kablar är ju "hur kan den sista metern göra skillnad?". Jag tror att man ska vända på steken d.v.s. "hur mycket kan den sista metern försämra!" Men en kabel med bra kontakter, ordentligt tilltagen area och ev. skärm så kan minska förlusterna mellan väggkontakt och apparat. Men som sagt bara en tanke.... Jag tror mer på negativa effekter elektromagnetiska störningar från elkablar kan åstadkomma tillsammans med signalkablar. Inte minst från t ex en pickup som ger utspänningar i millivoltstorlek. Allt detta sker den sista metern. Kabelhärvor bakom en hifianläggning där signal- och strömkablar ligger omvarant känns det som en vettig åtgärd att ha skärmade kablar och med bra kontakter som håller tätt. Om det verkligen är så här sanningen är vet jag inte, men för mig känns det som en trovärdig logik, vilken jag följt. Quote
Absolute Audio Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 Om det verkligen är så här sanningen är vet jag inte, men för mig känns det som en trovärdig logik, vilken jag följt. Bara en sån sak kan skänka den sinnesro som behövs för att förlora sej i musiken istället Quote
PL300 Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 Det vetenskapliga i strömkablar kan nog bli lurigt och få en bra förklaring på! Mitt råd som dom andra prova hemma först, jag frågade bl.a. på Marc Levinsson-demo varför dom inte hade några feta kablar i och dom sa att om du köper deras produkter så ska man inte behöva köpa till nått sen så det kan nog vara olika effekt beroende på vilket märke man har! Jag har dock positiva erfarenheter av nätkablar så prova! Quote
new order Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 Håller med Ekman.Den av kablarna i en anläggning som ger största förbättringen.Tydligast märkbar på signalkälla tycker jag. Quote
Absolute Audio Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 Det vetenskapliga i strömkablar kan nog bli lurigt och få en bra förklaring på! Mitt råd som dom andra prova hemma först, jag frågade bl.a. på Marc Levinsson-demo varför dom inte hade några feta kablar i och dom sa att om du köper deras produkter så ska man inte behöva köpa till nått sen så det kan nog vara olika effekt beroende på vilket märke man har! Jag har dock positiva erfarenheter av nätkablar så prova! Jag har positiva erfarenheter av strömkablar tillsammans med Mark Levinson Gjorde en klart hörbar och kännbar förbättring hemma hos mej med ett av deras slutsteg. Låter lite som säljsnack från ML's sida. Quote
Guest Musicus Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 Jag har lite funderingar på uppgradering av dom standardkablar som följde med mina mbl prylar. Är det någon som har erfarenhet av Wireworlds produkter? http://www.wireworldcable.com/categories/power_cords.html Jeg har eid både Aurora III/Electra III & V powercords (og noen signal/ht kabler) opp igjennom, de var minns jeg en bra oppgradering mot de medfölgende std sladdene. Skulle jeg idag testet WW ville jeg siktet meg inn på Silver Electra/Gold Electra, de har en påverkan på ljudet, definitivt, men om man opplever det som bedre eller bare annerledes, vel det får man nesten teste selv. Personlig er min erfaring at en god strömkabel vil kunne löfte anleggets prestanda. mvh Quote
Hasse Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 Håller med Ekman.Den av kablarna i en anläggning som ger största förbättringen.Tydligast märkbar på signalkälla tycker jag. Jag fick störst skillnad (förbättring) med en Synergistic A/C Master på slutsteget medan en Transparent Super gjorde varken till eller från.... i mitt system. En Synergistic T2 till min Gondul gav betydligt mindre skillnad än vad den äldre A/C Master Coupler´n gjorde på slusteget. Troligtvis väldigt systemberoende och måste provas hemma i den egna anläggningen. Förutom Synergistic Research skulle jag titta på nätkablar från Shunyata och Purist. Quote
Kilgore Posted September 7, 2010 Posted September 7, 2010 Den strömkabel jag tycker gjort störst skillnad i många system är JPS Digital AC, som är specialjord för digitala produkter. Den har kommit ut i en ny förbättrad version som jag dock inte provat ännu. http://www.jpslabs.com/powercord.shtml#tttop Så prova gärna den på DAC och eller CD. Även deras Power AC+ är mkt trevlig till slutsteg. Quote
Sigge Posted September 7, 2010 Posted September 7, 2010 Tack alla, Jag kommer att testa två eller tre olika varianter, har dock inte bestämt vilka ännu, men jag berättar hur det går. Quote
Otto Posted September 7, 2010 Posted September 7, 2010 Jag kör med 3 x 2,5 ledare jordat och skärmat ca 3m längder till all elektronik, som jag köpt på lösmeter med rejäla kontakter från elfa. Om det är(blir) någon skillnad..he..he.. så är det nog från den ojordade, oskärmade och tunnare orginalkabeln till just skärmat, jordat och kraftigare kabel(speciellt till mer strömkrävande elektronik som slutsteg och stärkare. Att lägga massa pengar på märkeskablar med snygga strumpor osv är nog som jag ser det ganska bortkastade pengar. Har man möjlighet att testa lite olika kablar innan köp, är nog chansen stor att man kan spara en hel del slantar. Quote
new order Posted September 7, 2010 Posted September 7, 2010 Har man möjlighet att testa lite olika kablar innan köp, är nog chansen stor att man kan spara en hel del slantar. Det hade jag.Testade Jorma 2,5 som var den billigaste (och förresten en sjukt prisvärd och bra nätkabel) mot Jorma Superpower,En Shunyata och en Transparent också. Alla 3 av de dyrare var bättre än 2,5 men med lite olika karaktärer.Så för min del blev det inte så billigt.Jormas 2,5 var förresten betydligt bättre än en DYI kabel med liknande utseende fast lite tätare skärm. Alla som försöker tänka logiskt säger att OM det låter bättre med en dyrare nätsladd beror det nog på skärmningen.Men det kanske inte stämmer till 100% det heller.Nordosts nätsladdar har ju fått strålande recensioner och de är väl inte skärmade om jag nu inte är helt ute och cyklar. Quote
PL300 Posted September 7, 2010 Posted September 7, 2010 Jag har positiva erfarenheter av strömkablar tillsammans med Mark Levinson Gjorde en klart hörbar och kännbar förbättring hemma hos mej med ett av deras slutsteg. Låter lite som säljsnack från ML's sida. Nja jag säger inte emot, dom hävdade att det sitter så bra nätfilter i ML så att man inte skulle behöva köpa fler prylar om man köper deras produkter! Jag frågade för att jag tror det var enda rummet på förra arkenmässan som jag inte såg nått som liknade brandslangar doppade i glitter bakom deras prylar!, om det fanns nån tanke bakom detta! Quote
DrT Posted September 7, 2010 Posted September 7, 2010 Det här med kablar är inte så enkelt. Det finns ju tom en kabeltillverkare i kalifornien som kallar sig Voodoo Cable, om det är snake oil i deras kablar framgår ej... Men för att spåna lite kring det hela så behöver strömkablar leda bra, ha tillräcklig kabelarea, ha ett dielektrikum som inte bygger så mycket statisk laddning, och tät skärmning, med schyssta kontakter därtill. Det låter ju ganska enkelt? Eller? Min tanke är att en kabel med silverledare med minst 5 mm2, i rymliga PTFE/Teflonrör, med folie +kopparskärm, och Furutechkontakter borde ju kick ass, eller tänker jag fel? Om man nu är så stygg så man gör en DIY-kabel, så borde den inte bli ohemult dyr, så är man ej nöjd så kan kontakterna användas till annat, och kanske kan även silvertråden återanvändas. Jag tror i och för sig inte att min hustru skulle uppskatta att jag försöker mig på silversmide till henne, så den recyclingidén få skrotas... Vad tror ni? Andra ideer för en bra strömkabel som inte stjälper HQ Bank? Sen är det förmodligen så att brandskyddsmyndigheten och hemförsäkringsbolagen kanske inte uppskattar DIY-kabelexperiment? Quote
DrKlang Posted September 7, 2010 Posted September 7, 2010 Jag har erfarenhet av Supra, Synergistic T3 och Virtual Dynamics. Elkablar gör en skillnad på marginalen, det är tvekslöst för mig. Vad det beror på? Ingen aning. Ser ingen logik i det. Å ena sidan tycks skärmning ha betydelse, å andra sidan inte -- eller är det mängden koppar som fungerar som en slags laddningsreservoar (vissa strömrenare har ju koppartackor i sig) -- men å andra sidan kan tunna elkablar också vara toppenbra. Eller är det materialet? Njaa -- inte så säkert, men många bra elkablar är cryobehandlade eller har på annat sätt fått metallens strukturer ändrade -- kan vara något. Eller är det homeopatiska legeringar av olika metaller? Silver, guld? Jag tror att en viktig sak trots allt är kontakten. Impedansskillnader resulterar i reflexioner som rör till växelströmsvågorna som kanske blir svårare att omvandla till likström inne i apparaten. Kontakten måste ha samma impedans som kablen för att det ska bli bra. Så kanske är det inte kabeln i sig som betyder så mycket, utan kontakterna. Det stämmer med synpunkten ovan att Supra LoRad med bra kontakter lät hörbart bättre. Quote
ulfsan Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Jag kör med 3 x 2,5 ledare jordat och skärmat ca 3m längder till all elektronik, som jag köpt på lösmeter med rejäla kontakter från elfa. Om det är(blir) någon skillnad..he..he.. så är det nog från den ojordade, oskärmade och tunnare orginalkabeln till just skärmat, jordat och kraftigare kabel(speciellt till mer strömkrävande elektronik som slutsteg och stärkare. Att lägga massa pengar på märkeskablar med snygga strumpor osv är nog som jag ser det ganska bortkastade pengar. Har man möjlighet att testa lite olika kablar innan köp, är nog chansen stor att man kan spara en hel del slantar. Nordost Valhalla har ingen strumpa. Jag har kommit över en beg till "hyfsat pris" en gång i tiden. Den gör mer eller mindre underverk i min anläggning. Jag har inte varit med om någon som testat kabeln och som inte upptäckt samma sak (t ex Calle_jr i sin anläggning vid besök av Eliot m fl)! Väldigt intressant - måste upplevas! / Ulf Quote
Jörgen_G Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 (edited) Jag har lite funderingar på uppgradering av dom standardkablar som följde med mina mbl prylar. Är det någon som har erfarenhet av Wireworlds produkter? Jag kör WireWorlds strömkablar till min mbl-rigg. Stratus till CD-spelare och slutsteg och Aurora till försteget. Den enda delen som jag tidigare kört med originalkabeln är CD-spelaren. Försteget körde jag med WireWorld Stratus ett par veckor innan den ersattes av Aurora. Slutsteget körde jag med en DIY skärmad nätkabel de första veckorna, innan den fick ta över den lediggjorda Stratus-kabeln från försteget. De första WireWorldkablarna - Stratus - kom i bruk i våras då jag fortfarande hade Hegel H1-förstärkare. Skillnaden mot originalkablarna var då uppseendeväckande. Ljudåtergivningen blev lite bättre i alla avseenden: lite tystare när det skulle vara tyst, lite tightare bas, lite tydligare detaljer i mellanregisteret och lite mjukare diskant. Utan att någon annan parameter blev sämre. Inga stora skillnader på någon enskild parameter men sammantaget blir skillnaden enligt vår uppfattning stor. Mest förvånad blev vi när körde en DVD med Hemsöborna, TV-inspelningen från 60-talet med Sif Ruud och Allan Edwall. Plötsligt hörde vi tickandet från en klocka i köket som vi inte lagt märke till tidigare. (Och då var det alltså DVD-spelaren som gick, och den matas inte med WireWorld, utan med den medföljande standardkabeln. I den uppspelningskedjan var det således enbart matningen till förstärkaren som var annorlunda mot tidigare.) Jag kan kan alltså lämna besked om att bättre konstruerade nätkablar gör skillnad. Men eftersom vi inte kört mbl-riggen fullt ut med originalkablarna kan jag för den kombinationen inte lämna något omdöme för skillnaden mellan original- och WireWorld-nätkablar. Även när jag ersatte Stratuskabeln till försteget med Aurora och den skärmade standardkabeln till slutsteget med den då ledigblivna Stratuskabeln uppfattades en förbättring. Men den var inte lika stor som vid det första steget. Att jag valde att sätta Aurora-kabeln på försteget i stället för CD-spelaren beror på att jag då kan dra nytta av dess egenskaper oberoende från vilken källa ljudet kommer. Kanske kommer jag testa med att växla Aurora och Stratus mellan försteg och CD-spelare, för att se om det ger en förbättring av CD-ljudet som är så stor att att det motiverar den förmodade degraderingen av kvaliteten från andra källor. /Jörgen G Edited September 8, 2010 by Jörgen_G Quote
calm Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Någon tog upp frågan om kontakternas betydelse för lyssningsintrycket och det tycker jag är mycket intressant. Att en jämförelsevis så liten del som rent mekaniskt och elekriskt består av en kontaktyta i anliggningspunkten kan ha så stor påverkan, trodde jag inte förrän jag exprimenterade med olika kontakter. Även förhållandevis dyra kablar kan ha ganska simpla kontaktdon och där en uppgradering kan ha en betydande inverkan.Det kan säkert andra också berätta om. På samma sätt som en apparat levereras med något som kan betecknas som skosnöre till kabel, har jag sett exempel på kablar med motsvarande kontaktdon. Ett expriment som visades på Denvermässan förra året visar också på skillnader när det gäller kontaktdon. I det fallet hade man bytt orginal högtalarkontakter mot WBT Nextgen. Effekten var påtaglig. Inget dåligt någon av dessa men ljudkaraktären förändrades påtagligt. Finns ett antal olika material som i sig har olika elektriska egenskaper. Nät kontakter i koppar, guldpläterat vanligen, Rhodium och kanske tom silver. Vilka specifika erfarenheter har ni? Calm Quote
Sanfrid Posted September 8, 2010 Author Posted September 8, 2010 Tack för alla intressanta svar. Det blir test av Wireworlds strömkablar och troligen även högtalarkablar när mina nya högtalare och monoblock anländer. Återkommer med intryck då. Quote
Bebop Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Finns ett antal olika material som i sig har olika elektriska egenskaper. Nät kontakter i koppar, guldpläterat vanligen, Rhodium och kanske tom silver. Vilka specifika erfarenheter har ni? Jag har bara en erfarenhet men den är desto intressantare. När jag flyttade hem från Kanada hade också köpt på mig ett lass med Transparent strömkablar. Jag tyckte deras 20A anslutningar kändes lite "skramliga" så jag kontaktade Svalander och ville ha något bättre mekaniskt. Det enda han kunde hjälpa mig med var Furutechs Rodiumanslutningar just då. Jag köpte ett par för att testa. Jag blev faktiskt förbluffad över hur mycket detta gjorde på ljudet. Jag får ta till den slitna klyschan om lugn och renhet, men det var så jag upplevde det. Den skillnaden var större än att går från VTL's standardkabeln till Transparent kabeln. Så ett av mina projekt är att byta samtliga kontakter mot Rodium, men än så länge har det bara stannat på projektbordet. Men det kommer ... Om ni har erfarenheter av andra elkontakter är det också intressant. Jag vet i vart fall vad en Rodiumkontakt kan prestera. Jag har inte testat olika phonopluggar (än). Quote
Otto Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Jag har bara en erfarenhet men den är desto intressantare. När jag flyttade hem från Kanada hade också köpt på mig ett lass med Transparent strömkablar. Jag tyckte deras 20A anslutningar kändes lite "skramliga" så jag kontaktade Svalander och ville ha något bättre mekaniskt. Det enda han kunde hjälpa mig med var Furutechs Rodiumanslutningar just då. Jag köpte ett par för att testa. Jag blev faktiskt förbluffad över hur mycket detta gjorde på ljudet. Jag får ta till den slitna klyschan om lugn och renhet, men det var så jag upplevde det. Den skillnaden var större än att går från VTL's standardkabeln till Transparent kabeln. Så ett av mina projekt är att byta samtliga kontakter mot Rodium, men än så länge har det bara stannat på projektbordet. Men det kommer ... Om ni har erfarenheter av andra elkontakter är det också intressant. Jag vet i vart fall vad en Rodiumkontakt kan prestera. Jag har inte testat olika phonopluggar (än). Kontakter är något som ofta "tappas bort" i kabeldiskussisioner, men givetvis är kontakter minst lika viktiga som själva kabeln. "Inget system är starkare än den svagaste länken", eller ingen anläggning är bättre än den sämsta kontakten..he..he.. Jag var länge emot, är väl egentligen fortfarande, kontakter på högtalarkablar, som bara ger ytterligare en länk i systemet, med kansle tveksamma lödningar och materiel. Så därför bör kablar direkt skruvade i respektive terminal vara det ultimata, men lite opraktiskt. Men tillbaks till nätkablar. Där kör jag med Furutech guld till en hel del elektronik, kostar några hundralappar extra, kan väl inte säga att jag hör någon skillnad mot Elfas kontakter, men...lite får ju hobbyn kosta, OBS ! Lite..he..he.. Quote
Recommended Posts