Jump to content

Recommended Posts

Guest justaudiomagic
Posted

Ville bara starta en tråd för att det tycks finnas (fortfarande) de som tror att bara för att en anläggning kostar flera 100 000 tals kronor så måste den vara bra. Detta är långt ifrån sanningen, jag har hört anläggningar från OnOff (Inget ont om de) som kostar runt 5000-10 000 komplett låta bättre än en "riktig" anläggning som kostar strax över 100 000.

Det svåra är inte o få tag i dyra prylar, det svåra är o få de att spela bra ihop

Vad anser ni?

• Replies 283
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted

Ville bara starta en tråd för att det tycks finnas (fortfarande) de som tror att bara för att en anläggning kostar flera 100 000 tals kronor så måste den vara bra. Detta är långt ifrån sanningen, jag har hört anläggningar från OnOff (Inget ont om de) som kostar runt 5000-10 000 komplett låta bättre än en "riktig" anläggning som kostar strax över 100 000.

Det svåra är inte o få tag i dyra prylar, det svåra är o få de att spela bra ihop

Vad anser ni?

[/quote

Så tycker inte jag, när det presenteras så generellt!

Jag tycker inte att det är långt från sanningen att en anläggning för från 100.000 till flera 100.000kr (alltså minst 200.000kr- kanske närmare 1 miljon!!!!) låter bättre än än anläggning för 5000-10.000kr. Jag har aldrig hört det faktiskt. Jag tror tom att det är svårt att få till det så om man försöker. Eller så går jag kanske bara till handlare som visar mig bra prylar som passar ihop och att när jag letar själv har jag aldrig hört sådana fatala misstag som beskrivs ovan.

Jag förstår din poäng men är det inte lite överdrivet beskrivet. I sällsynta fall har jag hört billiga prylar spela mycket bra men oerhört mycket oftare har jag hört dyra prylar som spelar betydligt bättre och nästan aldrig att det kunnat jämföras med prylar för 1-10% av priset. Det känns inte rimligt.

Har du dyra prylar från seriösa firmor och inte lurendrejeriprylar de bättre än billiga prylar med samma akustik. Blandar vi in skillnader i akustiken närmar de sig varandra. Möjligen kan man jämföra upp till dubbla kostnaden (50% skillnad) och jämföra sämsta dyra med bästa billiga och få ett bättre eljud med det billiga.

Det tydligaste jag hört är en Bang Olufsen för ca 25000kr som spelar sämre än en mer renodlad hifi anläggning för ca10.000kr.

Men de som Köper BO köper inte bara ljudet utan konceptet, design och vad det mer kan vara.

Men lägger man 150000 på hifi där 30 000 går till akustikfix med de billigare alternativet mot att allt går till hifi vinner troligen akustikfix föralaget.

Mvh Calle B

Posted

Har ens On-Off så dyra grejjer?

HiFi är och har alltid varit en materialsport där man antingen har pengarna eller inte, och i det senare fallet verkar det som om det finns två läger; dom som suktar, biter ihop och sparar (lånar?) till det man eftertraktar och dom som förnekar sig det lilla nöjet genom att hävda att det inte är så stor skillnad.

Och det kanske det inte är, massproducerat har sina kvalitéer och hantverksmässigt framställda produkter har sina, jag för min del suktar hellre efter hantverk än massproduktion... Och alla som håller på med högkvalitativa hantverksprodukter lär sig snart att handens verk sällan kommer billigt om man inte låter det utföras av "slavarbetare" i främmande länder!

Vad som låter bäst tror jag varierar från öra till öra, men likt Bebop så har jag inte hört något som attraherar mej på någon stormarknad! (Inte ens på MediaMarkt, som har ett förbluffande HiFi-sortiment i jämförelse!)

För att återgå till frågan för handen, så menar även jag att det finns inget som säger att det låter bra för att det kostar mycket, men det är ännu mer osannolikt att det låter bra för att det är billigt! Det finns säkert undantag, men det är som med bilar, vill man ha det där lilla extra får man lida pin, men för många är ju en Dacia Sandero en utmärkt bil som fyller alla transportbehov ( :39: ), själv är jag en E-Klassepersonlighet både när det gäller bilar och HiFi! :105:

/ptr

Posted
Jag anser att en anläggning för 5,000 - 10,000 från On-Off låter inte bra.

Köpte ett Marantz system (ca 5000 )till dottern, från en On Off liknande firma somfaktiskt låter bra för pengarna, men ok bra kanske är fel uttryck!. Den låter som den kostar och kanske tom lite bättre men inte som för mer än max någon tusenlapp mer.

CValle B

Guest justaudiomagic
Posted

intressanta svar, jag vänta mig faktiskt lite annorlunda. Ljud, hifi eller vad man vill kalla det, är så oehört individuellt. Allt som är dyrt behöver inte vara bra eller låta bra, finns många exempel. Inte bara det, man ska hitta kombinationen med.

Tror tyvärr att många inte tyckt en dyr anläggning låter bra om de inte visste priset

Posted

Är det inte så att dom flesta dyrare system blivit dyra över tid. Det är ju bara att titta på forumstrådarna, det är ju uppgraderingar i en mängd trådar.

Det verkar med andra ord som om många system växer fram för att nå de ljud preferenser man har. Man kan ju då nästan anta att ägarna till systemen spenderat mer pengar på komponenter som gör att systemet ska spela bra ihop.

Jag skulle nog även våga anta att om man samlade ihop 10-15 personer med dom dyraste systemen på detta forum och "blind"lyssnade dom systemen mot on-offs värsting paket så skulle det nog vara en given utgång av den övningen.

Kalla mig gärna fördomsfull :)

Posted

Jag förstår definitivt tanken bakom ditt resonemang justaudiomagic.Men att få billiga prylar att lira ihop är inte lättare än att få dyrare att göra det.

Eller kanske lite,förresten.Dyrare,bättre högtalare bör vara lite svårare att justera in eftersom de är bättre på de flesta sätt.Och ställer högre krav på rum och placering för att prestera optimalt.

Däremot har jag en tro på en Synergi effekt.Med detta menar jag inte märket Synergistic (kanske liite ;) ),utan den förklaring wikipedia ger.

synergi=där resultatet är större än summan av varje enskild dels verkan
.

Hittar man rätt så kan de individuella prylarna prestera bättre ihop än vad deras prisklass säger.

Ni får gärna argumentera emot mig på den här punkten.Men jag kommer aldrig att släppa min åsikt i den här frågan.

Posted
Hittar man rätt så kan de individuella prylarna prestera bättre ihop än vad deras prisklass säger.

Ni får gärna argumentera emot mig på den här punkten.

Tänker inte säga emot då jag tror du har en point!

Posted

"Tror tyvärr att många inte tyckt en dyr anläggning låter bra om de inte visste priset"

Helt klart är det så många ggr.

Med rätt matchning, så är jag övertygad om att de flesta kan bli riktigt nöjda med

anläggningar som ligger runt 50 000:-. Bra rumsakustik och bra inspelningar är

mycket viktigare än prislappen på elektronik, kablar och högtalare.

Att lägga ut 100 000 -tals kronor är för det mesta givetvis helt meningslöst och

bortkastade pengar.

När man börjar komma upp i prisklasserna, så betalar man för märke, design och

dyra tillverkningskostnader pga bl.a små serier.

Ju mer jag lyssnar runt och jämför olika Hifi-produkter, ju mer inser jag vilken

jäkla bluffmarknad det är.

Posted

Pengar räcker inte för att få bra ljud, kunnskap och tålamod är lika viktiga ingredienser. Enligt min uppfattning, blir det viktigare ju dyrare systemet blir. Glöm inte att ett ljudsystem består inte bara av elektronik, högtalare och kablar, utan också utrymmet de spelar i, och sist och lika viktigt ett par öron som lyssnar. Lyckas man med att få ihop allt samspelt, får man inte bara bra ljud utan också magic ;)

Guest justaudiomagic
Posted
Lyckas man med att få ihop allt samspelt, får man inte bara bra ljud utan också magic ;)

;)

Just det jag menar, räcker inte långt att enbart titta på prislappen. Att det skulle vara lättare att få ett billigare system att samspela än ett

dyrare är inte heller sant. Allt hänger ihop - elektronik, högtalare, rummets akustik/storlek, kablar etc etc.

Vi kan ta ett exempel;"

Att tro att en högtalare med 4 st 10" basar skulle låta bra i ett 15 kvm stort rum är nog många som höjer ögonbrynen för. Det finns tyvärr inget som heter att det eller det märket eller modell är bättre än det eller det. Allt är så otroligt individuellt. T ex diskanten är väldigt känslig hos många och jag har kunder som föredrar högtalare som ligger under 20 000 än ett känt märke (Nämner inte det) som kostar 150 000 +

Likadant när det gäller stärkare, tycker man om transistor eller rörljud?

Vinyl eller digitalt?

Priserna varierar lika mycket som smak och tycke

Posted

Vad anser ni?

Har du verkligen hört nått på onoff för 7500 som låter bättre än en anläggning som passerat 100k?

Vore det en etablerad sanning så skulle det ju inte finnas så många hifihandlare i detta landet eftersom man får ju anta att 90% av dom som har en 100+ anläggning är väldigt ljud & musikintresserade och är ganska medvetna om sina inköp.

Jag tror dock att en anläggning för 100k ställer mer krav på rum & matchning och uppställning än en kompakt billig och även till viss del en van lyssnare.

För 100k finns helt andra möjligheter för en korrekt återgivning av källmaterialet framför allt i basområdet där jag anser att är det nått som kostar så är det en bra djup bas!

Så min åsikt är att den anläggningen för 100 äter den för 5-10000 till frukost! ;)

Vad jag tycker vi missat dock i denna tråden är prisvärdhet!!

Där tycker jag man får mycket pris/prestanda för ca30k!

Jag tror också att om man köper högtalare med 11 lager klarlack så är man medveten om att man betalar för mer än bara ljudet!

För dom få som tror att prislappen är det är den avgörande ljudfaktorn kan väl få tro det, det brukar inte drabba nån fattig!

Posted
Med rätt matchning, så är jag övertygad om att de flesta kan bli riktigt nöjda med

anläggningar som ligger runt 50 000:-. Bra rumsakustik och bra inspelningar är

mycket viktigare än prislappen på elektronik, kablar och högtalare.

Det tror jag också. Fast det finns ännu fler som är nöjda med det de hittar på OnOff, Elgiganten med flera.

Det innebär dock inte att det låter bra i någon mer objektiv mening.

Att lägga ut 100 000 -tals kronor är för det mesta givetvis helt meningslöst och

bortkastade pengar.

Vad har du för empirisk studie bakom ett sådant uttalande. Eller är det något du genomlevt? Jag har helt andra

erfarenheter. Det är dock så att den sista förbätringen kostar en hel del, men om det är värt det eller inte handlar

om finansiell styrka men ännu mer om intresse och passion. Är en villa för 5 mille utkastade pengar i jämförelse

med en för femtedelen av priset? Är en Mercedes S-klasse utkastade pengar i förhållande till en Skoda? Eller är MBL utkastade

pengar gentemot ett par Audiovector?

Ju mer jag lyssnar runt och jämför olika Hifi-produkter, ju mer inser jag vilken

jäkla bluffmarknad det är.

Det är aldrig kul att bli lurad eller bluffad. Det gäller inom hifi, bil- och båthandel, mäklare, "havsutsikt" på charterresan ... :)

Att dela intresse och erfarenheter med likasinnade på forum, läsa hifi-pressen och vända sig till seriös handlare minskar

den risken.

Samtidigt undrar jag hur och var du har lyssnat och kommit fram till ett sådant scop? Om det är något du kommit

fram till genom att lyssna i butiker och på mässor så menar jag att analysen är rätt så grund. Man måste ge en

anläggning bra betingelser för att kunna ge ett rättvisande omdöme. Skulle vara intressant att läsa din analys över vilka

fabrikat och modeller som bluffar marknaden. ;)

Guest justaudiomagic
Posted
Vore det en etablerad sanning så skulle det ju inte finnas så många hifihandlare i detta landet eftersom man får ju anta att 90% av dom som har en 100+ anläggning är väldigt ljud & musikintresserade och är ganska medvetna om sina inköp.

Jag håller absolut inte med! Tyvärr är det allt för många som enbart ser pengarna och inte ser service eller är speciellt ljudintresserade.

Har själv fått jobb på en av Sveriges största kedja men slutade ganska omgående igen då det enbart handlade om pengar.

För mig är det helt fel i denna branch då många faktiskt behöver hjälp

Posted
Det tror jag också. Fast det finns ännu fler som är nöjda med det de hittar på OnOff, Elgiganten med flera.

Det innebär dock inte att det låter bra i någon mer objektiv mening.

Precis, fler blir nöjda med "billigare" anläggningar, som inte kräver bästa inspelningar, ommöbleringar eller

t.o.m. rena rumsrenoveringar.

Vad har du för empirisk studie bakom ett sådant uttalande. Eller är det något du genomlevt? Jag har helt andra

erfarenheter. Det är dock så att den sista förbätringen kostar en hel del, men om det är värt det eller inte handlar

om finansiell styrka men ännu mer om intresse och passion. Är en villa för 5 mille utkastade pengar i jämförelse

med en för femtedelen av priset? Är en Mercedes S-klasse utkastade pengar i förhållande till en Skoda? Eller är MBL utkastade

pengar gentemot ett par Audiovector?

Efter ca 35 år med musik och hifi som hobby, med mängder med hemlån, beg köp och testande, själv och med likasinnande

vänner, så är det något jag har och genomlever..he..he..

Anser man att man har råd är givetvis Mercedes prisvärdare än Skoda och en 5 milj villa trevligare än en kollonistuga.

Vilket jag anser bara vara tramsiga jämförelser.

Däremot kan säkert MBL högtalare vara fullständigt bortkastade pengar, jämfört med t.ex ett par högtalare för 1/10-del av

MBL-priset. Vill inte använda Audiovector som exempel, då jag bara har dåliga erfarenhetar av nämnda märke.

Men ser man det som passion att lägga ut 100 000:- i onödan, jag ser det som VANSINNE.....

Det är aldrig kul att bli lurad eller bluffad. Det gäller inom hifi, bil- och båthandel, mäklare, "havsutsikt" på charterresan ... :)

Att dela intresse och erfarenheter med likasinnade på forum, läsa hifi-pressen och vända sig till seriös handlare minskar

den risken.

Här är vi fullständigt överrens, men vill också tillägga det viktiga med hemlån före köp.

Samtidigt undrar jag hur och var du har lyssnat och kommit fram till ett sådant scop? Om det är något du kommit

fram till genom att lyssna i butiker och på mässor så menar jag att analysen är rätt så grund. Man måste ge en

anläggning bra betingelser för att kunna ge ett rättvisande omdöme. Skulle vara intressant att läsa din analys över vilka

fabrikat och modeller som bluffar marknaden. ;)

Jag går ALDRIG på mässor för att lyssna, fullständigt meningslöst. Tester i hemmamiljö, helst under flera dagar, veckor

med. Möjligtvis i butiker med hyfsade till bra lyssningsrum, med mina egna skivor och t.ex elektronik för en så rättvis

jämförelse som möjligt. Man kan nog säga att "kunder" som jag inte är speciellt populära i våra Hifibutiker..he..he..

Speciellt när jag dessutom nästan uteslutande köper begagnat, för att kunna göra en så grundlig jämförelse hemma som

möjligt, med så lite ekonomiska förluster som möjligt.

Så bra ljud för så lite slantar som möjligt, det är min filosofi.

Posted
Men ser man det som passion att lägga ut 100 000:- i onödan, jag ser det som VANSINNE.....

/.../

Så bra ljud för så lite slantar som möjligt, det är min filosofi.[/b]

Vem håller inte med dig :o

Posted
Jag håller absolut inte med! Tyvärr är det allt för många som enbart ser pengarna och inte ser service eller är speciellt ljudintresserade.

Har själv fått jobb på en av Sveriges största kedja men slutade ganska omgående igen då det enbart handlade om pengar.

Jag är inte med på hur du menar, för första påståendet var väl att man i princip inte behöver lägga mer än 5-10000 på onoff för att få väljlud men att det finns en del som slänger upp hundra hos en hifihandlare utan att veta vad dom köper och hur dom ska använda det och då är det bättre att köpa det första alternativet!?

Vilken handlare säljer för dom beloppen utan och rådgöra med kunden först?

Jag kan inte se problemet med om det är några få som köper en anläggning för 100k utan och fundera på det om dom är nöjda med det!, jag tycker också det är bortkastade pengar men det är ju deras pengar!

Jag tolkar ditt påstående som att man behöver inte lägga mer än 5-10k på stormarknaden ,men det är bättre att åka till en hifibutik och betala lite till för att dom kunderna vet inte bättre, samt att dom som betalade mycket hos hifibutiken för att dom trodde det var bäst borde åkt till onoff?? :Thinking:

Posted

Kanske hade varit bra om du då hade varit kvar och hjälpt kunderna. Det flesta företag har en ambition att tjäna pengar, det

är liksom det företagande går ut på. ;) Jag handlar en del, dock inte hifi, på Elgiganten och jag har fått utmärkt

service, så det tror inte dom sätter sig emot datt hjälpa kunderna. Jag tror inte heller att dom hävdar att deras hifi-sortiment kan hävda

sig mot det t ex AC, Consulterna och Hifi-Stället tillhandahåller.

Posted
F*n också, jag som köpt mbl prylar för närmare en mille när jag kunde fått motsvarande ljudupplevelse för 7000:-

Känn dig lika blåst som jag ... :D Vi har gått på en bluff. :diss:

Guest justaudiomagic
Posted
F*n också, jag som köpt mbl prylar för närmare en mille när jag kunde fått motsvarande ljudupplevelse för 7000:-

Kul ;)

Det var ett exempel. Jag sa inte att det rörde sig om alla system, jag sa att VISSA system idag låter sämre (Beror på hur det är ihopsatt)

än många mycket billigare system. Man måste ha lite logik när man köper, men självklart att lyssna i hemmiljö/vardagsmiljö.

Jag tolkar ditt påstående som att man behöver inte lägga mer än 5-10k på stormarknaden ,men det är bättre att åka till en hifibutik och betala lite till för att dom kunderna vet inte bättre, samt att dom som betalade mycket hos hifibutiken för att dom trodde det var bäst borde åkt till onoff??

Helt fel, jag sa att vissa dyrare anläggningar låter riktigt dåligt men att många som köper för dyrare pengar tror rent psykiskt att bara för att det kostar mycket pengar så låter det bra

Har du verkligen hört nått på onoff för 7500 som låter bättre än en anläggning som passerat 100k?

Absolut! Finns mycket **** idag som kostar väldigt mycket pengar

Kanske hade varit bra om du då hade varit kvar och hjälpt kunderna. Det flesta företag har en ambition att tjäna pengar, det

är liksom det företagande går ut på. Jag handlar en del, dock inte hifi, på Elgiganten och jag har fått utmärkt

service, så det tror inte dom sätter sig emot datt hjälpa kunderna. Jag tror inte heller att dom hävdar att deras hifi-sortiment kan hävda

sig mot det t ex AC, Consulterna och Hifi-Stället tillhandahåller.

Nä sånt kan jag vara utan! Det märker kunderna förr eller senare vilken handlar man ska/kan gå till.

Visst ska alla företag tjäna pengar, men man ska absolut inte ha pengar som förstaval när det gäller Hifi. Här är service så otroligt viktigt,

jag tycker man kan/ska lägga säljkåt åt sidan

Guest justaudiomagic
Posted

Precis detta jag menar, din granne kanske tycker ditt system låter skit medans du tycker det är det bästa du nånsin lyssnat på.

Individualitet

Posted
Pengar räcker inte för att få bra ljud, kunnskap och tålamod är lika viktiga ingredienser. Enligt min uppfattning, blir det viktigare ju dyrare systemet blir. Glöm inte att ett ljudsystem består inte bara av elektronik, högtalare och kablar, utan också utrymmet de spelar i, och sist och lika viktigt ett par öron som lyssnar. Lyckas man med att få ihop allt samspelt, får man inte bara bra ljud utan också magic ;)

:app:

Posted
Precis detta jag menar, din granne kanske tycker ditt system låter skit medans du tycker det är det bästa du nånsin lyssnat på.

Individualitet

Jag är villig att anta utmaningen. Du kopplar upp ett system för säg 10.000 i mitt vardagsrum sedan bjuder vi in ett antal personer för lyssning.

Posted

Individualitet

Jag antar också utmaningen. Du får koppla upp vad du vill i mitt musikrum så får vi se vad som låter bäst.

Guest justaudiomagic
Posted

Grabbar, ni förstår inte poängen ;)

Har aldrig sagt att någon av er anläggningn skulle låta dålig, dock är det garanterat inte alla som tycker som ni.

Posted
Grabbar, ni förstår inte poängen ;)

Har aldrig sagt att någon av er anläggningn skulle låta dålig, dock är det garanterat inte alla som tycker som ni.

Ok,

jag är däremot otroligt nyfiken på vilka +100´ produkter du anser låter sämre än ett massproducerat stereopaket i 7000 kronors klassen.

Det borde ju isåfall utfärdas en varning för dom produkterna på detta forum!