calm Posted September 7, 2010 Posted September 7, 2010 Jag köpte en Q4 i vintras men jag kunde inte höra någon som helst skillnad. För säkerhets skull tog jag hit ett referensgäng och vi testade fram och tillbaka. Men vi hörde inget. Så jag sålde den ... Kanske fungerar i andra system. Skillnaden är minimal och subtil, men det är lite som Shaktistenar, man hör när Q4:an är borta. Jag skulle nog knappast satsa på en Q4 som första åtgärd och det är lite av kvintessensen av vad jag skrev. Börja med kabeln och där är jag nog inne på att byta upp mig till något bättre än vanlig installationskabel. Sedan har jag som nästa steg en Thor. Men nu ligger det farligt nära hokus pokus nivån. Det finns andra tweaks som ger mera effekt, t.ex att se över golvdämpning av högtalare och puckar under elekroniken. Calm Quote
new order Posted October 6, 2010 Author Posted October 6, 2010 Skulle bara lyfta den här tråden med en fråga.Är det någon på detta eminenta forum som testat Yters signalkablar eller deras kablar överhuvudtaget? Är fortsatt nyfiken på detta märke. Quote
calm Posted October 7, 2010 Posted October 7, 2010 (edited) Skulle bara lyfta den här tråden med en fråga.Är det någon på detta eminenta forum som testat Yters signalkablar eller deras kablar överhuvudtaget? Är fortsatt nyfiken på detta märke. Aha! Antonio Serblin i farten igen Har inte hört någon som testat dessa. Inga recensioner heller. Intressant! Calm ändrad pga felstavning Edited October 7, 2010 by calm Quote
plundin™ Posted October 7, 2010 Posted October 7, 2010 Inga recentioner heller. Finns en del res. att läsa från Yters sajt, tex. Mycket intressant! Martin Colloms är ju en av dom få Audiorecenserter som jag har (stort) förtroende för! /ptr Quote
minesota Posted October 7, 2010 Posted October 7, 2010 (edited) Den utvecklades i samarbete med John McLaughling under hans Shakti-period på 70 talet för att han skulle få en intressantare mix mellan gitarr och indiska instrument typ sitar som har ett gäng strängar som självsvänger när man slår an strängarna som ger de karaktäristiska bakgrundstonerna i en sitar. De tvärsgående strängarna stäms i ett ackord eller i en atonal figur som han slog an lite då och då för att få ett mer indiskt sound med ett klingande bakrgundsackord på väl valda ställen. Då är det lite klurigare att exakt förklara Pat Methenys lyra som är en kombination av gitarr, synt, bas, fasta ackord etc. En sorts tweakad gitarr med speciell tunining. ORIGIN In 1984 Pat Metheny asked me to design and build a guitar with "as many strings as possible." The resulting collaboration was the Pikasso guitar. In 1992 I was asked by the late Scott Chinery to build a strictly acoustic version of Metheny's Pikasso. Thus, Pikasso II. This second Pikasso was recently on display at the Boston Museum of Fine Arts in a show called "Dangerous Curves". INGREDIENTS Indian Rosewood Back and Sides, German Spruce top, Mahogany Necks, Ebony fingerboards, bridges and face plates, Pau abalone decorative trim Boxwood, Rosewood, Abalone Rosette Brass insets for mounting on stand. SPECIAL FEATURES Four necks. Two sound holes. Two access doors; one on the upper player's side and one at the tail block (based on a panel door design by the brilliant -Abraham Wechter). The "WEDGE" (TM 1984) is a special feature I designed specifically for this instrument. The body is tapered so that the side closest to the player is thinner than the side that rests on the players knee, thus leaning the top back towards the player for a more aerial view. This is also more comfortable under the player's arm. This feature is available as an option on all my flattop guitars. This instrument was outfitted with a complete state of the art piezo pickup system (designed and installed by Mark Herbert, Boston). This included a hexaphonic pickup on the 6 string section that allowed Metheny to access his Syclavier computersystem thus triggering any sound including sampled sounds. (Saxophone sampling can be heard on the song "Mob Job.") Two mounting holes on the treble side (knee side) are such that the guitar can be mounted on internal brass insets attaching to a stand, leaving hands free for playing or viewing. Brass side bridges were made by Linda and machinist Bruce West. This instrument took 2 years to build (approximately 1000 hours), and when the 42 strings are tuned to concert pitch, the Pikasso is under approximately 1000 lbs pressure. It weighs 6.7 kg (14 3/4 lbs). HEAR THE PIKASSO ON MANY RECORDINGS Anna Maria Jopek and Pat Metheny Metheny Trio Live - "Into the Dream" 2001 Metheny/Jim Hall CD - "Into the Dream" - 2000 Metheny "Imaginary Day" CD - "Into the Dream" 2000 ALSO: Pat Metheny / Ornette Coleman "SONG X " (Geffen 9 24096-2) Cut: Mob Job, Pat Metheny " Secret Story " (Geffen GEFN-24468) Cuts: Finding and Believing, Rain River, As the Blossom Flowers (I will Come to You) Pat Metheny with Kenny Garrett "Pursuance" Cut: "After the Rain" Inga billiga instrument. En enkel stålsträngad akustisk gitarr som Linda byggt får man ge ungefär 30 000 dollar för. http://www.manzer.com/guitars/ /P Edited October 7, 2010 by minesota Quote
new order Posted October 7, 2010 Author Posted October 7, 2010 Aha! Antonio Serblin i farten igen Har inte hört någon som testat dessa. Inga recentioner heller. Intressant! Calm Mycket intressant! Martin Colloms är ju en av dom få Audiorecenserter som jag har (stort) förtroende för! /ptr Jo,ständigt denna Serblin Vill inte vara en messerschmidt men hans förnamn är Franco.. Jag har kollat in de få recensioner som finns på nätet,men jag har inte hört något härifrån.Den viktigaste källan!Det borde finnas folk här som har erfarenheter av Yter. Det jag kan tycka är lite läckert med dessa kablar är den no-nonsense approach man har på dom.De hade även kunnat ta betydligt mer för dom och ändå kunnat sälja på namnet Franco Serblin. Däremot håller jag med Ken Kessler på en punkt.Namnet!Yter?Det suger! Quote
calm Posted October 8, 2010 Posted October 8, 2010 Jo,ständigt denna Serblin Vill inte vara en messerschmidt men hans förnamn är Franco.. Jag har kollat in de få recensioner som finns på nätet,men jag har inte hört något härifrån.Den viktigaste källan!Det borde finnas folk här som har erfarenheter av Yter. Det jag kan tycka är lite läckert med dessa kablar är den no-nonsense approach man har på dom.De hade även kunnat ta betydligt mer för dom och ändå kunnat sälja på namnet Franco Serblin. Däremot håller jag med Ken Kessler på en punkt.Namnet!Yter?Det suger! Kan han heta Franco Antonio? Jag har för vana att döpa om folk i farten Calm Quote
Recommended Posts