Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Har funderat en stund på att starta en tråd rörande tweaks.De finns många som tweakar sina anläggningar,och ännu mer som inte gör det och omtalar idiotin med dessa tilltag.Denna tråd rör endast den första gruppen så ifrågasättandet om produkterna får tas i någon annan tråd (och gärna forum med... ;) ),viket det med all sannolikhet redan görs.Har vi tur kanske de länkar till denna tråden och får sig ett gott skratt.... ;)

Nä,detta är för oss förlorade själar som har någon form av produkt vi använder och kan rekommendera och gärna diskutera.

De tweaks jag har är följande.Separat dedikerad strömkabel på egen säkring.Köpte den av Jorma på lösmeter.Strömrenare från Chang Lightspeed.

Mina favorit tweaks är Rollerblocks jr som ajg använder under elektroniken.Kanske inte för att de gör någon större förbättring än de andra komponenterna utan för att jag prövat de mot andra isolatorer och de var i särklass de bästa då,men även (såklart) den dyraste lösningen.Mina hemtillverkade Tune kuddar är f.t ersatta av originalen från Michael Green.De kanske blir permanenta även de..om ägaren vill sälja vill säga.

Alla högtalar,signal och nätkablar utelämnar jag att nämna för det kan man väl säga i stort sett att det hör till standarden nu!?

Jag är i stort nöjd med min anläggning.Den funkar bra med de flesta musiksorter.Det jag ibland kan sakna är lite mer värme i ljudet ibland.En lite varmare återgivning.

Vad jag ska uppgradera här näst vet jag faktiskt inte.Kanske en ny signalkabel.Kanske en eller två shakti stenar.Shakti stenarna har debatterats livligt på några ställen så det vill jag inte göra här.Jag fick däremot möjligheten att låna en sån där sten av en bekant.Han sa bara att du kan glömma att göra A/B tester.Lägg den bara på förstärkaren eller cd-spelare och lyssna.

Och det gjorde jag.Placerade den någon dag på förstärkaren och cd-spelaren.Märkte ingen skillnad alls.

Inte förrän jag hade lämnat tillbaka shaktin och skulle lyssna på den skivan jag hade i cd-spelaren och undrade vad som hänt med ljudet.Det var något som saknades.

Jag vet inte vad jag ska tro annat än att den tillförde något bra i anläggningen.Eller tog bort någonting dåligt.

Era erfarenheter av tweaks?

mvh

/n.o

Edited by new order
Posted

Jag har rätt så blygsamma tweaks i min anläggning. Vet inte om det gör någon enorm skillnad ljudmässigt men jag ser det som en helhet. Kan ju inte skada iaf :) Vill gärna intala mig att ljudet blev lite "renare" dock.

SD fötter under all elektronik. Viktanpassade till högtalarna ska införskaffas när mitt bygge är klart. Lite bättre skärmade strömkablar och filterlist från supra + en liten noise harvester som blinkar förnöjt. ART Q-dampers under min bänk och sist men inte minst en shaktisten på förstärkaren min ( hittade en billigt begagnat och alltid retar det nån ;)

Någon dag ska jag nog ta bort allt och se vad som händer. Är dock rätt så nöjd som det är för tillfället och kommer nog inte tweaka mer ( om inte nya kontakter från eichmann räknas ). Blir nog lite akustikförbättringar och det ser jag inte som att tweaka.

Mvh // Mattias

Posted
Inte förrän jag hade lämnat tillbaka shaktin och skulle lyssna på den skivan jag hade i cd-spelaren och undrade vad som hänt med ljudet.Det var något som saknades.

Jag vet inte vad jag ska tro annat än att den tillförde något bra i anläggningen.Eller tog bort någonting dåligt.

Era erfarenheter av tweaks?

Redan på åttiotalet tyckte jag mig uppleva att CD-skivor som blivit kvar i den påslagna CD-spelaren över natten presterade ett öronvänligare ljud jämfört med direkt ur plastasken. Lösningen blev en Bedini Compact Disc Clarifier som reducerade differensen i mina öron och användandet har numera övergått i en slags tvångsceremoni... :D

soul153.JPG

Posted

Jag måste nämna Rudolphs klet (efter Alfred Rudolph);

DSC_4583.JPG

Det har oändligt applikationsspann, och är inte så kletigt som man kan tro.

Denna plastiska massa kan dämpa helt eller kombineras med fasta kopplingar.

De finns många som tweakar sina anläggningar,och ännu mer som inte gör det och omtalar idiotin med dessa tilltag.

Vi kunde döpa om till "Tweak & tune-tråden" om det upprör färre :)

Posted

För egen del handlar det ofta om åtgärder som jag sitter och "värker fram" under lång tid. Det är sällan jag lägger mina förhoppningar till köpetweaks.

Tex kan det handla om att försöka "vrida undan" väggreflexerna, genom att placera böcker på ett lite udda sätt. Eller att leta rätt på en lampa i material och form som kan fungera som diffusor för band-diskanten.

Den här bilden visar högtalarens spegling sedd från lyssningsplatsen, i en spegel parallell med bokhyllan.

rakyt.jpg

Med böckerna placerade såhär...

boks.jpg

...så blir speglingen såhär.

sned.jpg

Det man nu ser i spegeln är den vänstra golvlampan.

Det är extra roligt att sådana tweaks egentligen inte syns. Eller att det inte syns att de är just tweaks.

En lampa ser ut som en lampa och böckerna... Pja, först efter ett antal månader såg min sambo att böckerna i ljudrummet stod "lite mysko". Då förklarade jag varför, och att de skulle stå kvar på det sättet.

Posted
Med böckerna placerade såhär...

http://img580.imageshack.us/img580/6483/boks.jpg

Det är extra roligt att sådana tweaks egentligen inte syns. Eller att det inte syns att de är just tweaks.

En lampa ser ut som en lampa och böckerna... Pja, först efter ett antal månader såg min sambo att böckerna i ljudrummet stod "lite mysko". Då förklarade jag varför, och att de skulle stå kvar på det sättet.

Faller helt klart in under rubriken sambonära tweakande :) och hyllplacerade böcker/vinylskivor/hifitidningar får nog aldrig underskattas... :icon_smile_cool:

Posted
Vi kunde döpa om till "Tweak & tune-tråden" om det upprör färre :)

Det är gjort. :)

cahal skrev

Någon dag ska jag nog ta bort allt och se vad som händer. Är dock rätt så nöjd som det är för tillfället och kommer nog inte tweaka mer ( om inte nya kontakter från eichmann räknas ). Blir nog lite akustikförbättringar och det ser jag inte som att tweaka.

Nu när tråden döpts om till tweak och tune tråden måste du nog berätta om akustikförbättringarna... :icon_smile_cool:

Jag har förresten en liten tilläggsfråga gällande kablar och tillverkarna av dessa.Tror ni att olika tillverkare har ett egent sound,dvs att deras kablage tillför anläggningen viss karaktär?

Om så är fallet.vad är det erat favoritmärke har och som ni fastnat för?

Detta kan vara lite känsligt,men jag är nyfiken. :)

mvh

/n.o

Guest Musicus
Posted (edited)

Jeg har tweaket mye opp gjennom tidene, og värt fornöyd og trodd det hele ble bedre. Så fikk jeg for meg å av-tweake det hele og hele min illusjon brast, det var ikke bedre, bare anderledes :blush:) ..

I dag mener jeg man kommer langt nok med ett godt rack/underlag for elektroniken og gode strömsladder, som grund atgärder.

De tweak jeg pr idag har kvar er Cardas Caps & en Shakti sten på cdpén, dette mener jeg gir meg marginelle forbedringer, og som trådstarter sa, det er först når man fjerne de, etter langtids spilling, man oppdager at de gjör noe ;):) ...

At jeg tester mye kabler ser jeg ikke på som tweak, men mer som jakten på den optimale klangen, jeg er en hund etter marginer noen ganger...

mvh

Edited by Musicus
Posted
At jeg tester mye kabler ser jeg ikke på som tweak, men mer som jakten på den optimale klangen, jeg er en hund etter marginer noen ganger...

mvh

Har du hittat något märke som har en mjukare klang?Utan att filtrera bort information?

Guest Musicus
Posted (edited)
Jag har förresten en liten tilläggsfråga gällande kablar och tillverkarna av dessa.Tror ni att olika tillverkare har ett egent sound,dvs att deras kablage tillför anläggningen viss karaktär?

Om så är fallet.vad är det erat favoritmärke har och som ni fastnat för?

mvh

/n.o

Jeg er ingen kabel tilverkare, men har mine favoritter;

Kondo er mitt flörste valg på rör utstyr, det har en kroppslighet og substans jeg liker, samtidig er de rappe, åpne og detaljerte. Min foretrukne rör kabel.

Purist Audio har også noen modeller som gjör fantastiske ting i mitt oppsett. Proteus Provectus, Corvus og Venustas har gjort store inntrykk på meg. Spiller nu på Corvus (lånt) og den formidling og kroppslighet, detaljering samt tilstedevärelse er forbausende, hos meg kun forbi gått av Proteus, men den er noe varmere/mörkere i sin presentasjon enn Kondo.

Bare noen tanker sånn i farten :icon_smile_cool: ...

Bör nok si at kablene jeg testet er RCA.....

mvh

Edited by Musicus
Guest Musicus
Posted (edited)
Har du hittat något märke som har en mjukare klang?Utan att filtrera bort information?

Hos meg, på min rör oppsetning er det Kondo, på transistor skulle jeg nok valgt å teste Purist först (Se forrige tråd). ;) ...

mvh

Edited by Musicus
Posted (edited)

Tack för ditt svar.Purist Audio säger du till transistorer.Det kan ju vara det som är skillnaden för mig när man tänker efter.

De två föregångarna var ju hybridförstärkare,till skillnad från den transistorförstärkare som jag nu använder.Kanske läge för signalkabel byte?

Edited by new order
Posted
Så fikk jeg for meg å av-tweake det hele og hele min illusjon brast, det var ikke bedre, bare anderledes :blush:) ..

Eliot och jag har kopplat ihop Jadis monoblock med Holfi-elektronik (the Magician) där Rudolphs klet var ett perfekt hjälpmedel;

DSC_9392.JPG

Tror att Musicus känner igen sig... :icon_smile_cool:

Guest Musicus
Posted
Tack för ditt svar.Purist Audio säger du till transistorer.Det kan ju vara det som är skillnaden för mig när man tänker efter.

De två föregångarna var ju hybridförstärkare,till skillnad från den transistorförstärkare som jag nu använder.Kanske läge för signalkabel byte?

Svårt å si sånn rakt av, men å teste er jo både trevligt og spennnede, så det får men nesten bare teste selv i egen anleggning :) ...

mvh

Guest Musicus
Posted (edited)
Eliot och jag har kopplat ihop Jadis monoblock med Holfi-elektronik (the Magician) där Rudolphs klet var ett perfekt hjälpmedel;

DSC_9392.JPG

Tror att Musicus känner igen sig... :icon_smile_cool:

Jo de der ser kjente ut, fast jeg ställde elektronikken direkte på Magician :) ...

mvh

Edited by Musicus
Posted

Fyller på med mitt senaste tillslag ur tweakfloran. Har inhandlat två stycken Acoustic Revive RGC-24 Ground Conditioners som numera får dela takplåt med Shakti Stones. Beträffande ljudmässig påverkan drar de åt samma håll enligt mina erfarenheter.

Rent dekorationsmässigt drar dock RGC-24 det längsta strået... :icon_smile_cool::)

rgc001.JPG

Posted
Fyller på med mitt senaste tillslag ur tweakfloran. Har inhandlat två stycken Acoustic Revive RGC-24 Ground Conditioners som numera får dela takplåt med Shakti Stones. Beträffande ljudmässig påverkan drar de åt samma håll enligt mina erfarenheter.

Rent dekorationsmässigt drar dock RGC-24 det längsta strået... :icon_smile_cool::)

Vilka signalkablar från Kimber skulle passa hos mig Timbre?Om jag vill ha en liten varmare återgivning?

Posted

Vet inte om det här hör hemma i tweak avdelningen men jag chansar ...

Mitt råd är att se över proppskåpet och säkerställ att du använder en och samma fas till din anläggning och att denna är så ren som möjligt. Ta hem en elektriker och välja ut det uttag som skall prioritera din hifi-anläggning.

Säg sedan till honom (eller henne) att du vill ha säkerställt att inga tyristorer, kyl- och frys och eventuellt andra motorer som går frekvent, ligger på HiFi-fasen. Spis, diskmaskin, tvättmaskin och tork är mindre problematiskt då de i regel inte går lika frekvent som kylen och frysen.

Eventuellt kan man ju lägga en egen säkring på den rensade fasen och lägga en utanpåliggande kabel som Calle_Jr gjort och om jag inte missminner mig så har Calm gjort på samma sätt.

En elektriker gör detta på några timmar till ett pris som i hifisammanhang får betraktas som en skitsumma.

Posted

Jag tycker att detta är mer av hygienåtgärder att säkerställa att strömmen in i anläggningen är ren och så ostörd som möjligt. En aluminiumskärmad direktlina 2,5 kvmm från säkringsskåpet och till i mitt fall en Nordost Quantum 4.

Kabeln var en bråkdel av kostnaden för Q4 men gav en större effekt.

Calm

Posted

http://euphonia-audioforum.se/timbre/samlingsmapp/rgc001.JPG

Svårslagen bildmässigt, men jag gillar underdog-position :)

Här ser vi samverkande tuninginsatser i form av Walker Audio Valid Points & Discs, Shakti och BDR Shelf;

DSC_9414.JPG

Man måste skruva ner volymen från den här positionen så att inte kameran vibrerar av ljudtrycket :black:

Posted
En så'n gitarr har jag aldrig sett. Hur funkar den :?:

Den utvecklades i samarbete med John McLaughling under hans Shakti-period på 70 talet för att han skulle få en intressantare mix mellan gitarr och indiska instrument typ sitar som har ett gäng strängar som självsvänger när man slår an strängarna som ger de karaktäristiska bakgrundstonerna i en sitar. De tvärsgående strängarna stäms i ett ackord eller i en atonal figur som han slog an lite då och då för att få ett mer indiskt sound med ett klingande bakrgundsackord på väl valda ställen.

Då är det lite klurigare att exakt förklara Pat Methenys lyra som är en kombination av gitarr, synt, bas, fasta ackord etc. En sorts tweakad gitarr med speciell tunining. ;)

guitar3.jpg

Posted
Kabeln var en bråkdel av kostnaden för Q4 men gav en större effekt.

Jag köpte en Q4 i vintras men jag kunde inte höra någon som helst skillnad. För säkerhets skull tog jag hit ett referensgäng och vi testade fram och tillbaka. Men vi hörde inget. Så jag sålde den ...

Kanske fungerar i andra system.

Posted
51tXuIrPXVL._SS500_.jpg

Jag har bara denna....

Funkar dock bättre "i" CD-spelaren än ovanpå!

Den har så även jag, fast min låter bättre i vinylsvarven...men jag önskar att jag hade den på CD om det nu är samma.

9302024128a01a48cab00110.L.jpg

Annars så ger Buddha statyn "num one-pure white" en mycket bra lugnande effekt (finns ej att köpa då detta är ett en styck exemplar och finns enkom hos mig) på musiken.

Kanmanprutta.jpg

Buddha "num one-pure white"

Ibland står den på DAC'en,ibland på hörlurförstärkare,ibland i bokhylla och ibland på högtalare, det som jag finner bäst för tillfället.

Fast då bättre inte på elektroniken utan vibrationerna.

Alltså vibbarna på mig.

Han kommer att uppdateras med "no two" , inte uppdateras utan komplimenteras med en perfekt "no two" om jag hittar den. Och den kommer näppeligen att vara vit.