Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Jag har nyligen skaffat mig ett par usher v 602 som jag är väldigt nöjd med. Dessvärre är rummet inte det roligaste ( ensam om det? :D)

Det är i betong ca 5 m långt och 3.6 brett och jag har soffan (3sists) mot ena långväggen och högtalarna mot den andra. Mellan högtalarna har jag en plattTV 42" som står på drygt 1.8m tv bänk. I respekitve hörn står det hyllor med böcker/vinyl samt cd och dvd.

Ena kortväggen är nästan bara fönster och balkongdörr, där har jag persienner samt tjocka mörkläggningsgardnier. Motsatta sida är en dörröppning en säng samt ett par vägghyllor från ikea, detta är en dock en gipsvägg. På så vis har jag fått bort mycket av dom första reflexerna.

Till mitt förfogande har jag två st 5cm tjocka absorbenter från Falkenberg samt tre st Golden Horn.

Jag har tidigare haft mina absorbenter bakom högtalarna på golvet och GH har hängt 2 st ovanför soffan (högt upp så man inte slår sig på dom :P) samt en lite mer åt hörnet mot fönstren där jag även har mitt datorbord.

Jag funderar på att hänga GH mellan högtalarna , men då är grejjen att dom kommer ovanför TVn och därmed också ovanför högtalarna, ger detta någon effekt eller ska dom vara i höjd med högtalarna? Eller kanske rent av bakom?

Jag tänkte också sätta mina absorbenter på väggen ovanför soffan. Detta tycker jag är mer estetiskt tilltalande, men finns det några allmäna akusitkregler gällande hur man ska absorbera samt diffusera i första hand?

mvh

Andreas

Posted
Hej

Jag har nyligen skaffat mig ett par usher v 602 som jag är väldigt nöjd med. Dessvärre är rummet inte det roligaste ( ensam om det? :D)

Det är i betong ca 5 m långt och 3.6 brett och jag har soffan (3sists) mot ena långväggen och högtalarna mot den andra. Mellan högtalarna har jag en plattTV 42" som står på drygt 1.8m tv bänk. I respekitve hörn står det hyllor med böcker/vinyl samt cd och dvd.

Ena kortväggen är nästan bara fönster och balkongdörr, där har jag persienner samt tjocka mörkläggningsgardnier. Motsatta sida är en dörröppning en säng samt ett par vägghyllor från ikea, detta är en dock en gipsvägg. På så vis har jag fått bort mycket av dom första reflexerna.

Till mitt förfogande har jag två st 5cm tjocka absorbenter från Falkenberg samt tre st Golden Horn.

Jag har tidigare haft mina absorbenter bakom högtalarna på golvet och GH har hängt 2 st ovanför soffan (högt upp så man inte slår sig på dom :P) samt en lite mer åt hörnet mot fönstren där jag även har mitt datorbord.

Jag funderar på att hänga GH mellan högtalarna , men då är grejjen att dom kommer ovanför TVn och därmed också ovanför högtalarna, ger detta någon effekt eller ska dom vara i höjd med högtalarna? Eller kanske rent av bakom?

Jag tänkte också sätta mina absorbenter på väggen ovanför soffan. Detta tycker jag är mer estetiskt tilltalande, men finns det några allmäna akusitkregler gällande hur man ska absorbera samt diffusera i första hand?

mvh

Andreas

Jag har fått bäst resultat genom att diffusera tidiga reflexer och absorbera sena. Mellan högtalare och lyssningsposition tycker jag du skall prova att diffusera. Fokusera på 1:a reflexen. Sena reflexer har du bakom högtalarana, där kan du prova att absorbera.

mvh/Kåbe

Posted (edited)

Är rummet kalt eller välmöblerat?

Modet(?) föreskriver visst ganska sparsamt möblerade rum just nu.

Jag vet inte säkert, men jag gissar att det är betydligt enklare att få en behaglig rumsklang med mer av möbler och inredning, än med hjälp av komplicerade akustikåtgärder.

Om inte annat så tycker jag att man bör börja med gardiner, mattor, hyllor, prylar, tavlor... innan man köper speciella diffusorer och absorbenter.

Edited by Strmbrg
Posted

Strmbrb har en poäng tycker jag.Jag vet att sladd har påtalat detta tidigare med.IKEA inspirerade hem där filosofin är less is moore.Vilket jag oxå har hört i några inredningsprogram på tv.

Men detta har givetvis en baksida när det kommer till rumsakustiken.Det måste det göra.Kala ytor,små minimala gardiner.Mattor på golven lika tjocka som aluminium folie.Varför ekar det i mitt rum/lägenhet?.... ;)

En rejäl rumsmatta av god kvalitet gör underverk.När jag bytte min tunna rumsmatta mot den jag har nu var det en nästan häpnadsväckande förbättring.

Gardiner av tjockare tyg gör sitt till.Växter,bokhyllor likaså.

Michael Green har en ganska intressant teori när det gäller rumsakustik.Man ska lära känna sitt rum och behandla det eftersom man fått kunskapen.

Hans små tune sets av kuddar funkar riktigt bra.Kanske inte lika exklusivt som andra metoder men det är effektivt,speciellt med tanke på pris.

Tyvärr så har hans forum åtminstone tidigare varit ganska sektlikt i mitt tycke.Men det vet nog Stargazer bätre om,eftersom han är bra mycket bättre insatt i

ämnet än vad jag är.

Posted

Hej och tack för alla kommentarer. Jag ska meka med rummet i veckan och förhoppningsvis kommer det upp någon bild också.

Sigge: Det funderade jag också på, men dom är specade till 39Hz och det är inte så farligt djup .. väl? spelade på ett par inoaudio Pip och där var det inte så farligt och dom går djupare.

Jäkla fint ljud annars,,, men basen är lite bummlig ibland.

mvh

Andreas

Posted
Det funderade jag också på, men dom är specade till 39Hz och det är inte så farligt djup .. väl? spelade på ett par inoaudio Pip och där var det inte så farligt och dom går djupare.

Jäkla fint ljud annars,,, men basen är lite bummlig ibland.

Med det lilla avståndet du har till förfogande, misstänker jag att du har dem rätt nära bakväggen, då kan du få rumsförstärkningar i basen och den låter "bumlig", är det ditt problem, eller är det något annat?

Posted (edited)

Jag har dem ca 30 cm från bakväggen och det är vissa låtar som sätter igång rummet. Jag hade liknande problem på vissa låtar med Dynaudio Excite x16 som går nästan lika djupt. Problemen är dock inte så stora och uppkommer faktiskt betydligt mer sällan än ofta. Hur som helst märks det tydligt att det är ett rumsproblem med bas som "ligger kvar", stående våg. Detta märks mest när man sitter vi datorn (som är i ett hörn) och inte alls lika mycket i soffan som är i mitten av långsidan.

Jag har funderingar på att ev fixa med basabsorbenter i hörnen. faktiskt är det så att tre av dom går att labba med utan att det ställer till det ed med möbleringsmässigt.

Ett större "problem" är efterklangen som jag ska jobba på nu i veckan. Jag hade det hyfsat innan men nu efter tapetseringen så vill jag försöka slippa borra hål i onödan.

Jag provade att ställa GHmoduler på stativ jämte högtalarna in mot mitten, detta gav ett bättre djup än med absorbenter bakom.

mvh

Andreas

Edited by andreas .l
Posted

Jag har svårt att vara opartisk då jag redan är frälst :D , men att köpa fler Golden Horns har alltid givit mig ett lyft. Basfällor typ VR-4/6 ger också ett ordentligt lyft IMHO!

Jag laborerade med dämpmaterial en tid, men insåg snart att det inte passade i mitt rum (lågt till tak och heltäckningsmatta).

Min erfarenhet är att man får det man betalar för. GH och VR är relativt sett ganska dyra, men som en vindsurfinghandlare sade för många år sedan "buy the best and cry once..."

Det kommer snart någon form av "vinge" från Svanå som jag tror kan vara ytterligare ett steg närmare nirvana...

Vänligen,

Wilhelm

Posted

Andreas!

Sannorlikt har du som jag en puckel i området 40-50 hz och möjligen kan man minska detta med lyssningspositionen och högtalarnas placering, men inte helt.

Själv är inte mitt problem helt löst, men acceptabelt. Fick via Matts ett antal specialtillverkade triangelformade "hörnbasfällor" eftersom det är i hörnen förstärkningen är som störst. Detta kapar bumligheten. Vi körde mätning och kom fram till att angränsande rum kan användas som basfäller enkelt genom att använda dörrspringan som HH-öppning.

Kommer du tillrätta med basproblemet så kommer diskant och mellanregistret att blomma ut. Golden Horn är förträffliga att möta tidiga reflexer och göra ljudet mer diffuserat. Har precis gjort ett par flyttbara ställ för mina GH och kan ställa dessa på sidorna vid första sidoreflexen. Fantasisk skillnad!

Som alltid är trail and error-metoden det som funkar bäst.

Lycka till!

Calm

Posted

Tack för tipsen!

Jag gjorde ett frekvenssvep och mycket riktigt så var det kraftiga basresonanser vid 40-50Hz, mest vid 50. Dessa är tydligast vid hörnen och vid sweetspot är det faktiskt inte så farligt. Flyttade ut högtalarna vca 5cm, sen går det inte mer om man inte vill snubbla över dom när man går in i rummet :P

Ska nog köpa en V4, men vet inte hur bredbandiga dom är (om ens något), någon som vet? hörde att man kunde sätta någon dracon? för att öka bredbandigheten.

Hur har ni som labbat med V4or placerat dom för bäst resultat? Jag tänkte som förslag ställa den tilltänkta V4an i hörnet "bakom" ett skrivbord (motsatt sida där jag hr högtalarna) eller i ett annat där jag har en bokhylla jämte just högtalarna. Detta kommer justeras manuellt utan mätningar (ja senare kommer väl det också :) ) och jag hoppas kunna få till det hyfast iaf.

mvh

Andreas